Consumentenbond.nl

Maandbedrag 2-jarig contract wordt tussentijds verhoogd. Kan dat?

• 14 oktober 2020
  • 5 reacties
  • 351 Bekeken

Hoi. Ik heb een 2-jarig sim-only abonnement bij Hollandsnieuwe (HN). Deze maand moet ik ineens een hoger bedrag betalen. HN stelt dat de algemene voorwaarden hen de mogelijkheid tot inflatiecorrectie geven, ook bij vaste contracten met een eindige looptijd. Klopt dat? Kan dat? Het is geen grote verhoging maar ik vind dit vreemd.

5 reacties

Reputatie 3
Badge +2

@Luiks Het antwoord op die vraag lijkt me duidelijk 'nee'. De informatie van consuwijzer is daar duidelijk over: alleen als de mogelijkheid van aanpassing niet in de voorwaarden staat of te laat wordt aangekondigd geeft dit het recht tot ontbinden.

Reputatie 3
Badge +2

De vraag is echter, kun je na een prijsverhoging zonder opzegtermijn van de overeenkomst af?

Reputatie 3
Badge +2

Het staat er toch duidelijk onder 8.3: “hollandsnieuwe behoudt zich het recht voor om ieder jaar op 1 oktober [mijn nadruk] de tarieven aan te passen op basis van de inflatie. De hoogte hiervan wordt bepaald door de Consumentenprijsindex van het CBS. De inflatiecorrectie geldt voor klanten die op het moment van aanpassing langer dan 3 maanden klant zijn en voor klanten die op dat moment langer dan 3 maanden geleden hun hollandsnieuwe Abonnement hebben verlengd.”

Natuurlijk, (vrijwel) niemand leest die dingen, maar dan moet je misschien ook niet verbaasd zijn.

https://www.hollandsnieuwe.nl/assets/pdf/voorwaarden/hollandsnieuwe-consument-algemene-voorwaarden-20200501.pdf

De algemene voorwaarden zeggen gegarandeerd dat ze een keer per jaar een inflatiecorrectie op hun tarieven uit mogen voeren, dat zeggen ze namelijk allemaal. Nou is de officiële inflatie al jaren vrijwel nihil maar dat is wellicht een andere discussie.

Reputatie 4
Badge +4

Kan goed zijn dat dit klopt, is niet ongebruikelijk. Wat zeggen de algemene voorwaarden, die al bekeken?

Reageer