Consumentenbond.nl

Krijgt jouw telefoon de Android 8 update?

• 2 november 2017
  • 56 reacties
  • 6298 Bekeken

Toon eerste bericht

56 reacties

Badge +2
Mijn Oneplus 5T heeft sinds een ruime week Oreo!
Grappig dat de oudere toestellen het eerder kregen.
Mijn oude toestel, Motorola G2 duosim, is bij 7.0 blijven steken, en werd nogal traag na het mergen van de SD kaart.
Android Oreo in de maak voor Galaxy S7, Galaxy A5 en Tab S3

https://www.androidplanet.nl/nieuws/android-8-0-samsung-galaxy-s7/
Reputatie 2
Badge +3
We hebben weer nieuwe onderzoeksresultaten over de beschikbaarheid van updates. Alle details vind je op https://www.consumentenbond.nl/acties/updaten/ruim-een-derde-smartphones-heeft-sterk-verouderde-veiligheidsupdate.
Reputatie 6
Badge +5
Mijn telefoon heeft nog nooit een update gehad. Tenminste ik heb het nog nooit gemerkt, Ik heb hem al 2 jaar. dus ik verwacht van niet

Acer Liquid en er zit android 4.4.4 op :(
Dus tijd om een nieuwe te kopen!
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor alle reacties! Uit al jullie berichten en een van onze recente onderzoeken blijkt dat slechts 22 procent van de toestellen die werden verkocht tussen januari 2015 en februari 2018, in januari of februari van 2018 een veiligheidsupdate had gekregen. De updates van het besturingssysteem liepen nog verder achter. Ook de informatievoorziening hierover richting consumenten blijft gebrekkig.

Daarom staan Samsung en de Consumentenbond aanstaande maandag, 26 maart 2018, tegenover elkaar in de rechtszaal.
De inzet is het updatebeleid van de fabrikant. Wij willen via de rechter Samsung dwingen zijn smartphones langer en vaker van updates te voorzien. De rechtszaak vindt plaats in de Rechtbank Den Haag en begint om 9:30 uur.

Op de hoogte blijven? Volg dan dit topic, of hou onze homepage in de gaten.
Zit al een tijd te wachten op een update naar Android 7 voor mijn LG G4....zouden vorig jaar met de uitrol beginnen.....contact gehad met LG nl. hierover...krijg alleen een vaag antwoord,dat het wel komt, maar wanneer....?
En dat is ook het laatste.....een update naar Android 8 kan ik wel vergeten....
Reputatie 7
Badge +7
Ik kan me goed voorstellen dat het irritant is om maar te moeten blijven wachten op Android 8 @F.M. Goris, en ik hoop dan ook van harte dat ook jouw toestel spoedig een update krijgt.
Ik ben trouwens zo vrij geweest om je bericht naar dit topic te verplaatsen. Hier verzamelen we namelijk alle meldingen over telefoons die wel of juist niet geüpdatet gaan worden. Laat je het ons nog weten wanneer je uitsluitsel hebt?
Reputatie 6
Badge +5
Daarom staan Samsung en de Consumentenbond aanstaande maandag, 26 maart 2018, tegenover elkaar in de rechtszaal.
De inzet is het updatebeleid van de fabrikant. Wij willen via de rechter Samsung dwingen zijn smartphones langer en vaker van updates te voorzien. De rechtszaak vindt plaats in de Rechtbank Den Haag en begint om 9:30 uur.

