Consumentenbond.nl
Vraag

Nieuwe lamp kapot geleverd - niet gratis retourneren

• 4 april 2020
  • 18 reacties
  • 524 Bekeken

Via mijnOnderdelenhuis.nl had ik, naast andere producten, een TL lamp van 5.95 gekocht ter vervanging. Nu werkt de lamp niet en lijkt kapot te zijn. Vervolgens heb ik de lamp aangemeld voor retour waar bij de volgende feedback kreeg:

Lampen van diverse soorten zijn nieuwe nooit defect. Het probleem zal hoogstwaarschijnlijk aan de armatuur liggen, fittingen, EVSA, bedrading e.a. . Hierdoor zijn de verzendkosten voor uw eigen rekening. Deze zullen extra gecrediteerd worden als hier word bevestigd dat de lamp daadwerkelijk defect schijnt te zijn.

De verzendkosten zijn ongeveer even hoog als de kosten van de TL lamp. Mag de verkoper dit zomaar maken? In hun voorwaarden staat:

Kosteloos retourneren.
Bij een garantie of defect kunt u het product kosteloos retourneren. Verpakt u te allen tijde uw bestelling zeer goed en degelijk om beschadigingen te voorkomen. Om het geheel te bespoedigen vragen wij u met klem bovenstaande retour procedure te volgen.
Wij verzoeken u het aankoop- en/of verzendbewijs te bewaren en deze bij een retour/garantie claim met het product mee te sturen.

Uitzonderingen.
De volgende artikelen kunnen niet geruild en/of geretourneerd worden:
Artikelen die om hygiënische redenen niet geruild kunnen worden zoals oordopjes, in-ear-headsets, tandenborstels en scheer-, of epileer koppen (indien geopend).

18 reacties

U hebt gewoon het recht zonder opgaaf van reden de koop te ontbinden. Terugsturen en met een formele brief uw geld terug vragen. De verzendkosten van het retourneren zijn wel voor uw rekening. 

Reputatie 7
Badge +6

Wat een belachelijke bewering . Ook een nieuwe lamp kan defect zijn of zeer kort na inschakelen de geest geven . Verder dienen ze zich aan hun eigen regels te houden . Hoezo verzendkosten voor eigen rekening als in hun voorwaarden kosteloos retourneren staat ?

Hoezo verzendkosten voor eigen rekening als in hun voorwaarden kosteloos retourneren staat ?

Dat staat er niet. Er staat impliciet dat retourneren op eigen kosten is behalve bij defecten.

Wat er dus óók niet staat is dat retourneren op eigen kosten is, en dat is een juridische vereiste als een webwinkel wil dat de klanten de retourzending zelf betalen maar dan moet je de voorwaarden nog wel even laten vernietigen en dat loont niet voor €6.

Reputatie 7
Badge +6

Hmmm , ik lees toch echt :  “ Bij een garantie of defect kunt u kosteloos retourneren “ Kan er niks anders van maken. Ze beweren echter dat de lamp niet defect kan zijn en dat dan retourzending ineens wel voor rekening klant is. Het is en blijft kolder met als enige reden trachten de klant af te poeieren . Wegens het lage bedrag zou ik persoonlijk het verlies genomen hebben en dat gedoe niet willen . Wel waren ze me als klant dan definitief kwijt. 

Reputatie 6
Badge +5

Het komt bijna nooit voor, dat een TL defect is, maar het is mogelijk.
Dus even verder zoeken, voordat je retour gaat doen is aan te raden.
Wat was het voor een TL. Is het met een conventionele starter?
Starters zoals de S10 moeten gelijk met de buis vervangen worden.

Reputatie 7
Badge +6

Ja , dat is uiteraard mogelijk en een onderzoekje waard , @Wortelstamper 

"u kunt kosteloos retourneren" en "Bij een garantie of defect kunt u kosteloos retourneren" zijn niet dezelfde uitspraak. De winkel stelt dat ze het tweede statement gestand wil doen maar dat als zou blijken dat de lamp niet kapot is, je niet aan de voorwaarden voldoet. Het is wettelijk gewoon toegestaan de klant de handel op eigen kosten te laten retourneren maar dan moet je dat expliciet en niet impliciet vermelden. ik denk dat de voorwaarden op deze manier dus niet kunnen maar je kunt niet voor €6 naar de kantonrechter.

