Kosten wijzigen testament

• 18 June 2022
  • 7 reacties
  • 164 Bekeken

Badge

Ik heb pasgeleden een erfgenaam toegevoegd en een kleine wijziging op mijn testament doorgevoerd.

Is de rekening van 629 EURO niet aan de hoge kant?

Ik heb 200 EURO reductie aangevraagd.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +5

achteraf korting vragen is altijd lastig. was de prijs vooraf niet bekend? je weet immers dat notarissen dure huizen/hobby’s/auto’s hebben en die moet ook betaald worden 😉

Reputatie 6
Badge +4

Een testament kunt u niet wijzigen, een testament wordt altijd opnieuw opgesteld. Dit zijn dus de kosten voor een nieuw testament, niet voor een wijziging zoals u denkt.

Reputatie 5

Volgens mij mogen ze in principe vragen wat ze willen. Notaris tarieven zijn vrij.

Op het internet lees ik : voor het wijzigen van een testament:  kosten : tussen de € 100 en € 2000.  Zal misschien afhangen van de hoeveelheid werk er verricht moet worden?

Verstandig is altijd om voor notariële zaken bij een paar notarissen  te vragen wat het kost.

Dan weet u waar u aan toe bent qua kosten.

Voor een verklaring van erfrecht die ik ooit nodig had ben ik beland bij degoedkoopstenotaris.nl  Je kunt dan in eigen stad, wijk, provincie zoeken naar een notaris die in jou optiek een redelijk tarief hanteert voor hetgeen je nodig hebt.

Of u alsnog korting kan vragen wordt denk ik lastig.

Prijsverschillen van notarissen zijn enorm.
Het tarief in Nederland is, wat de gek er voor geeft.
Sommige wijzigen ook gratis.
Dat zijn dingen waar je vooraf op moet letten.

Badge

Bedankt allemaal voor de duidelijke antwoorden.

Pas geleden vertelde een professor in de automatisering dat het beroep notaris voor een zeer groot gedeelte ging verdwijnen omdat dit prima door de computer kon worden over genomen.

Dan kun je hopelijk thuis achter de computer zelf een testament maken.

Automatisch tanken is er tenslotte ook gekomen…...

Badge

Inmiddels heeft de notaris gebeld en mijn reductievoorstel van 200 EURO is, onder protest, geaccepteerd.

Men heeft mij uitgelegd dat als je overstapt van de ene naar de andere secretaris en je wijzigt er daarna een beetje aan, alles opnieuw moet worden ingevoerd.

Mede omdat iedere notaris zijn eigen systeem heeft.

Misschien een taak voor NEN te Delft om ervoor te zorgen dat het uitwisselbaar wordt? Dan is wijziging veel gemakkelijker. Ik begrijp dat je bij een wijziging altijd een nieuw registratienummer moet maken.

Nou, als ik bij mijn notaris mijn testament wil wijzigen, moet ik gewoon betalen de prijs van een nieuwe.

Notariswerk is voor het overgrote deel gewoon standaardwerk. Bij de afwikkeling van het testament van mijn moeder moesten we ‘m 2x op een fout in de berekening wijzen, terwijl het gewoon heel simpel was. Notarissen kunnen vaak niet goed met getallen omgaan. Het ingewikkelde ligt bij ondernemingen maar dan betaal je ook fors meer.

Reageer