Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Opzeggen bij de Postcode Loterij veel te lastig

Badge +1
De Postcode Loterij maakt het je knap lastig als je wilt opzeggen. Nadat de Consumentenbond de loterij daarop heeft aangesproken, is hun website op dit punt wat aangepast (lees het nieuwsbericht). Toch moet je nog een jungle aan winkansen en goede doelen door voordat je bij de juiste informatie komt. Bellen met de Klantenservice is ook niet altijd eenvoudig: soms moet je wel vijf tot zes keer herhalen dat je écht wil opzeggen.

Hoe kom je toch ervan af? Lees onze tips in het gratis artikel uit de Consumentengids.

De Postcode Loterij heeft toegezegd te onderzoeken of zij de opzegprocedure verder kunnen verbeteren. Heb jij of heeft iemand in je omgeving recent opgezegd? Vertel ons via welke weg je dat probeerde (online of telefonisch) en hoe het ging. Dank alvast voor jullie ervaringen!

44 reacties

Opzeggen totaal niet moeilijk. Stuur een brief, niet eens aangetekend, naar Van Eeghenstraat 70 1071GK Amsterdam op 27 nov. en de bevestigingsbrief op 6 dec per e-mail terugontvangen dat op 1 jan het is stopgezet. Geen reacties weer gehad. Heinz Brummer Slochteren
Vandaag telefonisch de postcode loterij opgezegd. De dame aan de andere kant begon gelijk over de goede doelen etc. Ze probeerde haar bandje af te spelen. Ik heb haar steeds onderbroken en zeker 3 keer gezegd of ze begreep dat ik wilde opzeggen en niet geïnteresseerd was in een verder gesprek. Ze raakte geïrriteerd. Ik bleef beleefd maar liet met mijn stem wel blijken dat ik niet gediend was van deze manier van opzeggen Jammer dat het zo moest.
Zelfde ervaring als heer Brummer. Geen problemen gehad bij schriftelijke opzegging
Reputatie 2
Badge +2
Zorg er voor dat als je (kan) opzeggen meteen vermeld dat je geen enkele reclame meer wil ontvangen anders krijgt je de vriendenloterij en bank giro loterij wat van dezelfde bedrijf is.Ja je leest het goed het is een bedrijf geen stichting : Nationale Postcode Loterij N.V.

https://www.kvk.nl/zoeken/handelsregister/?gclid=CJqim5jQn9QCFUE8GwoduaEEzQ#!uitgebreid-zoeken&handelsnaam=goede%20doelen%20loterij&kvknummer=&straat=&postcode=&huisnummer=&plaats=&hoofdvestiging=true&rechtspersoon=true&nevenvestiging=true&zoekvervallen=0&zoekuitgeschreven=1&start=0&initial=0&searchfield=uitgebreidzoeken

Hoezo een goed doel?
klopt daar ben ik nog maanden mee "lastig" gevallen
Al meerdere acties ondernomen waaronder ook terugsturen van de post met daarop de melding dat ik niets wens te ontvangen maar alles acties hadden geen resultaat. Gevolg: blijf nog steeds regelmatig post ontvangen die linea recta naar de oud papierbak gaat. Zelden zo'n agressieve manier van marketing meegemaakt alhoewel sommige kranten na proefabonnementen er ook wat van kunnen.
Enigszins off topic maar om alleen al van de reclame van de Postcode Loterij af te komen is een hels karwei. Hoewel wij nooit een lot gekocht hadden of anderszins contact hadden gehad met de Postcode Loterij zijn we jaren bedolven onder de reclame. Wij stuurden altijd alles wat we gekregen hadden terug, (en dan niet naar het antwoordnummer want dat is gratis voor ze) met vermelding er geen prijs op te stellen, maar er kwam geen eind aan. Zelfs na een verhuizing bleven we post krijgen. Uiteindelijk is het gestopt, toen wij ons bij het Nationaal Postregister lieten registreren.
Inderdaad. Ik wordt ook regelmatig gebeld. Ik wordt er niet goed van. En dan vragen ze meteen of ze later nog eens mogen bellen.
Opzeggen postcodeloterij is inderdaad lastig te vinden op de site en je wordt constant naar allerlei pagina's geleid om je over te halen niet te stoppen. Maar ik heb de volgende oplossing gevonden als ik op wil zeggen en het werkt zonder allerlei poespas en zonder dat ik naar allerlei pagina's word geleid die proberen mij over te halen niet te stoppen.

