Consumentenbond.nl
Vraag

Levering ondeugdelijk product, wie draait er op voor de verzendkosten?

• 28 april 2020
  • 7 reacties
  • 253 Bekeken

Hallo allemaal, 

Enkele weken geleden heb ik een Iphone bij Mobico aangeschaft in de categorie '’nieuw'’. Volgens de website van Mobico heeft de Iphone in deze categorie geen enkel gebruiksspoor. 

De geleverde Iphone had een beschadiging aan de rand van het scherm, de simkaart tray steekt uit, de knoppen rammelden, de onderkant van het touchscreen leek soms niet goed te werken, meegeleverde headset was kapot en de batterij liep snel leeg. In mijn optiek een ondeugdelijk product. 

Ik heb meteen dezelfde dag nog melding gemaakt van de mankementen aan de Iphone. Ik kreeg twee opties om de Iphone op te sturen. Of naar het antwoordnummer sturen (onverzekerde zending) of het zelf op te sturen met verzendkosten. 

Omdat het om een dure Iphone gaat heb ik besloten om de Iphone met een verzekering op te sturen. Nu weigert Mobico om de volledige verzendkosten te vergoeden. Ze vergoeden maximaal €8,95. 

Wie staat er hier in zijn recht? Ik heb niet gevraagd om een Iphone die beschadigd is. Het lijkt mij dan ook raar dat ik zelf kosten moet maken om de Iphone om te ruilen.

In ieder geval bedankt!

7 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Het is duidelijk dat de leverancier de verzendkosten moet betalen. Zelf had ik de leverancier de keuze gelaten hoe hij de kosten van verzending wil betalen en niet op eigen intiatief iets geregeld. Al s de leverancier aangeeft hoe retourneren, is leverancier aansprakelijk. Als u zelf bepaald hoe u retourneerd bent u in principe zelf verantwoordelijk voor de kosten

Hoi Luiks,

Bedankt voor je reactie. Via de mail bij Mobico werd er eerst moeilijk gedaan over de verzendkosten. Na heel wat mailverkeer werd er toen toch de belofte gedaan dat ze de kosten volledig gingen vergoeden. Nu bij het indienen van de rekening van de verzendkosten weigeren ze het volledige bedrag te vergoeden. 

Wat zijn nu mijn rechten? De Iphone is aangeschaft op 9 april. Dit speelt dus al een tijdje zonder dat er echt schot komt in de zaak. De '’oude'’ Iphone ligt momenteel nog bij Mobico in afwachting van een inspectie door de technische dienst.

Overigens vermelden ze in de mails steeds dat retourneren of omwisselen op eigen risico is vandaar dat ik de Iphone perse verzekerd wilde versturen.

Reputatie 7
Badge +7

Helaas is er altijd gesteggel over de betaling van verzendkosten bij retouren.  Er zijn wat duidelijke regels, maar houdt ieder zich daaraan. 

Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.

Verder meldt Radar (TV) o.a. : 

Uit het Radar Testpanel bleek dat de meest voorkomende reden van retour een verkeerde maat was, ruim de helft gaf dat als reden. Zo'n eenvijfde van de respondenten gaf aan het product toch niet te willen hebben. Dit zijn geldige redenen om een product terug te sturen. Je hebt bij een online aankoop namelijk veertien dagen bedenktijd, waarbinnen je het zonder opgaaf van reden retour kunt sturen. Je moet het binnen veertien dagen na aankomst melden bij de webshop. Dus stel dat je op maandag je product ontvangt, dan begint die herroepingstermijn op dinsdag te lopen. Op het moment dat je meldt het terug te willen sturen, heb je nog eens veertien dagen om het daadwerkelijk te retourneren. Dus heb je op donderdag gemeld dat je het gaat terugsturen, dan begint die termijn vanaf vrijdag te lopen.

