Consumentenbond.nl

Onterecht inklaringskosten moeten betalen aan PostNL. Wat nu?

• 29 januari 2019
  • 16 reacties
  • 7939 Bekeken

Badge
Hallo,
Ik heb binnen een week tijd twee keer onterecht €22.75 moeten betalen aan PostNL en word niet serieus genomen door hun klantenservice.

Het gaat om twee pakketten uit Zuid-Korea, met als inhoud elk 4 gesigneerde muziekalbums. Dit was een geschenk als dank voor mijn vele aankopen in het verleden. Hier ben ik over gebeld op de huistelefoon (bekend bij het bedrijf waar de pakketten vandaan komen) en heb verder dus ook geen schriftelijk bewijs of een screenshotje van het gesprek. De waarde op beide pakketten was aangegeven als $29 en beide pakketten waren gemarkeerd als gift. Ik moest echter €22.75 neerleggen per pakket, terwijl $29 toch wel echt VER onder de wettelijk toegestane €45 ligt.

Ik ben verhaal gaan halen bij PostNL. Die geven echter aan dat ik mijn geld hiervoor niet kan terugkrijgen tenzij ik via de post bezwaar maak. Dit betekend dat ik nóg meer geld moet uitgeven aan een bedrijf die mijn klacht, zoals ik hier en op andere fora heb gezien, niet serieus zal nemen. Ook zou ik €26 aan afhandelingskosten niet terugkrijgen, wat zou betekenen dat ik uiteindelijk minder dan €20 zou overhouden van de €45.50 die PostNL van mij heeft ‘gestolen’.
Ik voel mij echt belazerd door PostNL en het voelt alsof ze geen moeite doen om daadwerkelijk mijn klacht op een fatsoenlijke, kostenvrije manier op te lossen. Dat is het minste wat zij als bedrijf kunnen doen en nog is het teveel voor ze.

Ik ben ook maar een 19-jarige die van haar kleine beetje loon dingen koopt waar ze plezier uit haalt. Het moet niet zo zijn dat PostNL zomaar geld kan innen wanneer dat onterecht is, vervolgens geld wil achterhouden mocht ik een terugbetaling krijgen en dan nog de ballen heeft om mee te delen dat de enige mogelijkheid om mijn bezwaar bij hun te maken inhoud dat ik van hun service gebruik moet maken en daarvoor moet betalen. Als het een kleiner bedrijf was geweest was het wellicht wel illegaal geweest en had ik actie kunnen ondernemen, maar PostNL als grootmacht heeft alles dichtgetimmerd, alles ten nadele van de consument en haar eigen medewerkers.

Is er iets wat ik op dit moment nog kan doen? Ik weet oprecht niet of er überhaupt iets valt te doen tegen een bedrijf als PostNL die haar klanten als spaarvarkentjes lijkt te zien.

16 reacties

Reputatie 2
Badge +2
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/ik-moet-te-veel-invoerrechten-betalen-voor-mijn-pakket-uit-het-buitenland-wat-kan-ik-doen
En ja u kan een klacht indienen maar dan moet u echt wel bewijzen dat het een gift is.
Helaas zijn er ook bedrijven die iets als "gift" aanmerken en dan blijkt het toch iets te zijn wat echt aangekocht is.
Omschrijf dan wel duidelijk het probleem en vermeld uw telefoon nummer er bij.