Ga naar "klantenservice" op de postcodeloterij website.Selecteer: "contact" en daarna "contactformulier" (niet op "wilt u opzeggen klik dan hier" klikken)Selecteer "Mijn deelname" bij ik heb een vraag overSelecteer; "stopzetten" loten bij reden (vooral niet op "Klik hier indien u wilt opzeggen" klikken)Onderwerp invullen (bijv. stopzetten mijn deelname)In het toelichtingsveld meedelen dat je wilt opzeggen met daarbij de betreffende lotnummers.Bij gegevens niet je telefoonnummer invullen, anders wordt je alsnog gebeld om je over te halen niet te stoppen.Na een aantal dagen ontvang je een mail, dat deelname is stopgezet.
Jan d B.

Het opzeggen is per internet is zeer lastig en als het dan eindelijk zo ver is , krijg je nog steeds post toegestuurd. Na nogmaals een mail gestuurd te hebben dat ze mijn adresgegevens uit hun bestand verwijderen , kreeg ik eindelijk per mail bericht dat ze mijn gegevens zouden verwijderen.( Helaas heb ik die mail niet bewaard .) Gelukkig dacht ik. Maar helaas na ruim een half jaar later krijg ik weer post op naam toegestuurd. Nu heb ik me ingeschreven bij het nationaal postregister ( zie consumentengids van maart 2017) en aangegeven wat ik niet wil ontvangen. Ben nu benieuwd of het helpt.
Het lukte mij niet via postcodeloterij. Daarom heb ik de bank opdracht gegeven afschrijvingen van de postcodeloterij te weigeren. Dan is het klaar.
Dat is ook mijn ervaring. Ik heb toestemming ingetrokken om mijn gegevens nog te mogen gebruiken. Desondanks krijg ik wekelijks ongewenste post van de Poscodeloterij. De nieuwe privacywetgeving, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die vanaf 25 mei 2018 van kracht is, biedt regelgeving om de Postcodeloterij op dit punt tot ander gedrag te motiveren. Artikel 17 van de AVG biedt betrokkene het recht op gegevenswissing („recht op vergetelheid”) wanneer de persoonsgegevens niet langer nodig zijn voor de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld of anderszins worden verwerkt. Indien de Postcodeloterij haar gedrag op dit punt niet gaat veranderen is het niet ondenkbaar dat Autoriteit Persoonsgegevens zal gaan ingrijpen. Wellicht een schone taak voor de Consumentenbond?!

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/europese-privacywetgeving/algemene-verordening-gegevensbescherming
ik heb op de site snel de opzeggingsmogelijkheden kunnen vinden en gebruik gemaakt van de gratis terugbel mogelijkheid. Dat werkte perfect, ik werd op het gevraagde tijdstip gebeld en de opzegging was zo geregeld.
Opzeggen is inderdaad niet echt makkelijk, maar waarom maakt De Consumentenbond het niet gewoon wel makkelijk door even de opzeglink te plaatsen/vermelden: https://www.postcodeloterij.nl/opzeggen/opzegformulier

Je moet op die opzegpagina wel helemaal naar beneden scrollen ;-)

Verder vind ik de Postcodeloterij vooral heel vaag doen over opzegtermijnen en betaaldata. Zo vermelden ze ook als je online opzegt dat je per direct geen kans meer maakt op prijzen, maar dat is niet zo: de lopende trekking doe je nog gewoon aan mee. Als je gebruik maakt van één van de vele eerste-maand-gratis acties, dan kun je gewoon direct nadat je je bevestiging van deelname met je lotnummers per e-mail hebt gekregen online opzeggen via het opzegformulier. Je doet dan die trekking gewoon mee en het stopt daarna (heb tenminste al wel een paar keer zo een straatprijsje gewonnen).
Automatische incasso geblokkeerd. Nog 2 keer een brief gehad dat de Postcodeloterij het geld niet kon afschrijven. Daarna niets meer gehoord en ook geen lid meer.
Opzeggen is één ding. Daarna blijft de Postcodeloterij je ongevraagd en ongewenst allerlei aanbiedingen en brieven sturen. Vraag me niet waarom want het gaat ten koste van imago en reputatie. Bovendien zijn daarmee niet privacy accountable en riskeren ze een boete van de AP. Daar zal het dan uiteindelijk wel op uitdraaien.
Badge
na opzeggen bleef post komen, alles retour inclusief oud papier wat ik nog had liggen na 2x probleem opgelost.
Het opzeggen van de Vriendenloterij is net zo lastig als de Postcodeloterij!

😠
Reputatie 2
Badge +2
[quote]

Het opzeggen van de Vriendenloterij is net zo lastig als de Postcodeloterij!

