Consumentenbond.nl
Vraag

Nextdoor.nl in strijd met privacywetgeving GDPR?

• 1 mei 2019
  • 15 reacties
  • 1012 Bekeken

Badge
Mijn account op nextdoor.nl is geblokkeerd omdat ik mijn echte naam niet heb ingevuld. Nextdoor.nl is een soort digitale buurt site waar je evenementen/oproepen kunt plaatsen. Je echte naam is voor iedereen zichtbaar en ook je adres kan iedereen zien via een geografische kaart. Dit is volgens mij in strijd met de nieuwe privacywetgeving GDPR.
Ze geven aan dat het volgens hun gebruikersreglement verplicht is maar daarmee zijn ze volgens mij in strijd met de wet. Heeft iemand anders ook dit soort ervaringen en wat vind de consumentenbond ervan?

15 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Een dienst mag mensen weigeren waarvan ze niet kunnen zien wie het werkelijk is en waar iemand woont, zeker voor een buurtapp, voor hun eigen veiligheid en de veiligheid van anderen.

De privacy wet is er niet voor om overal onbekend te mogen zijn, maar om anderen te beperken in het delen van je privégegevens.
Badge
Dag Bert, de dienst mag wel zien wie ik ben. Daar heb ik geen probleem mee. Het gaat erom dat de andere gebruikers van de dienst dat niet mogen zien. Dan delen ze privacy gerelateerde gegevens (naam, adres) met andere klanten van de dienst. Dat mag niet volgens mij. Ze moeten me de mogelijkheid geven met een alias te werken. De wet is de wet. Ongacht waar hij voor bedoeld is.
Staat dat in de gdpr, dat een site moet toestaan dat je een alias gebruikt, of het gebruik van een alias niet mag verbieden?
Reputatie 7
Badge +5
Ik vermoed dat een bedrijf zich aan de privacyregels moet houden als dat afgesproken is en/of er geen explicite toestemming is om gegevens te mogen delen.

Als een bedrijf andere voorwaarden heeft en/of het product alleen te gebruiken is onder voorwaarden waar je niet mee akkoord wilt gaan, mag dat volgens mij wel, dan is aan jou de keuze om het product al dan niet te gebruiken.
Ik vermoed dat een bedrijf zich aan de privacyregels moet houden als dat afgesproken is en/of er geen explicite toestemming is om gegevens te mogen delen.

Als een bedrijf andere voorwaarden heeft en/of het product alleen te gebruiken is onder voorwaarden waar je niet mee akkoord wilt gaan, mag dat volgens mij wel, dan is aan jou de keuze om het product al dan niet te gebruiken.

Dat denk ik eerlijk gezegd ook maar het is nieuwe wetgeving en er zijn nog wel andere onduidelijkheden waar de rechter zich de komende tijd vast over mag gaan buigen.
Badge
Ik dacht dat er misschien iemand bij de consumentebond al ingedoken is wat mag en wat niet. In sites als marktplaats en facebook kun je een alias gebruiken.
Ik dacht dat er misschien iemand bij de consumentebond al ingedoken is wat mag en wat niet. In sites als marktplaats en facebook kun je een alias gebruiken.

Zeker, het gebruik van een alias is ook niet verboden maar dat is niet hetzelfde als dat het niet toegestaan zou zijn aliassen te weigeren. Aan de andere kant hebben mensen ook vaak een buurt-appgroep en dan weet iedereen ook nog te telefoonnummer.
Reputatie 7
Badge +5
Ik vermoed dat over dit soort zaken helemaal geen wetgeving is.
De privacywet gaat over het gebruik van je privégegevens ten aanzien van derden en de beveiliging van die privégegevens en niet over de eigen spelregels die een website/app/programma mag hebben.
Badge
Zie het artikel van 2 mei wat op de website staat hier. Dat raakt ook aan dit onderwerp. Ik heb a. de voorwaarden zelf niet getekend. b. Als ik me aanmeld bij een site, dan zijn de andere gebruikers ervan derden. Ik heb alleen een overeenkomst met de site. Niet met de gebruikers. Dus moeten ze mijn privegegevens beschermen naar derden toe. In whats app zie je in een groep idd je telefoonnummer maar je naam en adres niet. En dat vind ik net wat meer prive dan mijn telefoonnummer. Dat stond vroeger ook in de telefoongids al kon je toen ook kiezen om een geheim nummer te hebben en je hebt ook de anonieme bonuskaart van Albert Heijn.
Dus moeten ze mijn privegegevens beschermen naar derden toe.

