Consumentenbond.nl

Misleiding door de Postcodeloterij?

  • 7 november 2019
  • 8 reacties
  • 1118 Bekeken

Badge

Op de doemaarlekkervegetarisch.nl site van de Postcodeloterij waar je de cadeaukaart kan activeren staat onder het formulier een checkbox met deze tekst:

[ ]  Ja, ik ga akkoord en ontvang graag nieuwsbrieven en actiemails van de Postcode Loterij, BankGiro Loterij en VriendenLoterij op het bij de loterij bekende emailadres. U kunt zich altijd weer afmelden voor onze e-maildiensten.

Dit staat vormgegeven als een standaard akkoordvraag onder een web-formulier, en begint ook met “Ja, ik ga akkoord”.

Ik heb via klachtenkompas een klacht neergelegd bij de Postcodeloterij omdat het volgens mij niet conform de AVG/GDPR wetgeving is om een formulier op deze manier in te richten. Inschrijven voor een marketing nieuwsbrief moet ten allen tijden optioneel zijn. Op zijn minst suggereert deze tekst dat om akkoord te gaan met het insturen van het formulier het ontvangen van de nieuwsbrief ook geaccepteerd dient te worden.

Ze hadden ook kunnen gaan voor het compleet voor de hand liggende “Schrijf mij in voor de nieuwsbrief.” maar hebben bewust ervoor gekozen een akkoordvraag na te maken. Volgens mij is dit bewuste misleiding en manipulatie. Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd of de Postcodeloterij hiermee te ver is gegaan.

Bij welke instantie zou ik een verzoek kunnen neerleggen om dit verder uit te zoeken?


8 reacties

Waarom is het op deze manier inrichten van zo'n formulier volgens u in strijd met AVG/GDPR wetgeving? Doelt u op het optioneel moeten zijn? Dat is dan niet voldoende om het in strijd met AVG/GDPR te verklaren, want optioneel is het gewoon.

Dit mag gewoon. Is zie de misleiding niet. Er is weinig verschil met de tekst die u voorstelt. En laat het dan een slimme formulering zijn , waarmee men denkt meer nieuwsbrief-geïnteresseerden te 'vangen’, so what?

Reputatie 1
Badge

Je weet toch dat deze loterijen de gouden bergen die ze beloven bijna altijd aan de verkeerde kant laten vallen?

Badge +6

Hi @pbijdens, je kunt dit ook altijd nog even navragen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Succes!

Reputatie 7
Badge +6

In de wereld waarin we leven is het normaal geworden , dat de grenzen van het toelaatbare opgezocht worden . Ze moeten wel , want de concurrenten doen het ook . Soms gaat men er overheen en moet ingegrepen worden . Het enige wat we als consument kunnen doen is enorm opletten en melding maken van ontoelaatbare praktijken . Daar mag ook door de diverse waakhonden wel eens beter op gelet worden en flinke boetes op staan naar mijn mening. Dat is niet goed geregeld . 

Reputatie 5
Badge +4

Ik vind de postcode loterij ook een walgelijke organisatie.
Iedere woning heeft namelijk al een lotnummer.
Ze zadelen je op met gevoel, dat de rest van de straat rijk kan worden en jij niet.
Dat op een dag, ze door de straat komen en dat Jij dan de grote verliezer bent.
Ze gaan je dan aanspreken op je ongeldige lot.

Dit is door een door walgelijk.
 

Reputatie 1
Badge

Deze loterijen dingen zich tussen andere [reclame] zoekopdrachten met hun spitsvondige aanpak om mensen tot gokken te verlijden 
Dat maakt het voor gokverslaafden bijna onhaalbaar om van hun verslaving af te komen; voor je het weet trap je er weer in! Zo ook het toelaten van casino op internet.

Overheid zou hier paal en perk aan moeten stellen

Reputatie 5
Badge +5

Ik vind de postcode loterij ook een walgelijke organisatie.
Iedere woning heeft namelijk al een lotnummer.
Ze zadelen je op met gevoel, dat de rest van de straat rijk kan worden en jij niet.
Dat op een dag, ze door de straat komen en dat Jij dan de grote verliezer bent.
Ze gaan je dan aanspreken op je ongeldige lot.

Dit is door een door walgelijk.
 

Helemaal mee eens. De Postcodeloterij weet als geen ander in te spelen op het FOMO-gevoel dat de meeste mensen onbewust hebben.

Reputatie 1
Badge

Consumentenbond moet zich in het belang van de mensen sterk maken om dergelijke misleidende gevaarlijke reclame verboden wordt

Reageer