😠

Zelfde bedrijf... net als de bank giro loterij

😉
Beste consumentenbond,

Graag wil ik mijn ervaring met Postcode Loterij met jullie delen.

Ik heb in december 2016 een kaartje van de Postcode Loterij door de brievenbus gekregen met de uitnodiging mee te doen aan een 'eenmalige' trekking met Oud en Nieuw. Je kon hierbij kiezen uit 1, 2 of 3 loten van 13,- Euro per stuk. Het leek me wel grappig om hier eens een keer aan mee te doen, tenslotte was het een eenmalige aanbieding, althans zo heb ik het begrepen.

Ik besloot twee loten van 13,- Euro te kopen, dus in totaal voor 26,- Euro. Ik heb een prijs ontvangen, namelijk twee Hema cadeaukaarten voor een taart van 5,-Euro per stuk. Omdat ik eenmalig twee loten heb gekocht en ik nergens iets heb gezien of gelezen dat, ook al doe je eenmalig mee, dit moet worden opgezegd wil je niet maandelijks te hoeven meespelen, ben ik me er niet van bewust geweest dat er iedere maand 26,- Euro van mijn rekening werd gehaald en kwam ik daar pas in maart achter.

Ik kwam erachter omdat ik weer een prijs had gewonnen, namelijk twee Hema cadeaukaarten van 5,- Euro. Dit vond ik vreemd en toen ik mijn afschriften bekeek bleek dus dat er iedere maand 26,- Euro van mijn rekening werd gehouden. Ik heb op de site gekeken, maar het werd mij niet duidelijk hoe ik hier van af moest komen. Ik heb een aantal keer een bericht op de Postcode Loterij website gegeven mij terug te bellen. Dat boden zij op hun website aan. Ik kon mijn telefoonnummer achterlaten en zou worden teruggebeld. Dit is echter nooit gebeurd.

Ik kon er gewoon niet achter komen hoe ik kon opzeggen en ondertussen bleef die 26,- Euro van mijn rekening worden gehaald. Uiteindelijk heb ik 14 mei een brief geschreven en ondertekend. Ik heb dat gedaan omdat ik hoopte dat dat zou aankomen. Echter heb ik nooit bericht gehad dat de brief is ontvangen en bleef de afschrijving doorgaan. Ondertussen heb ik de incassering van april laten terugboeken door mijn bank. Maar tot mijn verbazing kreeg ik een mail dat ik het bedrag had teruggeboekt en als ik dat nog twee keer zou doen zij zich genoodzaakt zouden voelen het lidmaatschap te stoppen. Dat is mooi dacht ik, dan stopt het vanzelf wel als ik terug blijf boeken. Maar het gaat maar door.

Inmiddels kon ik op hun website een nummer vinden wat ik kon bellen. Ik begrijp nu uit de teksten van Consumentenbond dat de Postcode Loterij hun website per mei verbeterd hebben. Dat bleek, want ik kon eindelijk rechtstreeks bellen. Ik heb het hele verhaal uitgelegd, maar de medewerker vertelde dat duidelijk in de reglementen staat, zodra je meespeelt je maandelijks meespeelt en omdat je kans hebt gehad op een prijs dit dus ook niet teruggedraaid kan worden. Ondanks mijn uitleg dat ik geprobeerd heb op te zeggen, bleef de medewerker bij zijn verhaal. Op mijn vraag waar ik dat in hemelsnaam had kunnen zien toen ik 'eenmalig' die twee loten kocht werd ik naar de website verwezen waar inderdaad van alles staat over het reglement. Echter dit is voor als je maandelijks wilt meespelen. En ik ging er van uit dat ik eenmalig heb meegespeelt.

