Consumentenbond.nl
Vraag

Kosten onderzoek/diagnose bij de garage


Ik had van het weekend pech met mijn auto, een oude Mazda. Door de wegenwacht naar de Mazda vakgarage gesleept, waar ze me de volgende werkdag na (naar eigen zeggen) 5 uur onderzoek het euvel was gevonden: kapotte bobine, een bekend probleem bij oudere Mazdas (wederom naar eigen zeggen). Diagnosekosten 225,- , 5e uur kreeg ik gratis. Nu klinkt dat heel vriendelijk, maar ze kunnen natuurlijk ieder gewenst aantal uren noemen en 5 uur om een typisch probleem vast te stellen lijkt me wel veel (en daarna komen de kosten van de reparatie zelf dus nog). Kort door de bocht overdrijven ze dus het aantal uren of ze vragen mij om de kosten voor hun teleurstellende competentie op diagnosevlak te dragen (of ‘t is gewoon eerlijk, het kan).

Vraag nu: zijn er beperkingen aan wat een garagehouder voor zoiets in rekening kan brengen, of kan hij ieder gewenst bedrag of aantal uren uit de hoge hoed trekken? Wat zijn de mogelijkheden?

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Reparaties en onderhoud zijn in veel branches helaas ondoorzichtig en lenen zich uitstekend om klanten op te lichten. Onderdelen vervangen die helemaal niet vervangen hoefden te worden, of zelfs helemaal niet vervangen zijn maar wel op de nota vermeld staan, komt bijvoorbeeld vaak voor.
Ook allerlei "diagnoses", "afstellingen" en "reparaties" kunnen eenvoudig op de nota vermeld worden want de meeste mensen hebben er toch maar weinig verstand van en willen bovendien ook niet in discussie daar over gaan.

Ik kan mij uw ongenoegen goed voorstellen, zeker wanneer het volgens hen "om een bekend Mazda euvel gaat". Dan zou je inderdaad verwachten dat ze het vrij snel gevonden hebben.

Wat wijs is in deze weet ik niet meteen, ook omdat iets moeilijk te bewijzen is van uw kant.
Ik raad u aan dit aan de juridische afdeling van de Consumentenbond voor te leggen.
Reputatie 6
Badge +6
Het zou verboden moeten worden dat die dingen stuk kunnen gaan, want je schrikt je rot. Mijn auto heeft op elke bougie een aparte bobine. De motor gaat flink schommelen, rijdt nog amper 80, katalysatorlampje brandt, en de uitlaat stinkt naar benzine. Het boekje zegt ga onmiddelijk naar de garage en raadpleeg een expert. Je denkt dan het ergste. Daar komt dan een vette rekening van.

Maar ik heb ooit Kuifje gelezen, dus haal om en om een bobine los en kijk wat de motor doet. Bij drie schommelt de motor nog meer, bij een is het 'tzelfde. Dan is het die ene. Bij de automateralenhandel.een nieuwe bobine gehaald, hopla, probleem opgelost voor €32,50. Immers, een bougie vonkte niet, daarom schommelen, daarom onverbrande benzine in uitlaat, daarom lambdasonde op alarm, daarom katalysatorlampje branden op dashboard.

Ik doe dit al mijn hele leven. Ik redeneer zo dat monteurs niet meer geleerd hebben dan ik, want anders zouden ze mijn baan hebben. Dus kan het nooit moeilijker zijn dan wat een monteur mentaal aankan. Immers, wie zou er dan nog zijn om reparaties te doen? Op Youtube staan zoveel filmpjes waar ze dat ene probleem van jouw auto uitleggen. Iets is nooit een kwaal van een bepaald merk, iets gaat gewoon een keer kapot. Ga niet de lambdasonde vervangen of je koppakking vernieuwen, dat zijn in 99,9% van de gevallen broodje aap verhalen. Het is meestal iets anders. Ik heb gewoon een reserve bobine in m'n kofferbak.

