LG koelkast begeeft het vroegtijdig, welk recht heb je?

• 19 May 2022
  • 14 reacties
  • 327 Bekeken

Onze LG GSX960NEAZ Amerikaanse side-by-side koel-vries combinatie begaf het na 45 maanden.

Volgens de monteur was hij economisch total loss en zou LG via de leverancier de restwaarde vergoeden.

LG geeft echter niet waar je volgens de wet recht op hebt …..

Heeft iemand vergelijkbare ervaring?

14 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Dat is bijna 4 jaar. Een redelijke vergoeding zou zijn om een nieuwe voor de helft van het geld aan te bieden.

U kunt niet klakkeloos uitgaan van de door u betaalde nieuwwaarde want je koopt nu een zelfde type voor waarschijnlijk minder geld. 

Mijn 1e 75 inch tv was bijna 4000 euro. Nu koop ik een luxer en nieuwer model voor 2500 euro.

Als ik in een soortgelijke stelling de helft vergoed zou krijgen zou ik er per saldo beter van worden en dat is nooit de inzet.

Wat een rommel maken ze tegenwoordig.
Mijn koelkast draait al ruim 40 jaar.

In het boekje staat ook dat de garantie minimaal 2 jaar is.

Je mag er van uit gaan dat een koelkast een jaar of 9 mee gaat.
Restwaarde schat ik op 50% van een gelijkwaardig model.
Als referentie kun je ook afschrijvingslijsten van verzekeringen gebruiken.(zoekmachine)

Detail Handleiding
Detail garantievoorwaarden op de website van LG

Dan is nu de vraag, wat was er defect?
Is de Total loss goed berekend omdat de compressor binnen de garantie valt?

Ik neem aan dat u de koelkast niet rechtstreeks bij LG heeft gekocht en dan mag U blij zijn met alles dat u krijgt van deze fabrikant, die is namelijk tot niets verplicht anders dan hij zelf zwart op wit heeft gezet. Als u een beroep wil doen op garantie moet u bij uw leverancier zijn niet bij de fabrikant.

Ik zal maar niet vragen naar het stroomverbruik. Kennelijk heb je gratis stroom?

Ik zal maar niet vragen naar het stroomverbruik. Kennelijk heb je gratis stroom?

Kom Harry, niet zo zuur, er staat dat hij lang meegaat, niet dat hij zuinig is.

Je wordt na de garantieperiode van de leverancier/fabrikant beschermd door de Wettelijke garantie regeling.

De rechtsbijstand verzekering houd een afschrijving van 8 jaar (96mnd) aan voor dit soort grote koelkasten.

We hebben € 1850,- betaald : 96 = € 19,27 p/m

Restwaarde:  96 - 45 = 51 x 19,27 = € 982,82

Via de leverancier wilde LG slechts € 703,- terug geven uiteraard met inname van het toestel.

Je moet dus echt een verzekering of verlengde garantie hebben om je recht te kunnen halen!

In dit geval stelde de verzekeraar voor de zaak juridisch over te nemen en mij af te kopen met het restbedrag € 279,- ….. dat heb ik geaccepteerd.

Het verbruik was F label, 40 jaar geleden = Z?

Die 10 jaar garantie op de motor is bullshit

Koelkasten met TV's vergelijken gaat niet = appels met peren

Ik neem aan dat u de koelkast niet rechtstreeks bij LG heeft gekocht en dan mag U blij zijn met alles dat u krijgt van deze fabrikant, die is namelijk tot niets verplicht anders dan hij zelf zwart op wit heeft gezet. Als u een beroep wil doen op garantie moet u bij uw leverancier zijn niet bij de fabrikant.

Okay, je hebt een klepel maar weet niet waar de klok hangt? Ik zie dit niet als waardevolle bijdrage voor lezers die een vergelijkbaar probleem hebben….. of zie ik dat verkeerd?

Ik heb het een tijdje terug langdurig gemeten.
Het is 260 kWh per jaar. dat is €58,50
Ik kan met een nieuwe €30 p/j verdienen met besparen.
En ik kijk tegen een witte deur aan i.p.v de deur die bij de keuken hoort.
Bij een levensduur van 9 jaar van een nieuwe is dat €270
De nieuwe kost €400
Ben wel bezig met zonnepanelen, waardoor het voordeel van vervangen nog minder maakt.

Ik ben van mening, dat toestellen zoals koelkasten weer zo gemaakt moeten worden dat ze minimaal 25 jaar mee gaan. Desnoods wat duurder met 10 jaar garantie.
Ik heb ook nog een kast gehad die was nog 15 jaar ouder.
Ik heb hem dit jaar werkend weg gedaan omdat er nog linnen geïsoleerde bedrading in zat.
Die was zuiniger dan de bovenstaande kast.

Jouw cijfers waren dan wat minder dramatisch dan de onze. Bij ons ging het verbruik terug van 730 naar 130 kWh/jaar, wat 135 euro per jaar opleverde, zelfs met de oude electriciteitstarieven. De nieuwe Siemens van 600 euro was daardoor in 4,5 jaar terugverdiend en we hielden nog 30 euro over omdat we de oude Bosch uit 1992 aan iemand hebben verkocht. En we hadden twee zonnepanelen minder nodig. Die waren voor ons niet gratis.

Reputatie 6
Badge +4

Ik ben van mening, dat toestellen zoals koelkasten weer zo gemaakt moeten worden dat ze minimaal 25 jaar mee gaan. Desnoods wat duurder met 10 jaar garantie. 

Dan worden ze dus minimaal 3x zo duur als er nu wordt uitgegaan van een jaar of 8. Ik kan me zo voorstellen dat iemand van 75+ geen zin heeft om 3x zoveel te betalen, zodat zijn koelkast nog tot zijn 100e mee gaat.

Dan worden ze dus minimaal 3x zo duur

Is dat zo? Ik twijfel daar aan. Als ik bekijk waar veel apparaten door aan hun einde komen zijn dat vaak kleinigheden die door een marginaal beter ontwerp verholpen zouden zijn terwijl 99% van het apparaat gewoon goed is. Er hoeft ook niet 3x zo veel materiaal gebruikt te worden. Wel regelmatig betere kunststoffen die niet na 10 jaar vanzelf breken.

Reputatie 6
Badge +4

@Harrie LPP Behalve het ontwerp verbeteren, betekent een langere levensduur ook dat zowel de fabrikant als de leverancier minder inkomsten hebben. Kan me indenken dat die dit ook gecompenseerd willen zien.

Klopt. Nederland is tegenwoordig van het bedrijfsleven. Onze overheid heeft het bedrijfsleven jarenlang zulke gunstige condities gemaakt dat er tekort aan mensen is, want bedrijven willen alleen maar nog meer van alles.

Zou het een idee zijn om eens wat minder te produceren zodat er ook mensen zijn die de tekortberoepen willen opvullen?

Badge +8

Off topic reacties zijn verwijderd.

Reageer