Meer garantie in Belgie ook via webshops?

• 20 March 2022
  • 2 reacties
  • 56 Bekeken

Ik loop met dit onderwerp wat vooruit op de situatie die op 1 juni aanstaande ontstaat, als ik het goed begrijp terminste.

Op de website van de Belgische zustervereniging van de Consumentenbond Test-Aankoop lees ik dat vanaf 1 juni het consumentenrecht in België verandert in die zin dat “gedurende de hele garantieduur van twee jaar zal je voor aankopen vanaf 1 juni 2022 niet meer zelf moeten bewijzen dat het defect van een product al aanwezig was bij de aankoop ervan. “ Dit was daarvoor een half jaar. In Nederland blijft die termijn van bewijslast bij de verkoper zover ik begrijp een half jaar.

Dus als ik naar België ga en iets koop dan heb ik straks effectief een betere garantie dan wanneer in het in Nederland koop.

Mijn vraag: geldt deze termijn automatisch ook voor Belgische webshops? En hoe kan ik aan zo'n webshop zien of de Nederlandse of Belgische regels gelden? (Vestiging van onderneming, vestiging van website, verzendadres, factuuradres, …?)

2 reacties

Het schijnt toch een lastige vraag te zijn.

Ja lastig want ik ben ook altijd in dubio welk recht nou van toepassing is in zo'n geval maar ik denk dat je altijd een beroep moet kunnen doen op het recht van het land waar het bedrijf gevestigd is. Wat moet zo'n bedrijf dan zeggen; "U doet wel een beroep op garantie maar u bent een Ollander en dan moeten wij eens even kijken hoe dat dat bij u daar geregeld is"? 

Reageer