Consumentenbond.nl
Vraag

Nederlandse webwinkel blijkt te leveren vanuit Spanje

• 23 februari 2021
  • 6 reacties
  • 65 Bekeken

Onderlaatst bestelde ik via internet een puzzel gemaakt van een door mij bijgestuurde foto. Ik heb een bedrijf gekozen met een .nl internet adres en uit niets van de pagina bleek dat dit geen Nederlands bedrijf was. Dit veranderde nadat ik op de track en trace zag dat het artikel was aangeboden voor verzending bij een distributiecentrum in Madrid.

Mijn vraag is wat zijn mij consumenten rechten bij niet nakomen van de overeenkomst?

En wat zijn de rechten op mijn foto.

Deze zaken zijn in Nederland goed geregeld, maar hoe zit dit met een buitenlands bedrijf.

En mag zo'n bedrijf zich voordoen als Nederlands? Althans niet aangeven op de pagina dat ze een buitenlands bedrijf zijn?

6 reacties

Sommige antwoorden kun je vinden in de door jou aangegane overeenkomst. De rest in wetten die van toepassing zijn. Ik zou niet opkijken als naast Spanje er nog meer nationaliteiten bij betrokken zijn.

Je hebt geleerd dat een .nl-adres een slechte indicator voor betrouwbaarheid is. Ik denk dat het beter is om het daar bij te laten. Misschien komt de puzzel nog.

Reputatie 3
Badge +2

Als het echt uit niets blijkt dat het geen Nederlands bedrijf is, is het ook Nederlands. Dus adres, kamer van koophandel nummer, bankrelatie etc.

Dat een bedrijf een productiebedrijf heeft in een ander land en het van daaruit verzendt, is zeer normaal. Nederland is maar klein en er is veel buitenland.

Als voorbeeld: ik koop nogal eens bij Conrad of Opus. Beide zijn Duitse bedrijven met een nevenvesting is Nederland. (tenminste Conrad wel) Gewoon Nederlands recht.

In niets te vergelijken met de oplichtingspraktijken van zolderverkopers die alles laten leveren uit China en verder niet thuis geven.

Reputatie 4
Badge +2

Gewoon rustig afwachten of het bestelde product komt en naar wens is. Niet zenuwachtig maken! :yum:

Reputatie 2
Badge +3

Punt NL kan iedere buitenlander kopen zowel als zaak als als particulier.

Wat mij vooral bevreemd in uw vraag is dat u zich zorgen maakt om uw foto. Waar bent u precies bang voor?

Arnoud Engelfriet geeft (zoals wel vaker) antwoord; https://blog.iusmentis.com/2010/12/09/op-welk-land-richt-een-website-zich/

Het gaat er qua juridische afhandeling dus om op welk land een zaak zich richt, en dan is toepasselijk recht Nederlands recht

Waarbij een .nl domein gecombineerd met een blijkbaar Nederlandstalige website al voldoende zouden moeten zijn denk ik.

Daarnaast heeft de consumentenbond ook een pagina met informatie: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/tips-voor-het-kopen-bij-een-buitenlandse-webwinkel

Reputatie 3
Badge +3

@H. de Kuiper Als de Nederlandse webshop er zelf geen voorraad op na houdt en van bijv. van drop shipping gebruik maakt, waarbij de bestelde producten direct vanaf de fabrikant of buitenlandse distributeur worden verzonden is wat u constateert heel goed mogelijk. Wel of geen NL-domein. Voor eventuele retour zendingen blijft bij drop shipping de eigenaar van de webshop wel verantwoordelijk voor een goede afhandeling.

Reageer