Consumentenbond.nl
Vraag

Mag een Duitse webshop zich voordoen als een Nederlandse?

• 9 december 2019
  • 6 reacties
  • 681 Bekeken

Hallo,

Ik heb zojuist een bestelling gedaan op een zo op het oog een Nederlandse webshop. (Autodoc). Pas bij de bevestiging mail werdt mij duidelijk dat ik mijn bestelling heb gedaan bij een Duits bedrijf. 

Opzicht geen ramp maar mag dit zomaar? Er zijn soms namelijk wel degelijk redenen waarom je liever je bestelling gewoon in Nederland wil doen, bijvoorbeeld levertijd.

Ik ben erg benieuwd!

Dank,

Bjorn

6 reacties

Als je “Over ons” aan klikt op hun website zie je dat ze in Berlijn zitten.
Ook deze nuttige info staat daar “ Ons bedrijf is noch bereid noch verplicht om deel te nemen aan eender welke geschillenbeslechtingsprocedures van eender welke klantengeschillencommissie. “

Reputatie 7
Badge +6

Hallo @Gebruiker1575904118 Het is gewoon een Duitse site met een .nl versie, rechtsbovenaan kan je kiezen uit meer landen. Dat is niet je voordoen als een Nederlandse website toch.

De EU is vrij verkeer van goederen en personen toch? Behalve Zwitserland want die valt niet onder de EU en de bijbehorende regels. Voordat je iets bestelt op een website moet je altijd eerst kijken wie het is en waar ze zitten en of ze een fysiek adres hebben waar je kan claimen als iets niet goed gaat. Fake websites uit China kun je herkennen aan het feit dat ze geen fysiek adres hebben.

Er zijn ook Nederlandse webwinkels waarbij verstuurd wordt vanuit een magazijn in Duitsland. Bij sommige webshops gaat dat meestal goed, bij anderen goed fout.

Op de website staat dan wel een Nederlands adres en soms zelfs een Nederlands keurmerk. 

Wellicht meer iets voor een nieuw topic of zelfs een ervaringsonderzoek onder de leden van de bond.

Reputatie 7
Badge +4

ach, ik zou me niet zo’n zorgen maken als het europa betreft, kijk eerder naar de website of dat een beetje te vertrouwen is. 

en zalando schijnt ook een distributiecentrum in nl te bouwen, alles kwam tot nu toe uit de rest van europa 😂

Reputatie 7
Badge +7

Het is uiteraard uw en ieders goed recht te kiezen uit het kopen bij een Nederlandse of Duitse webshop, alsook elke ander buitenlandse webshop. Voor webshops uit de Europese unie gelden de rechtsregels door de Unie gemaakt. In het algemeen moet een Duitse webshop aan strenge (strenger dan bij ons) regels voldoen. Daartoe o.a.

1. DE ALLGEMEINE GESCHÄFTSBEDINGUNGEN (AGB)

Bij ons staat dit document ook wel bekend als de Algemene voorwaarden. Verplicht in beide landen, maar voor ons is het zo’n document waar we nauwelijks naar kijken. Zonder er een blik op je hebben geworpen, vinken wij aan dat we de voorwaarden hebben doorgelezen. Niet onze Oosterburen! Voordat er iets gekocht wordt, kun je er zeker van zijn dat een Duitser dit hele document grondig doorneemt. Zorg er als webshopeigenaar dan ook voor dat dit de AGB goed in elkaar zit. Een vertaling van Nederlandse voorwaarden alleen is onvoldoende!

2. DE DATENSCHUTZ

Duitsland lijkt zwaarder te tillen aan privacy en de bescherming van persoonsgegevens. Je bent dan ook verplicht om de Datenschutz op je webshop te plaatsen. Je kunt dit document zien als de Nederlandse privacyverklaring. Wie een shop wil beginnen: Wees zo uitgebreid mogelijk in de Datenschutz: welke gegevens verzamel je, wat doe je ermee, hoe gebruik je social media. Wees kritisch op ieder detail en voorkom hiermee flinke boetes (Abmahnungen).

3. HET IMPRESSUM

De Datenschutz en het Impressum gaan hand in hand en worden meestal in dezelfde adem genoemd. Het Impressum is een verklaring van eigenaars- en auteurschap, een uitgebreide colofon. In Nederland zie je dit document nauwelijks op webshops, maar in Duitsland ben je strafbaar als je dit niet doet. Een onvolledig of ontbrekend Impressum kan leiden tot – je raad het al – Abmahnungen. Welke informatie moet er in het Impressum staan?

• Naam van de organisatie
  • Officiële juridische naam van de onderneming
  • Volledige naam van de personen verantwoordelijk voor het bedrijf (overeenkomend met de informatie in het handelsregister)
  • Contactgegevens bestaande uit adres, telefoonnummer, e-mailadres en faxnummer
  • Umsatzsteuer-ID, in Nederland bekend als BTW nummer
  • KVK nummer en indien mogelijk de gegevens van de Duitse Kamer van Koophandel
  • Bankgegevens

4. HET WIDERRUFSRECHT

Dit is de laatste verlichte regeling, namelijk het Widerrufsrecht. Het Widerrufsrecht kennen we hier als het herroepingsrecht. Wederom een document waarvan wij weten dat het op de webshop staat, maar lezen we hem ook echt? Duitse consumenten in ieder geval wel. De inhoud van het widerrufsrecht verschilt niet veel met die van Nederland, dus dat is makkelijk. De consument heeft:

• 14 dagen om zonder opgaaf van reden de overeenkomst te ontbinden
  • Recht op teruggave van het volledige aankoopbedrag
  • Recht op teruggave van de verzendkosten.

Dit is o.a. te lezen in de Kennisbank van Ondernemersbelang. Overigens het begrip je voordoen als een ander, hoort onder een andere categorie en rechtspraak thuis.

ach, ik zou me niet zo’n zorgen maken als het europa betreft, kijk eerder naar de website of dat een beetje te vertrouwen is. 

en zalando schijnt ook een distributiecentrum in nl te bouwen, alles kwam tot nu toe uit de rest van europa 😂

Ik heb nu in al twee maal problemen gehad met dit soort shops. Website ziet er prima uit, beoordelingen ook. Maar uiteindelijk wordt er veel te laat of helemaal niet geleverd en komt het geld pas terug op het moment dat je dreigt met een klacht bij de ACM.

Reageer