Helaas heb ik zelf ook eens het mee gemaakt dat ik voor €0.02 inklaring kosten moest betalen en BTW over €22.02
Het doet er volgens mij niet toe of het een gift is, het gaat om de waarde.
Reputatie 2
Badge +2
Het doet er volgens mij niet toe of het een gift is, het gaat om de waarde.
Bij een gift is de waarde hoger dan bij een aankoop.
Ik die grens van €45 niet. Ik weet niet beter dan dat de grens op €21 ligt. Daarboven moet je BTW en afhandelingskosten betalen. Die kosten krijg je niet terug want die kosten moet de Post gewoon maken of de douane nou terecht of onterecht BTW heft.
Reputatie 2
Badge +2
Ik die grens van €45 niet. Ik weet niet beter dan dat de grens op €21 ligt. Daarboven moet je BTW en afhandelingskosten betalen. Die kosten krijg je niet terug want die kosten moet de Post gewoon maken of de douane nou terecht of onterecht BTW heft.
€22 is bij aankoop bij een webwinkel of bedrijf
€45 is de grens bij een gift van een particulier.
Zelf koop ik vaak/veel bij Aliexpress en het komt wel eens voor dat ze dan op eigen naam iets versturen als het boven de €22 uitkomt en dan hoef ik geen inklaring kosten te betalen.
De grap is wel dat als ik zelf aangifte zou willen doen dit niet eens mogelijk is!.
Alleen als DHL , post.nl of een ander vervoeder het doet is dat mogelijk.
Badge +8
Hebben de reacties van A. Deen en Audb je al iets geholpen, @ambrycoos?
Mijn dochter heeft van een in de VS een cadeautje toegestuurd voor haar zestiende verjaardag. TNT post heeft over de waarde (34 euro) Btw berekend. Omdat het een cadeau betrof was dat onterecht, en ik heb verzocht om teruggave van de btw en de inklaringskosten. TNT heeft mijn brieven niet beantwoord maar wel de btw teruggestort. Ook TNT heeft dus geconcudeerd dat de btw onterecht is opgelegd. Ik wil nu de inklaringskosten terugvorderen omdat deze onverschuldigd zijn betaald. Heeft iemand daar ervaring mee?
Reputatie 7
Badge +5
Heb je deze stappen al gevolgd? Bezwaar maken tegen inklaringskosten
Hallo Bert, dank voor je reactie. Ik heb inderdaad al bezwaar gemaakt. Ik heb vooralsnog geen reactie van TNT ontvangen maar wel is de ingehouden btw inmiddels teruggestort. Terecht, want het was een geschenk en de waarde was kleiner dan 45 euro. Dat was ook duidelijk op het pakketje aangegeven. Waarom moet ik kosten betalen voor overbodige handelingen? Ik heb daarom ook de administratiekosten teruggevraagd, maar (nog) niet ontvangen. Ik hoop nog op een brief met uitleg maar wil nu een ingebrekestelling gaan sturen. Ik ben benieuwd of iemand anders dat al eens heeft moeten doen om zijn geld te krijgen.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @E.W.M. Gubbels,

Bedankt voor je bericht. Omdat er reeds een topic over onterechte inklaringskosten bij PostNL was, ben ik zo vrij geweest jouw topic en de bijbehorende reacties hiernaartoe te verplaatsen.
Hoera! Mijn brief heeft geholpen. PostNL heeft me uiteindelijk een brief gestuurd: ook de afhandelingskosten van 13 euro worden terugbetaald. Beter laat dan nooit!
Reputatie 7
Badge +7
En, @ambrycoos? Heb jij uiteindelijk ook een brief gestuurd, en heeft het geholpen?
Badge

Hallo,
Ik heb binnen een week tijd twee keer onterecht €22.75 moeten betalen aan PostNL en word niet serieus genomen door hun klantenservice.

Het gaat om twee pakketten uit Zuid-Korea, met als inhoud elk 4 gesigneerde muziekalbums. Dit was een geschenk als dank voor mijn vele aankopen in het verleden. Hier ben ik over gebeld op de huistelefoon (bekend bij het bedrijf waar de pakketten vandaan komen) en heb verder dus ook geen schriftelijk bewijs of een screenshotje van het gesprek. De waarde op beide pakketten was aangegeven als $29 en beide pakketten waren gemarkeerd als gift. Ik moest echter €22.75 neerleggen per pakket, terwijl $29 toch wel echt VER onder de wettelijk toegestane €45 ligt.

