Leverancier onbereikbaar na betaling

• 5 September 2019
  • 47 reacties
  • 3360 Bekeken

Mijn bestelling van enige potten Engelse marmelade bij Bob's Groceries in Veghel werd bevestigd, waarna de firma betaling vroeg via bankovermaking. Hoewel ik niet gauw zonder meer vooruit betaal, vertrouwde ik de transactie omdat de firma een uitstekende Internet-site had met alle gegevens van het bedrijf, de naam van de eigenaar en hun geschiedenis. De bestelling is nooit afgeleverd.
Ondanks mijn verschillende pogingen tot contact (diverse e-mails en telefoontjes) was geen reactie te verkrijgen. Nu is een aangetekende brief geweigerd.
Wat doe je in zo'n geval ? In elk geval iedereen waarschuwen. Maar een voor de hand liggende methode om de betaling (€ 50) terug te vorderen zie ik niet. Advies ?

47 reacties

Reputatie 2
Badge +3

Zuur dat er mensen zijn die van anderen profiteren en daar ook nog eens geen verantwoording voor willen dragen. 

Dat is het allerbelangrijkste .
Op numer Een !

Daarnaast ,  maar ook wezenlijk  belangrijk,  is het onbegrijpelijk dat consumenten zomaar op een willekeurig verkoop platform iets bestellen en meestal nog eens met het uitermate consument  vijandige iDeal betalen.
Beide situaties vind ik onbegrijpelijk.

@BeVeDe,

Wat is de ideale oplossing voor betalingen aan leveranciers als Ideal vijandig is? 

Hoe kan een leverancier zoals ik beschermd worden tegen dit soort praktijken. Niet alle leveranciers zijn ter kwader trouw. 

Reputatie 2
Badge +3

@BeVeDe,

Wat is de ideale oplossing voor betalingen aan leveranciers als Ideal vijandig is? 

Ik kijk naar iDeal vanuit consumentenbelang. 
Dat is de positie vanwaaruit ik reageer.
Een goede online leverancier is voor mij iemand die bereikbaar is voor vragen
Via chat, Whatsapp , facebook of indien mogelijk telefonisch.
De online mogelijkheden vragen om bemensing om snel te reageren.
Betalingsmogelijkheden duidelijk aangeven.
Ik koop mijn koffie bij koffievoordeel . 
Die zijn snel gegroeid door hun klantvriendelijkheid.
Of ze tegelijkertijd de goedkoopste zijn weet ik niet.
Zij bieden ook een “ betaal later “ mogelijkheid.
Dat zou mij te ver gaan.
Aan de andere kant bel ik wel eens met online verkopers die wel betrouwbaar over komen maar geen creditcard betaling toestaan.
Mijn vraag is altijd “ waarom wil jij consumenten zekerheid tegenhouden “ 
Heel vaak blijkt dan dat kleine zaken  achterhaalde en dikwijls onjuiste opinie hebben over de kosten van creditcard betalingen.
Ok ; doe dan nog even wat huiswerk,  maar geef in ieder geval wel mogelijkheid voor PayPal betalingen.
Want daarmee geef je je klant ook een consumentenverzekering.
Gaat er iets mis; weet de klant in ieder geval dat ie geld terugkrijgt 
En biedt zo snel mogelijk Mastercard en Visacard betaalmogelijkheid 
Laat je klant weten dat het consumentenbelang ook jouw winkeliersbelang is 
Dat is hetgeen waar het over gaat : je klanten een vertrouwde betalingsmogelijk geven geeft aan dat je een betrouwbare webwinkel bent .
Komen ze ook vaker terug !

Reputatie 7
Badge +8

Deze topic loopt nu al een jaar. En alle reacties gelezen te hebben, concludeer ik dat er maar weinig veranderd is.. Reacties van klagende consumenten, die noch spullen krijgen noch hun geld terug. Misschien dat er na heel veel moeite iets lukt. Daartegenover toch een aantal onbetrouwbare leveranciers, daar kan je vooral klantonvriendelijkheid opplakken.

Volgt de topic verder en op een enkele uitzondering na, wordt iets, vaak ten dele, opgelost. Als consument zal je alles in het werk moeten stellen om je gelijk te krijgen en dus veelal; je geld terug te krijgen. Ten eerste ga een webshop goed na, probeer alles ervan te weten te komen. Zijn er problemen dien zoveel mogelijk klachten in bij Klachtenkompas, bij geschillencommissies, bij de consuwijzer, en alle sociale media die u vinden kunt. Uiteraard als u lid bent kunt u de consumentenbond ook reed vragen. En heeft u een rechtsbijstandverzekering probeer het ook daar. Een zijweg die ook genoemd is betaal zoveel mogelijk met een creditcard. Het zijn een hoop en vele bekende adviezen, maak een lijstje en handel ze stapsgewijs af.

