Consumentenbond.nl

Misleiding op internet met nep-winacties of nep-enquetes

Badge
Op internet verschijnen soms popup’s van onschuldige ogende websites waarop je uitgenodigd wordt om een enquête in te vullen (bijv. Chrome: Gebruikersonderzoek) of je wordt bedankt voor je loyaliteit aan je provider (bijv. Ziggo). In beide gevallen wordt je beloond met de kans om een Samsung Galaxy S9 te winnen. Je moet alleen een paar vragen invullen (enquête) of aan een raadspelletje meedoen en een klein bedrag betalen.
De uitkomst is meestal/altijd dat je de prijs gewonnen hebt. Je moet alleen nog even je naam en adres opgeven; tenslotte moet de prijs ergens naar toe gestuurd worden. O, ja, ook moet er nog een klein bedrag overgemaakt worden (€1 , €1,50 of €2). Logisch denk je. Voor deelname aan een loterij. Dus om dat bedrag over te maken deel je de gevraagde bankgegevens mee.
Het schofterige is dat de indruk wordt gewekt dat je een prijs gewonnen hebt. Een mazzeltje!
De schermen waar je mee te maken krijgt zitten echter zo in elkaar dat je niet het hele scherm kunt lezen. Daarvoor moet je naar beneden scrollen. Maar dat doe je niet, omdat je na invullen van jouw gegevens op de bestel knop moet drukken.
Drie dagen later krijg je bericht dat je nieuwe abonnement ingaat en dat er €70 van je rekening is afgeschreven.
Verbaasd heb ik toen de screenshots nagekeken, die ik voor alle zekerheid gemaakt had.
Toen pas viel me op dat in nauwelijks opvallende kleuren en lettergrootte een tekst in beeld kwam.
Ik had een proefabonnement voor 3 dagen afgesloten met het overgemaakte bedrag. Sterker nog, dit werd omgezet in een maandabonnement omdat het niet binnen 3 dagen opgezegd werd.
Kosten €70.
In mijn geval was de naam van het bedrijf Flickheaven ( https://about:blank ) die producten aanbied waar ik totaal niet in geïnteresseerd ben.
Een Engels bedrijf. Ongevoelig voor alle aangedragen argumenten.
Eigen schuld, dikke bult.
Een aangifte tot oplichting bij de politie resulteerde na 2 uur in een Proces Verbaal.
Dit werd op dezelfde dag afgehandeld door een collega van de verbalisant. Te druk, niet urgent, wordt opgeslagen in de administratie.
Een bevestiging voor mij dat aangifte doen zinloos is. Conclusie: Frauduleus handelen loont.
Ik heb altijd gedacht dat ik in dit soort grapjes niet zou trappen. Dus toch.
Kennelijk een onbewaakt moment gehad.
Zonder aantoonbare tegenprestatie wordt op deze manier grof geld verdiend onder valse voorwendsels. Ik vermoed dat erg veel mensen in deze valkuil trappen.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Als het op internet te mooi lijkt om waar te zijn, is het in 99% van de gevallen te mooi om waar te zijn.

Kijk altijd goed op de website en lees de voorwaarden.
Als deze er niet duidelijk staan, dan kun je het bedrag storneren of terug laten boeken met een creditcard.

Maar als het wel duidelijk op hun website staat, dan wordt het een ander verhaal.
Ik kan niet beoordelen of dit duidelijk genoeg is: https://www.flickheaven.com/pricing.html
Badge
Heel goed om nog eens extra te benadrukken als iets te mooi lijkt om waar te zijn.

Het lezen van de voorwaarden doe je in mijn geval pas als er €70 van je rekening is afgeschreven, en je jezelf afvraagt hoe dat mogelijk is. De door jou aangehaalde website is duidelijk genoeg.
Maar daar kom je pas 3 dagen later.......

Dat is echter niet mijn punt.

Mijn punt is dat de indruk wordt gewekt dat je een prijs gewonnen hebt. Zie de eerste afbeelding.
Daardoor ontstaat een hebberigheid waardoor de waakzaamheid afneemt.
Een psychologische truc die goed werkt.

Afgezien dat ik hoop dat wat mij overkomen is een waarschuwing is voor anderen, vraag ik me af hoe dit soort frauduleus handelen te stoppen is.
Ik hoor graag suggesties.
Reputatie 7
Niet invullen als je ergens aan twijfelt.