Primair moeten ze in hun voorwaarden duidelijk maken wat ze doen met welke gegevens en daar moeten ze zich aan houden. Dat u niet "getekend" lijkt mij niet het criterium, u heeft zich aangemeld en bent daarmee een overeenkomst aangegaan en dat heeft u ook expliciet via een mail moeten bevestigen.
Ik heb hun voorwaarden eens bekeken en het staat er allemaal toch wel erg duidelijk in. Het draait dus om de vraag, mag een website stellen dat je niet anoniem kunt deelnemen. Het voorlopige antwoord luidt ja. Er lopen weet ik nog wel meer discussies over het verbieden van aliases en dan moet je denken aan mensen uit kwetsbare groepen die ook per se niet met naam en toenaam op het web willen.
Badge
Als ik me ergens aanmeld op hun eigen verzoek (ze hadden me een fysieke uitnodigingsbrief bezorgd, wat in deze stad ook niet mag zonder ja/ja sticker ) betekent nog niet dat ik met van alles akkoord ga. Op dat moment wist ik nog niet dat ze mijn naam en adres aan iedereen zouden tonen. Bedrijven mogen je ook niet zomaar een automatische incasso sturen op basis van een vinkje op een internetpagina zonder incassocontract. Dit lijkt me net zoiets. Ze moeten me in ieder geval de mogelijkheid bieden mijn prive-gegevens aan anderen te verbergen vind ik.
Als ik me ergens aanmeld op hun eigen verzoek (ze hadden me een fysieke uitnodigingsbrief bezorgd, wat in deze stad ook niet mag zonder ja/ja sticker ) betekent nog niet dat ik met van alles akkoord ga. Op dat moment wist ik nog niet dat ze mijn naam en adres aan iedereen zouden tonen. Bedrijven mogen je ook niet zomaar een automatische incasso sturen op basis van een vinkje op een internetpagina zonder incassocontract. Dit lijkt me net zoiets.

Heb je je deelname niet expliciet nog eens via een mail met daarin een link naar de voorwaarden op de site moeten bevestigen?

Ze moeten me in ieder geval de mogelijkheid bieden mijn prive-gegevens aan anderen te verbergen vind ik.

Nogmaals er zijn meer groepen die pleiten voor het recht om anoniem bij sites deel te mogen nemen maar bij mijn weten is dat recht er nog niet. Puur verbergen kun je natuurlijk ook door de af te melden.
Hoe het ook zit, afmelden lijkt mij de beste optie (heb ik zelf ook ooit gedaan).

Lees dit (onderstreping van mijzelf):

"Bericht aan Niet-VS Inwoners. Met betrekking tot de EU-gegevensbeschermingswetgeving is Nextdoor EMEA Limited de verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens van leden en bezoekers van buiten de Verenigde Staten, die zijn verzameld, gebruikt en gedeeld via de Diensten. Nextdoor geeft mogelijk persoonsgegevens door naar buiten de EU in overeenstemming met de wet. Indien je een lid of een bezoeker van buiten de Verenigde Staten bent, dan erken je door gebruik te blijven maken van Nextdoor dat wij jouw gegevens kunnen doorgeven opslaan buiten het land waar je woont, inclusief van en naar de VS, zoals beschreven in ons privacybeleid. De privacy bescherming en de rechten van autoriteiten om toegang te krijgen tot jouw persoonlijke informatie in de landen waar wij gegevens naartoe doorgeven kan verschillen van jouw thuisland; Nextdoor zal slechts persoonsgegevens doorgeven wanneer dat is toegestaan bij wet, en zal stappen ondernemen met het doel om adequate bescherming van jouw persoonlijke informatie te verzekeren; zie ons privacybeleid voor details. Wanneer je vragen hebt, neem dan contact met ons op".
Reputatie 7
Als die fysieke brief geadresseerd was mag hij gewoon in de brievenbus.
Ze zouden het adres niet moeten tonen, dat lijkt me geen al te moeilijke ingreep voor iemand die met computerprogramma's overweg kan.
Badge +6
➡ Nextdoor is al een tijdje negatief in het nieuws. Daarom gingen wij op onderzoek uit.
Lees hier meer over de rumoer rond de buurt-app.

Reageer