Consumentenbond.nl
Beantwoord

Ongewenst lang abonnement

• 14 februari 2020
  • 21 reacties
  • 793 Bekeken

Badge

Mijn vrouw werd in april 2019 aangesproken door Telegraaf verkopers voor de ingang van een supermarkt. Ze nam een krant aan en werd toen met veel gladde praatjes verleid om op de Telegraaf een abonnement te nemen voor alleen de zaterdag. Het abonnement zou een jaar duren en dan automatisch stoppen. Dat werd nadrukkelijk door de verkoper gezegd. Ze heeft getekend en nu hebben we ontdekt dat het abonnement geen jaar, maar voor drie jaar is. Tot 6 april 2022. Dit is dus misleiding. Ik de Telegraaf gebeld en die reageren met jammer, maar helaas kunnen we hier niets aan doen. Wie heft dezelfde ervaring en wat is er nog aan te doen?

icon

Beste antwoord door P.J. Stam 17 februari 2020, 19:15

Net gebeld door De Telegraaf en gelukkig waren we thuis. We moesten wel het hele verhaal opnieuw doen, want de dame die belde wist van de voorgeschiedenis niets af. Daarna moest ze overleggen met haar teamleider wat er doen stond. Dat duurde ongeveer 5 minuten en toen meldde ze dat het abonnement na een jaar gestopt wordt en dat is 16 april a.s. het is een les om heel goed te controleren wat de verkopers van kranten op hub tablet invullen als je met ze in zee gaat. Nog beter is om ze te negeren. Dank voor alle steun.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb zeker dezelfde ervaring, maar wel met alle kranten. Ze doen het allemaal zo.  Momenteel is weer actueel te acquireren via Radio en TV, en daar wordt ook gepropageerd dat je er altijd vanaf kunt, dat het automatisch stopt, ook wel dat 3 jaar voordeliger is enz. enz. Het zijn allemaal reclame praatjes en ook ik vind het niet juist om voor de deur van de supermarkt, of Makro , of Mac Donalds enz. je een abonnement aan te smeren. Maar het moet toch zo zachtjes aan bekend zijn….. waarom trapt ieder daar dan toch weer in. Niet doen, al helemaal niet de krant aannemen van zo'n Verkoper. Het is de grote smoes, de gratis krant en dan een abonnement aansmeren. Er is echter een wet tegen, er zijn diverse wetten tegen abonnementen.  U moet er altijd vanaf kunnen, tussentijds, de consumentenbond kan u daarbij zeker helpen.  Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Ik lees hier bij Juridisch loket als je even doorscrollt naar onderen bij kranten, dat je een meerjarig abonnement na een jaar kan opzeggen met opzegtermijn van één maand. Ik doe het zelf nooit als ze zo op straat een abonnement aanbieden, maar het kan gebeuren.

Badge +8

Vervelende situatie, @P.J. Stam! Als je lid bent van de Consumentenbond kun je deze kwestie ook voorleggen aan mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Hou je ons hier op de hoogte?

Reputatie 7
Badge +6

Klopt , Leo . Hoorde onlangs exact hetzelfde verhaal van een kennis die tegen haar wil 3 jaar aan een kranten-abonnement vast zit die ze notabene kort daarvoor juist opgezegd had …... NOOIT ingaan op die zgn vrijblijvende buitenkansjes van die gladjakkers op straat , aan de deur of aan de telefoon . Wie echt een abonnement wil , sluit hem dan zelf af in alle rust zodat je goed kunt zien waar je aan begint inclusief de voorwaarden . Wie dan ook nog voor 3 jaar kiest en later spijt krijgt ? Tja …….@Jan , als het waar is dat een driejarig abo na een jaar op te zeggen is , dan zou het wel fijn zijn als alle gedupeerden dat ook makkelijk te weten kunnen komen. Ik denk niet dat die kranten daar erg aan meewerken. 

Reputatie 7
Badge +7

Ja, er gebeuren soms rare dingen bij abonnementen.  Het is natuurlijk zo dat ieder zijn/haar werk moet doen en we hebben het werk niet allemaal voor het kiezen. Maar acquisitie, waarvan dan ook, lijkt mij niet het leukste werk, uiteindelijk probeer je iemand meest ongevraagd iets te verkopen. En daarbij worden minder fatsoenlijke middelen niet geschuwd.