Reputatie 3
Badge +2

De verzendkosten zijn ongeveer even hoog als de kosten van de TL lamp. Mag de verkoper dit zomaar maken? In hun voorwaarden staat:

U hebt in uw eigen voet geschoten… Als u gemeld had dat u de koop wil ontbinden was er niets aan de hand… Als het artikel echt defect is ook niet(u krijgt uw geld retour)… maar TL buizen gaan niet snel stuk… en waarschijnlijk zit het probleem ergens anders… dan kan u hier dus geen aanspraak op maken. 

Badge +1

Kijk eens :

Herroepingsrecht/retour

Bedankt voor al jullie reacties. Voor het bedrag ga ik niet veel moeite doen. Het gaat mij om de voorwaarden die op de website worden geplaatst waarbij kosteloos retourneren staat in geval van defect. Om dan vervolgens te claimen dat producten niet defect kunnen zijn is gewoon onjuist. Ze zouden dan in de voorwaarden moeten opnemen dat bijvoorbeeld lampen niet kosteloos geretourneerd kunnen worden in geval van defect. Het is misleidend en is bepalend geweest voor mijn keuze voor deze webshop.

Enfin, ik ben naar de HandyMan gelopen en voor EUR 9,99 een TL lamp gekocht welke gewoon werkt. Daarnaast negatieve recencies achter gelaten. De webshop heeft meer dan 17.000 recencies waarvan veel positief; lijkt mij ook onrealistisch want mijnOnderdelenhuis.nl is nou niet bepaald een bol.com of amazon dus ik vermoed dat er veel nepreviews tussen staan.

Het gaat mij om de voorwaarden die op de website worden geplaatst waarbij kosteloos retourneren staat in geval van defect. Om dan vervolgens te claimen dat producten niet defect kunnen zijn is gewoon onjuist. Ze zouden dan in de voorwaarden moeten opnemen dat bijvoorbeeld lampen niet kosteloos geretourneerd kunnen worden in geval van defect. Het is misleidend en is bepalend geweest voor mijn keuze voor deze webshop.

Als je de link van @Melvin_  volgt staat er ook dat retourneren op eigen kosten is. Wat ik als impliciet bestempeld had staat er gewoon expliciet dus is er niets misleidend aan deze voorwaarden, dwz als je de moeite had  genomen ze te lezen. 

dan kunnen ze het hier ook wel ff wat duidelijker neerzetten https://www.mijnonderdelenhuis.nl/service/shipping-returns/ 

wat ik misleidend vind.

en dit is toch een defect? dit is wat anders dan terugsturen zonder reden opgaaf. Dus vind ik het onjuist dat hier te lui zou zijn om deze voorwaarden te lezen.

Zij stellen kosteloos retourneren in geval garantie of defect. Retourkosten zijn wel voor de koper als je terugstuurt zonder dat het kapot is.

Maar genoeg hierover, heeft al allemaal veel teveel tijd gekost dit…..

Zij stellen kosteloos retourneren in geval garantie of defect. Retourkosten zijn wel voor de koper als je terugstuurt zonder dat het kapot is.

Dus als die lamp kapot is gewoon retourneren, dan krijg je je geld terug. Ze waarschuwen je alleen of je het zeker weet. Dat weet je nu dan toch?

Zie het begin van deze discussie. Blijkbaar begrijpt u het probleem niet

Zie het begin van deze discussie. Blijkbaar begrijpt u het probleem niet

Niet als die lamp inderdaad kapot is.

Reputatie 3
Badge +1

Ja, ik begrijp dat het met een TL lamp wat genuanseerde lig. Er zit in het armatuur enkel onderdelen die ook kapot kunnen zijn
Eigenlijk zou je zo kunnen stellen: Als de lamp zelf kapot is betalen zij alles, ook de retourkosten
Als blijkt dat die lamp het in een ander armetuur wél doet,, betaald u de verzendkosten

@Luiks Zo staat het er inderdaad en dat mag omdat ze duidelijk vermelden dat de kosten van retour zenden voor rekening van de klant komt en dat ze die kosten voor hun rekening nemen als er sprake is van een defect. Niets mis mee als ze het maar duidelijk aangeven en dat doen ze dus ook, TS had alleen de betreffende tekst niet vermeld.

Reageer