Ik vul wel enquetes in maar uitsluitend van de bekende sites, dat doe ik al heel lang, gewoon omdat ik het leuk vind op sommige onderwerpen na. Soms betreft het een enquete van een derde, zodra er naw gegevens worden gevraagd klik ik af. Als ze zeggen dat iets anoniem is moeten ze ook niet je postcode en huisnummer vragen, hooruit de postcode zonder de letters maar eigemlijk helemaal niet. Je emailadres hebben ze sowieso.
Je kunt zo'n enquete niet vooraf doorlezen omdat er meestal verplichte velden instaan, als je daar niets invult kom je niet verder, dat is nou net het verneukeratieve (sorry) van die dingen.
Reputatie 7
Badge +6
Doe ik alleen bij verenigingen waar ik lid van ben. Zelfs dan haak ik af als ik doorgelinkt wordt of als mijn toestemming gevraagd wordt voor cookies .
Reputatie 7
@E.T. Wiersum Ik heb een account bij Opinieland en Opiniemakers, verder krijg ik er zo nu en dan één van de Consumentenbond.
Bij die eerste twee komt soms een enquête van een ander bedrijf, ik vul ze wel in maar zodra ze naw gegevens vragen doe ik het zelfde als jij.
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @BarthoX42, welkom bij de community en dank je wel voor het delen van je ervaring! Hoe vervelend ook, oplichters verzinnen steeds weer nieuwe manieren om argeloze consumenten te misleiden. Begin dit jaar deelde mijn collega tips om nep-winacties via e-mail of Facebook te herkennen. Ik heb de indruk dat jouw ervaring iets soortgelijks is, maar dan via een pop-up. Wie weet hebben jij en anderen toch iets aan deze tips.
Hebben anderen zulke pop-ups als @BarthoX42 zag, gekregen? En wat deed je ermee?
Reputatie 7
Net zoiets als die pop ups die vertellen dat je de zoveelste bezoeker bent en dat je kans maakt op weetikveel. Die verschijnen ook regelmatig. Er was er een die niet weg te klikken was, ik meen van Zalando. Ik moest de computer uitzetten en opnieuw opstarten om hem weg te krijgen.
Reputatie 7
Ik had laatst ook een Galaxy Note voor €2. Ongelofelijk toch, dat er ergens achter in je reptielenbrein toch nog een neuron afgaat die joepie denkt. Mijn motto is alle ongevraagde mail, popups, aanbiedingen, loterijen en enquêtes op internet gewoon negeren, wegklikken en verder niet over nadenken. Groepsaanbiedingen, sociale deals, veilingen, ze zijn er allemaal op gericht onze zwakke psychologische weerstand te doorbreken en je te verleiden tot iets wat je nit wil. De beste instellingen is vooraf "weten" wat ze proberen en dan hoef je niet na te denken of je nou wel of niet gaat kijken. De kans dat je toch iets misloopt is nihil.
Reputatie 7
P'sies.
vsfsasds
Reputatie 3
Badge +4
Men neemt zelfs niet eens de moeite na te gaan naar aanleiding waarvan zou kunnen bellen.
Dat zou geweest zijn naar aanleiding van een door mij op internet enquete van de Lotto.
Nou nee geen enquete ingevuld, maar was een zogenaamde prijsvraag, hoger'/lager en ik had alles goed.
Had ie toch wel een heel speciaal aanbod 50% korting op een 2e lot.
Nee, geen belangstelling, ja maar ik heb nu een uniek aanbod, geen belangstelling.
k heb alleen maar de door u gewenste getallen nodig...... etc. etc.
Men weet van geen ophouden, men luistert niet,uiteindelijk, wens ik heb nog een prettige dag, hoor hem nog verder tetteren en verbreek verbinding!Oost-Indisch doof
Reputatie 7
@josiee Precies, die hoorn erop en klaar. Het beste is niet eens luisteren naar "de unieke aanbieding", maar we blijven mensen, altijd bang wat te missen.
Reputatie 7
Kon die beller zelf geen gebruik maken van die unieke aanbieding?
Reputatie 6
Badge +5
Graag even jullie aanvullende mening. Misschien is dat al eerder elders besproken maar het valt mij op dat ik na elke on-linekoop bij een web-shop wordt gevraagd om daarna een enquete of review in te vullen waar ik niet om heb gevraagd.
Reputatie 7
F. den Oudsten schreef:

Graag even jullie aanvullende mening. Misschien is dat al eerder elders besproken maar het valt mij op dat ik na elke on-linekoop bij een web-shop wordt gevraagd om daarna een enquete of review in te vullen waar ik niet om heb gevraagd.

