Consumentenbond.nl

Leverancier onbereikbaar na betaling

• 5 september 2019
  • 19 reacties
  • 1522 Bekeken

Mijn bestelling van enige potten Engelse marmelade bij Bob's Groceries in Veghel werd bevestigd, waarna de firma betaling vroeg via bankovermaking. Hoewel ik niet gauw zonder meer vooruit betaal, vertrouwde ik de transactie omdat de firma een uitstekende Internet-site had met alle gegevens van het bedrijf, de naam van de eigenaar en hun geschiedenis. De bestelling is nooit afgeleverd.
Ondanks mijn verschillende pogingen tot contact (diverse e-mails en telefoontjes) was geen reactie te verkrijgen. Nu is een aangetekende brief geweigerd.
Wat doe je in zo'n geval ? In elk geval iedereen waarschuwen. Maar een voor de hand liggende methode om de betaling (€ 50) terug te vorderen zie ik niet. Advies ?

19 reacties

Heeft u gezien dat Bob's Groceries ook zat (of zit) op Leeuwenbekstraat 26 Veghel en dat er ook een naam aan vast hangt t.w. Rob Pain. Ik zou via die weg proberen informatie te krijgen want ik denk toch, dat ondanks dat de site er reuze professioneel uitziet, het niet in de haak is.

Terug vorderen als in simpelweg de betaling terugdraaien is voor zover ik weet geen optie.

Aanvullend: https://www.bd.nl/uden-veghel-e-o/door-die-vreselijke-brexit-staat-ons-leven-op-zijn-kop~ae9dc19b/
Reputatie 7
Ze zouden zich achter de Brexit kunnen verschuilen. Volgende keer maar zelf maken, ik heb wel recepten.
Het is wel raar dat ze om betaling via de bank vragen terwijl er een stuk of negen andere mogelijkheden op de website staan.
Dat zijn nog eens nuttige reacties. Ik heb het nieuwe adres gebruikt om alsnog contact te krijgen. Ook heb ik de Kamer van Koophandel om nadere inlichtingen gevraagd.
Die recepten klinken heel verleidelijk, maar ik zou nu geen tijd hebben om daaraan te beginnen. Overigens ben ik wel erg verwend met de marmelades van Tiptree, waar de hele zaak om draait en heb ik intussen nog andere adressen gevonden die dit merk voeren.
In elk geval heel hartelijk bedankt voor jullie aandacht.
Hans Raben
Reputatie 6
Badge +5
Vorige week potje Tiptree aardbei-champagne gekocht in de Jumbo om de hoek.
Ze hadden meerdere soorten.
Dat is wel heel handig om te weten. Wat een medeleven !
Hans Raben

In september besteld en betaald en nog geen Yorkshire tea. Na diverse mailtjes een boze en lange reactie over hoe moeilijk ze het zelf hadden en dat er veel klachten waren die het alleen moeilijker maakte voor ze, ze hebben problemen met levering.

Mensen hebben geen geduld vinden ze. Inmiddels december, nog geen thee. geen telefonisch contact mogelijk. E-mail wordt niet beantwoord.  En volgens mij kun je nog steeds nieuwe thee bestellen terwijl ze bestaande bestellingen niet leveren. 

Reputatie 7
Badge +6

Maar een voor de hand liggende methode om de betaling (€ 50) terug te vorderen zie ik niet. Advies ?

Ik had ook een keer dat ik m'n geld terugwilde maar ze weigerden dat. Ik gebruikte mijn retourrecht en stuurde 4 artikelen terug. Drie betaalden ze terug, de vierde niet. Als Consumentenbond lid belde ik voor juridisch advies, ik hoorde wat m'n rechten waren. Het krijgen van m'n recht moest ik zelf voor zorgen. Op papier zet je dan wat er is gebeurd en dat je op tijd retour had gestuurd. Dat mailde ik dan naar ze toe, maar ze bleven weigeren. Bij de koop was ik van tevoren niet ingelicht dat ik voor dat ding geen retourrecht had, dus ik stond in m'n recht. 