@Monique van de Beek En is er al iets besloten?
Reputatie 7
Badge +7
Zodra ik meer weet zal ik het direct plaatsen @TijsZonderH! To be continued...
Ik heb een lg g5 die draait nog steeds op Android 6.0!
LG heeft aangegeven dat er een update komt maar kan geen datum aangeven??
Kreeg op Hemelvaartsdag mijn Nokia 8. Kon direct updaten naar de nieuwst Androidversie. En dat zou volgens de berichten ook zo door moeten gaan. Ben benieuwd. Mijn Samsung Galaxy S4 heeft al in geen jaren meer een update Net als mijn J5. Bedankt Samsung.
Reputatie 6
Badge +6
Kreeg op Hemelvaartsdag mijn Nokia 8. Kon direct updaten naar de nieuwst Androidversie. En dat zou volgens de berichten ook zo door moeten gaan. Ben benieuwd. Mijn Samsung Galaxy S4 heeft al in geen jaren meer een update Net als mijn J5. Bedankt Samsung.

@N.P. van Gelder
Nokia 8 inderdaad al op Oreo zie ik. Ik lees ook dat ze Android P gaan ondersteunen, netjes! Laatste update van de S4 is volgens mij Android Lollipop (2015). Zoals je wellicht hebt gelezen zijn we als Consumentenbond ook actie aan het voeren, zodat mobiele telefoons langer updates ontvangen.

Let je zelf bij het aanschaffen van een nieuw toestel op frequentie/duur van software-updates?
Reputatie 6
Badge +6
Ik heb een lg g5 die draait nog steeds op Android 6.0!
LG heeft aangegeven dat er een update komt maar kan geen datum aangeven??

@YZ83 Ik dat de LG G6 twee weken geleden een Oreo update heeft gekregen en dat de G5 daarna aan de beurt is. Als ik het zo lees kan het nog wel even gaan duren... 😞
Reputatie 6
Badge +5

Let je zelf bij het aanschaffen van een nieuw toestel op frequentie/duur van software-updates?

De reden waarom nokia goed is, Veel updates!
Mijn klas weet volgens mij niet wat het woord update is..

Volgens mij zijn jullie al 2 maanden aan het bekvechten (😜) met Samsung.
Reputatie 7
Badge +6
Afgelopen februari heb ik een nieuwe LG G6 gekocht met Android 7, vorige week kreeg ik de update naar Android 8 Oreo. Ben heel content!
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben mij pas sinds kort aan het verdiepen in de wereld van de smartphones, voornamelijk omdat de oudere telefoons niet meer afgestemd zijn op de nieuwste zendtechnieken.
Maar ik ben verbijsterd over de erbarmelijke kwaliteit waarbij de meeste mensen het blijkbaar acceptabel vinden dat moderne toestellen vaak na 2 1/2 jaar al mankementen gaan vertonen en ook dat er na 2 of 3 jaar vaak al geen updates meer zijn. 😫
Ik vind het schandalig dat deze miljardenmarkt blijkbaar zo extreem gericht is op zeer snelle vervanging en steeds maar weer nieuwe hoge kosten voor de gebruikers en het op zeer grote schaal gebruik van grondstoffen, waarvan een aantal onder zeer dubieuze omstandigheden gewonnen worden. 😣😥
De enige die daar niet aan meedoet is het Nederlandse bedrijf Fairphone. Zij maken juist op een ethisch verantwoorde manier duurzame apparaten die lang mee gaan en waarbij je zelf eenvoudig onderdelen als bijvoorbeeld een scherm kunt vervangen, of bijvoorbeeld een betere camera kunt plaatsen. Zij zijn een voorbeeld voor de hele smartphone-industrie.
De huidige Fairphone2 loopt technisch wel achter bij moderne toestellen maar waarschijnlijk komt er binnen een jaar een Fairphone3 en dat is dan wel zo verantwoord en uiteindelijk veel goedkoper. 😀
Met betrekking tot de huidige bekende grote merken: mij lijkt dat een apparaat van 700, 1000 of "slechts" 300 Euro tenminste 8 jaar probleemloos mee zou moeten gaan, mits men er natuurlijk zorgvuldig mee omgaat. 🤔
Geef mij maar gewoon een oude vertrouwde schuif-Samsung die probleemloos 12 jaar of langer meegaan. ☺
Reputatie 7
Badge +6
Heinrich Heine is het volgens de literatuur die zei dat als de wereld vergaat moet je naar Nederland gaan, want daar gebeurt alles vijftig jaar later.

