Onbetrouwbare levertijden webshop

• 7 June 2022
  • 5 reacties
  • 89 Bekeken

Goedendag,

ik wil bij een webshop gereedschap bestellen maar lees heel veel negatieve reviews waar mensen er over klagen dat er ondanks dat ze betaald hebben niet binnen de aangegeven tijd wordt geleverd.

De levertijden van deze webwinkel zijn ook heel vaag, het zijn verwachte levertijden die ze aangeven en dus gewoon niet kunnen waar maken. Als je de recenties leest lijkt het op structurele misleiding van de consument.

Er worden ook setjes aangeboden en dan staat er doodleuk op de site dat wanneer een setje niet direct volledig leverbaar is, het deel van het setje dat wel op voorraad is, vooraf wordt geleverd. 

Als je pech hebt, wacht je dus maanden op een zaag terwijl je een geleiderail al geleverd hebt gekregen, of andersom.  Bij het setje zelf staat gewoon 1-3 werkdagen.

Je betaalt het setje natuurlijk al volledig vooraf.

Zijn dit soort praktijken wel toegestaan? Ik bedoel als er een setje wordt aangeboden met een levertijd van 3-5 werkdagen, dan dient het complete setje toch ook geleverd te worden en één deel daarvan niet 8 weken later, zonder de koper hierover te informeren? 

Dit zijn toch oneerlijke handelspraktijken, niet alleen tegenover de consument maar ook tegenover andere webshops of winkels die de spullen wel netjes op voorraad hebben en leveren.

Als ik vooraf al weet dat een setje niet volledig leverbaar is, dien ik dat toch als webshop aan te geven, want anders zit ik de boel toch gewoon te belazeren. en de consument als bank te gebruiken?

Ik heb ook vernomen dat verwacht in juni ook wel eens makkelijk juni het jaar erop is geworden en mensen grote bedragen hebben aanbetaald, maar de levering maar steeds weer werd uitgesteld.

Als een set of product niet binnen de aangegeven tijd leverbaar of zelfs niet op voorraad is, wat heeft het dan in een webshop te zoeken? 

5 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Kortom, geen tijd steken in iets wat u niet kunt veranderen en op naar een betere webshop of lokale handelaar.

U kunt hier wel van alles stellen maar dat verandert niets. Een webshop moet ook spullen bestellen en dat gaat nu even wat lastiger.

Reputatie 7
Badge +5

ik zou er niks kopen, alternatieven genoeg

Kortom, geen tijd steken in iets wat u niet kunt veranderen en op naar een betere webshop of lokale handelaar.

U kunt hier wel van alles stellen maar dat verandert niets. Een webshop moet ook spullen bestellen en dat gaat nu even wat lastiger.

Het is me inmiddels duidelijk dat ik daar niet ga kopen, maar mijn vraag was, dit zijn toch gewoon verboden praktijken? 

Reputatie 7
Badge +5

google is je beste vriend voor zo’n zoektocht, en onze gastheer heeft het antwoord: Levertijd bestelling | Consumentenbond

Badge +2

Gewoon niks kopen daar dan. En als u zich wilt verdiepen in volgens u ‘verboden praktijken’ dan bent u hier nog wel even bezig.

Reageer