Consumentenbond.nl
Vraag

Nepproduct geleverd, geld terugeisen?

• 20 juli 2020
  • 5 reacties
  • 226 Bekeken

Goedendag,

Pasgeleden is de lader van mijn Shimano E-bike kapot gegaan en heb ik via Amazon een nieuwe lader gekocht samen met een adapter voor mijn accu, nadat ik deze lader ongeveer 4 keer heb gebruikt is mijn accu ook kapot gegaan.

Ik ben naar de fietsenwinkel gegaan waar ik mijn E-bike gekocht heb, en na het tonen van de lader en de facturen vertelden zij me dat ik waarschijnlijk een namaak Shimano-lader ontvangen heb welke hoogstwaarschijnlijk voor een piekspanning gezorgd heeft, en mijn accu kapot gemaakt heeft. (De lader was visueel niet van een echte te onderscheiden, maar wel door contact op te nemen met Shimano).

Op de webpagina waar ik de lader gekocht heb staat dat het een origineel Shimano product is en de lader werd ook geleverd in Shimano verpakking. Ook zag ik dat de lader van een kleine Duitse webshop geleverd is (hier had ik eigenlijk eerder op moeten letten).

Mijn vraag is nu dus:

Als het bevestigd wordt dat de lader een namaak product is, kan ik dan mijn geld terugeisen van Amazon / de Duitse webshop? (De 30 dagen retourrecht zijn al voorbij helaas). En is het dan ook mogelijk om de schade aan de accu te verhalen op een van deze partijen? Het betreft immers wel enkele honderden euros.

Ik heb overigens via creditcard betaald (ING Studentencard). Kan ik misschien desnoods hiervan nog mijn aankoopverzekering voor gebruiken?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Yari

5 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Met de 30 dagen retourrecht heb je hier weinig te maken, al was het natuurlijk handiger geweest als je daar nog gebruik van had kunnen maken. Maar er is een product geleverd dat niet voldoet aan redelijke verwachtingen - er is dus sprake van non-conformiteit. Het lijkt me dat je in eerste instantie bij Amazon moet klagen en dat zij je schadeloos moeten stellen. Het liefst zou je ze willen aanklagen, want door niet-officiële accessoires te leveren, schenden zij het merkrecht en creëren ze een in principe levensgevaarlijke situatie. (Mijn huis is ooit bijna in de fik gevlogen door een zogenaamd officiële adapter van Samsung. Of misschien was ik wel eerst gestikt want ik laadde mijn telefoon op in de slaapkamer. Beide dingen niet doen, mensen! Niet je telefoon opladen in de slaapkamer en nooit goedkope, NIET-officiële laders gebruiken).

Dan de aankoopverzekering. Volgens mij wordt dit niet gedekt door de aankoopverzekering van je creditcard aankoopverzekering. Onder B. 11 van de voorwaarden staat “11.1 De aankoopverzekering geldt niet in de volgende situaties“, en daarna “Er is schade ontstaan doordat de aankoop niet goed functioneert”. Het is natuurlijk gevolgschade. Sowieso zijn verzekeraars er heel goed in om de meest voorkomende situaties uit te sluiten, zodat de keren dat je er gebruik van kunt maken behoorlijk zeldzaam zijn.

PS:

Mijn beste advies is om te stoppen met die e-bike flauwekul. Ga gewoon fietsen. Veel gezonder. Je doet nog eens wat aan je conditie en de verhouding tussen je lichamelijke vermogens en je snelheid is veel reëler. Voor mensen met bijvoorbeeld asthma zie ik er nog wel wat in, en ook in landen als Oostenrijk. Maar het (vlakke) Nederland begint een behoorlijk vadsig en lui volkje te worden.

Reputatie 3
Badge +2

Bij Amazon klacht indienen en schadeclaim kijken wat er gebeurd, niet geschoten is altijd mis

Reputatie 4
Badge +2

@Gebruiker1595238743 De kans dat je een namaak Shimano lader koopt is heel klein… Betreft de duitse webshop een fietsen winkel? Heeft Shimano de lader onderzocht? Sommige fietsenwinkels zoeken uitvluchten om geen service te hoeven verlenen. Is het gewicht van de laders het zelfde? 

Ik zou Shimano inschakelen, die kunnen vaststellen of het apparaat echt of nep is. Bij nep kun je dan Amazon ook serieus aanpakken voor de volle schade en indien echt moet je weliswaar officieel niet bij Shimano maar bij de leverancier zijn maar wie weet schaamt Shimano zich voldoende om het op te lossen.

Een kleine gewetensvraag maar wat had het nou extra gekost als je die lader gekocht had bij de fietsenwinkel waar je blijkbaar sowieso naar toegaat als je service nodig hebt?

Reputatie 3
Badge +2

Goede gewetensvraag A. Deen! Mensen bestellen van alles via internet maar komen er wel achter dat je voor service bij de gewone winkel moet zijn. Bovendien is internet lang niet altijd goedkoop en zeker niet milieu vriendelijk, denk aan die vrachtrijders met auto's die toch ook moeten rijden betaald moeten worden en het milieu belasten

Reageer