Consumentenbond.nl
Vraag

Onduidelijkheid over invoerkosten webwinkel

• 6 juli 2020
  • 4 reacties
  • 171 Bekeken

Badge

Hallo,

Ik heb een bestelling gedaan bij een webwinkel. Nou stond er dat mijn bestelling van Bulgarije zou komen, wat binnen de eu is, dus geen importkosten. De bestelling kwam echter vanuit Turkije, wat nog steeds binnen de import regels van de EU is. Maar deze webshop verstuurt hun producten eerst naar eigen magazijn om te controleren op authenticiteit. Hun magazijn bleek ik Hong Kong te zitten (wanneer het van Turkije komt gaat het naar hong Kong, wanneer het vanuit Bulgarije is gaat het naar Frankrijk werd mij pas later verteld). Toen mijn pakket aankwam kreeg ik een mail van DHL met inport kosten van een paar honderd euro. Ik was niet van plan om dit te betalen en wilde het pakketje weigeren. Ik nam voordat ik het weigerde contact op met de chat service, waar mij verteld is dat het een fout is, ik het moet betalen en de betaalbewijs moet opsturen en alles terug zou krijgen. Voor de zekerheid nog gevraagd of ik 10000% zeker het geld terug zou krijgen en als reactie kreeg ik “ja, deze chat dient als bewijs bij problemen”. Dus ik netjes betaald en het bewijs opgestuurd. Nu een paar weken later en een paar keer contact opgezocht te hebben met de vraag waar mijn geld blijft, krijg ik te horen dat ik niets terug krijg omdat het pakketje dus uit Turkije naar hun warenhuis in hong Kong verstuurd was en ik als koper daar voor moet opdraaien. Ik wist niet wat mij overkwam.. ik heb de chat als bewijs en ik zou nooit het pakketje hebben aangenomen als ik wist dat ik het niet terug zou krijgen...

Wat zijn mijn rechten als consument?

4 reacties

Reputatie 4
Badge +2

@Sanne Arkon Dat wordt moeilijk..Dit zijn geen Nederlandse transacties… Dus geen NL recht. Probeer een rechtsbijstand verzekering.. Als je het pakket geweigerd had was je je geld + goederen waarschijnlijk ook kwijt..  Heel goed opletten bij het bestellen en soms heb je pech en dan moet je invoerrechten betalen. 

Badge

@Sanne Arkon Dat wordt moeilijk..Dit zijn geen Nederlandse transacties… Dus geen NL recht. Probeer een rechtsbijstand verzekering.. Als je het pakket geweigerd had was je je geld + goederen waarschijnlijk ook kwijt..  Heel goed opletten bij het bestellen en soms heb je pech en dan moet je invoerrechten betalen. 

Hoi Chris, 

Dankjewel voor je reactie. :)
Naar mijn weten is het zo dat wanneer je een pakket met invoerkosten weigert, dit automatisch terug gaat naar de verzender en je ook altijd je geld terug krijgt omdat het wordt gezien als retour (en geen invoerkosten omdat je het niet hebt aangenomen). Maar nu is het zo dat ik eerst toezegging heb gehad dat ik dat geld terug zou krijgen.. zijn er geen regels betreft het zwart op wit hebben dat ik die kosten terug zou krijgen? 

Reputatie 4
Badge +2

@Sanne Arkon 

In NL krijg je een retour gezonden goed wel terug maar als het terug gestuurd wordt naar Hong Kong zou ik daar niet automatische op rekenen… 

Zeker zwart op Wit is een goede afspraak maar een rechtszaak starten in Turkije en/ of China  voor minder dan 300 euro is geen optie… 

@Sanne Arkon 

Ik denk hetzelfde, je staat volkomen in je recht maar je hebt geen platform waar je dat recht kunt laten gelden. 

Reageer