Consumentenbond.nl
Vraag

Kosten van schade tijdens retourneren van foutief geleverd product

• 8 mei 2020
  • 8 reacties
  • 394 Bekeken

Badge

Goedemorgen,

Drie weken gelden heb ik een iMac computer 2015 (A-grade dus zonder gebruikerssporen) bij refurbished.nl besteld en betaald voor 695 euro. Ik kreeg vervolgens een ouder model, een iMac uit 2012 met duidelijke gebruikerssporen opgestuurd. Dit heb ik direct bij refurbished.nl gemeld en kreeg toen een verzendlabel voor DHL om het pakket te retourneren. De iMac heb ik op dezelfde manier weer ingepakt zoals ik het had ontvangen en daarbij dezelfde doos gebruikt. Nu drie weken later krijg ik van refurbished.nl te horen dat de retourneerde iMac beschadigd is geraakt tijdens de verzending en dat dit vermoedelijk komt doordat ik de computer niet vakkundig heb ingepakt. Ze sturen me drie foto’s toe waarop er inderdaad schade te zien is aan het scherm en behuizing, en 1 foto van de bovenkant van de doos. Omdat de waarde van de iMac in waarde is gedaald willen ze me slechts 300 euro terugbetalen.

Het voelt voor mij niet netjes hoe dit wordt opgelost. Ik betaal voor een product, maar krijg een ander, ouder product met veel gebruikerssporen, en wordt ik dus gedwongen om het te retourneren. Ik retourneer het binnen de tijd en pak het naar mijn weten goed in. Er ontstaat schade tijdens de verzending hetgeen volgens hun komt doordat ik het niet vakkundig heb ingepakt. Refubished.nl zegt dat in de voorwaarden staat dat het pakket op een veilige manier moet worden ingepakt. Op de site ben ik nog op zoek gegaan naar de voorwaarden maar kan die nergens vinden. Een veilige manier van inpakken vind ik nogal een vaag begrip. Het blijft voor mij onduidelijk wat ik verkeerd gedaan heb. Bovendien kunnen ze geen enkel bewijs leveren dat ik het op een onveilige manier heb ingepakt. Volgens refubished.nl hebben collega’s het op een onveilige manier ingepakt aangetroffen. Dit moet ik hun gewoon maar geloven.

Nu, mijn vragen zijn:

1. Staat refubished.nl hiermee volledig in zijn recht en handelen zoals het hoort?
  1. Kan ik niet anders dan hiermee akkoord gaan wat betekent dat ik 395 euro kwijt ben?
  1. Als ik hiermee akkoord moet gaan is er een verzekering die ik kan aanspreken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,

Marcel

8 reacties

Nu, mijn vragen zijn:

1. Staat refubished.nl hiermee volledig in zijn recht en handelen zoals het hoort?

Het klopt inderdaad dat de klant in principe verantwoordelijk is voor transportschade tijdens het retourneren maar daar kun je tegenin brengen dat u de correcte materialen van de leverancier zelf gebruikt hebt en bovendien gebruik gemaakt hebt van het kanaal dat de leverancier zelf gekozen heeft en dat die daarmee die verantwoordelijkheid weer terug heeft. De vraag is of je bij voorbaat kunt stellen wat een geschillencommissie of kantonrechter zou gaan beslissen en dat zou ik niet durven.

1. Kan ik niet anders dan hiermee akkoord gaan wat betekent dat ik 395 euro kwijt ben?

Nee, u kunt natuurlijk ook protesteren, klagen (klachtenkompas.nl) en andere stappen nemen richting een geschillencommissie of kantonrechter.

1. Als ik hiermee akkoord moet gaan is er een verzekering die ik kan aanspreken?

Heeft u een transportverzekering?

Badge

Dank voor je uitgebreide antwoorden! Ik zal klachtenkompas ook nog even inschakelen.

Ik heb geen extra transportverzekering afgesloten helaas. Ik kwam er deze week pas achter dat je een extra transportverzekering tegen betaling kunt afsluiten bij DHL. 

Reputatie 3
Badge +1

Ik zou gewoon melden dat u al een andere beschadigde computer hebt ontvangen dan u besteld hebt, en als dat niet voldoende is een klacht op klachtencompas zetten

Badge

Ik heb dat inderdaad ook gemeld bij refubished.nl. Omdat er veel meer schade is ontstaan tijdens de terugzending ben ik volgens hen hiervoor verantwoordelijk. Als er schade was bij ontvangst van het product dan had ik dat volgens hun moeten melden. Het enige dat ik direct gemeld heb is dat ik een verkeerd product toegestuurd heb gekregen met gebruikerssporen.

Ik heb zojuist een klacht op klachtenkompas gezet en het gedeeld op social media. Ben benieuwd of dat meer duidelijkheid gaat scheppen of refurbished.nl in deze situatie correct heeft gehandeld. 

Reputatie 3
Badge +1

Wie zegt dat ze zelf niet de door u geretourneerde computer niet hebben verwisseld met een computer die ze al beschadigd hadden liggen?

Badge

Die gedachte speelde ook door mijn hoofd. Ik ga er niet van uit, maar het is mogelijk.

Reputatie 6
Badge +5

Als je met een creditcard betaald hebt, kun je die als verzekering aanspreken.

Er staat ook ‘Gratis retour sturen’ dat is dus, op laten halen door het bedrijf.
Ik vraag me af, of je dan verantwoordelijk bent voor transportschade.

Zelf moet ik ook wel eens iets retour sturen, dat in de papieren loopt.
Ik maak meestal een reeks foto's van de inhoud en het pakje.
En de typeplaatjes met serienummers.

Reputatie 3
Badge +1

Dat is een slimme reactie van Wortelstamper, dat geeft wel aan dat het lang niet zeker is dat de gemelde schade lang niet altijd aan het geretourneerde product is….

Reageer