Consumentenbond.nl
Beantwoord

Online matras gekocht Ikea

• 21 september 2020
  • 11 reacties
  • 585 Bekeken

Hallo,

Ik had een vraag m.b.t. een online aankoop (koop op afstand). Ik heb een matras gekocht bij de IKEA. Er werd geadverteerd dat je hem 90 dagen op proef krijgt, net als veel andere winkels. Bij veel/bijna alle andere winkels krijg je gewoon je geld terug en ging hier van uit. Uiteindelijk blijkt dat je niet je geld terug krijgt maar een nieuw matras moet uitzoeken, koop je een goedkoper matras dan krijg je een tegoedbon voor het resterende bedrag. Er stond bij de aankoop verder nergens duidelijk dat je deze je matras alleen kan omruilen dan wel een tegoedbon krijgt bij een goedkoper matras. Voor de overige producten op de site geldt namelijk wel dat je gewoon je geld terug krijgt. Nu is het zo dat mijn binnenveringsmatras al binnen 4 weken enorm is gaan inzakken waardoor ik veel lichamelijke pijn krijg. Hij is als het ware in het middelste gedeelte bijna plat, wat duidelijk aangeeft dat de kwaliteit niet in orde is en het een gebrekkig product is. Ik wil dan ook mijn geld terug omdat ik niet meer op de kwaliteit van IKEA vertrouw.

Mijn vraag is: is het toegestaan dat IKEA in plaats van mijn geld terug te geven een omruilbeleid voert, dan wel een tegoedbon geeft bij goedkopere matrassen?

icon

Beste antwoord door Mazzel 22 september 2020, 08:48

Hoe het zit met retourneren van het matras staat wel degelijk op de site vermeld. 

Mijn nieuwe matras ligt niet lekker, mag ik deze omruilen?

We vinden het belangrijk dat je nieuwe matras goed bevalt. Bij IKEA heb je daarom de mogelijkheid om je matras goed te testen voordat je er een uitkiest en daarna thuis uit te proberen.

Tevreden of toch liever ruilen?

Als je binnen 90 dagen toch vindt dat het niet de matras is die bij je past, kan je deze eenmalig terugbrengen en een andere uitkiezen. Dit geldt ook voor een matras* die je hebt gekocht via de webwinkel.

Wel is het een voorwaarde dat je minimaal 4 weken gaat testen voordat je je conclusie trekt. Het duurt namelijk ongeveer een maand voordat je lichaam gewend is aan de matras en de matras aan je lichaam.

https://www.ikea.com/nl/nl/customer-service/product-support/je-matras-90-dagen-op-proef-pube86184f1

De matrassen van Ikea zijn gewoon van goede kwaliteit, hoewel er vanzelfsprekend kwaliteitsverschillen zijn tussen een goedkoop en een duur matras. Van een ondeugdelijk product zal geen sprake zijn. 

Welk matras heeft u gekocht en wat is uw gewicht? Want een matras dat zo snel doorzakt, zal vermoedelijk een andere reden hebben dan dat het een ondeugdelijk product is.

Bekijk origineel

11 reacties

Jammer dat er op van alles in de geschreven tekst wordt gereageerd, behalve op de vraag…..

Jammer dat er op van alles in de geschreven tekst wordt gereageerd, behalve op de vraag…..

Vindt u? Ik dacht dat ik vrij duidelijk was. Maar vertel nou eens, hoe heeft u in vier weken een matras kunnen pletten, technisch gezien?

Vindt u? Ik dacht dat ik vrij duidelijk was. Maar vertel nou eens, hoe heeft u in vier weken een matras kunnen pletten, technisch gezien?

oh ik ging er met een vrachtwagen overheen omdat ik dat wel leuk vond. Vond het ook gepast om daarna mijn geld terug te krijgen. Ik kan namelijk niet voor mezelf denken wat je met een matras moet doen en welk gewicht erop hoort.  Dus dacht ik laat ik maar een vrachtwagen gebruiken en daarna meteen op de consumentenbond site gaan voor advies/hulp

oh ik ging er met een vrachtwagen overheen omdat ik dat wel leuk vond. Vond het ook gepast om daarna mijn geld terug te krijgen. Ik kan namelijk niet voor mezelf denken wat je met een matras moet doen en welk gewicht erop hoort.  Dus dacht ik laat ik maar een vrachtwagen gebruiken en daarna meteen op de consumentenbond site gaan voor advies/hulp

Ok, dan is dat ook weer opgelost 🤭 maar welke vraag is nou niet beantwoord?

