Keukenblad past niet in de lift - wie betaalt de kosten voor de hijskraan?

• 3 June 2021
  • 8 reacties
  • 224 Bekeken

Badge

Ik koop een keuken bij een bekende Tilburgse kampioen in keukens. We maken na enig soebatten een deal en ik teken de koopovereenkomst. Bij het controle gesprek een week later geef ik nogmaals aan dat het geleverd moet worden in een appartement op de 9e verdieping. De betrokken keukenadviseur is zo doortastend om te vragen of het keukeneiland blad (2m74 x 1m) wel in de lift past. Niet dus. 

Nu zijn er meerdere opties:

• het blad niet kopen en een aanrechtblad ter plaatse maken (bv beton). Lastig, het blad is eigenlijk al gekocht
  • Met een hijskraan het blad naar boven brengen (40m). Kosten incl gemeente vergunning ca. 1.300 tot 1.500,- euro. 
  • Het blad naar boven dragen (9 verdiepingen sjouwen, ca 150 kg? 

DMG heeft in haar voorwaarden het volgende staan:

5. De afnemer informeert de ondernemer over bijzondere omstandigheden die bijv. het gebruik van een lift of een kraan noodzakelijk maken. Partijen spreken af wie de kosten en het risico van het gebruik van de bijzondere hulpmiddelen draagt. Als de afnemer deze informatie niet heeft gegeven, zijn de kosten van het gebruik van bijzondere hulpmiddelen voor zijn rekening.

Ik denk zeker te weten dat ik heb gemeld dat er sprake is van een appartement, maar we zijn er niet erg diep op ingegaan.

We zijn nog ‘ on speaking terms’  maar ik verwacht dat als het er echt op aankomt, DMG zich erop gaat beroepen dat er sprake is van een reeds gesloten koopovereenkomst.

Heeft iemand al eens iets dergelijks om handen gehad? Wat is redelijk in deze?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

als ik de voorwaarden lees, dan is het duidelijk. De afnemer is verantwoordelijk.

Ik zou 2 potige sjouwers zoeken en er een uurtje of 2 voor uitrekken.

Reputatie 7
Badge +6

Liften hebben vaak onder achter een luik dat open kan speciaal voor langere stukken bij verhuizing. Personenliften zijn gebonden aan minimummaten. Diepte 2 meter, hoogte 2,40 meter. De diagonaal is dan de wortel uit 2^2 + 2,4^2 = wortel van 8,8 = 2,96 meter. Diagonaal platliggend zou hij moeten passen, mits hij nog net voorbij bovenkant van de deur kan, die is 2,10 m hoog. 

Zou je anders de inwendige maten van de lift kunnen zeggen en of de huismeester heeft gezegd dat er geen luik voor verhuizen zit in de achterwand van de lift en dat je de sleutel bij hem kan krijgen?

Staat het gebruik van de lift ook opgeschreven in de koopovereenkomst?

Ik zou anders een kratje bier halen en met wat mensen die 9 verdiepingen lopen. .

Reputatie 7
Badge +6

Ik zou voor optie dragen met een paar stevige kerels gaan als er geen luik is  . Desnoods twee kratjes bier en borrelnootjes en chips erbij . Probleem opgelost .   Als ze daarna niet meer op hun benen kunnen staan van vermoeidheid en drank , brengt de lift uitkomst . :smile:

Badge

@Jan, ik ga nog een keer naar die hoogte kijken. Ik snap je zienswijze maar het blad is 1m breed en de lift deur is 88cm, wat het diagonaal ‘indraaien’ met zo’n zwaar ding wel erg lastig maakt. 

De trappenhuizen zijn echter vrij ruim dus ik denk dat ik voor die optie ga. Ooit heb ik een grote amerikaanse koelkast een trap op gekregen met een elektrisch aangedreven trap-steekwagen, die tree voor tree het gewicht omhoog trok. Wellicht huur ik die erbij. 

Reputatie 4
Badge +5

Optie, lift breder maken indien mogelijk ( wat Dhr. Jan al oppert), Kratten bier en chips ( Dhr Wiersum) ook een goed idee :slight_smile:

U kunt mogelijk gebruik maken van bijvoorbeeld  de verhuisstudent, de karweistudent. Zij doen volgens mij ook losse klussen. Vrijblijvend informeren kan altijd. Even googelen en u komt genoeg aanbod tegen. 

Bovendien suggereert “student”  in bovenstaand context in kwestie dat zij dat dat aanrechtblad gezien hun waarschijnlijk jonge leeftijd binnen no time boven hebben ?

Er zijn tal van deze organisaties die hand en spandiensten aanbieden, die wellicht voordeliger zijn dan een kraan te moeten huren om het blad boven te krijgen.

Mits u uiteraard beschikt over eigen Jerommekes in uw familie, vriend- of kennissenkring.

Het is wel een vervelend probleem. Ik ben ook wel benieuwd naar het vervolg.

Ik denk dat je je af moet vragen of je een blad van 150 kilo wel kunt laten dragen door 2 personen danwel of het qua ruimte in het trappenhuis te dragen is door vier of meer. Als je iets groots de trap op draagt komt het gewicht namelijk voor het overgrote deel op de onderste persoon.

Het valt in ieder geval ver buiten wat arbotechnisch toelaatbaar is. De helft volgens mij ook.

Ik vind het onprofessioneel van de keukenboer om dit punt niet zwart op wit af te spreken want een blad van 150 kilo is per definitie een olifant in de kamer, in meerdere opzichten. Maar ja, met deze voorwaarde nummer 5 leggen ze heel handig het probleem dat ze er niet aan gedacht hebben bij de klant.

Reputatie 7
Badge +4

die bekende Tilburgse keukenboer is gewoon een dozenschuiver en gaat voor zoveel mogelijk marge terwijl de consument een zo laag mogelijke prijs wil. en dan vallen dit soort afspraken altijd tussen wal en schip en vaak in het voordeel van de dozenschuiver.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/tillen-en-dragen/vraag-en-antwoord/hoeveel-mag-een-werknemer-tillen

Reageer