Ik laat even de details achterwege, ik wou slechts antwoord geven hoe ik in deze situatie m'n geld terugkreeg. Ik heb geen ruzie gemaakt en het voorgelegd aan mijn rechtsbijstandverzekering. Dat ging nog drie keer over en weer, ze bleven weigeren. Het ging om iets van €155. Dan kom je op het punt dat procederen voor zo'n klein bedrag niet haalbaar is. Ze maken dan misschien €3000 kosten om €155 terug te krijgen. Dus was de oplossing dat de r.b. verzekering mij die €155 uitbetaalde. Ik denk dat als ik geen r.b. verzekering had gehad, ik geen geld had teruggekregen. Of ik had zelf een kort geding moeten aanspannen of naar een advocaat moeten gaan. Ik weet niet welke andere manier er is om je geld terug te krijgen. Of er moet anders nog een geschillencommissie zijn. Je zit wel in je rats, want begin je hele verhaal met bewijsstukken maar eens correct op papier te zetten, zodanig dat je gelijk krijgt.

Reputatie 1
Badge +2

Keep it simpel ; een ( online ) aankoop betaal je altijd met je credit card. Dan ben je verzekerd tegen alle mogelijke onheil waarbij niet leveren op nummer een staat.
Een web shop zonder mogelijkheid om met credit card te betalen ? 
Da’ s niet voor niets; hoe mooi het aanbod ook is; bij die webshop moet je niet wezen 
Kom je zelf met allerlei bedachte tegenwerpingen ? 
Dan moet je niet meer verbaasd of verontwaardigd zijn  als je toch problemen tegenkomt.
Da’s  dan een gevolg van je eigen keuze.

Dank voor alle reacties. Terwijl ik mijn bericht schreef bleek dat ik toevallig net een mail binnen kreeg van bob's groceries En de schrijver had als reden de verandering webshop. Het zou worden opgelost. Eerder was het brexit. Ik hoopte nu iets positiefs te kunnen schrijven. Helaas, daarna weer niets gehoord.  Ik weet nog niet wat maar ik laat het er niet bij zitten. Iemand had schijnbaar volgens een eerdere mail van hun radar ingeschakeld. Een optie wellicht als ik niet gauw de thee krijg. Ik had eerder bij Bob's zaken gedaan. Toen geen probleem. Maar ik vind het onacceptabel dat mensen nog steeds kunnen bestellen en er niet wordt geleverd. ADVIES: BESTEL NIET BIJ BOB'S GROCERIES! MOCHT IK TOCH NOG WAT BINNEN KRIJGEN DAN LAAT IK HET WETEN.VR. GROET. 

Badge

Ik kijk websites altijd na op algemene indruk en contactgegevens, voordat ik een bestelling doe. Deze website zag er redelijk betrouwbaar uit. Ik heb echter een bestelling gedaan in september 2019 t.w.v. 40 euro en niet geleverd gekregen. Ondanks herhaalde pogingen tot contact heb ik sinds november ook geen reactie ontvangen; eerder slechts een reactie op een vraag (“goederen zouden eind van de week gestuurd worden”) en een algemeen bericht aan klanten over verandering van webshop en Brexit (beide in oktober).

M.b.t. eerdere reacties die ik hier lees: de webshop hebben ze in september/oktober al veranderd, dus als ze dit (even terugrekenen vanaf het eerste bericht van Gebruiker1576998246) begin december nog als reden vermelden, is dit onzin. Ook Brexit opvoeren als reden is onzin: de schappen in het V.K. zijn niet zo leeg dat ze maandenlang de spullen niet zouden kunnen krijgen (in het bericht aan klanten van oktober hebben ze het over problemen door hamsteren in het V.K.).

Zelf heb ik net online aangifte gedaan bij de Fraudehelpdesk via https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/particulier/. Nog iemand interesse? Het was vrij eenvoudig: je ervaringen omschrijven en je contactgegevens achterlaten. Het betreft voor mij weliswaar geen groot bedrag, maar hun (helaas goed uitziende) website is nog in de lucht en zo kunnen we misschien voorkomen dat er nog meer mensen worden opgelicht! Ik zie nog andere sites waar mensen het hebben over slechte ervaringen met deze webshop, dus ga kijken of ik deze info daar ook kan vermelden.

Badge

Ik zie net dat de consumentenbond ook Klachtenkompas.nl beheert. Daar heb ik dus ook een klacht ingestuurd.

Dank voor de tips May20. Dat ga ik ook doen. Ik baal ervan dat dit door kan gaan. 

Reputatie 7
Badge +7

Het kopen via Internet geeft helaas het probleem van bestellen en betalen en niet geleverd krijgen. Dat hoort natuurlijk niet, maar de wereld verbeteren is een utopie.