Badge +1

‘... is het toegestaan dat IKEA in plaats van mijn geld terug te geven een omruilbeleid voert, dan wel een tegoedbon geeft bij goedkopere matrassen? ‘. Volgens de consumentenbond niet. Maar die stelt tegelijkertijd vast dat 50% van de webwinkels zich hier niet aan houden. Volgens mij heeft u twee keuzes: Ruil uw matras om of dien een klacht in.

‘... is het toegestaan dat IKEA in plaats van mijn geld terug te geven een omruilbeleid voert, dan wel een tegoedbon geeft bij goedkopere matrassen? ‘. Volgens de consumentenbond niet. Maar die stelt tegelijkertijd vast dat 50% van de webwinkels zich hier niet aan houden. Volgens mij heeft u twee keuzes: Ruil uw matras om of dien een klacht in.

Zou je mij een klein plezier kunnen doen en vermelden wáár de consumentenbond dat stelt? Ik denk namelijk dat u doelt op een “ondeugdelijk product” maar daarvoor geldt dan dat de leverancier sowieso éérst de kans moet krijgen het product te herstellen of om te ruilen en dán komen we pas te spreken over geld terug wat dan inderdaad geen bon mag zijn. Als TS een beroep wil doen op een ondeugdelijk product i.p.v. op die 90dagen regeling moet ze dat wel aangeven wat ik niet lees. Je kunt twee regelingen niet mixen en matchen.

Badge +1

Nee, het artikel kan zonder reden worden geretourneerd. Zie: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/online-aankopen-retour?icmp=kader_retourzending

Nee, het artikel kan zonder reden worden geretourneerd. Zie: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/online-aankopen-retour?icmp=kader_retourzending

Het product mag geïnspecteerd worden maar je kunt niet een matras in gebruik nemen, er een vrachtwagen overheen laten rijden en dan denken dat je gebruik kunt maken van je retourrecht. Daarnaast geldt die regeling niet voor producten met hygiënische beperkingen en daar lijkt mij een matras ook onder te vallen en moet het binnen 14 dagen, TS heeft het over "na vier weken”. Kortom die vlieger gaat dubbel en dwars niet op.

U veewart een aantal dingen, die negentig dagen regeling is initiatief IKEA en daar mogen ze iedere voorwaarde aan verbinden die ze willen, het is aan u om zich te informeren, verder heeft u recht op een deugdelijk product (garantie) dus als een product niet goed is moet IKEA dat product repareren of omruilen. Wel raar dat een matras in vier weken doorzakt, heeft u de maximale belasting niet overschreden? Dat valt natuurlijk niet onder de garantie.

Reputatie 3
Badge +2

Het zou in ieder geval wel zo netjes zijn dat IKEA in een bijsluiter vermeld wat zijn met 90 dagen proef garantie bedoelen. Of dat geld terug of omruil garantie is. Dan weet je waar je aan toe bent

Reputatie 5
Badge +4

Hoe het zit met retourneren van het matras staat wel degelijk op de site vermeld. 

Mijn nieuwe matras ligt niet lekker, mag ik deze omruilen?

We vinden het belangrijk dat je nieuwe matras goed bevalt. Bij IKEA heb je daarom de mogelijkheid om je matras goed te testen voordat je er een uitkiest en daarna thuis uit te proberen.

Tevreden of toch liever ruilen?

Als je binnen 90 dagen toch vindt dat het niet de matras is die bij je past, kan je deze eenmalig terugbrengen en een andere uitkiezen. Dit geldt ook voor een matras* die je hebt gekocht via de webwinkel.

Wel is het een voorwaarde dat je minimaal 4 weken gaat testen voordat je je conclusie trekt. Het duurt namelijk ongeveer een maand voordat je lichaam gewend is aan de matras en de matras aan je lichaam.

https://www.ikea.com/nl/nl/customer-service/product-support/je-matras-90-dagen-op-proef-pube86184f1

De matrassen van Ikea zijn gewoon van goede kwaliteit, hoewel er vanzelfsprekend kwaliteitsverschillen zijn tussen een goedkoop en een duur matras. Van een ondeugdelijk product zal geen sprake zijn. 

Welk matras heeft u gekocht en wat is uw gewicht? Want een matras dat zo snel doorzakt, zal vermoedelijk een andere reden hebben dan dat het een ondeugdelijk product is.

Reageer