Laptop functioneert niet naar wens. Wat zijn mijn rechten?

• 30 June 2021
  • 12 reacties
  • 172 Bekeken

Ik heb een paar maanden gelelden een nieuwe laptop gekocht bij AMAC. Op advies van de verkoper heb ik toen mijn keuze bepaald. 

Nu ik de laptop intensief gebruik, voor foto bewerking, merk ik dat de laptop het er erg moeilijk mee heeft en niet kan en doet wat me geadviseerd was.

Kan ik nog terug met de laptop naar de winkel, heb ik nog rechten in deze.

Groeten

Raymond Schoofs

12 reacties

Heel lastig. Als ze hun fout erkennen er u een aanbieding doen om met bijbetalen een zwaardere computer te kunnen kopen is er natuurlijk niets aan de hand maar als het hard tegen hard gaat moet u eerst bewijzen, liefst schriftelijk, dat ze u verkeerd geadviseerd hebben, dan moet het probleem groot genoeg zijn om van een wanprestatie te spreken en vermoedelijk mag u dat allemaal gaan doen bij de kantonrechter wat lang kan duren.

Begint u eens te bedenken waarom u niet geen zwaarder model heeft gekocht. Iedere verkoper zal u gegarandeerd een zwaarder en duurder model adviseren als u aangeeft hoe hard u die nodig heeft voor de taken die u in gedachten heeft waar hij dan ook meer aan verdient. Wat is daar misgegaan?

Reputatie 7
Badge +4

als je kijkt naar standaard fotobewerking, is dat helemaal niet zo'n 'zwaar’ proces voor een moderne computer, ik 'photoshop’ en 'lightroom’ zonder problemen op een laptop van 3 jaar oud.

Welke fotobewerkingen doe je die het werken ( en inderdaad, aantoonbaar) onmogelijk maken?   

Reputatie 5
Badge +4

Sommige hebben last van thermal throttling: https://appletoolbox.com/check-if-mac-is-thermal-throttling/

Feitelijk is de koeling dan niet adequaat genoeg. 

Ik weet niet hoe het zit met de huidige versies, maar eerdere versies van Lightroom gebruikten altijd maar één van de vaak 8 cores van de processor. Samen met foto’s met veel megapixels, zelg vanaf 20 of zo, schoot dat echt niet meer op.

Reputatie 7
Badge +6

Als het een winkel is met kundige verkopers en een eigen goede reparatie-afdeling , kan de laptop misschien simpel aangepast worden . Dat is de reden dat wij tegenwoordig bij een dergelijke winkel kopen . Ik zou zeer zeker in gesprek gaan met de winkel en vragen naar de mogelijkheden . Als je hem nu intensiever gebruikt dan de verkoper kon inschatten en dat de oorzaak is , kun je  hem moeilijk iets  verwijten . Er kan ook een mankement zijn waardoor het niet helemaal goed gaat . 

Reputatie 5
Badge +4

Apple laptops zijn eigenlijk niet achteraf aan te passen, of tegen extreme kosten. Hooguit soms memory bijplaatsen.

Dank voor al jullie reacties.

Ik gebruik inderdaad Lightroom en veelal Photoshop met diverse gekoppelde programma’s. Bij sommige bewerkingen blijft bij de laptop, het wieltje draaien ( deze is bezig ). De laptop reageert dan nergens meer op of crasht. 

Ik heb bij de aankoop duidelijk vermeld wat ik er mee ging doen, er werd me zelfs speciaal de nieuwe M1 processor geadviseerd omdat deze veel beter zou zijn als die van Intel.

Ik ga contact opnemen met Amac.

Reputatie 7
Badge +4

ik denk dat er dan wat anders aan de hand is. ALs de laptop niks meer doet en crasht is dat niet vanwege performance maar dan is er wat mis, misschien een HD die niet helemaal lekker is, of iets met het geheugen. Terug naar AMAC is inderdaad wat je sowieso moet doen.

Wat zegt Taakbeheer (via ctrl alt del) over geheugengebruik etc? Is het Ramgeheugen vol tijdens de vertragende processen? Zijn er andere processen druk bezig?

Zijn de schijven niet te gefragmenteerd?

Reputatie 5
Badge +4

Apple kent dat niet, maar kan wel op andere manier en fragmentatie heeft (óók op windows) nooi een grote rol gespeeld  

Die nieuwe M1 wordt erg goed ontvangen, maar software moet wel zijn aangepast omdat hij anders terugvalt op emulator. Heb je de laatste versies?

Badge +5

Hi @RGPM schoofs Goede vraag. Ik zie dat er al flink is gereageerd door de Communityleden. Altijd fijn als er wordt meegedacht :wink:  Mocht je nog algemene informatie willen lezen over je rechten wanneer je spijt hebt van een aankoop kan je onze webpagina spijt van aankoop bekijken. Ik zie verder dat je hebt aangegeven contact op te nemen met Amac. Heeft dit geleid tot een oplossing? Heb je nog verdere vragen hebben over je rechten kan je als lid altijd nog even bellen met onze juristen via 070 445 45 45 :slight_smile:  

Hi @RGPM schoofs Goede vraag. Ik zie dat er al flink is gereageerd door de Communityleden. Altijd fijn als er wordt meegedacht :wink:  Mocht je nog algemene informatie willen lezen over je rechten wanneer je spijt hebt van een aankoop kan je onze webpagina spijt van aankoop bekijken. Ik zie verder dat je hebt aangegeven contact op te nemen met Amac. Heeft dit geleid tot een oplossing? Heb je nog verdere vragen hebben over je rechten kan je als lid altijd nog even bellen met onze juristen via 070 445 45 45 :slight_smile:  

Hoi Isolda,

Helaas heb ik te lang over gedaan om binnen een redelijke termijn te vallen om van de aankoop af te zien dan wel om te ruilen. Ik heb de tijd nog niet gehad om naar Amac terug te gaan maar hoop dit komend weekend te doen. Wie weet leidt dit nog tot iets.

Reageer