Reputatie 2
Badge +3

Zijn er problemen dien zoveel mogelijk klachten in bij Klachtenkompas, bij geschillencommissies, bij de consuwijzer, en alle sociale media die u vinden kunt. Uiteraard als u lid bent kunt u de consumentenbond ook reed vragen. En heeft u een rechtsbijstandverzekering probeer het ook daar.

Een zijweg die ook genoemd is betaal zoveel mogelijk met een creditcard. Het zijn een hoop en vele bekende adviezen, maak een lijstje en handel ze stapsgewijs af.

Beste @L.J.F. de Ruiter  Dat hele rijtje van klachtenwijzer ,consuwijzer etc etc etc vind ik energievretende zijpaden.
Krijg je niet eens in beeld als je betaalt met een consument beschermende creditcard.
Met alle respect ; wat u benoemd als “een zijweg “ is juist hetgeen waar het om gaat !
Als je je daar aan houd heb je die hele bovengenoemde riedel aan energievreters helemaal niet nodig 

Reputatie 7
Badge +8

Geachte @Bedeve . Ik heb geen enkel bezwaar tegen een andere terminologie of volgorde. Omdat de topicvraag over betaling en niet levering gaat, heb ik dat als hoofdzaak beschouwd, het rijtje klachtenwijzer en nog veel langer. Maar betalen met creditcard mag ook hoofdzaak zijn, evenals altijd elke webshop nagaan. Het ging mij om nog eens te waarschuwen voor dergelijke praktijken, en dat met enige uitleg. Verder ben ik het met u eens. Groet Leo.

We houden het een beetje simpel hier zonder creditcard. Bij een creditcard moet je iets van tussen de 2-4% aan kosten betaken van elke transactie. Ik vind dat heel duur. Dus wij hebben gewoon een pinpas van de bank. Alle aankopen op websites doen we met die pas via ideal en de laatste tijd ook zonder pinpas met de scannner op de smartphone. Maar we hebben een simpele stelregel, we zoeken eerst uit of we bij die website kunnen reclameren als er iets fout gaat. Dus is er een fysiek adres in Nederland, een vast telefoonnummer, het moet controleerbaar zijn op Google. Resultaat is dat het nog nooit verkeerd is gegaan behalve met 4Launch. Bij dropshippers, hoe goedkoop ook, durven we niet te kopen uit angst voor gedoe.

Daarnaast hebben we een rechtsbijstandverzekering. Ik wou binnen de 14 dagen een aankoop terugsturen naar 4Launch maar die accepteerde dat niet. Hoop gedoe. De rb-verzekering neemt het aan, leggen contact met 4Launch, die blijft weigeren. En toen heeft de verzekering het bedrag uitgekeerd in plaats van te gaan procederen, en kwam 4Launch ermee weg. Hun nadeel is dat ik daar nooit meer iets durf te kopen, ze zijn dus een keer duurder uit, maar dat kan ze w.s. niks schelen.

Overivens @Bedeve ik heb de post van Leo niet ervaren als zijnde een antwoord op jouw post, maar gewoon een algemene opmerking over het hele onderwerp. Ik lees van iedereen aandachtig en steek ervan op wat ervan op te steken is! Ik vind het niet erg als iedereen zijn zegje doet zoals die gebekt is, als het niet boeit sla ik het over. Was vroeger met de televisie ook zo, dan waren mensen boos dat iets uitgezonden werd. En andere mensen zeiden dan: dan zet je toch gewoon de knop uit.

Reputatie 7
Badge +8

Beste @Jan , ik hou het hier op het forum ook wat simpel en ga niet zwaar discussiëren over de bankpas en de creditcard. De topic gaat er niet over en het onderwerp is weliswaar zelf niet zo zwaar, maar het ligt helemaal wat je zelf wilt. Ik heb al jaren een bankpas, zeg ik één, nee ik heb er drie. Door omstandigheden ontstaan. Van huis uit was ik bij de Giro, dus de Postbank en dat is nu min of meer ING c.q. Nationale Nederlanden. Door verhuizing naar het platteland ben ik bij de Rabo gekomen en heb daar ook een bank pas. En vanwege een zgn. Groenvoorziening, die er overigens nu niet meer is, kwam ik bij de ABN-AMRO, ook een bankpas. Dat schijnt allemaal nodig te zijn, om je eigen geld van de bank te krijgen, maar ik zeur daar niet over. Wel kosten die bankpassen, incl. overige service allemaal geld. En ook  mijn Visa Creditcard van de ANWB kost geld, weliswaar de goedkoopste. Als je betaalt met bankpas of creditcard kost de consument dat het abonnement op de card. De ondernemer/leverancier moet meen ik voor beide een procentuele afdracht doen. Ons, consumenten zou dat geen geld mogen/moeten kosten. Het kan alleen doorberekend zijn in de prijs, dat kan altijd, maar geld kost ons alleen de bankpas of creditcard. Verder is bij mij ook zelden met bankpas noch creditcard iets verkeerd gegaan. Echter vroeger was het voor bepaalde dingen makkelijk een creditcard te hebben, denk aan de tolwegen. Echt nodig is dat niet meer, maar nu is de creditcard weer erg interessant voor online/webshop betalingen.. Maar ieder moet zelf weten wat hij/zij wil. En ook dit is, zoals je aan @Bedeve  opmerkte, gewoon een opmerking,  mijn mening waar ieder iets en niets hoeft te doen.