Ook wanneer een product kapot is of wanneer je een verkeerde levering krijgt, kun je het binnen die twee weken zonder opgaaf van reden terugsturen. In deze gevallen kun je het echter ook later nog terugsturen. Verreweg de meeste testpanelleden (96%) retourneerden het product binnen de officiële bedenktijd.

Wanneer je aan de bovenstaande voorwaarden voldoet hoor je je geld terug te krijgen, als er althans geen sprake is van een vervangend product. Je krijgt dan het aankoopbedrag terug én de verzendkosten / bezorgkosten (dus om het product bij jou te krijgen). Bij veel grote webshops worden er overigens überhaupt geen verzendkosten in rekening gebracht.

Als een product kapot geleverd wordt, dan heeft het niets meer te maken met het ontbinden van je overeenkomst. Je hoort dan een nieuw product te krijgen. Je mag geen geld terug eisen, sterker: de webwinkel mag je niet eens afschepen met geld! Tenzij het product niet meer beschikbaar is of iets dergelijks. Waarschijnlijk wil de webshop eerst foto's zien van je kapotte product, want soms is het makkelijker en goedkoper om gewoon een nieuw product te sturen in plaats van de hele boel terug te sturen. Oftewel, communiceer met de webshop.

De Consumentenbond meldt:

www.consumentenbond.nl/online-kopen/internetaankopen...

Als je 2 artikelen bestelt en er 1 houdt en 1 terugstuurt, hoeft de webwinkel de bezorgkosten niet terug te betalen. De (retour)kosten voor het terugsturen betaal je wel zelf, tenzij de verkoper dit gratis aanbiedt. 22% van de webwinkels betaalde bij minstens 1 van de 3 bestellingen de bezorgkosten niet terug

Nog een voorbeeld vanOtentic Parfumes:

Indien je de verzendkosten hebt betaald voor de retourzending, ontvang je dit bedrag terug in de volgende twee gevallen:  Een besteld artikel is beschadigd, verkeerd bezorgd of je hebt het verkeerde artikel ontvangen. 

Google zelf nog wat over dit probleem, maar zekerheid dat de webshop alles moet betsalen is er ‘kennelijk’ niet. Per antwoordnummer terugsturen was wellicht het beste geweest, de verantwoording ligt dan ook bij de webshop. Groet Leo.

Hoi Leo, 

Het rare is dat ze zelf voet bij stuk blijven houden dat retourneren of omwisselen op eigen risico is. Ze zeggen zelf in geen enkel geval aansprakelijk te zijn. Zelfs bij een ondeugdelijk product.

Veel winkels laten retouren ophalen of boeken de retourzending en dan ben je als klant klaar met de verantwoordelijkheid als je de reçu hebt van het afgeven maar dat is service dat kost geld. Zo niet ben je als klant aansprakelijk voor de retourzending. Dus als jij niet aan kan tonen dat het product afgeleverd is en de leverancier zegt het niet ontvangen te hebben ben jij verantwoordelijk. Vandaar dat het heel verstandig is, maar niet verplicht, om het product aangetekend te retourneren. Er staat echter nergens dat de leverancier dat moet vergoeden. 

Hoi A. Deen,

Ze hebben mij een Iphone opgestuurd met diverse mankementen. Het is dan toch krom dat ik kosten moet maken om een goed werkend product in handen te krijgen? Helaas bieden ze bovenstaande opties niet. Alleen zelf retourneren behoort blijkbaar tot de mogelijkheden.

Hoi A. Deen,

Ze hebben mij een Iphone opgestuurd met diverse mankementen. Het is dan toch krom dat ik kosten moet maken om een goed werkend product in handen te krijgen? Helaas bieden ze bovenstaande opties niet. Alleen zelf retourneren behoort blijkbaar tot de mogelijkheden.

Daarom vooraf kijken waar je mee in zee gaat. Ik weet niet beter dan dat de regels zo zijn als ik hierboven meldt en de klant is verantwoordelijk voor de retourzending als de leverancier dat in de voorwaarden zet.

Reageer