marktkraam zonder prijzen

• 17 September 2021
  • 30 reacties
  • 558 Bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

deze marktkraamhouder toont geen welsprekendheid, maar wacht af en noemt slechts na afwegen en inpakken van een product de prijs aan de klant. De prijs van een product van een bepaalde hoeveelheid wordt niet tevoren aan de consument meegedeeld

Bleu als ik was ben ik ooit ook een tijdje naar de markt geweest. Toen kwam ik er al doende achter dat het daar regelmatig, té vaak, zo werkte. Ik heb mijn conclusies getrokken en ga voortaan zonder schuldgevoel naar de super.

@AnnaMaria Ik denk dat u wel eens een punt zou kunnen en dat die uitzondering niet opgaat. Heeft niet iedere markt in Nederland een officiële marktmeester, vermoedelijk een ambtenaar, die u ook een briefje kunt sturen en die eventueel ook op kan treden als u inderdaad gelijk heeft?

Badge

Dank voor de reacties. In de vorige link (van Wortelstamper) wordt de wetgeving genoemd die geldig is t/m 4/3/2021.  Daarop heb ik nog even verder gezocht naar die op dit moment geldig is en het volgende gevonden:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/2021-03-05

Ik citeer de volgende uitzonderingen (op het verplicht noemen van een prijs bij het te verkopen produkt):

“bijlage I > E. Producten die op een markt met behulp van welsprekendheid te koop worden aangeboden aan het aanwezige publiek, waarbij in de regel de verkoopprijs of prijs per meeteenheid van een product niet tevoren vaststaan.” 

Mijn reactie:  deze marktkraamhouder toont geen welsprekendheid, maar wacht af en noemt slechts na afwegen en inpakken van een product de prijs aan de klant. De prijs van een product van een bepaalde hoeveelheid wordt niet tevoren aan de consument meegedeeld.

“bijlage II > H. Producten die in vaste hoeveelheden zijn verpakt en die te koop worden aangeboden... in de uitoefening van de markt- en straathandel ...”

Mijn reactie: ik kan als consument niet beoordelen of de bakjes met olijven en andere inhoud allemaal dezelfde hoeveelheid/gewicht hebben, waarschijnlijk niet, want de marktkoopman weegt elk bakje en noemt dan de prijs. Ook pancetta en andere vleeswaren zijn niet in vaste hoeveelheden verpakt. Je vraagt bijv. een ons pancetta. Die snijdt hij dan ongeveer af, weegt daarna alsnog, verpakt deze en noemt dan de prijs.

Ik begrijp dat er een verschil is tussen verkoopprijs en prijs per meeteenheid. 

Mijn wens is dat de marktkoopman de prijs per meeteenheid duidelijk aan de consument laten weten als er iets moet worden afgesneden en/of gewogen. En in alle andere gevallen (bijv. kant en klare bakjes olijven/salade, fles olijfolie) zijn produkten van een duidelijke prijs voorziet. Kennelijk hoeft de marktkoopman dat volgens deze regelgeving niet te doen.

Besluit prijsaanduiding producten.

Artikel 3c en bijlage II
Staan uitzonderingen.

De prijs hoeft er dus niet op staan.

Reputatie 4
Badge +5

Om te laten zien wat je producten kosten is vaak meer uitnodigend  dan dat mensen maar moeten raden wat iets kost of er naar moeten vragen.

Ik snap uw ergernis helemaal.

Hoe het wettelijk zit weet ik niet ( heb al even rondgekeken maar zie zo 1.2.3 niets )  , of er überhaupt regels voor zijn ?

Misschien kunt u uw vraag hier stellen als u middels dit forum geen antwoord krijgt.

https://www.cvah.nl/ambulante-handel/

Reageer