Loslatende coatings zonnebrillen op sterkte: onderzoek consumentenbond?

• 9 April 2022
  • 9 reacties
  • 247 Bekeken

Vroeger nooit last van gehad. Maar de laatste jaren wordt de coating van de glazen van mijn zonnebrillen op sterkte opeens zo slecht dat ik er niet meer doorheen kan kijken. Nu al voor de tweede keer nieuwe glazen in mijn Ray Ban zonnebril met glazen op sterkte, binnen 2 jaar. En daarvoor voor de tweede keer in een andere bril binnen een jaar nieuwe glazen gekregen. Wel alle keren onder garantie De laatste keer zijn er glazen in gezet met een polariserende laag omdat dit langer goed zou blijven. Ik behandel de (dure) bril met alle voorzichtigheid, schoonpoetsen met een hele zachte doek en afentoe met een beetje lauw water en wat niet-agressief afwasmiddel schoonmaken. Op een gegeven moment zoals vandaag zijn de glazen dan spontaan helemaal krasserig en wazig. Het gaat toch om brillen van bijna 300 euro, die ik de ene keer bij Pearl heb gekocht (met gratis nieuwe glazen) en de andere keer bij een goede lokale brillenzaak (ook gratis vervanging). Zou de Consumentenbond een keer onderzoek willen doen naar de kwaliteit van de coatings op zonnebrillen op sterkte? Ik word er moedeloos van. Denk dat ik vanaf nu maar goedkope zonnebrillen op sterkte ga kopen.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Voor zover mij bekend is er geen test van de CB over zonnebrillen en met name coating van glazen. Er is wel een commercieel verhaal zie: https://www.testresults.nl/2022/02/zonnebril-op-sterkte.html . Het zou de CB sieren met name de coatings van brillen te testen, want dure of goedkope brillen, volgens mij moet je gewoon geluk hebben. Ik heb het zowel bij goedkope als dure brillen gehad.

Staar je niet blind op het merk Ray-Ban.
In mijn beleving is de kwaliteit van glazen van Zeiss veel beter.
Sommige coatings kunnen ook niet tegen de warmte in de auto, de plek waar mijn bril ook meestal ligt.

Bij veel merken moet je je afvragen wat ze nog waard zijn. De oorspronkelijk Ray Ban brillen waren pilotenbrillen. Ik denk dat de piloten hun bril regelmatig in de auto lieten liggen terwijl die in de volle zon op de parkeerplaats van een Amerikaanse luchthaven stond. Die brillen konden dus wel tegen wat warmte.
Het merk is echter in 1999 verkocht aan een italiaans bedrijf. (Bron: Wikipedia)
Laat ik het er op houden dat dat een interessant gegeven is.

Maar terug naar het onderwerp: als een serieuze bril (niet een van 5 euro op de markt) binnen twee jaar brak wordt kun je terug naar de winkel. De winkel is dan je aanspreekpunt. Of de winkel dat met het merk oplost is voor de consuement irrelevant.

De oorspronkelijke Ray-Ban brillen hadden glas dat door en door gekleurd was.
Een bril op sterkte veroorzaakte rare effecten zoals kikker ogen.

De glazen die ik nu heb, houden ook zicht als je b.v. een donkere tunnel in rijdt.
Ook in het donker verhogen ze het contrast.
Van polarisatie glazen ben ik geen fan omdat bij het deelnemen aan het verkeer een black-out kunnen geven. Het gebeurt niet vaak, maar het zal je maar overkomen.

Zit zelf te denken aan een bril die 60% donker is en bij heel helder weer naar 90% gaat.

Reputatie 7
Badge +8

Welke brillenglazen heb je dan nu? 

Transitions Xtractive brillenglazen; Xperio  brillenglazen; PhotoFusion meekleurende brillenglazen aangeboden door ZEISS; Sportbril van BBB Cycling met fotochromische, meekleurende lenzen op sterkte enz. enz, Groet Leo.

Ik heb Zeiss Skylet road.
Voor de heldere glazen Hoya.
Ik zal ook blijven plakken aan deze 2 merken, heb veel gedoe gehad met andere glazen.

Reputatie 6
Badge +3

Onderzoek wat de oorzaak is kijkt me zinvol. Niet iedereen heeft er last van. Wij hebben al 20-25 beide brillen met kunststof glazen.

Meestal de duurdere eigen merk glazen van Pearle of Eyewish. Deze gaan meestal een jaar of 5 mee zonder dat de coating loslaat.

Dus ik denk dat het toch iets te maken heeft met hoe je er mee omgaat; poets middel, temperatuur of zoiets. 

Mijn moeder had de gewoonte haar bril te wassen onder de hete kraan. Met glas ging dat altijd goed. Toen ze 25-30 jaar geleden kunststof glazen had was de bril, een dure van de plaatselijke opticien, binnen een paar maanden troebel. Die kon daar niet tegen.

Reputatie 7
Badge +8

Ik denk dat je grotendeeld gelijk hebt Jan. Maar bij vele prbloblemen met artikelen is het altijd een klein percentage wat moeilijkheden geeft. Fabrikant en winkelier zeggen niet voor niets zo vaak….. bij duizenden of zelfs miljoenen gaat het goed. Ik heb zelf ook niet veel last met brillen/zonnebrillen, maar heb toch in de vele jaren twee keer bij de opticien te horen gekregen de coating is niet goed meer. En ik weet niet beter dan de glazen altijd met speciale schoonmaakdoekjes te hebben afgedaan. Maar ook krassen en andere oneffenheden verschijnen wel. Het zal best met de behandeling te maken hebben, maar het is vaak moeilijk daar achter te komen. Dus bij een volgend keer probeer ik weer eens een ander merk en wellicht bevalt Zeiss Skylet me goed.

Ik heb één keer een bril gehad waarvan de coating een soort van micro-craquelee werd na ca. twee jaar. Andere brillen hebben daar nooit last van gehad. Ik heb me nooit iets aangetrokken van poetsmethoden. Gewoon met het katoenen hemd dat ik aan heb en af en toe onder de warme kraan met afwasmiddel en borstel. Goede coating kan veel hebben. Kunststof glazen krassen wel eerder dan de glazen glazen die ik vroeger ook gewoon op het strand schoonmaakte.
Ik heb eens een DHZ-filmpje gezien van iemand die de coating van een fotocameralens verwijderde om die lens geschikt te maken voor infrarood. Hij merkte op dat dat echt niet gemakkelijk was.

Reageer