Ik weet niet beter dan dat een kapotte bobine binnen tien minuten te vinden is, gewoon even een andere proberen. Een garage die daar 5 uur voor nodig heeft is niet deskundig. Je kan hun deskundigheid op Klachtenkompas in twijfel trekken. Misschien dat ze die 5 uur dan herzien naar 10 minuten en 10 minuten montage. Succes.
Reputatie 7
Badge +5
Ben zelf monteur geweest in meerdere vakgebieden waaronder automobielen ,dus ik weet hoe het werkt. Soms is een diagnose niet of heel moeilijk te stellen. Dan gaat men vaak maar wat proberen te vervangen. Als dat niet helpt is dat wel erg zuur voor de klant en nog zuurder als onterecht vervangen delen niet terug genomen worden. De kennis en ervaring van monteurs speelt een enorme rol op dit gebied en kan een enorme rekening opleveren met een beetje pech . Nog erger is , als het probleem niet te vinden is. Garagebedrijven dienen daar richting klant coulant en netjes mee om te gaan , maar doen dat lang niet altijd. Veel garages hebben specialisten op bepaalde gebieden . Het is bij de planning dus belangrijk dat een lastige klus naar de juiste persoon gaat of dat deze tijdig bijspringt als het niet erg wil lukken. De mogelijkheden als klant zijn beperkt tenzij je kunt bewijzen dat de rekening veel te hoog is.Bij vermoedens kun je dat kenbaar maken en coulance verzoeken.
Reputatie 7
@E.T. Wiersum Daarom zijn goede ervaringen en goede referenties ook goud waard zelfs al geven die ook geen garantie voor de toekomst. Daar wil ik dan gelijk bij zeggen dat het internet met al zijn sterretjes en duimpjes en beoordelingen niet hetzelfde is dat ook nooit gaat worden.
Reputatie 7
Badge +5
Telkens weer steken bepaalde veel voorkomende mankementen de kop op . Daar zijn we zelf mede schuldig aan. We willen zo veel mogelijk product voor zo weinig mogelijk geld . Maar ook fabrikanten willen uit de rode cijfers blijven. Heel veel producten komen van toeleveringsbedrijven die alleen mogen leveren via wurgcontracten . Dat zien we overal , dus niet alleen in de autowereld . Toeleverancier moeten zich soms in allerlei bochten wringen om aan alle eisen te voldoen en toch nog geld kunnen verdienen. Dan worden wegen gezocht om goedkoper te produceren en dat gaat wel eens fout. Bobines zijn vele jaren berucht geweest bij meerdere automerken. Distributieriemen hebben jaren lang enorme motorschades veroorzaakt , waarop men weer veel meer distributiekettingen ging toepassen. Die bleken en blijken nu ook vaak van onvoldoende kwaliteit , dus WEER narigheid en gelazer met garantie als het pas na jaren problemen geeft terwijl het toch duidelijk productiefouten zijn. Zo maar een paar van de vele voorbeelden die te geven zijn. Het automankementenonderzoek van de bond geeft ook aardig inzicht op dat gebied al is het niet erg gedetailleerd om het leesbaar en overzichtelijk te houden.
Reputatie 6
Badge +6
Ik had destijds iets soortgelijks als de heer Bakker hierboven, koelwaterlekkage bij de motor. Het koelwater lekte alleen onder het rijden als het onder druk stond. Dan stoomde het langs een lek en als de auto stilstond zag je niets lekken, er lag nooit een plasje water onder de auto. Dus een raadsel.

In nood ga je aan de garage vragen wat het kan zijn. Die wil dan meteen een koppakkingtest doen en een drukmeting, je koppakking kan stuk zijn. Of als het uit de uitlaat stoomt, kan je motorblok gescheurd zijn door vorst, dan is het nog erger. Ze rekenen dan de nodige honderden euro's aan onderzoekskosten met de belofte dat als ze het eerder vinden, je ook minder hoeft te betalen. (Bij meneer Bakker hierboven zijn ze dus een uurtje eerder gestopt). Ik zei nog, ja maar het koelwater is nog kraakhelder rood, het zou dan toch vervuild moeten zijn? Nee, volgens hun kon het dan toch nog.

Ik had daar geen goed gevoel bij en ben daar niet ingetuind. Ik ben op de Kuifje manier gaan redeneren, gewoon nuchter. Ik heb de auto opgekrikt op twee stenen zodat ik eronder kon. Wat ik daarna tegenkom en hoe eenvoudig de oplossing was voor amper €31,88 heb ik destijds in een fotoalbum hier https://flic.kr/s/aHskSo7qmW op internet gezet. Onder elke foto staat verdere uitlegtekst hoe ik op een simpele manier de oorzaak vond en hoe de oplossing was. In de foto's staan cirkels en pijlen waar ik het over heb. Je moet niet te beroerd zijn om een keer onder je auto te kruipen, dat is ook goed voor je lichaamsbeweging!

Als je de complexe vorm van de pakking van het thermostaathuis ziet, dan is dat toch het eerste waar je aan denkt als oorzaak van een onverklaarbare koelwaterlekkage? De garage weet dit toch ook? Als hij het had genoemd was ik direct gaan kijken, ik wist het alleen nog niet. Maar ze maken de onwetende klant liever iets wijs met een koekwausverhaal zodat ze meer omzet kunnen genereren. Die koppakkingtest staat dan ook op de nota terwijl je niet eens zeker weet of die ook gedaan is. Want zoals je op de foto's kan zien, met een fietspomp van €3,- waar een drukmeter en piefje aan zit waar je ook een voetbal mee op kan pompen (ze liggen in de bakken bij de Lidl!), met diezelfde fietspomp kan je ook 1,8 atmosfeer druk maken in het koelwatersysteem om te kijken of het lekt en waar. Het is maar dat je jezelf dezelfde inventiviteit oplegt als Kuifje, want zo moeilijk is autotechniek niet. Zo is er een hele club aan zelfsleutelaars die 20% korting krijgt bij de automaterialenhandel.

