Consumentenbond.nl
Vraag

Onderzoekskosten misbruik

• 26 juni 2020
  • 4 reacties
  • 308 Bekeken

Badge

Ik kocht een videofoon systeem bij een webshop  in 2018.

Na installatie werkte, buiten enkele gebreken.  Het beeld was ok, terwijl de spraak slechts van een binnenpost naar de deurpost kon en niet omgekeerd, deurrelais schakelde niet...

Ik nam contact met de verkoper via chat, er waren 3 chatgesprekken, maar de problemen konden niet worden opgelost.  Een testopstelling gaf hetzelfde resultaat.

Dus vraag ik een RMA.  Daarin staat dat er onderzoekskosten aangerekend worden als blijkt dat er geen gebreken zijn.  De producten worden binnen de 6 maanden teruggestuurd, en ik hoor niets meer.  Na verschillende mails en telefoons die op een callcenter uitkomen geef ik aan een ingebrekestelling te zullen sturen;

Na 2,5 maanden komt het bericht dat er geen gebreken gevonden waren, dat er meerdere uren onderzoek waren maar dit teruggebracht zal worden tot 1 uur, te betalen en daarna worden de producten teruggestuurd.

Ik vraag verder en het probleem is volgens hem “vermoedelijk een verkeerde instelling”, de instellingen die ik met hem overlopen hebt.

Ik ben zelf installateur en weet dat dit niet mogelijk is, maar hij houdt voet bij stuk.

De zaak komt bij ECC terecht, maar bemiddeling lost niets op.  Uiteindelijk komt er een vordering bij de rechtbank, die wordt afgewezen ondanks een uitvoerige beschrijving, waarom de gebreken niet te wijten zijn aan de installatie enz.  Ik had het product maar door een derde laten controleren.  Maar ik ben zelf deskundige, toch is dat niet voldoende.

Mijn vraag is nu of het wel kan dat een verkoper onderzoekskosten kan aanrekenen zonder iets te moeten aantonen, of enig bewijs te leveren ?  En anders stuurt hij de producten niet terug.

Als dat zo is, dan kan de garantie op producten zomaar omzeild worden onder het mom dat er niets was, en de fout bij de koper ligt.  Wat hier ook gedaan is.

Als de verkoper zijn onderzoekskosten moet verantwoorden, dan wil ik dat ook graag weten.  En wat kan ik dan verder nog doen ?

4 reacties

Badge +8

Hi @Polb, dank voor je vraag en welkom op de Community!

Heb je deze pagina over garantie binnen de garantietermijn al eens bekeken? Als je lid bent van de Consumentenbond kun je deze kwestie ook telefonisch voorleggen aan mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 9 en 17 uur via 070 445 45 45.

Badge

Dag @Imke ,

Ik heb die pagina niet gezien, kan je even de link geven ?  Er is geen link gekoppeld in het voorgaande bericht.

Heel hard bedankt,

Pol

Badge +8

Hi @Polb, excuses! Daar had inderdaad een linkje moeten staan. Ik bedoelde deze pagina:relaxed:

Badge

Ik heb het gelezen.  Maar er staat niets over die onderzoekskosten en het verantwoorden daarvan.

Of kijk ik erover ?  

Het probleem is namelijk dat het 2,5 maanden duurde voor ik een antwoord kreeg, en dat hij daarop onderzoekskosten vroeg onder het mom van “geen gebreken”, zonder verder iets te verantwoorden.

Mag dat ?  Want dat zorgt gewoon voor een omzeiling van de garantie.

Reageer