Consumentenbond.nl

Kopieren legitimatie door Jumbo supermarkt

Reputatie 1
Badge +1

DE Jumbo heeft hier een postagentschap. Ik moest daar een pakje afhalen. Men vroeg om een legitimatiebewijs. Ik toonde mijn ID kaart zodat de persoon mijn naam kon zien. Dat was niet genoeg, men wou die inscannen. Dat heb ik geweigerd. Ik kreeg dus het pakje niet mee en heb het daar gelaten. Volgens mij mag een Jumbo geen legitimatiebewijs inscannen/. Ik heb daar geen vertrouwen in en weet niet waar dat blijft. Hoe denkt het forum daarover?

34 reacties

Reputatie 7
Badge +4

veel belangrijker is het hoe de overheid hierover denkt: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf

Reputatie 6
Badge +5

Ik neem aan dat de jumbo jouw ID kaart probeerde uit te lezen.
Dan lezen ze de chip via NFC uit en ontsleutelen het met de code op de achterkant.
Dit is ook mogelijk met iedere smartphone.

Omdat hier heel veel gegevens gelezen worden inclusief jouw foto.
Denk ik dat het eigenlijk niet mag.
Haal je een telefoon op voor een abonement, zou het zomaar wel wel mogen.
Vraag de AP eens hoe zij daar over denken.

Reputatie 1
Badge +1

Heer Stroeve en Wortelstamper, Bedankt voor de reactie. Het was dus een pakje via PostNL. Maar PostNL is geen ambteljk apparaat meer als eens de goede oude PTT. Dat is een particulier bedrijf. Ik heb de Jumbo nog gebeld Zij willen inderdaad die code aflezen.in opdracht van PostNL Ik ga maandag de AP bellen en hen vragen of dat mag.  Maar iedereen die hier weleens een pakje afhaalt bij Jumbo moet dat dan toch ook hebben meegemaakt.

Reputatie 6
Badge +5

Maar iedereen die hier weleens een pakje afhaalt bij Jumbo moet dat dan toch ook hebben meegemaakt.

Hier in de buurt zit het niet in de Jumbo.
Een winkel die al zo lang ik me kan herinneren een postagentschap is.
Die tikken gewoon het nummer van mijn id in.

Reputatie 5
Badge +4

Dat moet je toch echt verkeerd begrepen hebben. Die Postnl apparatuur is bij iedere supermarkt hetzelfde. Ze hebben je ID nodig om het documentnr (= niet BSN) in te toetsen. Van scannen is geen sprake.

Ik haal meerdere keren per week pakjes af bij diverse Postnl punten, nog nooit meegemaakt waar jij het over hebt. Met code aflezen wordt het documentnr bedoeld.

Reputatie 5
Badge +4

Zou niet te lang wachten met ophalen, want na 1 week gaat het pakje weer retour afzender.

Reputatie 1
Badge +1

Maqzzwel,

Ik ben niet seniel. Ik toonde mijn ID. De persoon wou het hebben en zei dat hij de code moest inscannen. op zijn apparaat. Dat heb ik geweigerd. Ik weet niet wat er in die codering op mijn ID staat. Zal ik bij de gemeente gaan opvragen. Ik zie maandag verder. Ik laat mijn ID niet door de Jumbo inscannen.

Reputatie 7
Badge +4

even voor de duidelijkheid, wat is inscannen precies? de code overtypen is onderdaad gebruikelijk. 

ik vertaal inscannen als het 1 op 1 kopieren van je volledige id en dat is niet toegestaan, een code overnemen is normaal.

Reputatie 2
Badge +2

Ging vast alleen om het overnemen/overtypen van het nummer. Misverstand. Als je het document niet uit handen geeft, kan het nummer natuurlijk niet worden overgenomen.

Reputatie 1
Badge +1

Men wou mijn ID op een scanner leggen en daarvan een code of de hele ID kopieren. Als men de ID op een scanner legt kan ik niet controleren wat er wordt gescand. Ik heb dan tevens geen enkele zicht meer in welk systeem die gegevens terecht komen en wat er mee gedaan wordt. Als men gewoon het nummer OVERTYPT is dat zover OK. Maar wou men inscannen. Ik heb geen controle over WAT men scant.

Reputatie 1
Badge +1

In het verleden ging ik daar wat gemakkelijker mee om. Maar nadat ik iets van 10 jaar geleden een factuur van een ziekenhuis, ver van mijn woonplaats, kreeg wegens een operatieve behandeling ben ik voorzichtig geworden. lk was helemaal niet in dat ziekenhuis geweest en was ook niet geopereerd. “Ja, maar mijnheer, wij hebben een kopie van uw paspoort”. “Het klopt toch echt dat u hier was”. Nou, absoluut niet. Na heel veel gezeur is de factuur in de prullenbak verdwenen en het ziekenhuis zat met een onbetaalde rekening. Ik had toevallig nog getuigen dat ik de dag van de operatie heel ergens anders was. Men wil te pas en te onpas maar kopiëren. Twee jaar geleden wou een hotel in Amsterdam mijn paspoort inscannen. Heb ik geweigerd. “Dat moet van de politie, mijnheer” zei de receptioniste. Ik zei dat ik dat niet geloofde en nam mijn mobieltje in mijn hand met de woorden” Dan ga ik dat nu bij de politie navragen” Toen hoefde het ineens niet meer en kreeg ik de sleutel van de kamer. Even inscannen is natuurlijk veel gemakkelijker dan overtypen, maar dat in niet mijn probleem  identiteitsfraude komt vaker voor dan je denkt.  Het gaat mij in dit geval niet om de Jumbo medewerker, maar om het systeem waarin mijn gegevens terecht komen. Je hoort regelmatig dat systemen met vele privégegevens gekraakt worden. Ondanks alle beweringen, geloof ik er niet in dat een systeem niet een keer gekraakt kan worden.