Klopt, totdat je besluit dat je dr wel klaar mee bent en dan klik je dat gedachtenloos weg. Ook niet voor één gat te vangen spiegelt men je daarom nu prijzen voor en men gaat weer voor gaas.
Reputatie 3
Badge +4
A. Deen schreef:

@josiee Precies, die hoorn erop en klaar. Het beste is niet eens luisteren naar "de unieke aanbieding", maar we blijven mensen, altijd bang wat te missen.

In mijn geval is dat niet zo, heb geen belangstelling voor welke unieke aanbieding dan ook , of het nu de krant, energiemij, etc is. als ik ergens belangstelling voor heb zoek ik zelf wel op of er een leuke aanbieding voor is.
Heb aantal jaren terug "gedwongen"bij zo'n callcentrum gewerkt voor 6 weken.
Was vreselijk, ik wist niet hoe ik de dag door zou moeten komen. Geneerde me om mensen te bellen, lastig te vallen Ook al eens "gedwongen "bij zo'n internet reisbureau, waar het aan alle kanten rammelde. IK in opdracht van de directie leugens moest vertellen.
Maar besef wel dat niet iedereen dit voor eigen plezier doet, dus probeer ik zo beleefd mogelijk te blijven, tot het me te gortig wordt!
Reputatie 7
@F. den Oudsten , je bedoelt denk ik zo'n klanttevredenheidsonderzoek (drie keer de woordwaarde). Daar word je knetter van.
Reputatie 6
Badge +5
@MrsJones Ja, zoiets, what's in a name? Klanttevredenheidsonderzoek, review, enquete or whatever you want to call it.

Overigens vind ik dat die on-linewinkels het in zijn algemeenheid best goed doen, behalve koopjesdrogisterij / onlinedrogist.nu. Die adverteren met spullen waarvan ze zeggen dat ze in voorraad zijn en als je dan wat bestelt dan moeten ze het eerst nog gaan inkopen, met de nodige vertraging van dien. Zet dan niet op je site dat het in voorraad is.
Reputatie 7
slordig van die drogisterij. Bij Bol staat er wel iets bij, ik dacht "tijdelijk uitverkocht", dan kun je nog verder zoeken als je haast hebt.
Reputatie 6
Badge +5
@MrsJones Dat bedoel ik.
Reputatie 6
Badge +5
Zo juist binnen gekregen:

U heeft (persoonlijk) besteld. Er is heel veel vraag naar dit product, waardoor het nu 1x niet op voorraad is.
We hebben het product besteld bij de leverancier. En we verwachten dat het product deze week weer bij ons binnen komt. Onze excuses voor deze vertraging.
Zodra het product bij ons binnen is wordt het u direct toegestuurd.
U ontvangt dan een e-mail met het Track & Tracenummer, waarmee het pakket te volgen is op www.postnlpakketten.nl.
Wacht u liever niet? Dan begrijpen we dat ook.
U kunt in dat geval het product annuleren. Dan wordt de rest van de bestelling binnen 24 uur na ontvangst verzonden.
Vanwege privacy van onze klanten, hebben wij van de klantenservice geen inzicht in alle bankgegevens.
Om de terugbetaling te kunnen regelen ontvangen wij graag uw IBAN bankrekeningnummer met de daarbij behorende naam. Het geld wordt binnen 7 dagen na ontvangst van uw bankrekeningnummer teruggestort.

Heeft u nog vragen en/of opmerkingen? Dan hoor ik het graag!

Hartelijke groet,
Donja
Droginet
Online-Drogist.nu
Reputatie 6
Badge +5
Als het een beetje mee zit dan zit het nu toch goed te komen: niet zo snel als ik gewend ben maar ook weer niet superlangzaam:

Beste Frans den Oudsten,

We hebben uw bestelling 2528089 opgestuurd via PostNL.

PostNL biedt u met Track & Trace de gelegenheid om de verzendstatus van uw pakketzending op te vragen. Hieronder vindt u de benodigde gegevens. De Track & Trace gegevens van uw pakket zullen binnen enkele uren beschikbaar zijn.