Het is dus zaak om overal goed van op de hoogte te zijn. En in de meeste gevallen is het goed om er gewoon niet op in te gaan. U kunt ook gewoon zelf kiezen of en wat voor een abonnement u wilt. Een verkoper heeft u in feite niet nodig en voordeel kunt u ook zelf behalen….. zonder die voet tussen de deur als u nu meteen beslist krijgt u nog 10% extra. Beste advies is dus niet doen, niet aan de deur, op straat, of gecreëerde gelegenheid iets, dus ook een abonnement, kopen.

Gelukkig zijn er wetten, recht van teruggave en retour binnen een bepaalde termijn, recht van opzeggen van abonnement, na de afgesproken termijn (vaak een jaar en indien langer geldt toch een jaar waarna met een maand opgezegd kan worden) altijd opgezegd kan worden…. en zie ook het Juridisch loket, Consuwijzer, Wet en Recht, Diverse rechtsbijstandverzekeringen, en uiteraard de Consumentenbond. enz. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Ja @E.T. Wiersum ik onthou die wetten niet meer uit mijn hoofd maar meende dat iets van 2 jaar jaar geleden de wet op dit punt veranderd was. Dan denk ik me suf, hoe zat het ook alweer. Wat @Imke voorstelt is ook een goede oplossing, dan kan hij het zeker weten.

Is daar iets aan veranderd? Een abo langer dan een jaar mag mits daar serieus voordeel aan zit. Na een stilzwijgende verlenging mag je maandelijks opzeggen.

Reputatie 6
Badge +5

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/2019-07-21/#Boek6_Titeldeel5_Afdeling3_Artikel236
Bedoel je dit.

Reputatie 7
Badge +7

Zoals @A. Deen  stelt, vergelijk met het oude oorspronkelijke gegeven, het oorspronkelijke lijstje, opgave, hoe dat toen ook heette. Verschillen moeten dan aan het licht komen. Pas op niet alles door elkaar te gooien.

Reputatie 3
Badge +1

Ik neem de krant netjes bedankend voor de gratis krant voor mijn vrouw aan en ga dan verder:sweat_smile:
Wat willen ze beginnen als je geen machtiging tot automatisch incasso hebt afgegeven of die incasso stopt met mededeling dat je de krant niet meer wenst?

Reputatie 7
Badge +7

Ondanks dat het de wakkere krant van Nederland is en spraakmakend de grootste, reageren ze maar heel langzaam. Ik heb op ander gebied wel eens een probleempje gehad en moest toen ook lang wachten. Ik dacht dat ze waren gestopt met reageren, maar uiteindelijk kwamen er toch reacties.  Het is een vervelende kwestie maar ik kan me niet voorstellen dat de Telegraaf…. of welke krant dan ook, dit niet tot een oplossing brengt. Blijft de krant bestoken met e-mails, brieven e.d., volhouden, mailen maar dat kost toch niet veel. Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +4

Is daar iets aan veranderd? Een abo langer dan een jaar mag mits daar serieus voordeel aan zit. Na een stilzwijgende verlenging mag je maandelijks opzeggen.

Klopt helemaal. Een 3 jarig abonnement zal goedkoper zijn dan abo van 1 jaar.

@P.J. Stam Ik heb niet die ervaring, ik neem die zogenaamde gratis kranten nooit aan.

Reputatie 7
Badge +7

Het beste wat je doen kan, een gratis krant niet aannemen. Een gratis krant aanpakken eindigt meestal in een ‘soort’ abonnement, want de verkoper zet wel door. De krant meteen teruggeven en doorlopen wil wel helpen. Nogmaals gezegd als je een krant, tijdschrift e.d. wil hebben kan je dat zelf ook helemaal regelen. En dan volhouden dat je het allergoedkoopste abonnement wil hebben en anders niet. En gaan tot afscheid nemen en zeggen ik neem wel een andere krant,  echt tot het gaatje gaan, anders lukt het niet. Zo heb ik wel een 3 jaar contract maar de krant all-in (iedere dag op papier, digitaal en alle extra's) voor 18 Euro per maand.

Badge

Dank voor de vele reacties.

