Beantwoord

Onterechte voorrijdkosten voor offerte?

• 11 October 2022
  • 8 reacties
  • 293 Bekeken

Badge

Vanwege een lekkende dakpan (die waar de rioolontluchting doorheen gaat) heb ik per e-mail offertes aangevraagd bij dakdekkers voor de reparatie / vervanging.
Dakdekker A neemt telefonisch contact op en hij besluit dat het verstandig is om eerst te komen kijken.
Ter plaatse constateert de man dat vervanging door een ontluchtingspan  de eenvoudigste oplossing is.
Kosten €250,-
Ik dank de man voor de uitgebrachte offerte en zeg later te laten weten of ik op het aanbod inga.
Koud 10 minuten later ontvang ik een Tikkie van dakdekker A à 65,- voor de gemaakte voorrijdkosten.
Het lijkt me dat ik niet verplicht om die te voldoen, of heb ik het mis?
Er is vooraf niks verteld over voorrijdkosten en het is op hun inititiatief dat ze komen kijken.
Dakdekker B kwam bijvoorbeeld via toegestuurde foto's tot dezelfde conclusie. 
Deze denkt het verder voor €100,- te kunnen maken. (Klink me ook wat reëler Kostprijs van een pan bedraagt €16,50;  en de pan zit vrijwel onderaan het dak. Vrij eenvoudig bereikbaar met de juiste lengte ladder).

icon

Beste antwoord door Harrie LPP 11 October 2022, 17:11

Bekijk origineel

8 reacties

Als hij niet vooraf kenbaar heeft gemaakt dat de offerte je geld ging kosten en je dat bovendien heeft laten bevestigen middels een handtekening of een e-mail retour dan is er geen sprake van een opdracht voor het uitbrengen van een offerte.

Maar mocht je een e-mail van hen hebben gehad van “oké we komen conform onze voorwaarden - zie blabla - op bezoek voor een offerte” en je hebt daar accoord op gegeven dan meot je dus wél betalen.

Reputatie 4
Badge +4

Als de dakdekker je niet vooraf heeft laten weten wat de kosten zouden zijn van een inspectie ben je uiteraard niets verschuldigd. Een tikkie vind ik ook een vreemde manier van communiceren, al schijnt het steeds gangbaarder te zijn dat bedrijven consumenten een tikkie sturen. Zelf zou ik prijs stellen op een factuur in een e-mail.

Reputatie 5

Volgens mij mag de dakdekker het wel vragen, mits hij van tevoren u al aan de telefoon meegedeeld had dat hij voor zijn optreden kosten zou berekenen   ( voorrijd, inspectie, offerte  )

Er zijn dacht ik wettelijke regels voor.

Misschien  had u er geen erg in maar voor je iemand laat komen  altijd even vragen of zijn/haar komst vrijblijvend is of niet. 

Ter plekke aan de telefoon kun je dan beslissen of je iemand laat komen.

Lastig moet je nu wel of niet betalen.  Formeel w's niet als u niet op de hoogte was van de kosten . U zal daarover in onderhandeling  ( discussie ) moeten met de vragende partij vrees ik.

Volgens mij mag de dakdekker het wel vragen, mits hij van tevoren u al aan de telefoon meegedeeld had dat hij voor zijn optreden kosten zou berekenen   ( voorrijd, inspectie, offerte  )

Er zijn dacht ik wettelijke regels voor.

De wettelijke regel is afaik dat zo’n opdracht voor een offerte ook gewoon een opdracht is waarvoor aantoonbaar accoord moet worden gegeven.

Als de dakdekker een audio-opname heeft van het telefoongesprek waaruit dat alles blijkt staat hij sterk maar als dat op de rechtbank wordt afgespeeld staat het toch best wel lullig als zo blijkt dat dakdekkers hun telefoongesprekken om die reden onaangekondigd opnemen, dus dat risico zou ik wel aandurven.

Reputatie 6
Badge +4

Ik ben het niet met u eens dat dakdekker A op zijn eigen initiatief is gekomen. U heeft hem om advies cq een oplossing gevraagd en die kan hij telefonisch niet geven, dus moet hij de situatie bij u thuis beoordelen.

Dat hij kosten rekent zonder dit vooraf te melden is belachelijk. Hierin staat u volkomen in uw recht zoals ik het lees en begrijp.

Een ondernemer moet van te voren melden als hij betaalt wil worden voor het uitbrengen van een offerte. Dus zelfs als er een opname is waar TS zegt dat meneer zeker langs mag komen als hij dat nodig heeft om een offerte te doen, als de leverancier niet meldt dat hij daarvoor betaald wil worden heeft die ondernemer geen poot om op te staan. Hij probeert het gewoon, nee heb je, ja kun je krijgen, veel mensen betalen om er vanaf te zijn. En wie weet kan hij de claim nog doorverkopen aan een incassobureau die er nog been in ziet.

Reputatie 4
Badge +4

Misschien  had u er geen erg in maar voor je iemand laat komen  altijd even vragen of zijn/haar komst vrijblijvend is of niet. 

Dat is de omgekeerde wereld. Als ondernemer dien je van tevoren te laten weten dát er kosten zijn verbonden en ook wélke kosten.

Badge

Lastig moet je nu wel of niet betalen.  Formeel w's niet als u niet op de hoogte was van de kosten . U zal daarover in onderhandeling  ( discussie ) moeten met de vragende partij vrees ik.

Gezien al het bovenstaande niet zo heel lastig. Ik hoef niet te betalen dus betaal ik ook niet.
Ik heb het bedrijf dat laten weten (niet in die bewoordingen). “Dan houdt het hier op” was meteen de reactie.
Het lijkt op wat

Hij probeert het gewoon, nee heb je, ja kun je krijgen, veel mensen betalen om er vanaf te zijn. En wie weet kan hij de claim nog doorverkopen aan een incassobureau die er nog been in ziet.

Opgelost dus en dank!

Reageer