Niet tevreden met je nieuwe bril?

• 1 May 2019
  • 6 reacties
  • 6503 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Een nieuwe bril uitzoeken is een hele klus. Extra vervelend dus als na de aankoop hiervan blijkt dat er iets niet in orde is. We vroegen bijna 12.000 leden van het Consumentenbondpanel naar hun ervaringen met de service en garantie bij opticiens. Van deze leden hadden zo’n 2600 mensen de afgelopen twee jaar een beroep gedaan op deze service of garantie na aankoop van een bril.

Vooral de grote optiekzaken schermen met hun ruimhartige garantiemogelijkheden. Dit klinkt natuurlijk mooi, maar helaas blijkt uit ons panelonderzoek dat het claimen van deze garanties niet altijd eenvoudig is. Zo verschillen de voorwaarden per opticien en ook lijken opticiens liever monturen en glazen te ruilen dan geld terug te geven.

Lees meer over ons onderzoek naar garantie bij opticiens in dit gratis artikel uit de nieuwste Consumentengids van mei of kijk op onze website.

Heb jij wel eens aanspraak moeten maken op garantie bij de opticien? En wat zijn jouw ervaringen hiermee?

6 reacties

Ik kocht 13 maanden gelden een bril bij Eye love. na 4 maanden neussteuntje kapot wat ze gratis vervingen. Nu 13 maanden later breekt een scharnier af bij de poot. Helaas nieuwe kopen want dat montuur maken zij niet meer. Ik heb bij jullie gekocht Eye love en niet bij jullie hoofdkantoor. Jammer meneer we kunnen niets meer voor u doen. Was er nog iets? Wellicht tegenmoetkoming of korting bij nieuwe bril? Neen hoor de prijzen zijn zo laag kunnen we niet aan beginnen..... Tuurlijk is dit geen verhaal rechtbank en juridisch loket adviseert rechtsbijstandsverzekering want een advocaat kost vele malen uw bril... € 99,- voor 14 maanden lekker goedkoop die Eye Love.
Mijn vertrouwen is nul bij deze grote prijsvechters ga daarom al 50 jaar naar dezelfde opticien in mijn gemeente . Deze heeft hoog gekwalificeerd personeel zijn zeer kundig en service gericht .Eventuele klachten of vragen worden meteen ter plekke opgelost .Ik draag al 50 jaar lenzen ga 2xper jaar op controle en tussentijds kan ik altijd terecht als er een probleem is.
Ik heb een service abbonement van 25 euro per jaar hiervoor kan ik lenzen voor de helft van de prijs aanschaffen mocht er een zoek raken of breken .
In verhouding is deze ECHTE opticien en optometrist niet duurder dan dan die in mijn ogen waardeloze prijsvechters .die geen belang bij jou ogen hebben maar wel voor hun rinkelende kassa .
Badge +8
Dank voor het delen van jullie ervaringen! Zijn er meer Communityleden die bewust kiezen voor een opticien in plaats van een keten omdat zij hier meer service ervaren?
Reputatie 7
Badge +5
Ik stond ooit bij Hans Anders te wachten om te zien wat zij te bieden hadden.
Er stond een mevrouw aan de balie die klaagde dat er cijfers in het glas stonden en dat ze er steeds tegen aankeek als ze aan het lezen was en kreeg als antwoord: dat is het serienummer van het glas en dat is normaal dat dat erin staat.
En snel weg.

Specsavers goede meting, lekker zittende bril.
Maar lezen ging niet helemaal goed, dan maar even een eenvoudige leesbril gehaald, 2 maal terug in een jaar naar Specsavers, alles opnieuw opgemeten, nee alles was goed.
Na 2 jaar nog maar eens terug, het was gewoon niet handig.
U had eerder terug moeten komen, ja doei, ik ben al 2 keer terug geweest, zie je dossier.
Opnieuw ogen meten en de bril werd onderzocht, oeps, vergeten het leesdeel erin te slijpen, sorry, u krijgt nieuwe glazen zoals de originele.
Niet mee akkoord, u hebt zojuist andere waarden bij de metingen gekregen, nieuwe glazen die niet meer geschikt zijn, dat gaat het niet worden, denk opnieuw, dit is de derde keer dat terugkom en je laat me 2 jaar met een verkeerde bril lopen?
OK nieuwe glazen in de nieuwe sterkte.
Nooit meer terug geweest.