PostNL biedt het pakket tweemaal op het opgegeven adres aan. Als het pakket beide keren niet kon worden bezorgd, krijgt u een afhaalbericht in de bus. Hierop staat op welk postkantoor u het pakket binnen twee weken kunt afhalen.
Badge
BarthoX42 schreef:

Op internet verschijnen soms popup’s van onschuldige ogende websites waarop je uitgenodigd wordt om een enquête in te vullen (bijv. Chrome: Gebruikersonderzoek) of je wordt bedankt voor je loyaliteit aan je provider (bijv. Ziggo). In beide gevallen wordt je beloond met de kans om een Samsung Galaxy S9 te winnen. Je moet alleen een paar vragen invullen (enquête) of aan een raadspelletje meedoen en een klein bedrag betalen.
De uitkomst is meestal/altijd dat je de prijs gewonnen hebt. Je moet alleen nog even je naam en adres opgeven; tenslotte moet de prijs ergens naar toe gestuurd worden. O, ja, ook moet er nog een klein bedrag overgemaakt worden (€1 , €1,50 of €2). Logisch denk je. Voor deelname aan een loterij. Dus om dat bedrag over te maken deel je de gevraagde bankgegevens mee.
Het schofterige is dat de indruk wordt gewekt dat je een prijs gewonnen hebt. Een mazzeltje!
De schermen waar je mee te maken krijgt zitten echter zo in elkaar dat je niet het hele scherm kunt lezen. Daarvoor moet je naar beneden scrollen. Maar dat doe je niet, omdat je na invullen van jouw gegevens op de bestel knop moet drukken.
Drie dagen later krijg je bericht dat je nieuwe abonnement ingaat en dat er €70 van je rekening is afgeschreven.
Verbaasd heb ik toen de screenshots nagekeken, die ik voor alle zekerheid gemaakt had.
Toen pas viel me op dat in nauwelijks opvallende kleuren en lettergrootte een tekst in beeld kwam.
Ik had een proefabonnement voor 3 dagen afgesloten met het overgemaakte bedrag. Sterker nog, dit werd omgezet in een maandabonnement omdat het niet binnen 3 dagen opgezegd werd.
Kosten €70.
In mijn geval was de naam van het bedrijf Flickheaven ( https://about:blank ) die producten aanbied waar ik totaal niet in geïnteresseerd ben.
Een Engels bedrijf. Ongevoelig voor alle aangedragen argumenten.
Eigen schuld, dikke bult.
Een aangifte tot oplichting bij de politie resulteerde na 2 uur in een Proces Verbaal.
Dit werd op dezelfde dag afgehandeld door een collega van de verbalisant. Te druk, niet urgent, wordt opgeslagen in de administratie.
Een bevestiging voor mij dat aangifte doen zinloos is. Conclusie: Frauduleus handelen loont.
Ik heb altijd gedacht dat ik in dit soort grapjes niet zou trappen. Dus toch.
Kennelijk een onbewaakt moment gehad.
Zonder aantoonbare tegenprestatie wordt op deze manier grof geld verdiend onder valse voorwendsels. Ik vermoed dat erg veel mensen in deze valkuil trappen.

Badge
Mijn moeder van 90 jaar is iets gelijkwaardig overkomen. dit maal bij WINDU.com
Ook deelgenomen n.a.v. een mail ze had een Galaxy S9 gewonnen.
Te goeder trouw heeft ze alles ingevuld, ook haar visa gegevens, niet bewust van een of ander abbonnement.

Na 4 maanden kwam ze erachter dat er € 70,- van haar visa rekening was afgeschreven.
Contact gehad met Windu.com. Nou nou, ze krijgt de laatste € 70,- terug, de rest is ze kwijt.

Het is misleidend en schandalig.

Doe dus nooit mee aan van die mooie aanbiedingen. Te mooi om waar te zijn? Trap er niet in.
Gelijk deleten die mailtjes en.... geef nooit je gegevens van je visa of andere creditcard.
Ik heb de afgelopen tijd tig van die irritante mailtjes ontvangen. Gewoon genegeerd. Maar afgelopen maandagochtend kwam ik de Google gebruikersonderzoek tegen met het openen van mijn browser. Ben er nog ingestonken ook. Ik kon mezelf wel voor m'n kop slaan. In mijn geval kwam ik uiteindelijk op een gamingsite terecht (Gamingify.com). Ook hier bleek ik een abonnement aangegaan te zijn. Ik weet niet hoeveel het mij had kunnen kosten per maand maar heb dit meteen kunnen regelen. Dus niet langer gewacht als 3 dagen. Gelukkig waren de beheerders van deze site cooperatief en hebben ze mijn abonnement gestopt. Heb een screenshot gemaakt van hun bevestiging online en ook heb ik hun mailtjes bewaard.. als bewijs. Houd mijn creditcard rekening wel in de gaten.

Reageer