Ongewenste verkooptelefoontjes, wat doe je ermee?

• 29 January 2018
  • 33 reacties
  • 5446 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Ingeschreven bij het Bel-me-niet Register. Maar toch wordt er nog om de haverklap gebeld door bedrijven die iets aan je willen slijten. Een inschrijving in dit register houdt veel bedrijven op afstand. Maar niet allemaal.

En tussen twee happen door zo’n telefoontje ‘afwerken’ kan helaas verkeerd uitpakken. Want door enkel ‘ja’ te zeggen aan de telefoon, kun je zomaar vastzitten aan een overeenkomst.

Lees in ons gratis artikel tips hoe je van deze bedrijven afkomt.

Wat doe jij als je zo’n ongewenst verkooptelefoontje krijgt?

33 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ik herken de ' foute ' nummers , zogenaamd van Microsoft inmiddels wel . Ik neem niet op en leg de telefoon onder een kussen tot hij uitgerinkeld is. Verder krijg ik geen ongewenste belletjes meer na een nummerwijziging ruim vier jaar geleden.
Belletjes van Microsoft engelstalig, even laten praten en dan verwonderd zeggen dat ik alleen maar android toestellen heb. tuut tuut

Gewone verkopers geef ik -zonder ergens JA op te zeggen het adres van het politieburo in mijn woonplaats onder de naam "Wouters",
mijn mobieltje heeft geheim nummer en is dus niet zomaar te koppelen aan mij.

Kortom, het is lekker rustig hier thuis
Reputatie 7
Badge +4
Gelukkig heb ik hier geen last van. Het valt mij wel op wanneer ik een keer een donatie doe of een sms-donatie organisaties blijkbaar wel vrij zijn om je weer te bellen. Een vast ritueel van het gesprek vormt dan hun verplicht wijzen op het bel-me-niet-register na afloop van het gesprek...
Ik stoor mij wel aan geadresseerde reclame van o.a. de Postcodeloterij. Ik moet nog eens even uitzoeken hoe ik dat ook kan blokkeren want terug zenden met "stop toezending a.u.b." er op helpt niets.
Vaak bellen dit soort snuiters ook met een onderdrukt nummer. Die gaat hier niet eens over, die gaat rechtstreeks naar de voicemail. En die spreken ze niet in , dus problem solved. Die instelling kan ik maken op mijn VOIP centrale (Fritz!Box) en ook Android toestellen hebben die optie. Scheelt een boel gezeur en gezeik aan de telefoon. Nadeel is wel dat hulpdiensten / doktersposten / zorginstellingen vaak ook bellen met een onderdrukt nummer. DIe bel ik dan ook altijd met een mobiel waar deze nummers wel hoorbaar zijn en over gaan.
Reputatie 3
Badge +4
Beste Ilse van adres Marrewijk, ook ik ben ingeschreven bij het bel me niet register,maar toch, ik kreeg enige tijd geleden een telefoontje dat ik een TV zou krijgen.Ik was in mijn nopjes maar wist natuurlijk wat er aan de hand was.Of ik zo vriendelijk was om mijn naam en adres op te geven ok geen in de morgenprobleem, ik heb er alleen bij gezegd dat zij die moesten leveren op een bepaalde dag in de morgenuren.En ja daar kwam d aap uit de mouw, ik moest voor en bedrag besteden bij deze firma. ik heb daarom te kennen gegeven dat ik dat niet van plan was en heb gevraagd hoe groot de TV was, dit in verband met het plaatsen daarvan. Dit ging dan ook natuurlijk niet door, de beste man aan de telefoon heb ik dan ook vriendelijk bedankt en met een vriendelijke groeten een prettige dag mevrouw afscheid genomen, waarop die man verschrikkelijk boos werd, Maar het was her eerste en tevens laatste gesprek met deze firma,nooit geen last meer gehad,het werkt dus effectief.
Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 3
Badge +1
Dank voor jullie reacties @E.T. Wiersum @D. Zwart @Fred B. @Ekokok @lammertc Goed om te lezen dat jullie hier geen of niet veel last van hebben.