Ik ben verhaal gaan halen bij PostNL. Die geven echter aan dat ik mijn geld hiervoor niet kan terugkrijgen tenzij ik via de post bezwaar maak. Dit betekend dat ik nóg meer geld moet uitgeven aan een bedrijf die mijn klacht, zoals ik hier en op andere fora heb gezien, niet serieus zal nemen. Ook zou ik €26 aan afhandelingskosten niet terugkrijgen, wat zou betekenen dat ik uiteindelijk minder dan €20 zou overhouden van de €45.50 die PostNL van mij heeft ‘gestolen’.
Ik voel mij echt belazerd door PostNL en het voelt alsof ze geen moeite doen om daadwerkelijk mijn klacht op een fatsoenlijke, kostenvrije manier op te lossen. Dat is het minste wat zij als bedrijf kunnen doen en nog is het teveel voor ze.

Ik ben ook maar een 19-jarige die van haar kleine beetje loon dingen koopt waar ze plezier uit haalt. Het moet niet zo zijn dat PostNL zomaar geld kan innen wanneer dat onterecht is, vervolgens geld wil achterhouden mocht ik een terugbetaling krijgen en dan nog de ballen heeft om mee te delen dat de enige mogelijkheid om mijn bezwaar bij hun te maken inhoud dat ik van hun service gebruik moet maken en daarvoor moet betalen. Als het een kleiner bedrijf was geweest was het wellicht wel illegaal geweest en had ik actie kunnen ondernemen, maar PostNL als grootmacht heeft alles dichtgetimmerd, alles ten nadele van de consument en haar eigen medewerkers.

Is er iets wat ik op dit moment nog kan doen? Ik weet oprecht niet of er überhaupt iets valt te doen tegen een bedrijf als PostNL die haar klanten als spaarvarkentjes lijkt te zien.

Ik herken dit ten volle. Je wordt niet serieus genomen door POSTNL, de chatservice is werkelijk schandalig. Het enige waar ze in geïnteresseerd zijn, is om zo gauw mogelijk van het gesprek af te zijn.

Ik verwacht een bestelling uit het buitenland, en krijg van POSTNL (!) een briefkaart dat ik het pakje bij eeen POSTNL-punt kan ophalen en dan EUR 15,31 (?) moet betalen. Waarvoor die kosten zijn wordt niet gespecificeerd. Dus ik treed in (chat)contact met degene die mij dit bericht stuurt, zijnde POSTNL. POSTNL kan niet uitleggen waar die EUR 15,31 op gebaseerd is en verwijst (copy-paste) naar de website die ik al van a tot z heb doorgenomen en die geen enkel antwoord biedt. Drie keer gehoord: “Ja, u kunt bezwaar maken.” Dus POSTNL weet niet waarom zij EUR 15,31 van mij willen hebben; ik moet ze betalen, en kan daarna bezwaar maken. Volstrekt idioot. En dan krijg je, zonder dat je 1 concreet antwoord hebt gehad, vijf keer de mededeling “Als u verder geen vragen heeft, wens ik u een prettige dag”, terwijl er geen enkele vraag concreet beantwoord is. Wat een beroerde service.

In 2021 gaat de drempel van €22 er nog eens van af.
Dan moet je dus ook betalen voor een pakje van €5

De rekening bij het pakje is van de douane, postnl incasseert het namens hun.
En bij de overheid is het eerst betalen, dan pas klagen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/ik-moet-te-veel-invoerrechten-betalen-voor-mijn-pakket-uit-het-buitenland-wat-kan-ik-doen

Hallo, ik lees hier dus dat alle producten die onder de €22 zit, je geen inklaringskosten en afhandelingskosten hoeft te betalen. Is die €22 inclusief de verzendkosten van het pakketje?

Volgens de douane tellen verzend- en verzekeringskosten niet mee.voor de grens van €22.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/moet-ik-betalen-voor-de-invoer-van-mijn-pakket

Maar pas op, het venijn zit mogelijk in "de waarde" die de verzender er duidelijk op moet zetten.

Reageer