Consumentenbond.nl
Beantwoord

Kan ik nog van de koop van mijn auto af?

• 4 september 2018
  • 9 reacties
  • 666 Bekeken

Ik heb op 9 juni een nieuwe Ford Ecosport gekocht volgens Ford Nederland met een levertijd van 10 tot 12 weken.
Dus ik dacht ik zal de garage eens opbellen hoe het ervoor staat, ik kreeg toen te horen dat hij niet geleverd was vanwegens de overgang van een nieuw type.
Toen ik hem kocht was hier geen sprake van, ik kon toen van de voorraadlijst zelfs verschillende type en kleuren kopen, maar niet een metallic zilverkleur die wij wilde hebben dus die moest besteld worden.
Ook werd mij verteld dat hij waarschijnlijk pas in oktober/november op de productielijst komt te staan en dat wij tegen die tijd nog even met elkaar moeten praten over de inruilprijs die wij hebben afgesproken hebben en wat wij moeten bij betalen.

Mijn vraag is kan dit allemaal of kan ik alsnog van de verkoop af en een type overgaan.

Met vriendelijke groet,
KL
icon

Beste antwoord door Wendy van den Elshout 5 september 2018, 09:43

Dag @Luiting , ik zie dat je lid bent van de Consumentenbond. Een van mijn collega's voorziet je graag van telefonisch advies in deze, zal ik hen vragen je te bellen? Je kunt hen zelf ook bellen uiteraard: 070 - 445 45 45 (van 08.30 tot 18.00 uur). Of misschien helpt onze website je al verder, lees bijvoorbeeld onze info over afgesproken levertijden.

Groeten
Wendy
Bekijk origineel

9 reacties

Dat lijkt mij een mazzeltje, u heeft een prijs afgesproken en een inruilprijs voor uw oude auto en u krijgt een nieuw type alleen moet u daar dan iets langer op wachten.. Daar is mogelijk overheen te komen. Ik ga er vanuit dat u alles zwart op wit heeft maar mocht u er vanaf willen zien dan lijkt mij een nieuwe onderhandeling over de prijs en de inruilprijs een prima moment om om de deal, die er dan blijkbaar nog niet was, niet door te laten gaan. Onderhandelen betekent ook nee mogen zeggen.
U schrijft dat ik een mazzeltje heb en dat ik opnieuw moet onderhandelen.
De auto die ik gekocht heb is al een nieuw type dus dat mazzeltje zie ik niet.
Ik moet nu nog eens 10 tot 12 weken wachten op de levering terwijl ik waarschijnlijk nog moet bijbetalen en daar heb ik geen zin in.
Dan begrijp ik u niet, als u toch een deal heeft waarom moet u dan bijbetalen?
Omdat mijn auto een half jaar ouder is.
Maar het liefst wil ik van de auto af en een nieuw type uitzoeken die op voorraad staat.
Reputatie 7
Het komt mij ook voor dat je er niet op vooruit gaat, de inruilwaarde van je huidige auto wordt minder, dat nieuwe type wordt misschien niet duurder maar dan worden de accessoires dat wel. Er komen meestal wel enkele accessoires bij als je een nieuwe auto koopt. Er zijn genoeg trucjes om de prijs te verhogen. Als het om een officiele dealer gaat had hij kunnen weten dat er binnen een bepaalde tijd een nieuw type op de markt zou komen.
Dat lijkt mij het probleem van de dealer die je de auto verkocht heeft. Je maakt die deal inclusief de prijs voor je oude auto. Nogmaals als de dealer opnieuw wil onderhandelen is dat ook een moment waarop de deal niet door kan gaan en je van de koop af kan zien.
Reputatie 2
@Luiting

Ik weet niet wat in uw oorspronkelijke overeenkomst staat over dit onderwerp. Dus mijn advies is lees of laat deze ten spoedigste door lezen.

Is er een passage over opgenomen dan biedt u dit aanknopingspunten. Dat zal dan uw uitgangspositie zijn. Staat er in het koopcontract niets opgenomen over dit onderwerp, dan kan gesteld worden dat verkopende partij de onderhandelingen heeft heropend. Dit doordat namelijk een andere prijs voor uw auto wordt geboden. Hetgeen inhoud dat u vrij bent om dat aanbod te accepteren of niet. Al dan niet met toevoeging van uw verlangens.

Uw antwoord vorm geven begint dus bij het lezen van de inhoud van het huidige verkoopdocument.

Hopelijk komt u tot een voor u bevredigend resultaat. Wellicht dat juristen vd consumentenbond, ANWB oid u kunnen adviseren als u hen vraagt en bescheiden overlegd. Lees graag het resultaat.
Reputatie 4
Badge +5
Dag @Luiting , ik zie dat je lid bent van de Consumentenbond. Een van mijn collega's voorziet je graag van telefonisch advies in deze, zal ik hen vragen je te bellen? Je kunt hen zelf ook bellen uiteraard: 070 - 445 45 45 (van 08.30 tot 18.00 uur). Of misschien helpt onze website je al verder, lees bijvoorbeeld onze info over afgesproken levertijden.

Groeten
Wendy
Reputatie 2
@Wendy van den Elshout

Fijn te zien dat jullie pro-actief reageren nav berichten.

Ga er van uit dat @Luiting zijn vraag zo effectief wordt beantwoord en dit tot een bevredigende oplossing leidt. Ben benieuwd naar uitkomst en onderbouwing

Reageer