Gelukkig heb ik hier geen last van. Het valt mij wel op wanneer ik een keer een donatie doe of een sms-donatie organisaties blijkbaar wel vrij zijn om je weer te bellen. Een vast ritueel van het gesprek vormt dan hun verplicht wijzen op het bel-me-niet-register na afloop van het gesprek...
Ik stoor mij wel aan geadresseerde reclame van o.a. de Postcodeloterij. Ik moet nog eens even uitzoeken hoe ik dat ook kan blokkeren want terug zenden met "stop toezending a.u.b." er op helpt niets.

@Ekokok, wil je af van de geadresseerde reclame van o.a. de Nationale Postcode Loterij? Dan wijs ik je graag op de tips die staan op onze volgende pagina: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/andere-onderwerpen/reclame-advertenties/reclamepost-via-de-brievenbus
Reputatie 7
Badge +7
Let op! Er is een nieuwe variant van telefonische oplichting. Oplichters bellen je op, en doen zich voor als medewerkers van Google of Ziggo en beweren dat je pc een virus bevat. Door mee te kijken terwijl jij een betaling doet, harken ze stiekem je gegevens binnen. Trap er niet in! Meer over deze variant kan je hier lezen.
Reputatie 7
Kaats het probleem terug naar nep Google of nep Ziggo, je zegt gewoon dat de fout bij hun zit en niet bij jou. Dan meteen wegdrukken, bij zo'n nepper van Microsoft werkte dat, die was me zelfs voor met ophangen.
Reputatie 7
Badge +4
Gelukkig heb ik nooit last van ongewenste telefoontjes.
In een ver verleden, toen dit nog wel af en toe het geval was, maakte ik hen altijd heel snel duidelijk dat ik geen enkele interesse had, net als bij deurverkopers van meestal zwaar vervuilende energiemaatschappijen.😀 De door hen ingestudeerde trucs om je toch aan het lijntje te houden kapte ik meteen af en als ze dan nog door bleven drammen zei ik hen gedag en verbrak de verbinding.🤔
Het enige wat een enkele keer wel eens gebeurt is dat een organisatie voor bescherming en welzijn van dieren, waaraan ik een donatie heb gedaan, mij benadert of ik bijvoorbeeld voor hen wil collecteren of een andere gunst wil bewijzen. Blijkbaar mogen ze je dan wel weer een keer bellen, ook al sta je geregistreerd. Maar dat is dan een organisatie waar ik al volledig achter sta dus ik vind dat niet erg en meestal zijn dat dan ook heel prettige gesprekken waarbij je op één lijn zit.🙂
Reputatie 7
Badge +8
Heel veel last van ongewenst bellen heb ik ook niet. Wel de al genoemde bekende zaken van loterijen en goede doelen. Laatste is inderdaad vreemd, je stort een bedrag, uit goedheid dus en als dank word je steeds weer gevraagd om geld, zowel via telefoon als brieven met acceptgiro. Ik zeg vreemd omdat ik vind dat je bedankt wordt voor je gift met nog meer bedelarij. Gevolg ik stort maar niet meer, als je goed doet weten ze je adres en word je steeds lastig gevallen. Ik heb me ook (meerdere keren) gemeld bij het bel me niet register. Sommige bedrijven hebben een uitvlucht, ze mogen dan bellen omdat je er ooit iets gekocht hebt, je bent dan klant. Weet niet of ik een naam mag noemen, maar Klingel heeft er een handje van, irriterend vaak bellen, en als je er wat van zegt, gaan ze nog ruzie maken ook. Ik heb uiteraard Klingel gemaild, op diverse sites reviews geplaatst, maar helpen doet het niet, ze trekken zich er weinig van aan. Enkele discussiegenoten hebben resolute oplossingen, het zal prima werken, maar ik vind het te ver gaan dat ik een ander nummer moet nemen, of zelfs verhuizen om van hun, in feite crimineel gedrag, af te zijn.
Reputatie 7
Misschien zit ik ernaast maar ik dacht dat, als je ergens donateur van bent of een eenmalige donatie hebt gedaan, of lid bent van bijv. een loterij, je niets hebt aan het "bel me niet" register, zij mogen hun "kanten" bellen, je bent dus niet 100 % gevrijwaard van zeurtelefoontjes. Zoek op het internet eens naar "tegenscript" daarmee maak je bellers het leven zuur.
Reputatie 7
Badge +8
