Consumentenbond.nl
Vraag

lancering nieuw product, maar geen voorraad bij webshop

• 20 september 2020
  • 5 reacties
  • 286 Bekeken

recent zijn er weer nieuwe videokaarten gelanceerd van Nvidia. 

webshop adverteert dat ze vanaf 3 uur te bestellen zijn op donderdag 17 september. wereldwijd blijken er problemen te zijn geweest met te kleine voorraden en te grote vraag.

op moment van bestellen staat er verwachte levertijd 2-7 dagen

koop aangenomen, geld afgeschreven en bevestigings mail ontvangen van de order.

dag erna stuurt bedrijf e-mail uit, dat door de grote vraag van (1500 bestellingen) er maar enkele zijn uitgestuurd. ze weten niet wanneer er nieuwe voorraad komt. en dat het waarschijnlijk 3 maanden duurt voordat ze je bestelling kunnen uitleveren.

mag dit zomaar? wat zijn mijn rechten? 

de site in kwestie bood de kaarten aan voor de redelijk goede msrp(advies verkoopprijs) terwijl andere sites daar nog eens 21% boven op lijken te hebben gegooid.

ik heb terug gestuurd dat ik verwacht mijn bestelling binnen 30 dagen te ontvangen. hier hebben ze nog niet op gereageerd. 

hoe zou ik eventueel een dekkingskoop kunnen aangaan? bij een andere contract partij?

zijn er anderen die ook met dit probleem zitten? komt dit voor bij launch van producten van apple?

volgens mij kan een webshop prima bijhouden hoeveel producten zij binnen hebben gekregen en niet meer dan dat aantal verkopen. mits ze geen gecashte voorraadlijsten gebruiken.

mvg, 

Gebruiker

5 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Het komt elke keer weer voor dat bij een zeer populair product als een videokaart de verkoopkanalen helemaal vollopen. Webshop heeft nauwelijks voorraad, die is afhankelijk van de groothandel en die weer van de fabrikant. Soms wachten ze enkele dagen om te zien welke hoeveelheid echt geproduceerd moet worden.

Je zult gewoon moeten wachten tot de productie de grote vraag aankan. En na een maandje of zo is iedereen weer vergeten waar de onrust weer over ging.

En wat heeft Apple ermee te maken? Die hebben overigens ook vaak grote leveringsproblemen bij nieuwe producten.

Ze hebben dertig dagen om te leveren waarna je ze een termijn kunt stellen en daarna de koop kunt ontbinden. Even aangenomen dat ze dat niet sowieso gelijk tiestaan als ze zeker weten dat ze toch niet leveren kunnen. Een "dekkingskoop" is blijkbaar de nieuwste slimmigheid. Nog nooit gehoord dat iemand dat toegepast heeft in dit soort situaties en ik geloof er ook niet in maar mocht je daartoe overgegaan dan hoor ik graag hoe ongelijk Ik heb en hoe goed dat uitgepakt heeft.

Ik zie sowieso dat er sprake moet zijn van schade door het niet leveren die je dan beperkt door over te gaan tot een dekkinskoop. Ik denk niet dat de kantonrechter meegaat met de geestelijk schade als gevolg van het niet kunnen draaien van de hoogste frame rate.

@A. Deen De schade die gelopen is gaat bij een dekkingskoop om een eventueel hogere prijs. Als je bijvoorbeeld een product in een aanbieding probeerde tw kopen voor €400,- en de verkoper is in gebreke, waardoor je eenzelfde voor €500,- moet kopen bij een derde.

@Gebruiker16550015 als ze na die 30 dagen inderdaad nog niet geleverd hebben kun je ze een redelijke termijn voorstellen en anders een andere plek zoeken waar je het product dat zij u zouden leveren sneller gelevert kan krijgen. Echter zullen die ook geen voorraad hebben naar uw verhaal.

Daarnaast zul je aardig je best moeten down om ze ook daadwerkelijk het verschil te laten betalen.

Een koop op afstand voor een niet gepersonalizeerd product kun je altijd voor levering als koper ontbinden en dus uw geld terug krijgen

Wel ben ik met je eens dat ze de voorraad moeten aanpaasen naar de verwachte vraag. Net als bij een op=op actie. Indien de verwachting is dat een product voledig uitverkoopt op de lanceerdag zou het logish zijn die lanceerdag uittestellen tot er voldoende voorraad is om de verwachte vraag te bieden. Maar als counter argument komt dat er dan producten liggen opgeslagen die nu al wel naar klanten zijn verstuurd.

Reputatie 4
Badge +4

In het nieuws: Nvidia zegt vraag RTX 3080 FE-kaarten te hebben onderschat en biedt excuses aan

In het nieuws: Nvidia zegt vraag RTX 3080 FE-kaarten te hebben onderschat en biedt excuses aan

Ik wil die wijsneuzen toch graag een “dekkingskoop” zien doen, want dat is blijkbaar hun recht, en horen hoe het afgelopen is.

Reageer