Nieuw product defect. Op vervangend product geen garantie?

  • 29 June 2021
  • 9 reacties
  • 105 Bekeken

Badge

Ik heb BK online een koekenpan set van 2 koekenpannen gekocht.
Bij het eerste gebruik bleek de bodem van 1 van de 2 pannen krom, waardoor deze niet aansluit en werkt op mijn keramische kookplaat.
Ik heb BK gemaild, met foto's en zij bieden mij “uit coulance” een vervangende pan aan. Zij geven aan dat dit een uitzonderlijke service is, en dat daarom op de vervangende pan geen garantie meer zit. 
Maar wat nou als die pan ook krom is of heel gauw stuk gaat?

De pan is niet na gebruik stukgegaan, maar ik heb de pan defect ontvangen.
Geldt dan ook dat er geen garantie hoeft te zitten op het vervangende product?


9 reacties

U krijgt garantie op het product van uw leverancier. Na vervanging gaat de garantie niet opnieuw lopen maar u heeft nog steeds recht op garantie. Maar nogmaals, van uw leverancier. Heeft u rechtstreeks bij BK gekocht?

In principe heb je garantie.
Ze schrijven wel. Beschadigingen ten gevolg van een ongeval, oneigenlijk gebruik en of slijtage door dagelijks gebruik zijn van garantie uitgesloten.
Hieruit moet ik de conclusie trekken, dat ze je van bovenstaande beschuldigen.

Ik zou ze een bericht sturen, met de vraag wat u fout hebt gedaan in hun beleving?
 

Badge

U krijgt garantie op het product van uw leverancier. Na vervanging gaat de garantie niet opnieuw lopen maar u heeft nog steeds recht op garantie. Maar nogmaals, van uw leverancier. Heeft u rechtstreeks bij BK gekocht?

Ik heb de pannen  idd rechtsstreeks bij BK gekocht.

De pan was al krom vóór gebruik, dus naar mijn idee valt dat niet eens onder garantie, maar gewoon een defecte levering. 

U krijgt garantie op het product van uw leverancier. Na vervanging gaat de garantie niet opnieuw lopen maar u heeft nog steeds recht op garantie. Maar nogmaals, van uw leverancier. Heeft u rechtstreeks bij BK gekocht?

Ik heb de pannen  idd rechtsstreeks bij BK gekocht.

De pan was al krom vóór gebruik, dus naar mijn idee valt dat niet eens onder garantie, maar gewoon een defecte levering. 

Dat is  geen categorie, "defecte leveringen". U kunt bij een levering gebruik maken van uw retourrecht, maar daarvoor hoeft de levring niet defect te zijn, en de rest heet garantie, die gaat in op het moment van leveren, eindigt niet met het omruilen (of repareren) van een defect product en eindigt met de verwachte levensduur. Let wel, garantie op fabricage fouten, als u de pan sloopt of hij slijt normaal dan valt dat niet onder garantie.

Badge

U krijgt garantie op het product van uw leverancier. Na vervanging gaat de garantie niet opnieuw lopen maar u heeft nog steeds recht op garantie. Maar nogmaals, van uw leverancier. Heeft u rechtstreeks bij BK gekocht?

Ik heb de pannen  idd rechtsstreeks bij BK gekocht.

De pan was al krom vóór gebruik, dus naar mijn idee valt dat niet eens onder garantie, maar gewoon een defecte levering. 

Dat is  geen categorie, "defecte leveringen". U kunt bij een levering gebruik maken van uw retourrecht, maar daarvoor hoeft de levring niet defect te zijn, en de rest heet garantie, die gaat in op het moment van leveren, eindigt niet met het omruilen (of repareren) van een defect product en eindigt met de verwachte levensduur. Let wel, garantie op fabricage fouten, als u de pan sloopt of hij slijt normaal dan valt dat niet onder garantie.

Dus dan mogen ze niet zeggen dat de garantie eindigt omdat ze de defect geleverde pan omruilen?

Ik heb zo'n geval 2 keer gehad.
De eerste was een een isolatieglas ruit, waar ze in de vervanger een 10 jaar oude datum gezet hebben.

De tweede was een onderdeel van mijn stofzuiger, daar zat een productiefout in.
Alleen op dat onderdeel zat toen geen garantie meer.
De uitleg was toen, dit onderdeel kan alleen door ondeskundig gebruik defect.

Als ze je een vervangende pan gestuurd hebben, die heel zorgvuldig onderzocht is.
Kunnen ze stellen, die kan gewoon niet defect raken door normaal gebruik.

Maar in principe klopt het niet.

U krijgt garantie op het product van uw leverancier. Na vervanging gaat de garantie niet opnieuw lopen maar u heeft nog steeds recht op garantie. Maar nogmaals, van uw leverancier. Heeft u rechtstreeks bij BK gekocht?

Ik heb de pannen  idd rechtsstreeks bij BK gekocht.

De pan was al krom vóór gebruik, dus naar mijn idee valt dat niet eens onder garantie, maar gewoon een defecte levering. 

Dat is  geen categorie, "defecte leveringen". U kunt bij een levering gebruik maken van uw retourrecht, maar daarvoor hoeft de levring niet defect te zijn, en de rest heet garantie, die gaat in op het moment van leveren, eindigt niet met het omruilen (of repareren) van een defect product en eindigt met de verwachte levensduur. Let wel, garantie op fabricage fouten, als u de pan sloopt of hij slijt normaal dan valt dat niet onder garantie.

Dus dan mogen ze niet zeggen dat de garantie eindigt omdat ze de defect geleverde pan omruilen?

Dat is exact wat ik je probeer te vertellen. Die coulance slaat nergens op en dat je hierna geen garantie zou hebben ook. Alles natuurlijk nog steeds op productie fouten, niet als je hem zelf sloopt. 

Badge

U krijgt garantie op het product van uw leverancier. Na vervanging gaat de garantie niet opnieuw lopen maar u heeft nog steeds recht op garantie. Maar nogmaals, van uw leverancier. Heeft u rechtstreeks bij BK gekocht?

Ik heb de pannen  idd rechtsstreeks bij BK gekocht.

De pan was al krom vóór gebruik, dus naar mijn idee valt dat niet eens onder garantie, maar gewoon een defecte levering. 

Dat is  geen categorie, "defecte leveringen". U kunt bij een levering gebruik maken van uw retourrecht, maar daarvoor hoeft de levring niet defect te zijn, en de rest heet garantie, die gaat in op het moment van leveren, eindigt niet met het omruilen (of repareren) van een defect product en eindigt met de verwachte levensduur. Let wel, garantie op fabricage fouten, als u de pan sloopt of hij slijt normaal dan valt dat niet onder garantie.

Dus dan mogen ze niet zeggen dat de garantie eindigt omdat ze de defect geleverde pan omruilen?

Dat is exact wat ik je probeer te vertellen. Die coulance slaat nergens op en dat je hierna geen garantie zou hebben ook. Alles natuurlijk nog steeds op productie fouten, niet als je hem zelf sloopt. 

Oké, dank! 

 

Badge +5

Hi @Mickela Ik zie dat er door de community leden flink wat reacties zijn achtergelaten. Via de webpagina garantie en reparatie vind je extra informatie over garantie van producten. Ben je lid van de Consumentenbond en wil je je rechten bespreken met één van onze juristen? Dan kan je hen op werkdagen tussen 08.30 en 18.00 uur bereiken via 070 445 45 45 :slight_smile:

Reageer