Mevrouw Jones u heeft volkomen gelijk. Als "ze" op een enigszins legale manier aan je adres, telefoonnummer of mailadres gekomen zijn, kan je daar al niets tegen doen en als ze je dan nog klant, relatie o.i.d. noemen dan vallen ze buiten het bel me niet register, en heb je dus last van die werkelijk lastposten. Ik heb ''tegenscript" opgezocht en hier en daar gelezen, vaak komt het verhaal van de zielige student naar voren, die dan dus nog wat werk verricht om aan geld te komen. Klinkt allemaal leuk, maar wat maakt het voor mij uit als hij/zij naar de sociale dienst gaat en daar om geld bedelt, wat "wij" ook via belastingen e.d. betalen of hij/zij komt rechtstreeks naar mij om geld proberen te krijgen. Bij het laatste heb ik er meer last van. Tegenscript is een alternatief, maar het beste is dat je het boek koopt en dat je je dan een goede tegenstander toont, kortom je moet er zelf weer veel voor doen er "enigszins" af te komen.
Reputatie 7
Een enkele keer krijg ik ongewenste telefoontjes. Dan ga ik domme vragen stellen. Als het bijv. een verzekeringsmaatschappij is vraag ik de beller of hij zelf bij die maatschappij is verzekerd en of hij daar goede ervaringen mee heeft. Daar wordt dan even over nagedacht, de volgende vraag kan van alles zijn, "is het bij jou ook zo koud/warm?" "Betaalt dit werk goed?" want het is die student met zijn of haar bijbaantje en die snapt dikwijls niet eens waar hij mee bezig is, als hij zijn geld maar krijgt. Hij heeft een script voor zijn neus, helemaal voorgekauwd. Er staat zelfs hoe je het gesprek beëndigt als iemand vervelend wordt. Als je weleens bij zo'n callcenter bent geweest weet je meteen waarom het een kl***baan is. Er wordt ook meegeluisterd, niet stiekem als het goed is, daar horen de mensen doorgaans van op de hoogte te worden gesteld. Haal je je targets niet dan heb je nog een poosje de tijd om beter je best te doen, als het niet beter gaat word je eruit gegooid. Je hebt nauwelijks tijd voor je koffie of een sanitair oponthoud. Je gaat 2 uur op, een kwartier af. Ik heb een dagdeel meegedraaid, niet om er te gaan werken maar dat wisten ze daar niet, het had een andere reden. Aan het eind van de dag zijn je stembanden volgens mij een meter uitgerekt. Tegenwoordig zitten die callcenters dikwijls in een lage Lonenland, dat maakt de communicatie niet altijd even makkelijk.
Reputatie 7
Badge +8
Het is vandaag weer laat geworden. We hadden vele dingen te doen, ook minder prettig naar de begraafplaats van onze zoon, wat familiebezoek enz. Dan moet je soms op een later tijdstip alle mail lezen, dat doe ik overigens altijd en soms zelfs 's nachts. Maar je moet natuurlijk ook slapen. Wat die telefoontjes betreft is het zoals u zegt, meestal verzekeringen, energie maatschappijen e.d., maar ook van postorderbedrijven, modebedrijven. En allemaal zijn ze vasthoudend wat ze moeten wat verkopen. Bel me niet register, mail me niet (heb ik bij mails vaak gemeld), het helpt allemaal weinig. Bij mails vind ik echter dat de veiligheidssoftware, de virussoftware e.d., dat moet tegenhouden. Ben ik mee bezig, zelfs Norton gechat, maar de antwoorden zijn allesbehalve bevredigend. Naar mij toe althans, kan toeval zijn. Wat het bellen betreft zijn het inderdaad meestal callcenters, ik heb er ook meegemaakt en van binnen gezien. Mensen met een sociale uitkering moesten dat toen doen. En aantal anderen en ik zaten in de cliëntenraad, de regionale en provinciale. Zodoende konden wij kijken hoe het toeging. Het is absoluut niet leuk mensen op die manier geld af te troggelen, ze iets te verkopen, lid te maken enz. Ik ben het met u eens het is een rotbaan en ook ik begreep die mensen niet, maar ….. als je moet van de sociale dienst, dan is er in elk geval een reden, een excuses. Callcenters in het buitenland heb ik ook van gehoord en zal best ergens uitgezocht zijn. We kunnen er helaas weinig aan doen.
Reputatie 7
@L.J.F. de Ruiter wij waren ook laat zoals je ziet maar gelukkig door wat aangenamer zaken op het water, ik wiebel nog na, het waaide nogal. De Soos stuurt volgens mij geen mensen naar een callcenter, die "mogen" papiertjes prikken in parken en bermen of de straat vegen in het kielzog van een wagentje van de Roteb, dat is de Rotterdamse vuilnisophaaldienst. Er zijn ook mensen die voor bejaarden of invaliden boodschappen doen, dat gaat via een officiële instelling, dat geldt in ieder geval degene die de boodschappen doet voor mijn moeder.

