Ik koop een keuken bij een bekende Tilburgse kampioen in keukens. We maken na enig soebatten een deal en ik teken de koopovereenkomst. Bij het controle gesprek een week later geef ik nogmaals aan dat het geleverd moet worden in een appartement op de 9e verdieping. De betrokken keukenadviseur is zo doortastend om te vragen of het keukeneiland blad (2m74 x 1m) wel in de lift past. Niet dus.
Nu zijn er meerdere opties:
- het blad niet kopen en een aanrechtblad ter plaatse maken (bv beton). Lastig, het blad is eigenlijk al gekocht
- Met een hijskraan het blad naar boven brengen (40m). Kosten incl gemeente vergunning ca. 1.300 tot 1.500,- euro.
- Het blad naar boven dragen (9 verdiepingen sjouwen, ca 150 kg?
DMG heeft in haar voorwaarden het volgende staan:
5. De afnemer informeert de ondernemer over bijzondere omstandigheden die bijv. het gebruik van een lift of een kraan noodzakelijk maken. Partijen spreken af wie de kosten en het risico van het gebruik van de bijzondere hulpmiddelen draagt. Als de afnemer deze informatie niet heeft gegeven, zijn de kosten van het gebruik van bijzondere hulpmiddelen voor zijn rekening.
Ik denk zeker te weten dat ik heb gemeld dat er sprake is van een appartement, maar we zijn er niet erg diep op ingegaan.
We zijn nog ‘ on speaking terms’ maar ik verwacht dat als het er echt op aankomt, DMG zich erop gaat beroepen dat er sprake is van een reeds gesloten koopovereenkomst.
Heeft iemand al eens iets dergelijks om handen gehad? Wat is redelijk in deze?