Ik ben het met @Bedeve eens. Ik koop veel via Internet, dus de webshops, ik woon namelijk in een dorp op het platteland en daar is niet veel te krijgen.. Op Internet moet je in de meeste gevallen vooruit betalen. En juist daarom gebruik ik de creditkaart. Koop je een enkele keer op Internet, dan is alleen daarvoor een creditkaart zonde. Maar koop je er vaak en gebruikt  hem ook elders, dan heb je hem er snel uit. En ik heb een Visa kaart van ICS en kan daar snel en makkelijk laten storneren. Dus lever een webshop niet dan vraag ik ICS het bedrag te storneren.  Tot heden altijd gelukt, niet veel nodig gehad, maar ook geen geld kwijt.

En ook ik zou het advies willen geven, volhouden. Niet zo maar je geld laten afnemen. Wel geduld betrachten en de leverancier enige tijd gunnen, maar blijven mailen en vragen om de producten of het geld terug. Waar mogelijk sociale media inschakelen, en een klacht  deponeren op Klachtenkompas. Groet Leo.

Badge

Aanvullingen op mijn eerdere berichten: Fraudehelpdesk.nl adviseerde om ook een melding te doen via ACM Consuwijzer en die verwees ook door naar aangifte doen bij de politie (overigens adviseren ze allen om op meerdere plekken de melding vast te leggen; schijnbaar is de insteek/verantwoordelijkheid bij elke dienst net iets anders). Dus ik dat heb ik beide gedaan. Hieronder de links voor anderen die ook iets willen ondernemen. 

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Om meldingen te doen; op consuwijzer.nl staat verder ook veel informatie en er staan voorbeeldbrieven.

https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-van-internetoplichting-niets-ontvangen.html

Hier heb je wel digid nodig. Er zijn ook andere opties m.b.t. het aangifte doen, maar bovenstaande is bij deze forumdiscussie het meest van toepassing.

Zoals eerder aangegeven, gaat het bij mij niet om een groot bedrag, maar hier gaat het om het principe. Na zoveel berichten te hebben gestuurd die onbeantwoord bleven, heb ik niet het idee dat ze te goeder trouw zijn.

Veel dank voor alle reacties.

Badge

Aanvullingen op mijn eerdere berichten: Fraudehelpdesk.nl adviseerde om ook een melding te doen via ACM Consuwijzer en die verwees ook door naar aangifte doen bij de politie (overigens adviseren ze allen om op meerdere plekken de melding vast te leggen; schijnbaar is de insteek/verantwoordelijkheid bij elke dienst net iets anders). Dus ik dat heb ik beide gedaan. Hieronder de links voor anderen die ook iets willen ondernemen. 

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Om meldingen te doen; op consuwijzer.nl staat verder ook veel informatie en er staan voorbeeldbrieven.

https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-van-internetoplichting-niets-ontvangen.html

Hier heb je wel digid nodig. Er zijn ook andere opties m.b.t. het aangifte doen, maar bovenstaande is bij deze forumdiscussie het meest van toepassing.

Zoals eerder aangegeven, gaat het bij mij niet om een groot bedrag, maar hier gaat het om het principe. Na zoveel berichten te hebben gestuurd die onbeantwoord bleven, heb ik niet het idee dat ze te goeder trouw zijn.

Bedankt voor al de tips want ik zit in hetzelfde schuitje. Geen goederen, geen terugbetaling. Ik woon echter niet in NL dus kan geen aangifte doen bij de politie online. Enige suggestie of dit via een andere methode ook gaat? Anders loop ik bij mijn volgende bezoek aan NL wel een politiebureau binnen. Verder heb ik aangifte gedaan bij ACM, Klachtenonline en Fraudehelpdesk. Kamer van Koophandel ga ik ook nog inlichten en desnoods volgt nog actie via mijn advocaat. Het gaat om een klein bedrag, maar dat is irrelevant. Vele kleine bedragen lopen op en ik zie klachten online die dateren van 2019.  

Badge

Dat zijn nog eens nuttige reacties. Ik heb het nieuwe adres gebruikt om alsnog contact te krijgen. Ook heb ik de Kamer van Koophandel om nadere inlichtingen gevraagd.
Die recepten klinken heel verleidelijk, maar ik zou nu geen tijd hebben om daaraan te beginnen. Overigens ben ik wel erg verwend met de marmelades van Tiptree, waar de hele zaak om draait en heb ik intussen nog andere adressen gevonden die dit merk voeren.
In elk geval heel hartelijk bedankt voor jullie aandacht.
Hans Raben

Beste Hans. Ik kamp met hetzelfde probleem. Heb jij nog nieuws? Bedankt alvast. 