De kennis van een monteur is ook aan een maximum gebonden, immers zodra hij iets meer weet kan hij elders een betere baan krijgen en is hij henes. Dus als je zelf die betere baan hebt, kun je de techniek verstandelijk ook meer dan genoeg snappen. Autotechniek kan dus niet moeilijker zijn dan dit maximum niveau want het moet gedaan kunnen worden door mensen met een kennis onder dat niveau.
Ik ben door een LandRover dealer gefactureerd met een reparatie nota voor een elektronisch onderdeel met alleen voor diagnose al meer dan 10 werkplaats uren. En dat terwijl het een bij dealers bekend en wel omschreven probleem (Technical Bulletin) is. Ik heb deze dealer gedagvaard, en verwacht volgende maand een voor mij positief vonnis van de Kantonrechter.
De ANWB heeft geweigerd aan de dagvaarding mee te werken.
De ANWB is dit jaar gestopt met het registreren van garage reviews. Een goede samenwerking met de BOVAG vindt de ANWB belangrijker dan het belang van hun leden.
Alleen de Consumentenbond komt voor de echte belangen van automobilisten op.
Reputatie 6
Badge +5
@P. Pols Duidelijk, veel succes gewenst.☺ Laat SVP weten hoe dit afloopt?
Reputatie 7
Badge +5
De ANWB laat zich regelmatig kennen als een starre organisatie , die het belang van de leden niet altijd voorop stelt. Daar zijn vaker klachten over geweest . Tijd dat ze eens aan een zelfonderzoek gaan doen en dan waar nodig de bakens verzetten.
Reputatie 7
Eigenlijk kun je er beter bij blijven, als je daar tijd voor hebt uiteraard. Grote kans dat het dan wat sneller gaat.
Reputatie 6
Badge +5
@P. Pols schreef: "De ANWB heeft geweigerd aan de dagvaarding mee te werken."

De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB is een vereniging die met een unieke mix van beïnvloedende en dienstverlenende activiteiten de belangen van haar leden behartigt op het gebied van mobiliteit, vakantie en vrije tijd.

Zij geven juridisch advies aan leden, maar geen rechtsbijstand, behalve als je daar een rechtsbijstandverzekering hebt.

Ben je lid en heb je een rechtsbijstandsverzekering?

De ANWB schrijft: https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/garages

Garagereviews gestopt

ANWB is per 15 april gestopt met Garagereviews. De ANWB ziet het als een belangrijke taak voor haarzelf om consumenten voor te lichten over de kwaliteit van garagebedrijven. In de toekomst willen wij dit daarom op een andere manier vorm gaan geven. Momenteel zijn wij bezig met het in kaart brengen van alternatieven, waarbij onze wens is om de bestaande reviews op te nemen. Wij danken iedereen voor de geschreven en geraadpleegde reviews.
MrsJones schreef:

Eigenlijk kun je er beter bij blijven, als je daar tijd voor hebt uiteraard. Grote kans dat het dan wat sneller gaat.


De meeste dealers laten een klant niet toe in hun werkplaats. De betreffende LandRover dealer heeft zelfs een groot bord boven de ingang van hun werkplaats hangen: "VERBODEN TOEGANG".
Reputatie 7
Bij onze dealer maken ze er geen probleem van, of het nou gaat om een beurt, reparatie of het wisselen van zomer- naar winterbanden, dat laatste is natuurlijk geen reparatie en het kost niet veel tijd.
ik kan me het bord "verboden tpegang" ook wel indenken, er worden wellicht stoffen gebruikt die niet zo gezond zijn of er slingert gevaarlijk elektrisch gereedschap rond, ik noem maar even iets. Als er dan iets gebeurt, wie is er dan aansprakelijk.
Reputatie 7
Badge +5
Dat niet alleen , @ MrsJones . Op de vingers gekeken worden leidt af en vinden velen ook niet prettig. Ook kunnen we dingen zien waarvan men liever niet wil dat klanten het zien. Een vriend van me had een nieuwe motor berekend gekregen , als hij er niet bij gestaan had dat onomstotelijk vaststond dat een monteursfout het defect had veroorzaakt . Zelf ook een ruilmotor nodig gehad . Zeker weten door een monteursfout , wat bij hoog en bij laag ontkend werd. Was een bedrijfsauto , dus strop voor mijn werkgever. Heb het gemeld , maar die heeft het er maar bij laten zitten.
Reputatie 7
@E.T. Wiersum , het kan inderdaad vervelend zijn als iemand op je vingers kijkt, niet iedereen kan daar tegen. Het hoeft niet meteen af te leiden, als je je er maar niet mee bemoeit als dat niet nodig is. Gewoon een beetje in de rondte kijken maar zonder dat hij het merkt, en naar degene die met je auto bezig is, het feit dat je even een kijkje "in de keuken" had kan al verschil maken. Ik heb altid het gevoel dat ze iets te verbergen hebben als je ergens absoluut niet binnen mag, behalve wanneer het een steriele ruimte betreft.

Reageer