De Telegraaf reageerde gisteren per no reply-email aldus: 

Uw klantnummer: 117944246

Geachte heer/mevrouw Stam,

Bedankt voor uw bericht waarin u aangeeft De Telegraaf op te willen zeggen. Wij vinden het jammer dat u dit heeft besloten.

Binnen twee weken nemen wij telefonisch contact met u op om de einddatum van uw abonnement te bespreken. Als wij u niet kunnen bereiken, beëindigen wij het abonnement conform de voorwaarden.

Mocht u in de tussentijd nog vragen hebben, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen via onderstaande contactgegevens.

Wij bedanken u hartelijk voor het meelezen.

Met vriendelijke groet,

Yannick *

De Telegraaf Klantenservice

Ik heb het volgende antwoord via het contactformulier van de Telegraaf:

Reactie op het bovenstaande no reply email (ook erg klant onvriendelijk) Met bovenstaand bericht ga ik niet akkoord. Ten eerste staat er niet in wanneer u telefonisch contact opneemt met ons. Er is dus geen enkele garantie dat u ons aan de telefoon krijgt, omdat we net niet te spreken zijn. Er is zelfs geen garantie of u überhaupt wel zal bellen. En dan is het makkelijk om het dreigement uit te voeren dat we alsnog aan een abonnement vast zitten. Ik heb nog iets ontdekt dat van geen kant correct is. Mijn vrouw moest aan de verkoper van de telegraaf een e-mailadres opgeven. Nu die heeft ze niet. Op de vraag van de verkoper of haar echtgenoot er één had zei ze, ja, iets met hotmail. Maar ook mijn adres kende ze verder niet uit het hoofd. Toen heeft de verkoper zelf ingevuld, en dat hoorde ik pas gisteren van de klantenservice van de Telegraaf: d.stam@hotmail.com. Dat emailadres bestaat helemaal niet. Dus kregen we ook geen bevestiging en konden we niet gebruik maken van de wettelijke 14 dagen bedenktijd.

Bij deze zeg ik dus mijn abonnement op met ingang van 6 april 2020.

*[gegevens verwijderd door beheerder i.v.m. privacygevoelige informatie]

Reputatie 7
Badge +7

Al is het dan niet helemaal naar uw zin gegaan, nu bent u er wel vanaf. De Telegraaf heeft, zoals voorspelt langzaam, gereageerd en waarom dat ook per no reply mail moet, ook vervelend, maar ze hebben kennelijk geen tijd alles te beantwoorden en geven op die onbevredigende manier aan niet op de mail te antwoorden.. In elk geval dus nooit meer een gratis krant aannemen en nooit daardoor uw NAW gegevens afgeven. Groet Leo.

Badge

Volgens mij ben ik er nog niet vanaf. Ze zeggen toe mij te bellen, niet meer dan twee keer en als we om wat voor reden dan ook de telefoon niet opnemen, dan loopt het abonnement door conform de voorwaarden, welke dat ook mogen zijn. En daar maak ik dus bezwaar tegen.

Reputatie 6
Badge +5

Ik kom ze ook wel eens tegen op straat.
Soms krijg ik een gratis krant mee.
Als ze verder vragen, vertel ik dat ik nooit lezen heb geleerd.
Je moet daarbij een beetje verdrietig kijken.
:laughing:

Reputatie 7
Badge +6

:thinking::rolling_eyes::smile:

Badge

Net gebeld door De Telegraaf en gelukkig waren we thuis. We moesten wel het hele verhaal opnieuw doen, want de dame die belde wist van de voorgeschiedenis niets af. Daarna moest ze overleggen met haar teamleider wat er doen stond. Dat duurde ongeveer 5 minuten en toen meldde ze dat het abonnement na een jaar gestopt wordt en dat is 16 april a.s. het is een les om heel goed te controleren wat de verkopers van kranten op hub tablet invullen als je met ze in zee gaat. Nog beter is om ze te negeren. Dank voor alle steun.

Reputatie 3
Badge +1

Zo zie je maar weer, de aanhouder wint! Dus niet te vroeg opgeven maar lastig blijven als ze iets er door willen drukken wat niet mag! Fijne dag!

Reputatie 1
Badge +2

Het heeft anno 2020 wel wat.,..
Bij de supermarkt vrouwen verleiden met “ gladde praatjes “ 
Dat het nog bestaat...
Ik sta morgenochtend om 08.:00 uur bij de Lidl !

Reageer