Er zijn ook mensen die keihard op een fluitje blazen bij ongewenste telefoontjes, dat zou ik misschien doen bij een hijger maar niet bij iemand die, waarschijnlijk met enorme tegenzin, een karig belegde boterham bij een callcenter verdient.
Reputatie 7
Badge +8
U weet het altijd raak en komisch te zeggen. En de beschreven werkzaamheden gebeuren ook. Maar de Gezamelijke sociale diensten van Rotterdam, Drechtsteden en de Hoeksche Waard hadden weer wat verzonnen. Ze hadden een manege volledig om laten bouwen, ook uitkeringsgerechtigen moesten dat doen met hulp van vaklui van een bedrijf en zo waren diverse werkplaatse en kantoren ontstaan. Eén ervan was een callcenter. Helemaal een callcenter nagebootst en ze hadden ook klanten. Wat ze moesten zeggen stond allemaal op A4 velletjes die boven de uiterst dure koptelefoons hingen. Volledig geïndoctrineerd. Er was ook een zaal vol nieuwe computers waarop men het moest leren. Op zich een goed idee, als het netjes en fatsoenlijk ging, maar het ging onder dwang van uitkering kwijt raken. Het is overigens een groot fiasco geworden, heeft massa's geld gekost. Is allemaal afgekeurd door de arbeidsinspectie en brandweer. Maar ik verzin het niet, het is echt waar. Er was ook een afdeling voor minder geschoolden die moesten producten in zakjes doen, reclame zakjes met monsters in tijdschriften plakken (gerenommeerde tijdschriften), boutjes aan moertje draaien of andersom. Reclame pakketten voor banken samenstellen enz. enz. Als cliëntenraad hadden we het zeer druk.
Reputatie 7
Ik bedacht me later dat het toch niet gek is als de Soos mensen niet alleen papiertjes laat prikken maar ze ook tracht voor te bereiden op ander werk en vooral structuur, het is alleen te hopen dat die mensen dan ook gemotiveerd zijn. Of er veel mensen zijn die te motiveren zijn om hele dagen zeurtelefoontjes te plegen???
Het is weer afdwalen, ik heb een tijdje sollicitatietraining gegeven, op vrijwillige basis, nadat ik vrijwillig ben gestopt met werken maar me ging vervelen, rollenspel, opstellen brief en CV, taalgebruik, telefonisch solliciteren., helpen met de computer, geloof dat laatste of niet.Je pikt degenen die niet gemotiveerd zijn er meteen uit, degenen die echt probeerden er iets van te maken waren ook dikwijl wat ouder. Die trainingen zijn vrij zinloos, er zijn niet bijzonder veel mensen eerder door aan de slag gekomen.
Reputatie 7
Badge +8
Mevrouw Jones, we wijken niet zo'n beetje af. Hoe mensen bij de sociale dienst behandeld worden is een heel andere topic. Er is veel veranderd bij de sociale dienst en voor mensen die een uitkering krijgen. Je moet er tegenwoordig wat voor doen. Dus alleen solliciteren en je best doen helpt niet meer, je moet werken voor je uitkering. Dat is een hele discussie waard, maar hier niet. Laten we bij de topic blijven en het onderwerp sociale dienst en verplichte callcenters heeft nog wel iets met ongewenste telefoontjes te maken, want callcenters zijn toch zeker boosdoeners in allerhande verkooptelefoontjes, lid worden van organisaties, overstappen naar een andere energieleverancier, verzekeringen proberen te verkopen enz, enz. Er zijn, geconstateerd, een aantal vervelende en ongewenste telefoontjes en gelukkig dat velen er geen last van hebben. De adviezen hier zijn ze toch te woord staan maar op vriendelijke manier aangeven dat je er niet van gediend bent, en het bel me niet register inschakelen, al helpt dat ook niet altijd. Monique en anderen wijzen ook nog op een ander soort telefoontjes. Daar gaat het niet om verkopen, maar is gewoon oplichterij, criminaliteit, zeggen dat je van windows of microsoft bent en je computer kapot is o.i.d. Geldt ook voor de nep Googles en Ziggo's . Voor mij zijn het criminelen of zo nou thuis inbreken en spullen meenemen of via deze oplichterij je proberen kaal te plukken, het is louter diefstal, criminaliteit.
Reputatie 7
We worden tegenwoordig zo vaak gewaarschuwd voor nep-telefoontjes dat je wel heel naïef moet zijn om erin te trappen. Het is net het spelletje "geen ja, geen nee" met als verschil dat je het woordje "ja" helemaal moet vermijden en het woordje "nee" moet blijven herhalen, desnoods vraag je de beller welke lettergreep van het woordje "nee" hij of zij niet kent. Wedden dat er geen antwoord komt? Je kunt natuurlijk ook meteen ophangen maar een beetje sparren is wel leuk.
Toch snap ik dit niet. Sinds ik ons aangemeld heb bij het Bel me niet register krijg ik eigenlijk nooit meer een verkoper aan de lijn tenzij het van een club,krant of doel is waar we ooit wat mee gehad hebben. En sinds ik dat ook zat ben ben ik dat bandje eens af gaan luisteren over het recht van verzet en als je die instructies volgt houdt het met die belletjes ook rap op. Wat is dan de oorzaak dat andere mensen er maar niet vanaf komen?
Reputatie 7
@A. Deen Bij mij is dat omdat ik niet meer ingeschreven sta, de meeste belletjes komen toch van bedrijven is waar we, zoals je hierboven zegt, ooit iets mee hebben gehad en die mogen bellen, ik poeier ze wel af want het is altijd een bedelbelletje. Een enkele keer is het een ander en eerlijk gezegd vind ik het weleens leuk om dan iemand een beetje uit te dagen.
ik poeier ze wel af

