Consumentenbond.nl
Vraag

Koopcontract ontbinden - boete makelaar

• 17 oktober 2019
  • 8 reacties
  • 380 Bekeken

Beste leden,

Ik heb een vraag omtrent de boete die je moet betalen nadat je een koopcontract hebt getekend voor een aankoop nieuwe woning.

Hierin heb ik niet verstandig gehandeld maar ik heb mijn woning verkocht met een overwaarde van €78.000. Bij de zelfde makelaar had ik een leuke woning gevonden van €230.000. Ik en mijn vrouw hebben de koopcontract getekend. Spijtig genoeg kon de koop niet meer doorgaan omdat de hypotheek niet geregeld kon worden omdat de salaris van mijn vrouw onvoldoende was. Wat ik al aangaf we hebben hier niet slim in gehandeld. Eerst hypotheek regelen dan de rest.

De vraag is dus als volgt;
Nu hoor ik hier en daar dat voor dat we de koopcontract hebben getekend de makelaar verplicht eerst een salarischeck hoort te doen of we de woning wel kunnen kopen. Is dit ook zo?

ik zie graag jullie reactie tegemoet!

8 reacties

Reputatie 6
Badge +4

ik ken de wetgeving niet uit mijn hoofd, maar heb net wel een woning gekocht en daar was dit niet aan de orde. Wat wel met stip op nr 1 staat als je een koopcontract tekent is de ontbindende voorwaarde voor financiering. Die is nogal standaard bij (voorlopig, wat helemaal net voorlopig is) koopcontracten. 

Dus als je je een beetje goed hebt laten begeleiden door een (aankoop) makelaar dan zit die voorwaarde erin en kun je met de afwijzing van de financiering van de koop af.

Reputatie 5
Badge +1

De term voorlopig koopcontract is iets van 40 jaar geleden. Tegenwoordig teken je gewoon een koopcontract waarin alle zaken die van belang zijn, ook de ontbindende voorwaarden, horen te staan. Bij de notaris vindt dan nog de feitelijke overdracht van de aankoop plaats.

Als je een NVM makelaar hebt mag het geen probleem zijn. Ik zou het de makelaar vragen.

Badge +6

Hi @Gebruiker1571243199, welkom op de Community!

Heb je deze informatie over voorlopige koopcontracten en financieringsvoorbehoud op onze website al bekeken?

Reputatie 1
Badge

Antwoord op de vraag: Nee. Een makelaar hoeft helemaal geen inkomen controle te doen. De notaris en hypotheek adviseur  verzorgen de overdracht en zij zullen dat wel doen. Maar de vraag is meer wat is dan een redelijke boete.. op welke moment heb je aangegeven dat de koop niet door gaat. Ik denk dat de boete niet on redelijk kan zijn als je snel hebt gehandeld.

Reputatie 5
Badge +1

Ik denk dat de boete niet on redelijk kan zijn als je snel hebt gehandeld.

Als je een fatsoenlijke makelaar hebt staat er in de ontbindende voorwaarde van het koopcontract dat de koop niet doorgaat als je de financiering niet rond krijgt. Dat heeft niets met redelijkheid te maken.

Ik denk zelfs dat als het een NVM makelaar is je een klacht in kunt dienen bij de NVM als het er niet in staat.

Dankjullie wel voor de reacties.

Ik heb de koop binnen de juiste moment stop gezet.

Wij zijn er inmiddels achter gekomen dat de makelaar inderdaad geen salaris check hoeft te doen. Wel is de makelaar verplicht om de boete van 10% die ze incasseren schriftelijk op te eisen. Dit hebben ze niet gedaan. Nadat ik de overwaarde gestort gekregen had van de notaris heeft de makelaar mij gebeld en zei het volgende, '’ Ik weet wat er nu op jou bankrekening staat dus €23.000,- kan je wel missen'’. Erg kinderachtig natuurlijk. 

Met het verhaal dat de makelaar dus niet goed heeft gehandeld volgens de regeltjes ben ik nu toch maar even naar een advocaat gestapt. Deze geeft aan dat het voor mij wel waterdicht zit omdat een makelaar/ notaris net als een advocaat zich aan bepaalde standaarden moet houden bij bepaalden handelingen, in deze omtrent de boete.

Er is dus wellicht nog een beetje hoop om de boete terug te krijgen en anders wel een deel hiervan. 

Hi@Gebruiker1571243199, welkom op de Community!

Heb je deze informatie over voorlopige koopcontracten en financieringsvoorbehoud op onze website al bekeken?

Ga ik meteen even doen ! Dankuwel.

Reputatie 5
Badge +1

Dankjullie wel voor de reacties.

Ik heb de koop binnen de juiste moment stop gezet.

Wij zijn er inmiddels achter gekomen dat de makelaar inderdaad geen salaris check hoeft te doen. Wel is de makelaar verplicht om de boete van 10% die ze incasseren schriftelijk op te eisen. Dit hebben ze niet gedaan. Nadat ik de overwaarde gestort gekregen had van de notaris heeft de makelaar mij gebeld en zei het volgende, '’ Ik weet wat er nu op jou bankrekening staat dus €23.000,- kan je wel missen'’. Erg kinderachtig natuurlijk. 

Als er niets over in het koopcontract staat en het is ook niet met U besproken dan is het geen makelaar maar een sjoemelaar.

Reageer