Beantwoord

Ook verzendkosten terug bij terugbetaling?

• 16 February 2021
  • 6 reacties
  • 122 Bekeken

Badge

Ik heb onlangs iets besteld bij een webshop, maar vanwege kwaliteitsproblemen vroeg ik mijn geld terug. Ik stelde voor om het product retour te sturen, maar daar ging de winkel niet op in. Ik heb wel mijn aankoopbedrag teruggekregen zonder de verzendkosten.

Is de winkel verplicht om deze verzendkosten terug te storten, ook als ik het product niet heb hoeven opsturen? Ik ben benieuwd!

icon

Beste antwoord door sandokanfirst 16 February 2021, 13:26

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Het een (verzendkosten retour) heeft in principe niets met het ander (verzendkosten heen) te maken. Normaal gesproken zijn retourkosten voor rekening van de koper, tenzij 1) de webshop dit niet kenbaar heeft gemaakt of 2) er sprake is van non-conformiteit (≈ondeugdelijk product). 

Als het hier dus gaat om een ondeugdelijk product heeft u recht op volledige schadeloosstelling. Verzendkosten heen dient een webshop namelijk altijd terug te betalen in het geval van een retour, of het product nu voldoet of niet. Een uitzondering kan alleen zijn dat u gebruik heeft gemaakt van priority verzending in plaats van standaard- die kosten krijgt u niet terug.

Badge

Het een (verzendkosten retour) heeft in principe niets met het ander (verzendkosten heen) te maken. Normaal gesproken zijn retourkosten voor rekening van de koper, tenzij 1) de webshop dit niet kenbaar heeft gemaakt of 2) er sprake is van non-conformiteit (≈ondeugdelijk product). 

Als het hier dus gaat om een ondeugdelijk product heeft u recht op volledige schadeloosstelling. Verzendkosten heen dient een webshop namelijk altijd terug te betalen, of het product nu voldoet of niet. Een uitzondering kan alleen zijn dat u gebruik heeft gemaakt van priority verzending in plaats van standaard- die kosten krijgt u niet terug.

Bedankt voor je reactie. De kern van mijn vraag is echter: moet ik de verzendkosten heen ook terugkrijgen als ik het product zelf niet terugstuur, maar wel het aankoopbedrag ontvang? Dat is op dit moment mijn situatie.

Reputatie 4
Badge +4

Bedankt voor je reactie. De kern van mijn vraag is echter: moet ik de verzendkosten heen ook terugkrijgen als ik het product zelf niet terugstuur, maar wel het aankoopbedrag ontvang? Dat is op dit moment mijn situatie.

Jazeker. De verwarring zit hem in de vertaling van de wet door bijvoorbeeld de Consumentenbond. In de wet zelf wordt in heel andere termen gesproken dan ‘ondeugdelijk’ en ook ‘recht van retour’ staat in de wet anders omschreven.. Zie https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel21 Het is aan de webshop of zij een retour nog de moeite waard vinden - een retour geeft immers ook weer extra werk en administratie, maar hun verplichting aan u blijft dezelfde: volledige schadeloosstelling. U heeft recht op een teruggave van de verzendkosten.

(Uit uw verhaal is me niet helemaal duidelijk of het een enkel ondeugdelijk exemplaar is, of dat u vermoedt dat er iets schort aan de kwaliteit van de hele productielijn. Als het een enkel exemplaar is dat stuk is bijvoorbeeld zou u ook recht kunnen hebben op een vervangend exemplaar.)

Badge

Jazeker. De verwarring zit hem in de vertaling van de wet door bijvoorbeeld de Consumentenbond. In de wet zelf wordt in heel andere termen gesproken dan ‘ondeugdelijk’ en ook ‘recht van retour’ staat in de wet anders omschreven.. Zie https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel21 Het is aan de webshop of zij een retour nog de moeite waard vinden - een retour geeft immers ook weer extra werk en administratie, maar hun verplichting aan u blijft dezelfde: volledige schadeloosstelling. U heeft recht op een teruggave van de verzendkosten.

(Uit uw verhaal is me niet helemaal duidelijk of het een enkel ondeugdelijk exemplaar is, of dat u vermoedt dat er iets schort aan de kwaliteit van de hele productielijn. Als het een enkel exemplaar is dat stuk is bijvoorbeeld zou u ook recht kunnen hebben op een vervangend exemplaar.)

Heel helder, bedankt. Ik heb een kledingstuk besteld waar in de kraag nog lijmresten zitten die er niet uit gaan. In mijn mail naar de webshop heb ik gevraagd om het product te retourneren en het volledige aankoopbedrag terug te krijgen. Ik denk dat we het hier dan hebben over een ondeugdelijk exemplaar.

Reputatie 5
Badge +4

Lijmresten in de kraag maken mijn inziens het product niet onbruikbaar. Tenzij de resten aan de buitenkant zichtbaar zijn tijdens het dragen. Ik vind dit meer een schoonheidsfoutje

Recht hebben en recht krijgen zijn in Nederland nogal lastig.

Misschien heeft u nog recht op een paar euro verzendkosten maar u mag nu het product houden en u krijgt bijna al.uw geld terug.

Badge

Lijmresten in de kraag maken mijn inziens het product niet onbruikbaar. Tenzij de resten aan de buitenkant zichtbaar zijn tijdens het dragen. Ik vind dit meer een schoonheidsfoutje

Recht hebben en recht krijgen zijn in Nederland nogal lastig.

Misschien heeft u nog recht op een paar euro verzendkosten maar u mag nu het product houden en u krijgt bijna al.uw geld terug.

Bedankt voor je reactie. De resten zijn extreem zichtbaar. Bovendien weet u overigens niet hoeveel verzendkosten ik heb betaald. :-)

Het gaat mij niet hoofdzakelijk om het geld, maar meer om het principe of ik recht heb op dat geld of niet.

Reageer