Dat deed ik dus vroeger ook wel eens maar dat hielp in de praktijk niet. U herkent vast wel dat ze aan het einde altijd iets willen zeggen over "het recht van verzet" en dat werkt wel.
Reputatie 7
Badge +8
Het is een moeilijke en vervelende kwestie. Waar de één veel last van heeft, hoort de ander nooit iets van. En dat geldt voor heel veel zaken, niet alleen telefoontjes, mails, brieven enz. Ik heb op dit forum vaak gehoord ik heb daar nooit last van, pas nog ik gebruik altijd die browser en heb nooit last. En ik ook nooit ka last van die browser, voorbeeld Edge, tot ie bij ING ineens gek ging doen en dat niet kwijt raakte, gebruik nu daarvoor Google Chrome. Het is maar een voorbeeld maar wat telefoontjes en vooral mail betreft heb ik van ongewenste mail wel vaak last. Telefoontjes valt wel mee, ik ben wel opgenomen in het bel me niet register, maar firma's waar je wat gekocht heb, bellen je gewoon onder dat excuses. En over overstappen energie of verzekering heb ik wel wat telefoontjes gehad, ondanks bel me niet. Maar mails blijven wel doorgaan. Een website niet daarvoor heb ik een adblocker. Bij mails hoopte ik dat Norton en/of andere beveiligingssoftware ongewenste mail zou tegen houden. Helaas bij mij niet. Hopelijk daarmee geantwoord dat 'je' van sommige dingen moeilijk afkomt. Ik ken het bel me niet bandje wel, maar sorry heb het nooit helemaal afgeluisterd. Zal dat nog eens doen.
Ik ken het bel me niet bandje wel, maar sorry heb het nooit helemaal afgeluisterd. Zal dat nog eens doen.

Grappig hoe mensen dus mensen zijn en allemaal zoiets hebben van pffft ga weg en ophangen. Serieus, het helpt.
Reputatie 7

ik poeier ze wel afDat deed ik dus vroeger ook wel eens maar dat hielp in de praktijk niet. U herkent vast wel dat ze aan het einde altijd iets willen zeggen over "het recht van verzet" en dat werkt wel.

Tegen die tijd kletsen ze al in het luchtledige.

Reageer