Kinderwagen kapot binnen garantietermijn: leverancier failliet

• 27 April 2022
  • 13 reacties
  • 943 Bekeken

Onze Mutsy kinderwagen is kapot gegaan binnen de garantietermijn. Mutsy is in de tussentijd falliet gegaan en de winkel kan geen reparatie uitvoeren. Nu willen zij ons een tegoedbon aanbieden van het aankoopbedrag minus de afschrijving van 25%. Echter willen wij liever dit bedrag retour ontvangen zodat wij niet verplicht zijn bij deze winkel te moeten kopen. Moeten wij de tegoedbon accepteren? 

13 reacties

Volgens mij 'moet' u helemaal niets. Als u een klacht heeft moet uw leverancier zorgdragen voor reparatie, vervanging of u schadeloos stellen. Als ze besluiten voor de oplossing u uw geld terug te geven is dat geen tegoedbon.

Bedankt voor uw reactie. Nu biedt de winkel inderdaad 75% van het aankoopbedrag aan, niet meer als tegoedbon. Wettelijk gezien heb ik toch recht op het volledige aankoopbedrag terug te ontvangen? 

Repareren wil de winkel niet / kan niet, vervangen ook niet omdat leverancier failliet is en blijft schadeloos stellen over. 

Wettelijk gezien heb ik toch recht op het volledige aankoopbedrag terug te ontvangen? 

Dat is volgens mij als u de koop ontbindt en daar lijkt mij geen grond voor. Maar mocht u lid zijn waag er dan even een belletje aan tijdens kantooruren.

Badge +8

Hi @Guido2016, welkom op de Community en wat een goede vraag. Ik zie dat A. Deen je al verwezen heeft naar mijn collega's. Heb je inmiddels al contact gehad?

Badge +2

Ha @Guido2016, teruggave wordt altijd gebaseerd op de gebruiksduur van het product. Dus 75% zou zomaar een goede compensatie kunnen zijn.

Ik heb inmiddels contact gehad met een medewerker van de consumentenbond en hij vertelde me dat ik in principe recht heb op volledige teruggave van de aankoopsom. Hier heb ik ook om gevraagd bij de winkel en daarbij verwezen naar de consumenten bond en toen gingen ze “uit coulance” alsnog akkoord. 

Al halen ze nog wel een trucje uit want wij hebben destijds een pakket deal gekocht voor de kinderwagen en daarbij een korting ontvangen. Daar zat ook een voetenzak bij en deze nemen ze niet terug maar ze schrijven wel de volledige korting af dus geven ze alsnog minder terug onder het mom van dat ik die voetenzak ook bij een andere kinderwagen kan gebruiken. Wij kopen niets meer bij deze winkel. 

Reputatie 7
Badge +8

Een winkel die kapotte artikelen levert en failliet gaat, kan de CB daar niet eerder voor waarschuwen?

Een winkel die kapotte artikelen levert en failliet gaat, kan de CB daar niet eerder voor waarschuwen?

Waar denk dat de Bond die informatie vandaan moet halen?

Reputatie 6
Badge +3

Ook al zou de bond de informatie heeft, mag ze er juridisch nog niet veel mee doen. Krijg je de curator op je dak, omdat het bedrijf nog eerder failliet ging.

Reputatie 7
Badge +8

Jullie zullen ongetwijfeld gelijk hebben, wettelijk is het allemaal dichtgetimmerd, waarom komt de consument helemaal achteraan, waarom is hier geen sprake van het gelijkheid principe.

Reputatie 7
Badge +8

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan

Waarom is gelijke behandeling belangrijk?

Alle mensen zijn van gelijke waarde en moeten daarom gelijk behandeld worden. Dat is het beginsel van mensenrechten. Gelijkheid houdt in: gelijke behandeling voor de wet. De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens stelt dat alle mensen vrij en gelijk in waardigheid en rechten worden geboren.

Waarom is dat bij faillissementen anders?

Artikel 1: Gelijke behandeling en discriminatieverbod

Reputatie 6
Badge +4

Je draaft behoorlijk door, @L.J.F. de Ruiter

Alle consumenten worden gelijk behandeld bij een faillissement: alle consumenten mogen dan achteraan in de rij aansluiten.

Reputatie 7
Badge +8

Ja ,  sorry, het gaat natuurlijk niet alleen over deze kinderwagen, het irriteert me al zo lang dat bij faillissement de ‘gewone consument’ ook slachtoffer is en zijn/haar betaalde geld meestal niet meer terugziet omdat anderen (de belasting) voor gaan. U zegt het zelf ze mogen “achteraan” sluiten. Uitleg  belasting o.a. Als de werkmaatschappij failliet gaat (en uiteindelijk wordt ontbonden), kan er fiscale winst ontstaan omdat bepaalde schulden niet hoeven te worden betaald resp. kunnen worden betaald (of worden kwijtgescholden). De bate / winst wordt belast bij de holding.

Reageer