In het voorbeeld dat u geeft heeft men blijkbaar uw gegevens in het Ziekenhuis opgegeven. Dat is geen voorbeeld van wat er mis zou kunnen gaan als ze de gegevens van uw eigen paspoort zouden scannen. U haalt het pakketje immers daadwerkelijk op. Verder is het paspoort geen sleutel waarmee dan allerlei gegevens van u kunnen worden opgevraagd. Men wil scannen als bewijs dat men de identificatie inderdaad uitgevoerd heeft. Daar is nog wel het een en ander op aan te merken maar veel gevaar is er niet.

Reputatie 1
Badge +1

Het voorbeeld van het ziekenhuis is een voorbeeld van wat er mis kan gaan als je je legitimatiebewijs laat kopiëren of scannen. Het was ook niet te achterhalen welke persoon dat geweest is en hoe hij aan die kopie kwam. Voor mij telde voornamelijk dat ik die factuur niet ging betalen. Ik zie wel degelijk gevaar bij inscannen van een ID. Maar daarover kunnen we graag van mening verschillen.

Reputatie 5
Badge +4

Maqzzwel,

Ik ben niet seniel. Ik toonde mijn ID. De persoon wou het hebben en zei dat hij de code moest inscannen. op zijn apparaat. Dat heb ik geweigerd. Ik weet niet wat er in die codering op mijn ID staat. Zal ik bij de gemeente gaan opvragen. Ik zie maandag verder. Ik laat mijn ID niet door de Jumbo inscannen.

Ik schrijf ook niet dat je seniel bent, maar dat je dit niet goed hebt begrepen. En ik vind het vervelend dat door onbegrip weer verkeerde informatie op een forum terecht komt.
ALS je ID pas wordt gescand (ik ken geen Postnl apparatuur waar dat gebeurd) dan gaat het enkel en alleen om het documentnummer dat op je ID staat.

Jumbo hanteert net als alle andere Postnl punten de voorschriften van Postnl. In die procedure is het volledig inscannen van een ID uit den boze.

(De naam is trouwens Mazzel, geen Maqzzwel)

Reputatie 1
Badge +1

Het ziekenhuis is hier ook veel te goed van vertrouwen geweest. Misschien een acuut geval. Medische info werd niet gegeven uit privacy overweging. Ik heb zelf wel met certificaten en diplomacontrole te doen. (ben geen politie, mocht u dat denken) Alleen een origineel geldt als bewijs.

Reputatie 5
Badge +4

Het voorbeeld van het ziekenhuis is een voorbeeld van wat er mis kan gaan als je je legitimatiebewijs laat kopiëren of scannen. Het was ook niet te achterhalen welke persoon dat geweest is en hoe hij aan die kopie kwam. Voor mij telde voornamelijk dat ik die factuur niet ging betalen. Ik zie wel degelijk gevaar bij inscannen van een ID. Maar daarover kunnen we graag van mening verschillen.

Je volledige ID is bij ziekenhuizen wel gescand en opgeslagen. Ook dat systeem kan gekraakt worden.

Reputatie 6
Badge +5

Er is al eerder gedoe geweest hierover, maar dan over de koop van alcohol.
https://www.ad.nl/binnenland/id-scanner-supermarkt-in-strijd-met-wet~af132c36/

Reputatie 1
Badge +1

Bedankt Wortelstamper

Kijik, hoe weet ik wat ze allemaal scannen

Reputatie 1
Badge +1

Sorry Mazzel voor je naam. Ik wou dat corrigeren maar dat gaat niet op dit Forum. Nogmaals. IK HEB HET WEL DEGELIJK GOED BEGREPEN. Twijfel daar niet aan. Men wou scannen en niet overtypen.

Reputatie 5
Badge +4

Er is al eerder gedoe geweest hierover, maar dan over de koop van alcohol.
https://www.ad.nl/binnenland/id-scanner-supermarkt-in-strijd-met-wet~af132c36/

Nee, er is niet eerder gedoe geweest hier over. Dit heeft namelijk niets te maken met Postnl en ook niets met Jumbo.

Reputatie 5
Badge +4

Sorry Mazzel voor je naam. Ik wou dat corrigeren maar dat gaat niet op dit Forum. Nogmaals. IK HEB HET WEL DEGELIJK GOED BEGREPEN. Twijfel daar niet aan. Men wou scannen en niet overtypen.

Sorry, had deze reactie van je niet gelezen. Als men bij de Jumbo wilde scannen, hebben ze daar blijkbaar een ander Postnl apparaat dan ik ken van vele andere Postnl punten. 
Maar heb je ook gevraagd wat de medewerker wilde scannen? Dat zou dan namelijk alleen het documentnummer mogen en moeten zijn.

Reputatie 6
Badge +5

@Gerrit250 
Wat ze kunnen scannen kun je zien via info van een app.
Die heb ik wel eens getest.
https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.innovalor.nfciddocshowcase&hl=nl

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb nog even rond gekeken op de website van de ontwikkelaar.
Ze gebruiken nu ook al gezichtsherkenning.
Dus een koppeling met het bewaking systeem van de supermarkt is dan nog maar een kleine stap.

Reputatie 1
Badge +1

Wortelstamper  Ik heb geprobeerd dat in te scannen met mijn Iphone. Kom dan op een Russische website terecht.

Reputatie 6
Badge +5

Wortelstamper  Ik heb geprobeerd dat in te scannen met mijn Iphone. Kom dan op een Russische website terecht.

Dan heb je niet de originele software er op gezet.
En zijn de gegevens van je kaart waarschijnlijk naar Russische hackers gestuurd.

Reageer