Consumentenbond.nl
Vraag

Kosten glazenwasser: inclusief of exclusief btw?

• 12 mei 2020
  • 9 reacties
  • 187 Bekeken

ik maak telefonisch een afspraak met een ramenwasser. De uurprijs die hij noemt is €35 per uur.

wanneer ik de naam en adresgegevens doorstuur en een (bedrijfs-)rekening wil komt daar plots 21 % btw bij. Bij navraag vertelt hij voor particulieren zonder rekening/ btw te werken, en met rekening/ voor bedrijven incl. btw te werken. Kan dat zo maar?

9 reacties

U had zakelijk toch hopelijk geen factuur zonder btw verwacht en die btw brengt u toch in mindering op uw afdracht. Wat is het probleem?

reactie op A.Deen  waarom is het voor een particulier 35 euro? en een bedrijf 35 excl btw?

reactie op A.Deen  waarom is het voor een particulier 35 incl btw? en een bedrijf 35 excl btw?

Omdat je als particulier geen factuur krijgt, en als je een factuur wil dan staat daar nou eenmaal btw op, dat is een wettelijke verplichting. Maar nogmaals wat maakt het uit, je brengt het toch in mindering op je afdracht.

Reputatie 6
Badge +5

De ramenwasser bedoelt dat hij officieel alleen voor bedrijven werkt.
Zwartwerken is strafbaar.

‘Het was zonder btw’ was een hele oude manier om een klant op te lichten.
Een aanbod aan een particulier moet nu inclusief btw zijn.

Wanneer ik voor prive voor 100 euro schoonmaakspullen koop is daarvan 21 % btw.

Wanneer ik voor mijn bedrijf voor 100 euro schoonmaakspullen koop kan ik deze 21  % terug aftrekken,  betaal ik dus 79 euro voor de spullen. Komt er niet nog eens 21 % bovenop de 100 euro

In vergelijking met ramenzemen vind ik het vreemd dat er wél 21 % bovenop het particuliere tarief komt komt voor een rekening voor een bedrijf.  In het particulier tarief  van 35 euro zit toch ook de 21 % ? 

In het particulier tarief  van 35 euro zit toch ook de 21 % ? 

Grappenmaker

Grappenmaker,  snap ik even niet.

Grappenmaker,  snap ik even niet.

Je suggestie dat in die €35 al btw zit getuigt van een goed ontwikkeld gevoel voor humor.

Reputatie 5
Badge +4

Bij zakelijke klanten worden de prijzen excl. btw genoemd/vermeld. Dus als aan de telefoon al duidelijk was dat je een zakelijke klant bent, bijv. u spreekt met sigarenwinkel ‘de langzame dood’ dan is het terecht dat hij de prijs excl. btw noemt.

Reageer