Consumentenbond.nl

Krijgt jouw telefoon de Android 8 update?

• 2 november 2017
  • 56 reacties
  • 6537 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Android 8 is alweer ruim 2 maanden uit en nog geen enkele smartphone heeft een update ontvangen, op een handjevol na. Sommigen wachten zelfs nog op Android 6 of Android 7. We blijven ons hard maken voor Android-updates met onze campagne Updaten!.

Om de maand zetten we ruim 250 toestellen aan om te checken op versie-updates, maar ook op beveiliging-updates, een flink karwei! Zelfs dan hebben we niet alle modellen of missen we specifieke situaties. Zo kreeg communitylid @Arts0130 geen updates omdat zijn toestel gekocht was bij Vodafone en niet in de 'vrije verkoop’ (bekijk zijn topic).

Help ons en andere communityleden om de ontwikkelingen te volgen. Laat hier weten als jouw smartphone een update krijgt, of als je gehoord hebt dat hij nooit meer bijgewerkt gaat worden. Ook interessant: deel berichten die je ziet waarin fabrikanten concrete update-beloften doen.

56 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor alle reacties! Uit al jullie berichten en een van onze recente onderzoeken blijkt dat slechts 22 procent van de toestellen die werden verkocht tussen januari 2015 en februari 2018, in januari of februari van 2018 een veiligheidsupdate had gekregen. De updates van het besturingssysteem liepen nog verder achter. Ook de informatievoorziening hierover richting consumenten blijft gebrekkig.

Daarom staan Samsung en de Consumentenbond aanstaande maandag, 26 maart 2018, tegenover elkaar in de rechtszaal.
De inzet is het updatebeleid van de fabrikant. Wij willen via de rechter Samsung dwingen zijn smartphones langer en vaker van updates te voorzien. De rechtszaak vindt plaats in de Rechtbank Den Haag en begint om 9:30 uur.

Op de hoogte blijven? Volg dan dit topic, of hou onze homepage in de gaten.
Reputatie 6
Badge +5
Ter info: vandaag ontvingen we het vonnis van de rechtbank Den Haag in onze rechtszaak tegen Samsung: ze hebben onze eisen afgewezen 😞.
Eén van de argumenten van de rechtbank is dat wij onvoldoende hebben aangetoond dat de Samsung telefoons onveilig zijn en dat Samsung hier meer aan kan doen.

Huur een hacker in en bewijs het ;)

Maar toch jammer ;(
Dat word een Nokia voor mij!
Reputatie 3
Badge +4
@A. Deen en @Ekokok
Het is een lastige zaak. We hadden de legal opinions van een aantal experts ingebracht, waaronder één van prof. Bart Jacobs, die schreef dat updates nodig zijn voor de veiligheid van een smartphone. Maar we hadden geen gehackte telefoon of vele onveilige Samsung smartphones. Daardoor heeft de rechter onze eisen niet behandeld. Ik snap @A. Deen, want een rechter mag niet te makkelijk beslissingen nemen. Toch ligt de lat zo erg hoog en snap ik ook de reactie van @Ekokok 🙂.

Bovendien; onze eisen voor de toekomst werden sowieso niet ontvankelijk verklaard. Want: je kunt niet zeggen hoe de toekomst eruit gaat zien. Dat snap ik (en in zekere zin kun je nooit in de toekomst kijken), maar fabrikanten hebben toch wel een verantwoordelijkheid voor een veilig product? En uiteraard stelden we eisen voor de toekomst, want het heeft geen zin om om alleen updates te vragen met terugwerkende kracht en voor alleen oude modellen. Maar door het niet ontvankelijk verklaren van de eisen voor de toekomst, werd dus ook verder niet inhoudelijk ingegaan op onze eisen.

Ik vind dat fabrikanten verantwoordelijk zijn voor de producten die zij op de markt brengen. En bij producten met software daarop stopt die verantwoordelijkheid niet bij de software. Een ontwerper en een fabrikant moeten nadenken hoe een product gedurende zijn gehele gebruiksduur mee kan gaan en veilig blijft. Bij producten als smartphones horen software-updates daarbij. En dus moeten ook met toeleveranciers van chips ed daarover afspraken worden gemaakt. Dat moeten ontwerper en fabrikant regelen, dat kan niet tot een probleem van de gebruiker worden gemaakt.

We gaan verschillende mogelijkheden voor het vervolgen van onze campagne 'updaten' op een rij zetten. En kiezen daar de beste optie(s) uit. Daarover later dus meer! Want dat updaten van belang is, staat als een paal boven water.
Reputatie 1
Ik heb sinds maart van dit jaar een LG Nexus 5X. Kost maar ongeveer € 325,-. Is handzaam, niet zo verschrikkelijk groot, snel en voldoet prima. Ik heb wel al sinds ruim een maand Android 8 en sinds gisteren weer een beveiligingsupdate.
Reputatie 6
Badge +5
Als aavulling op de "update" campagne wil ik melden dat mijn Samsung S6 edge niet meer ge-update zal worden naar Android 8. Voor een toestel wat nog niet zo lang op de markt is, vindt ik dat vreemd.