Inderdaad @Jan , bij een creditcard betaling moet tussen de 2 en 4% procent afgedragen worden, en mogelijk nog wel meer, en dat moeten wij als consument gewoon betalen. Het is wat mij betreft een schandaal dat leveranciers die opslag die zij wel moeten betalen niet mogen door belasten en die kosten dus betaalt worden door iedereen, ook de mensen die niet met een creditcard betalen.

Wat mij betreft krijg je dus mensen met een creditcard gratis een betere aankoopbescherming mede mogelijk gemaakt door de mensen die geen creditcard kunnen betalen en ben ik het met @Bedeve eens dat het zonde is als je die extra bescherming niet benut.

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb ergens gelezen dat websites alleen nog maar de daadwerkelijke kosten mogen doorbereken en dat die kosten op dit moment voor creditcards-betalingen bijna 0 bedraagt.

Websites die meer berekenen stoppen dat dus nu in eigen zak.

In het verleden was het inderdaad zo dat website meer kosten hadden aan creditcards-betalingen.

Ik zit niet in de materie dus ze kunt zomaar gelijk hebben @pckrulllenbol  dat die kosten vrijwel tot nul gedaald zijn maar als ik simpelweg “wat kost een creditcard transactie” google kom het volgende staatje eruit van een bekende payment provider:

Ik zit ook niet on die materie @A. Deen , ik heb zelf nooit een creditcard gehad. Als hulpeloze student stuurden ze me naar de Consumentengids in de bibliotheek toen ik kopersbescherming zocht en sindsdien heb ik het daarin gezocht. Dus goede consumenteneducatie en dan je koppie erbij gebruiken voordat je iets koopt. 

Als de creditcard in de orde van 2,5% per transactie in rekening brengt bij de ondernemer wist ik niet eens. Blijkbaar rekenden de ondernemers die kosten door aan de klant want dat zag ik wel eens bij mensen die met een creditcard betaalden in een restaurant of kledingzaak. Maar @pckrulllenbol zegt hierboven dat websites dat niet meer mogen doen. Op Creditcardvergelijking.nl lees ik dat er in 2018 een nieuwe betaalrichtlijn PSD2 kwam waarbij een creditcard toeslag van meer dan 0,3% over de hele EU werd verboden. En vanaf febuari 2019 is elke toeslag in Nederland verboden, behalve American Express en Dinersclub.

Maar ik snap dan iets niet goed. Dat de ondernemer maar €0,39 per betaling van een klant met de pinpas moet betalen, maar (in de orde van) 2,5% + €0,25 per betaling van een klant met de creditcard. En omdat de ondernemer die kosten dan doorberekent aan alle klanten kun je net zo goed ook een creditcard nemen zeg je. Ik zou juist denken schaf die creditcard dan af, dan heeft de ondernemer die kosten niet.

Ik ben geen idee hoeveel van alle transacties met de creditcard worden gedaan. Als het b.v. maar 33% is dan is het maar 2,5% gedeeld door 33% = 0,83 % uitgesmeerd over alle klanten. Wellicht zijn er nogal wat mensen die met de creditcard dan op krediet kunnen kopen. En dat krediet kost misschien geld. 

Reputatie 7
Badge +8

Het verdiepen in de betalingen met bankpas of creditcard is ook belangrijker voor de winkelier/ondernemer.  Ik heb niettemin toch ook opgezocht wat die betalingen extra kosten:

Een pintransactie kost gemiddeld tussen de €0,05 en €0,20 per transactie (anderen noemen 0,19 eurocent). Dit is sterk afhankelijk van verschillende producten en diensten die komen kijken bij het uitvoeren van een pintransactie. Denk aan de kosten van de transactieverwerking en een transactieoverzicht. De transactiekosten lijken vaak hoog in vergelijking bij grote supermarktketens, deze hebben echter een groot volume aan transacties waardoor de prijs zakt. Dit geld meestal niet voor kleinere ondernemingen. Een gemiddelde pintransactie is doorgaans goedkoper dan een contante betaling. Hier bedragen de kosten gemiddeld €0,25 per transactie. Dit aldus pindirect.

