Consumentenbond.nl

Ongevraagd een MysteryBox ontvangen

• 28 maart 2020
  • 13 reacties
  • 1061 Bekeken

Onlangs ontvingen wij ongevraagd/besteld een MysteryBox en daarna per e-mail. een betaalverzoek via Afterpay. Wij hebben via de mail aan MysteryBox.nl te kennen gegeven dat dit pakket niet besteld is door ons en of men dit pakket (met allerlei tech. artikelen) kan ophalen en het betaalverzoek storneren. MysteryBox geeft aan dit niet te doen en men komt met een ‘bewijs van bestelling’ door ons IP adres te melden. Wat te doen is onze vraag? En zijn er andere consumenten die een soortgelijke ervaring/aanvaring hebben? Wij vernemen graag, waarvoor dank. 

13 reacties

Blijkbaar hebben ze meer dan uw ip adres want ze hebben u ook een betaalverzoek gemaild. Des al niet te min als u niets heeft besteld kunnen zij ook niet bewijzen dat u dat wel gedaan heeft en als u niets besteld heeft hoeft u ook niets te doen. Nogmaals melden dat ze blijkbaar een vergissing hebben gemaakt en afwachten.

Reputatie 7
Badge +7

Er zijn heel wat webshops die Mistery Boxen aanbieden. Je kan je afvragen waarom doen ze dat? ik denk gewoon om er geld aan te verdienen. Vaak heeft die Mistery Box nimmer de waarde die er voor betaald moet worden. Maar ik heb ook blije reviews gezien van “Mistery Box”, en die zijn aangesloten bij Trustpilot (nl.trustpilot.com). U hebt een box maar nooit besteld, vraagt er Trustpilot eens naar of zij van dergelijke praktijken weten en anders of de CB er iets van weet. Moet u wel precies weten van wie die Mistery Box is? Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Ik zie op de site helemaal geen Afterpay staan, als ik iets probeer te bestellen.
Alleen maar vooruitbetalingen.
Is het IP adres ook echt het adres van jullie aansluiting?
Een tip voor wie dit ook overkomt: Zelf weiger ik alle pakjes die me onbekend zijn.

Een tip voor wie dit ook overkomt: Zelf weiger ik alle pakjes die me onbekend zijn.

Dan wordt ik door vrouw en dochter het huis uitgezet. Maar alle gekheid op een stokje, als je niets hebt besteld is er ook niets aan de hand. Laat ze maar komen met hun “bewijzen”.

Reputatie 7
Badge +7

Het is mij niet bekend over welke Mistery Box firma het gaat. Maar de webshob met naam Mistery Box meldt bij de betaling: Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 7 werkdagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.

Ik lees daaruit dat je 7 dagen na ontvangst de tijd krijgt te betalen.

Helaas staat onder datzelfde hoofdstuk van de algemene voorwaarden:””Toch Betalen”: En als tijd wordt steeds 7 dagen gehanteerd. Dus wat is nu het exacte gegeven, nog allemaal als je wat besteld hebt geldt dat dus (verwarrend). Als u niets besteld hebt en dat kan bewijzen, hoeft u niet te betalen en mag u de box zelf houden. Maar zou ze daar nog wel aan herinneren en mogelijk wat deskundige hulp inschakelen. Er is ook nog een “klachtenregeling” 

1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekendgemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 7 dagen volledig en duidelijk omschreven worden ingediend .

weer de bewuste 7 dagen !! Weinig loyaal. Veel succes als het deze Mistery Box is. Groet Leo. 

Dank voor de reacties.

@Leo/A. Deen: Inmiddels hebben wij wel een reactie ontvangen van mysterybox.nl met de boodschap dat zij niet de afzender zijn. Helaas wordt er bij hen wel regelmatig geklaagd is de boodschap. Het zou wel het bedrijf mysteryboxshop.nl betreffen. 

Als je de site mysteryboxshop.nl zoekt kom je alleen op een melding inzake hoe te retourneren en dat zij gevestigd zijn in Londen (en tevens een Postbus hebben in Amsterdam)

En het betrof wel ons IP-adres. Ik vraag me wel af hoe een externe partij aan deze informatie kan komen...?

Reputatie 6
Badge +5

En het betrof wel ons IP-adres. Ik vraag me wel af hoe een externe partij aan deze informatie kan komen...?

Dat kan op veel manieren.
Ik zal er eentje noemen.
Een mailtje met een extern plaatje, met een uniek kenmerk in het URL
Als je het toestaat dat het plaatje zichtbaar is. Ziet de crimineel welk IP adres het bekijkt.

En als ik zelf stiekem doe op hun website, krijg ik dit te zien.

mysteryboxshop.nl 

Ik zou me veel drukker maken over de vraag hoe ze aan de combinatie van je mail adres en fysieke adres komen. 

Reputatie 4
Badge +3

@W.B. Metselaar 

U heeft volgens mij ook uw vraag op het Kassaform gesteld. Daar bleek ook dat de doos aan u geadresseerd was en door u geopend is. Als u iets niet heeft gekocht/besteld dan maakt u toch niet open.

Beste Gerard, dank voor je reactie. De box is open gemaakt om te kijken wie de exacte afzender was en om achter de juiste contactinformatie te komen. Er zat een A4’tje in met de zogenaamde ‘bestelling/order’ en een mailadres om te reageren. 

kunt u aangegeven hoe e.e.a. is afgelopen.

ik heb namelijk ook ongevraagd een box ontvangen

Reputatie 6
Badge +5

Ik zou me veel drukker maken over de vraag hoe ze aan de combinatie van je mail adres en fysieke adres komen. 

Er zijn nog steeds lekken. Ook klantenbestanden van grote bedrijven.
Google je op “adressenbestand kopen” kom je gigantisch veel bedrijven tegen.

Omdat men bij mysteryboxshop.nl niets wilde doen met onze klacht hebben wij ons gewend tot AfterPay. 

AfterPay bleek inmiddels meerdere klachten te hebben ontvangen met betrekking tot mysteryboxshop.nl. 

Vervolgens heeft AfterPay  het verzoek tot betaling gestorneerd en verzocht het pakket naar hen door te sturen voor verder onderzoek.

Daarmee was voor ons de zaak afgerond.

Reageer