Met vriendelijke groet,

Ron

Tweakers heeft een artikel erover
Reputatie 2
Badge +3
(Hierboven plaatste ik ook een reactie voor het verband)

Die bedrijven krijgen steeds teveel geld. Ze zijn al heel erg rijk en zelfs zó dat ze ons niet meer zouden kunnen dienen, al zouden ze het willen.

Google is volgens mij meer een uitzondering op bepaalde punten. Tot zover heb ik niet iets heel belangrijks gemerkt aan de moraal van Google. Ja, ze moeten ook wel wat mee met de anderen die groter zijn, maar dat is niet echt te verwijten.

Ik bedoel: wat we hier hebben is een product. Bijvoorbeeld een besturingssysteem. En na aankoop blijkt zogezegd dat er fouten in zitten. Goed, dat de fabrikant dat even aanvult zou misschien oogluikend mogen. Vooral ook als ze heel heel lief zijn. Maar wat we hier hebben lijkt nog het meeste op een monsterlijke machine. Waar ook allemaal dingen in meekomen met het oog op andere of nieuwe versies van het product.

Alle respect aan de Consumentenbond. Oprechtheid IS bij de Consumentenbond in het overgrote gedeelte van de gevallen inderdaad hoe het zit. Mijn vertrouwen is in ieder geval bijna helemaal volledig.

Maar deze fabrikant installeert er even een monsterlijke sluikreclame machine bij. Die zijn weerga niet kent. En zelfs zó dat we hier en nu mogen meemaken dat ze ook iets gedaan hebben of hoe het ook zei met de Consumentenbond dat zij het niet zien, of wat het ook is.

Onderzoek en verandering van wat er in updates zit is interessant. Een consumentenorganisatie kan daar bijvoorbeeld wat mee. Zoals het nu zit heeft deze verschrikkelijke sluikreclamemachine in ieder geval echt apparaten totaal onbruikbaar gemaakt. Of dat je als eigenaar eigenlijk niet meer tevreden kan zijn ermee.
Reputatie 3
Badge +4

Dat word een Nokia voor mij!

Goed plan !
Reputatie 2
Badge +3
We hebben weer nieuwe onderzoeksresultaten over de beschikbaarheid van updates. Alle details vind je op https://www.consumentenbond.nl/acties/updaten/ruim-een-derde-smartphones-heeft-sterk-verouderde-veiligheidsupdate.
Reputatie 7
Badge +7
Ik kan me goed voorstellen dat het irritant is om maar te moeten blijven wachten op Android 8 @F.M. Goris, en ik hoop dan ook van harte dat ook jouw toestel spoedig een update krijgt.
Ik ben trouwens zo vrij geweest om je bericht naar dit topic te verplaatsen. Hier verzamelen we namelijk alle meldingen over telefoons die wel of juist niet geüpdatet gaan worden. Laat je het ons nog weten wanneer je uitsluitsel hebt?
Reputatie 7
Badge +7
Zodra ik meer weet zal ik het direct plaatsen @TijsZonderH! To be continued...
Mijn Samsung Galaxy Note 8 ( de op één na duurste smartphone van dit moment ! ) krijgt MOGELIJK in het voorjaar van 2018 een update naar Android 8.
Schandalig !
Reputatie 4
Badge +5
Dag @RonV , welkom op de community en dank voor je melding over je Samsung S6 Edge.
Voor de vindbaarheid van je reactie heb ik deze verplaatst naar het door mijn collega @Wouter geopende topic over de Android 8 update. Misschien heb je wat aan de tip van @Groek hierboven?

Groeten
Wendy
Ik heb nu ongeveer een jaartje HTC 10 met al een tijdje android 7. Volgens HTC zou de update moeten komen, maar nog geen idee wanneer. De laatste beveiligingpatch is van 1 juli 2017.
Reputatie 6
Badge +5
Mijn telefoon heeft nog nooit een update gehad. Tenminste ik heb het nog nooit gemerkt, Ik heb hem al 2 jaar. dus ik verwacht van niet

Acer Liquid en er zit android 4.4.4 op :(
Dus tijd om een nieuwe te kopen!
Reputatie 6
Badge +5
Daarom staan Samsung en de Consumentenbond aanstaande maandag, 26 maart 2018, tegenover elkaar in de rechtszaal.
De inzet is het updatebeleid van de fabrikant. Wij willen via de rechter Samsung dwingen zijn smartphones langer en vaker van updates te voorzien. De rechtszaak vindt plaats in de Rechtbank Den Haag en begint om 9:30 uur.