De cijfers voor de creditcard heeft @A. Deen  al gegeven. En @Jan  komt voor pinnen aan een hoger bedrag , 39 eurocent. Dat kan ik niet zo gauw vinden. Maar betalen kost dus geld. De kosten mogen sinds 2018 niet meer apart in rekening gebracht worden. Dat gebeurt dus nu in de prijzen van de artikelen.

Reputatie 7
Badge +8

Over de hoeveelheid transacties met verder uitgebreide informatie, zie daarvoor:  https://www.betaalvereniging.nl/actueel/feiten-cijfers/. Sorry was ik vergeten.

Ja die €0,39 voor een Maestro transactie staat in de kleine lettertjes van de link van A. Deen.

Blijkbaar rekenden de ondernemers die kosten door aan de klant

Uiteindelijk worden natuurlijk alle kosten betaald door de klanten maar er was een periode waar in Europa leveranciers de opslag voor de creditcard door belastten aan de betreffende klant. In de US hebben de creditcard maatschappijen er door politieke manipulatie altijd voor gezorgd dat dit niet mocht en dat is ze in Europe nu dus ook gelukt, althans zo zie ik het. Ik zeg niet dat je er niets voor terugkrijgt maar je bent dus nu een dief van je eigen portemonnee als je on-line aankopen niet met een creditcard doet want dan krijg je er “gratis” een verzekering bij behalve de mensen die zich geen creditcard kunnen veroorloven. Die betalen dus wel mee maar krijgen er niets voor terug.

Ja okee @A. Deen ik snap het nu. Je betaalt er al aan mee en heb je met een creditcard dus gratis kopersbescherming. Dat is dan te overwegen, ik was me er niet van bewust. 

Ja okee @A. Deen ik snap het nu. Je betaalt er al aan mee en heb je met een creditcard dus gratis kopersbescherming. Dat is dan te overwegen, ik was me er niet van bewust. 

Dat is mijn samenvatting en nogmaals ik zit er niet heel diep in. Dus als er mensen zijn die betere informatie hebben, graag.

Reputatie 7
Badge +8

Heel erg in thuis betreft niet contant betalingen zijn we kennelijk niet. Maar ik ga er zonder meer vanuit dat alle transactiekosten in de prijzen worden doorberekend. 

Winkels en webwinkels mogen geen toeslag meer rekenen als er wordt betaald met een bankpas  (pinnen), een creditcard of andersoortige niet contant betaling. Het is een gevolg van de invoering van de nieuwe PSD2-betaalwet. Omdat PSD2 een Europese regel is, mogen alle winkels die vanuit de EU opereren geen transactiekosten voor bankcards en creditcards meer berekenen. “Gesteld wordt dat de kosten in artikelprijzen berekend worden”. Dat meldt de overheid niet, maar komt van het nieuws. Dit terzijde van de topic, die er wel mee te maken heeft.

Ja @L.J.F. de Ruiter blij dat we die toeslag niet meer hoeven te betalen want zoals blijkt zijn die kosten deels of geheel al verrekend in de prijs en betalen we er allemaal al aan mee.

In de afgelopen 10.jaar heb ik maar één keer gehad bij een website aankoop dat ik kopersbescherming nodig had. Ik weet niet of een creditcard me dan had geholpen. Het ging er om dat de leverancier het retourrecht binnen 14 dagen niet wilde honoreren. Bij zo'n laag aantal zou ik met de jaarlijkse abonnementskosten duurder uit zijn geweest. Het ging om €169 wat ik terugwilde en 10 jaar abonnenent op een creditcard à €39,50 per jaar = €395. Met de voorlichting uit de Consumentengids kom ik al een heel eind!

Badge

Om nog even terug te komen op het oorspronkelijke bericht in dit topic …

Ik heb eerder gereageerd n.a.v. een slechte ervaring met Bob's Groceries en wilde na langere tijd nog eens kijken hoe het er inmiddels voor staat. Volgens de bijgekomen berichten waren er sindsdien inderdaad nog mensen met slechte ervaringen. Ik zag ook een bericht van iemand die had gezien dat de betreffende ondernemer niet meer staat ingeschreven bij de KvK, maar als ik de bedrijfsnaam google lijkt het erop dat het bedrijf wel nog ingeschreven is (?). Daarentegen is de website voor de online winkel momenteel niet actief: als ik die ingeef, verschijnt de melding “Deze site is niet bereikbaar / www.bobsgroceries.nl heeft de verbinding geweigerd”. De domeinnaam is dus blijkbaar wel nog geregistreerd, dus het is maar te hopen dat deze ondernemer niet opnieuw begint met zijn eerdere praktijken!

Reageer