Eye Wish goede bediening lekker zittende bril, maar na een tijd niet lekker kunnen kijken, de afstand tussen de 2 ogen was even snel gemeten met een apparaat met een rood lichtje erin.
Ik zei nog ik keek nog niet goed, nee hoor het apparaat weet precies hoe de tussenafstand is.
Later bleek dit toch te dicht tegen elkaar, ik kon de iets oudere bril gebruiken voor dichtbij en deze voor ver weg en kon al snel weer een andere van de verzekering deels vergoed krijgen.
Nooit meer terug geweest.

Een lokale opticien, verder weg van mijn woonplaats, waar ik was met mijn moeder voor een bril, nauwkeurig, check dubbelcheck.
Doe mijn ogen ook maar gelijk en een bril gekocht, 3 jaar veel plezier van gehad.

Eyes + more vraag, ik wil graag een bril met deze dit soort glazen en metingen.
Helaas, wij doen metingen niet uitgebreid en hebben alleen snelle brillen met simpele glazen zonder verdere lagen erop, voor een lage prijs, dan kun je meer met de mode mee en heb je meer brillen tot je beschikking.
Wel heel eerlijk, maar helaas, niet voor mij.
Ga nooit meer terug.

Nu in de eigen woonplaats een opticien/optometrist niet duurder dan de andere duurdere ketens, nu 2 jaar deze bril, perfect.
De bril van mijn vrouw, een kunststof plaatje van de neusvleugel na een jaar eraf gevallen.
Nee, dat gaan we niet plakken, de fabrikant wil alles terug, een geheel nieuwe bril met dezelfde glazen.
TOP, geen gezeur, uitstekende metingen met controlemeting en perfect aanbevolen bril passend bij de grote van het hoofd en de plaats van de ogen in je hoofd.
Waarschijnlijk nooit meer een ander.

Maar ik bezef dat iedere afzonderlijke winkel een andere ervaring kan geven,
alhoewel de ketens mij niet meer terug zullen zien.
Ik moet vrij ingewikkelde glazen met cylinders en andere dingen en ik ben naar de lokale opticien gegaan, Na vele jaren heb daar nu een vervolg exemplaar van. Ik vind dat ik best veel betaald hebt, als ik het vergelijk met de prijs die mijn vrouw ooit betaalde toen ze naar zo'n grote keten, ging maar haar ervaringen hebben mij doen besluiten dat ik daar geen zin in heb. Ik denk maar dat als je het over een jaar of acht jaar uitspreidt het wel meevalt.
Reputatie 7
Badge +8
Ik heb ook al vele jaren een bril, en dus ook vele brillen gehad. Ik heb niet zo vaak problemen met de bril, montuur noch glazen. Uitzondering natuurlijk als de ogen achteruit gaan, of zelfs vooruit kan OOK.
Ik heb in het begin, pakweg 30-40 jaar terug een bril gekocht bij de officiële opticien. En vervolgens jaren daar terug geweest. Maar ga je in tijd terug dan kostte een bril gauw 800 tot 1000 gulden, de prijzenboxer ketens waren er nog niet (begon te komen). Ja je gaat dan toch eens kijken, in het begin scheelt het ook in prijs. Maar nu, naast de ervaringen van Bert e.a. heb ik ook de ervaring dat het nooit klopt wat in de aanbieding staat. Je kan dus ergens een bril voor 99 euro krijgen, compleet zeggen ze dan, maar noem het toch maar kaal. Elders moet je dan voor 99 euro 3 brillen kunnen krijgen (schreeuwende aanbiedingen bij diverse ketens). Nou mij nooit gelukt. Ik heb meestal varifocus glazen, en glazen super xl, dus alles erop eraan, licht gewicht, ontspiegeld en noem al die termen maar op. Ook heb ik zonwerend glas, dus kleurbaar, en tegen blauw computerscherm licht, nou voor alle extra komt er steeds een bedrag bij en wordt mijn bril toch 4 tot 500 euro en voor de andere twee gratis moeten wel alle extra's ook betaald worden. Ik ga nu volgend keer ook een officiële opticien opzoeken en kijken hoe ik daar uit kom. Heb nog wel een enkele week nodig, dus daarover geen ervaringen. Groeten Leo.

Reageer