Mag je bij een kapper geweigerd worden zonder geld terug?

Beste forumleden,

Graag hoor ik jullie mening om het volgende: 

Afgelopen week heb ik bij een kapper (Schorem Barbier in Rotterdam) een afspraak gemaakt om me te laten knippen. Zij laten je verplicht van te voren betalen (42E!), anders mag je geen afspraak maken. Helaas gedaan.

Bij aankomst blijkt dat zij geen haar knippen wat over de oren valt (bij mij het geval) en slechts een beperkt aantal haircuts doen. 

De kappers wilden daarom mijn haar niet knippen, en kreeg te horen gekregen dat ik even moest mailen voor refund / waardebon. 

Vervolgens wordt mij door de eigenaar verteld dat ik geen waardebon of geld terug krijg, omdat er in de voorwaarden staat (onderaan de pagina wanneer je boekt - na zes punten / algemene voorwaarden over parkeren, spambox checken etc) dat ze alleen kort haar knippen. 

Ik vind dit niet fair en vraag me af of dit mag.

Mag een serviceverlener je van te voren laten betalen, om dan geen refund te geven als de service - om voor voor reden dan ook - niet verleend kan worden? En mag je er daarnaast bij een kapper niet redelijkerwijs vanuit gaan dat hij je haar kan knippen, los van zijn eigen filosofie? En zo niet, geld terug?

Ben benieuwd naar jullie mening.  

Alvast bedankt. 
Groeten

10 reacties

Ik zou nooit tevoren betalen voor een kapper.
Ik zou ook nooit 42 euro betalen voor een herenkapper. Zelfs de helft heb ik nog nooit betaald.
Gezien wat ik nog aan haar heb ben ik blij met mijn tondeuse. Ik begon me ooit te ergeren aan het feit dat mijn kapper het volle tarief bleef vragen voor steeds minder haar. Maar ik weet uiteraard niet wat voor volle haardos jij hebt.

Aan jouw verhaal zit ook een andere kant:
# Dat de clausule ver weg verstopt zit vind ik wel meevallen. Je moet er tamelijk dichtbij verplicht op klikken.
# Er staat niet dat ze geen lang haar knippen. Er staat dat ze geen kapsels maken tot over de oren.

Dat je geen geld terug kreeg vind ik wel op zijn minst flauw.

Reputatie 7
Badge +6

Tevoren geld vragen door een kapper ? Dat heb ik nog nooit gehoord en zou ik ook nooit doen . Als die kapper dan niet wil knippen omdat ze alleen kort haar willen knippen , wat ik op zichzelf al belachelijk vind , dien je je geld terug te krijgen . Theoretisch zal  die beperking mogen , maar mag dan wel wat duidelijker in beeld gebracht worden lijkt me  .  Ik ga naar de kapper omdat mijn haar te lang is geworden ( en over de oren hangt ). Eerder zien ze me echt niet . En zeker niet voor die prijs en dan ook nog mitsen en maren.

Reputatie 5

Tja.....het staat wel vermeld op hun website.

I am aware i will not receive a refund by making an appointment when i want a long hair style that covers my ears. Schorem only does classic hair cuts with a modern twist, ears will always be cut clear.

De salon bepaalt op dat punt zijn eigen regels en vermeldt die ook op de website. ( waarom dat allemaal in de Engelse taal moet is mij  overigens een raadsel)

Volgens mij mogen ze dat wel. Het is aan u of u bij hen in de stoel plaatsneemt of niet. De voorwaarden zijn van tevoren meegedeeld. Door de afspraak te maken en te betalen gaat u akkoord met de voorwaarden.

De eigenaar zegt  dat u er kennis had van kunnen nemen. Dat is ook zo natuurlijk.  De opstelling van de eigenaar is wel  rigide in deze en dat is jammer maar het kan zijn dat hij zijn hij hier zijn eigen reden voor heeft. 

Of er nog een juridische kant aanzit weet ik niet. Mogelijk zijn hier forumleden die daar wel iets over kunnen zeggen.

Van te voren laten betalen heeft w’s te maken met no-show dat ze zeker weten dat de klant ook daadwerkelijk komt.

Ik ben het wel met u eens dat je naar een kapper gaat en gewoon linksom of rechtsom je haar geknipt wil hebben in de stijl die je zelf wilt en afrekent als de klus geklaard is.

Bij Schorem is dat blijkbaar niet het geval en is dat een dure les gebleken.

Reputatie 5
Badge +4

Er zijn zoveel kappers…  en deze heeft nog duidelijke regels ook… bijzonder om dan te kiezen om vooraf te betalen. 

Ik sluit me aan bij @W. van Wijngaarden : “ en is dat een dure les gebleken.”

Idem. Laten we het er op houden dat je al gewaarschuwd had kunnen zijn toen je de naam las. ;-)

Reputatie 5

Harrie LPP ;-)

Badge +5

Hi @Gebruiker1625729409, Welkom op de Community. Ik zie dat je vraagt om ervaringen en meningen van Community leden en er al flink wat gedeeld is. Als je nog benieuwd bent naar je rechten en je lid bent van de Consumentenbond kan je ook altijd nog even contact opnemen met ons adviesteam via onze contactgegevens :slight_smile:

In dit draadje zie je gebeuren wat (helaas) tegenwoordig wel vaker voorkomt, dat mensen door de overdaad aan Amerikaanse series, denken dat je in een contract maar alles mag bepalen en dat je daar dan aan gehouden bent. Dat is overigens zelfs in de VS niet 100% zo, maar in Nederland en de EU al helemaal niet. Het lijkt me eigenlijk, dat die voorwaarde dicht bij komt wat op de zwarte lijst staat: https://www.wetrecht.nl/algemene-voorwaarden-de-zwarte-lijst/

Opeisbaarheid uitsluiten: bedingen die ervoor zorgen dat de particulier geen recht meer heeft om een bepaalde prestatie (zoals het verlenen van diensten, het betalen van geld, het leveren van producten) op te eisen.

En dus gewoon ongeldig is.

Dank voor jullie reacties.

Ik leg me er maar bij neer.

Inderdaad vooral heel flauw (en een dure les).

Reageer