@Monique van de Beek En is er al iets besloten?
Reputatie 6
Badge +5

Let je zelf bij het aanschaffen van een nieuw toestel op frequentie/duur van software-updates?

De reden waarom nokia goed is, Veel updates!
Mijn klas weet volgens mij niet wat het woord update is..

Volgens mij zijn jullie al 2 maanden aan het bekvechten (😜) met Samsung.
Reputatie 6
Badge +5
Als aavulling op de "update" campagne wil ik melden dat mijn Samsung S6 edge niet meer ge-update zal worden naar Android 8. Voor een toestel wat nog niet zo lang op de markt is, vindt ik dat vreemd.

Met vriendelijke groet,

Ron

Samsung staat ruim bekend op slechte updates.
Ja ik begrijp dat je het vreemd vindt. Maar dat is ruim bekend dat Samsung slecht updates geeft.
Ik vindt het ook jammer. Want dat is de belangrijkste reden waarom ik geen Samsung wil.
Er was trouwens ook een rechtszaak tegen Samsung
Deze link

Apple bijvoorbeeld geeft absurd goede updates. (Maar is te duur!)
En Nokia geeft ook goede 😛
Android Oreo in de maak voor Galaxy S7, Galaxy A5 en Tab S3

https://www.androidplanet.nl/nieuws/android-8-0-samsung-galaxy-s7/
Zit al een tijd te wachten op een update naar Android 7 voor mijn LG G4....zouden vorig jaar met de uitrol beginnen.....contact gehad met LG nl. hierover...krijg alleen een vaag antwoord,dat het wel komt, maar wanneer....?
En dat is ook het laatste.....een update naar Android 8 kan ik wel vergeten....
Ik heb een lg g5 die draait nog steeds op Android 6.0!
LG heeft aangegeven dat er een update komt maar kan geen datum aangeven??
Ik heb een Wileyfox Swift 2 Plus die enkele weken geleden is opgewaardeerd naar android 8.1
met datum 1 juni 2018.

De spraakmakende samsung telefoons, zoals de S6 of de S6 Edge worden prima ondersteund door
het lineageOS -> https://lineageos.org/

Het is wel wat werk om dit erop te zetten, maar zeker de moeite waard.
Coolblue maakt er een zooitje van. Zij verkopen nog steeds de S6 en de S6 Edge.

Voor handige mensen raad ik een telefoon aan die wordt ondersteind door het LineageOS.

Met vriendelijke groet,

Ron
Op 25 oktober de update naar Android 8 gekregen op Sony xperia xz premium. Bij de keuze van de telefoon heb ik eveneens gekeken naar het update beleid van de fabrikanten. Hier kwam Sony positief naar voren.
In juli de Sony Xperia xz premium gekocht. Telefoon bevalt prima en op 24 november de al de update naar oreo 8 ontvangen. Sony wordt niet vaak genoemd maar is momenteel wel goed bezig op dit gebied.
Reputatie 2
Badge +3
Goed dat er hier een onderwerp staat over updaten. Want ik heb er een andere visie op. Waar ik wel een reactie op zou willen zien.

Stel dat je het bijvoorbeeld interessant vindt, ok. Maar mijn ervaring is dat die updates waardeloos zijn en eerder iets om te vermijden. Hoe het ook zei: de exacte inhoud en effecten ervan naar waarheid zouden duidelijk moeten zijn. Dat is in ieder geval het belangrijkste.

Ik heb niet het idee dat mijn telefoon of PC beter gaat lopen van al die updates. Persoonlijk, ik voel mij bedrogen bij iedere nieuwe Windows versie of Iphone. Dus dan zou ik daar niet aan moeten beginnen. Op het moment vind ik het fijner om er ook een ander besturingssysteem bij te hebben. Maar in wezen zou ik xp gebruiken. Een aangepaste versie (eXPerience editie) en wel gedownload van één van die ooglappige sites met zo'n aparte download manier. Ik heb 'dan ook' nooit ergens last van. Zaken echt veilig houden is in feite ook ''aan'' of ''uit''. Als er ergens niets mee mag gebeuren, dan moet het op een veilige plaats bewaard worden. Met een kopie. En dat is nooit erg veel. Maar ook als je het criterium voor zoiets hoog stelt, dan is er niet zo'n probleem.

Ik kan een paar voorbeelden noemen als iemand erop reageert. Maar er is wel veel mogelijk aan andere veiligheidsdingen buiten dat. Maar ook de prijs-kwaliteitsverhouding is interessant ziet het ernaar uit. Ook zoiets waar de consumentenbond een goede organisatie voor is om het ermee (en anderen) over te hebben of er dingen over te horen.

Reageer