Ik had hetzelfde probleem. Geen communicatie mogelijk. Uiteindelijk aangifte van oplichting gedaan bij de politie. Waarschijnlijk krijgt de webshop ook een email want ik had binnen een half uur een email van Bob. Beloofde het geld teug te storten. Na precies een week had ik het geld terug, na enkele onvriendelijke emails van zijn kant. Ik had meer begrip voor de situatie moeten hebben etc..

Het ging me eigenlijk niet eens om het geld. Meer het gebrek aan communicatie. Het vertrouwen was weg.

Heb de aangifte inmiddels ingetrokken.

Badge

Hallo Allemaal,

Helaas ik heb ook hetzelfde probleem met BobsGroceries.nl. Op 27-04 wat thee besteld, omdat we zelf niet op en neer kunnen momenteel naar de UK en Ierland. Bob is helaas niet erg klant vriendelijk als je vragen gaat stellen over de levering. Hierbij 1 van de reacties.

“Er zijn ook mensen die werken en op dit moment kan ik GEEN telefoon aannemen.

Ik ben daarbij veel onderweg,  vroeg weg en laat thuis en kom er niet aan toe om alle emails direct op te pakken. Leveringen uit engeland laten op zich wachten door corona daar hebben wij geen enkele invloed op..sterker nog de verwachte levering is in Nederland aangekomen en door douane terug gestuurd. Wij zijn hierop antwoord aan het wachten van onze leverancier wat hiermee aan de hand is  Normaal halen wij de producten zelf op maar zoals u waarschijnlijk weet via de media is engeland in Lockdown en kom je niet zomaar het land in. Als u instanties wenst in te schakelen niemand houdt u tegen. En zei kunnen de levering niet versnellen en er zijn zoveel bedrijven die hiermee te kampen hebben. Maar als u geen geduld kunt hebben door deze omstandig heden kunt u altijd uw bestelling annuleren. U kunt zelfs zelf de betaling terug vorderen. Wij hebben geen enkele reden om niet te leveren maar als de producten vertraagd zijn hebben wij hier geen enkele invloed op. U kunt zelf naar Engeland anderds af reizen en eerst 14 dagen in quarantaine gaan voordat u de tea kunt kopen.   Snap niet dat mensen totaal geen rekening kunnen houden tijdens deze moeilijke tijden. En wij zijn hierdoor de boos doener.. Dit is erg krom. Als u deze bestelling niet meer wenst dan horen wij dit graag van u en zullen deze voor u annuleren.. Anders wordt deze zosnel mogelijk geleverd!”   Buiten het vreemde taalgebruik, wat in mijn ogen duidt op 1 enkel persoon die dacht dat het wel eens leuk zou zijn om een webwinkel te beginnen zonder enig verstand van ondernemen en klantenwensen en -eisen, lijkt Bob ook nog eens niet zo snugger te zijn.   Ik heb ondertussen vorige week aangifte gedaan bij de politie. Mijn aangifte is zojuist geaccepteerd. Ik heb Bob dit zojuist ook geschreven en hem laten weten dat hij tot maandag 08-06-2020 12:00 uur de tijd heeft het volledige bedrag terug te storten (3e keer dat ik hem laat weten dat hij het bedrag moet terug storten by the way). Indien hij hier geen gehoor aan geeft of ik weer van de rare reacties ga ontvangen dan zal ik andere stappen richting bob ondernemen. Ben nu heel erg benieuwd wat zijn vervolg reactie wordt. Ik hoop de juiste zodat hij niet helemaal zichzelf voor gek zet.   Ben het eens met voorgaande schrijvers dat een credit card een beter idee was geweest. Ik ben bij deze aankoop (gaat maar om +€30,-) ook niet zo scherp geweest om even recenties te checken helaas. Leerpuntje. Neemt niet weg dat we allemaal van mening mogen zijn dat als je een koop afspraak maakt en iemand levert gewoon niet ondanks dat je hier meerder keren over gecommuniceerd hebt met hen, dat de tent dan maar beter gesloten moet worden. Zodra  ik wat meer weet zal ik dat hier melden. Voor toekomstige klanten van Bobsgroceries.nl is mijn advies, links laten liggen en geen geld naar over maken. Deze meneer snapt niet wat internet ondernemen betekent.  

Reageer