Wat waren mijn ouders content met een draaischijf telefoon van de PTT. Er zou niets beters uitgevonden kunnen worden. Je kon ook zo lekker de hoorn op de haak smijten. Dan had je de persoon aan de andere kant een lesje geleerd en jij hield er een goed gevoel aan over. Dat was in 1973. Zo'n uitschuifbaar mobieltje zouden ze maar niks hebben gevonden. Onnodig en slecht voor het milieu!

De LG G6 smartphone was in maart 2017 nog €765, maar in februari 2018 was die al gedaald naar €375, de ontwikkelingen gaan heel snel. Prijzen van €800, €1000, €1200, zijn driekwart jaar later al gehalveerd. Je hoeft maar even te wachten en de getallen veranderen vanzelf.

Na vier jaar met een Wolfgang smartphone met Android KitKat 4.2 van de Aldi val ik nog van mijn stoel van een LG G6. It's in the name, LG = life's good! En dat klopt want ik zit me wezenloos te genieten met Oreo. De wereld staat niet stil maar draait! Je kan dan wel stil blijven staan maar dan loop je een hoop achter.

Smartphones gaan lang mee. Maar de concurrentie komt in twee jaar tijd met zoveel nieuwe uitvindingen en ontwikkelingen dat toestellen van twee jaar oud al zoveel achter lopen dat de consument er zijn neus voor ophaalt. Ook de twee jaar en oudere tests van de Consumentenbond treft dat lot. Er zijn al grote fabrieken om het materiaal van smartphones te recycelen. De milieuwetgeving van Nederland beslaat meer dan een halve meter aan wetboeken. Welk bedrijf produceert nog nadelig voor het milieu?
Reputatie 7
Badge +4
@Jan schrijft:
"Smartphones gaan lang mee. Maar de concurrentie komt in twee jaar tijd met zoveel nieuwe uitvindingen en ontwikkelingen dat toestellen van twee jaar oud al zoveel achter lopen dat de consument er zijn neus voor ophaalt. Ook de twee jaar en oudere tests van de Consumentenbond treft dat lot. Er zijn al grote fabrieken om het materiaal van smartphones te recyclen. De milieuwetgeving van Nederland beslaat meer dan een halve meter aan wetboeken. Welk bedrijf produceert nog nadelig voor het milieu?"

Volgens de onderzoeken van de Consumentenbond is de gemiddelde leeftijd van een smartphone 2 1/2 jaar waarop hij vervangen wordt. Ik ken ook veel mensen die binnen die tijd al problemen krijgen waardoor zij toch maar weer een nieuwe kopen. Bij een auto of wasmachine zou niemand dat accepteren!
Recycling wordt helaas nog slechts op vrij kleine schaal gedaan en Nederland loopt zoals gewoonlijk op het gebied van duurzaamheid ook hierbij weer enorm achter op veel landen.
Net als bij allerlei apparaten, machines en voertuigen komt een groot deel "gewoon" tussen het afval terecht.
Dikke boeken voor milieuwetgeving hebben we hier vast wel. Nu moet het nog in de praktijk gebracht worden maar daar zien onze opeenvolgende oerconservatieve regeringen helaas het nut niet van in.
Reputatie 3
Badge +4
Ter info: vandaag ontvingen we het vonnis van de rechtbank Den Haag in onze rechtszaak tegen Samsung: ze hebben onze eisen afgewezen 😞.
Eén van de argumenten van de rechtbank is dat wij onvoldoende hebben aangetoond dat de Samsung telefoons onveilig zijn en dat Samsung hier meer aan kan doen. Daardoor heeft de rechtbank andere eisen, zoals of de handelwijze van Samsung non-conform is of een oneerlijke handelspraktijk is, niet inhoudelijk behandeld.
Overigens is er wel wát veranderd. Zo heeft Samsung sinds onze dagvaarding anderhalf jaar geleden de informatie op zijn website aangepast.
Meer informatie over het vonnis staat in dit nieuwsbericht. En als je het hele vonnis wilt lezen: dat is hier beschikbaar.
H'm, hoe spijtig ook, ik denk dat de rechtbank daar wel een punt heeft. Veel van de ophef gaat feitelijk over het gevoel van onveiligheid en "wat er allemaal wel niet zou kunnen gebeuren" en (nog) niet over echte grote ongelukken. Het geeft aan de andere kant fabrikanten nog steeds de kans zich te onderscheiden als ze dan ook maar wel doen wat ze beloven.
Reputatie 6
Badge +5
Ter info: vandaag ontvingen we het vonnis van de rechtbank Den Haag in onze rechtszaak tegen Samsung: ze hebben onze eisen afgewezen 😞.
Eén van de argumenten van de rechtbank is dat wij onvoldoende hebben aangetoond dat de Samsung telefoons onveilig zijn en dat Samsung hier meer aan kan doen.