Helaas heb ik dat kaartje met de aanbieding niet bewaart, want dan had ik kunnen bewijzen dat het misleidend is. Aan de andere kant kunnen zij ook geen bewijs leveren dat ik vastzit aan een contract van die bewuste trekking van december. Na een hele tijd aan de telefoon zei de medewerker dat hij zag dat het lidmaatschap was opgezegd per mei. Ik wilde de inleg van januari, februari en maart ook graag terug, maar dat moest ik dan bespreken met een andere medewerker. Dan kon ik terugbellen en een andere optie kiezen. Ik heb teruggebeld, maar er waren geen opties, dus ik kreeg wederom een medewerker van hetzelfde team aan de lijn. Volgens deze medewerker was het telefoonnumer nu verandert. Dus moest een ander nummer bellen. Maar zei hij, u krijgt het geld toch niet terug, want u heeft kans gemaakt op prijzen. Weer kreeg ik hetzelfde verhaal over de reglementen te horen. Omdat ik er nu vanuit ging dat er per mei geen geen incassering meer zou plaatsvinden, heb ik besloten er geen energie meer in te stoppen en de 78,- Euro die ik heb betaald voor iets wat ik nooit heb gewild maar voor lief te nemen.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik wederom een brief met 'Gefeliciteerd met uw prijs', dd 26 juni 2017, wederom twee Hema cadeaukaarten van 5,-Euro. Nog meer verbaasd was ik toen ik vanmorgen een mail kreeg van Postcode Loterij dat ik de inleg van mei had teruggeboekt. Het was een nogal dreigende mail dat ik volgens de deelnemersreglementen verplicht was te betalen. Ik heb terugboekingen gedaan omdat ik erachter was gekomen dat ze op 22 mei, 24 mei en ook nog op 1 juni 26,- Euro van mijn rekening hebben gehaald. Ik heb een mail teruggestuurd maar kreeg een automatisch bericht dat de mail niet in behandeling kan worden genomen. Ik heb wederom gebeld met Postcode Loterij en kreeg wederom hetzelfde verhaal te horen dat 1 keer meespelen betekent dat je je maandelijks meespeelt tenzij je meteen hebt opgezegd. Dezelfde uitleg leverde weer dezelfde discussie op. En tot mijn verbazing vertelde deze medewerkster dat mijn lidmaatschap per 1 juli is opgezegd. Terwijl de vorige medewerker vertelde dat er per 1 mei was opgezegd.

Nogmaals wil ik erop wijzen dat er zowel op mijn brief als op mijn mails niet werd gereageerd, maar in het telefoongesprek wel is bevestigd dat de mail waarin ik heb gevraagd om directe opzegging is ontvangen. Ze hebben op die mail ook niet gereageerd dat ik op een andere manier moest opzeggen. Dit werd pas later duidelijk toen ik zelf belde. Maar wat ze dus wel doen als ik mijn geld terugboek is direct een mail sturen dat ik verplicht ben te betalen. Hun gang van zaken is misleidend en neigt wat mij betreft naar fraude. Ze dekken zich in door bepaalde voorwaarden te noemen die je kunt lezen op hun website. En als consument kun je dus niet bewijzen dat het anders was. Want er staat gewoon niets meer vermeld over die bewuste aanbieding in december. Ik zou graag dat kaartje met die aanbieding willen zien waarop ik besloten heb twee loten te kopen. Ik heb meerdere klachten gelezen van andere mensen over opzeggen en ook van een dame die net als ik aan diezelfde actie heeft meegedaan en er ook niet van af kwam. Ik ben dus niet de enige die het misleidend vond.

Uiteraard heb ik de brief en de mails bewaard mocht u ze willen inzien. Ik hoop dat u mij kunt helpen en ik er nu echt eens voorgoed van af kom.

Met vriendelijke groet,

Cindy van Rheenen
Reputatie 2
Badge +2
Laat bij de bank de rekening nummer blokkeren soms is dat online mogelijk en soms moet je daarvoor naar de bank.Maar op het kaartje staat echt wel te lezen dat je aan een abonnement vast zit al staat het wel in woorden dat je echt even na moet lezen dat je het snapt omdat er duidelijk stond (of staat ik gooi ze namelijk direct weg).Of dit on eerlijke handel praktijken betreft is een juridische kwestie die bij een kanton rechter voorgelegd moet worden maar het lijkt mij duidelijk dat het wel om misleidende teksten gaat als er eerst staat dat het een eenmalige deelname is en dan in de kleine lettertje`s staat dat je wel mee doet aan meerdere trekkingen.Maar daar je aangeeft dat je per email aangegeven hebt dat je de deelname wilt stoppen moeten ze dat ook doen en of ze die mail nou wel of niet hebben gelezen is niet door jou te controleren maar is wel degelijk een opzegging die te vergelijken is met een aangetekende brief.Mits je deze bewaard hebt kan je van de Postcode loterij eisen dat alles wat je na die datum hebt betaald terug eisen en de gewonnen prijs mag je dan zelfs behouden.Stap evt. naar het juridische loket of vraag online hulp bij ze http://www.hetjl.nl het zijn juristen & advocaten die daar zitten en wie weet krijg je nog een bos bloemen van ze die wat mij betreft ergens in een lichaamsdeel mogen stoppen waar normaal de afval uit komt (je snapt wel wat ik wil zeggen)
Hoi Audb,