Huur een hacker in en bewijs het ;)

Maar toch jammer ;(
Dat word een Nokia voor mij!
Reputatie 3
Badge +4

Dat word een Nokia voor mij!

Goed plan !
Reputatie 7
Badge +4
Jammer dat de eis afgewezen is. Er zal wel te weinig hard bewijs voor geweest zijn. 🤔
Op deze manier komt Samsung er wel heel gemakkelijk mee weg en wordt hen blijkbaar volkomen de hand boven het hoofd gehouden. 😣

Op deze manier komt Samsung er wel heel gemakkelijk mee weg en wordt hen blijkbaar volkomen de hand boven het hoofd gehouden. 😣

Dat is uw beeld van de Nederlandse rechtspraak? Daar wordt partijen "de hand boven het hoofd gehouden"?
Reputatie 3
Badge +4
@A. Deen en @Ekokok
Het is een lastige zaak. We hadden de legal opinions van een aantal experts ingebracht, waaronder één van prof. Bart Jacobs, die schreef dat updates nodig zijn voor de veiligheid van een smartphone. Maar we hadden geen gehackte telefoon of vele onveilige Samsung smartphones. Daardoor heeft de rechter onze eisen niet behandeld. Ik snap @A. Deen, want een rechter mag niet te makkelijk beslissingen nemen. Toch ligt de lat zo erg hoog en snap ik ook de reactie van @Ekokok 🙂.

Bovendien; onze eisen voor de toekomst werden sowieso niet ontvankelijk verklaard. Want: je kunt niet zeggen hoe de toekomst eruit gaat zien. Dat snap ik (en in zekere zin kun je nooit in de toekomst kijken), maar fabrikanten hebben toch wel een verantwoordelijkheid voor een veilig product? En uiteraard stelden we eisen voor de toekomst, want het heeft geen zin om om alleen updates te vragen met terugwerkende kracht en voor alleen oude modellen. Maar door het niet ontvankelijk verklaren van de eisen voor de toekomst, werd dus ook verder niet inhoudelijk ingegaan op onze eisen.

Ik vind dat fabrikanten verantwoordelijk zijn voor de producten die zij op de markt brengen. En bij producten met software daarop stopt die verantwoordelijkheid niet bij de software. Een ontwerper en een fabrikant moeten nadenken hoe een product gedurende zijn gehele gebruiksduur mee kan gaan en veilig blijft. Bij producten als smartphones horen software-updates daarbij. En dus moeten ook met toeleveranciers van chips ed daarover afspraken worden gemaakt. Dat moeten ontwerper en fabrikant regelen, dat kan niet tot een probleem van de gebruiker worden gemaakt.

We gaan verschillende mogelijkheden voor het vervolgen van onze campagne 'updaten' op een rij zetten. En kiezen daar de beste optie(s) uit. Daarover later dus meer! Want dat updaten van belang is, staat als een paal boven water.

Reageer