Bedankt voor je reactie. Ik zou graag het kaartje terugzien om te kijken waarom ik dit niet heb gelezen. Maar uit je reactie begrijp ik ook dat het er ook niet duidelijk staat. Dus het blijft inderdaad misleidend. Ik heb inderdaad met de bank overlegd en ze raden me aan niet te blokkeren. Dit omdat als ze wel in hun recht blijken te staan er boetes kunnen volgen en ik er nog slechter van af kom. De bank zegt dat ik het beste kan proberen hun te laten bewijzen waar staat dat ik vast zit aan een overeenkomst en ik dat had moeten opzeggen. Ik heb voor die mails zelfs een aangetekende brief gestuurd. Het lijkt mij inderdaad ook dat ze dat ten alle tijde zou moeten accepteren. Maar dat zou ik aan een juridisch adviseur moeten vragen of dat inderdaad zo is. Ik heb inderdaad alles bewaard (behalve dat kaartje in december helaas). Ik hoop dat ik meer te weten kom van Consumentenbond hoe ik dit kan aanpakken. En anders volg ik je advies graag op juridische informatie en hulp te vragen. Ik ben het overigens compleet eens met de plek waar ze de bloemen in kunnen stoppen.

Laat bij de bank de rekening nummer blokkeren soms is dat online mogelijk en soms moet je daarvoor naar de bank.Maar op het kaartje staat echt wel te lezen dat je aan een abonnement vast zit al staat het wel in woorden dat je echt even na moet lezen dat je het snapt omdat er duidelijk stond (of staat ik gooi ze namelijk direct weg).Of dit on eerlijke handel praktijken betreft is een juridische kwestie die bij een kanton rechter voorgelegd moet worden maar het lijkt mij duidelijk dat het wel om misleidende teksten gaat als er eerst staat dat het een eenmalige deelname is en dan in de kleine lettertje`s staat dat je wel mee doet aan meerdere trekkingen.Maar daar je aangeeft dat je per email aangegeven hebt dat je de deelname wilt stoppen moeten ze dat ook doen en of ze die mail nou wel of niet hebben gelezen is niet door jou te controleren maar is wel degelijk een opzegging die te vergelijken is met een aangetekende brief.Mits je deze bewaard hebt kan je van de Postcode loterij eisen dat alles wat je na die datum hebt betaald terug eisen en de gewonnen prijs mag je dan zelfs behouden.Stap evt. naar het juridische loket of vraag online hulp bij ze http://www.hetjl.nl het zijn juristen & advocaten die daar zitten en wie weet krijg je nog een bos bloemen van ze die wat mij betreft ergens in een lichaamsdeel mogen stoppen waar normaal de afval uit komt (je snapt wel wat ik wil zeggen)

Geplaatst door Audb op Jul 12, 2017.
Reputatie 2
Badge +2
Helaas heb ik die kaart ook niet meer maar een paar weken geleden kregen we er weer een kraslot van de Hema - vrienden loterij en daar staat het volgens mij wel op maar bij het activeren van "je geluk nummer" moet je iets aanvinken en dan blijk je inderdaad aan een abonnement vast te zitten maar je zou dan ook iedere maand op mogen zeggen.En ik heb even gezocht op google en dit is de tekst die ze gebruikten: Nu bij de postcodeloterij een Hema kadobon van 15 euro en de 1e maand gratis meespelen.En ook deze https://gratis247.nl/postcodeloterij-met-gratis-hemabon/ Maar als je erg laat je aanmeld dan halen ze wel voor de volgende maand al het geld van je rekening terwijl het heel moeilijk was om je af te melden.Ook is het wel grappig dat als je €25,000 wint daar nog 29% vanaf gaat maar als je ook de auto wint je ook nog eens heel veel geld kwijt bent aan de aflevering kosten plus dat de belastingdienst ook nog eens op de stoep staat daar de waarde van de auto ook gezien wordt als schenking en daar een BMW al snel €35,000 kost en je 30% schenk belasting moet betalen hou je echt heel weinig over van wat je hebt gewonnen.
Hmm, het is niet zo mooi als het allemaal lijkt he? Ik heb de link bekeken, hierop is duidelijk te lezen dat je mee blijft spelen en je ook moet afzeggen als je dat niet meer wilt. Dat was op dat kaartje in december absoluut niet het geval. Dan had ik echt nooit meegedaan.
Reputatie 5
Badge +7
Hoi Cindy, wat een verhaal zeg. Dank je wel voor het delen! In de Consumentengids staan tips hoe je van de Postcode Loterij af kunt komen (gratis artikel). Heb je daar iets aan gehad? Zo niet, welke informatie ontbreekt om je verder te helpen?

Ik hoop dat ik meer te weten kom van Consumentenbond hoe ik dit kan aanpakken. Geplaatst door CindyvanRheenen op Jul 12, 2017.

Reageer