Consumentenbond.nl

Opzeggen bij de Postcode Loterij veel te lastig


Badge +1
De Postcode Loterij maakt het je knap lastig als je wilt opzeggen. Nadat de Consumentenbond de loterij daarop heeft aangesproken, is hun website op dit punt wat aangepast (lees het nieuwsbericht). Toch moet je nog een jungle aan winkansen en goede doelen door voordat je bij de juiste informatie komt. Bellen met de Klantenservice is ook niet altijd eenvoudig: soms moet je wel vijf tot zes keer herhalen dat je écht wil opzeggen.

Hoe kom je toch ervan af? Lees onze tips in het gratis artikel uit de Consumentengids.

De Postcode Loterij heeft toegezegd te onderzoeken of zij de opzegprocedure verder kunnen verbeteren. Heb jij of heeft iemand in je omgeving recent opgezegd? Vertel ons via welke weg je dat probeerde (online of telefonisch) en hoe het ging. Dank alvast voor jullie ervaringen!

47 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Dank voor het delen, @fristi!
Ja, via de site/online kun je inderdaad niet opzeggen en moet je toch gaan bellen, maar vervolgens heb je dan dus ook geen bewijs dat je hebt opgezegd. Ik heb ook geld gestorneerd. Inmiddels heb ik mijn eerste dreiging met een boete binnen. Grappig, want na de eerste keer dat ik gestorneerd had kreeg ik een mail dat als ik dat nog tweemaal zou doen mijn lidmaatschap zou worden stopgezet. Dat leek mij een prima oplossing. Maar na de tweede keer storneren kreeg ik een mail die nogal dreigend van aard was dat ik verplicht was te betalen en nu dus een volgende mail met de dreiging van een boete.

Kan gelukkig wel, maar is vrijwel onmogelijk gemaakt om te vinden. Hier de directe link:
https://www.vriendenloterij.nl/schriftelijk-of-online-opzeggen.htm
https://www.postcodeloterij.nl/opzeggen/opzegformulier
Ik heb me zojuist uitgeschreven bij de vriendenloterij, maanden later dan gepland omdat ik destijds na een kwartier wachten aan de telefoon maar opgehangen had. Blijkt nu dat je na 3 keer doorklikken op een zo onduidelijk als mogelijk link ook gewoon een digitaal formulier in kan vullen. Nu is mijn uitschrijving bevestigd dus dat is mooi, maar daar zie ik gelijk bij dat ik een nummer kan bellen om weer mee te gaan doen aan de loterij en dit nummer is anders dan het nummer waarbij je uit kan laten schrijven. Ik heb dus zon vermoeden dat je bij dat nummer veel sneller iemand aan de lijn kan krijgen. Geen idee of er juridisch iets gedwongen kan worden dat de wachtrij aansluit bij die van de uitschrijvingen, maar dat zou het voor postcodeloterij in ieder geval onmogelijk maken om mensen expres lange wachtrijen te geven voor het uitschrijven.
Helaas is een jaar later, Jan 2019, telefonisch opzeggen nog steeds een opgave. Meermalen aangeven echt te willen opzeggen, een bandopname en nog wat verassings vragen na de bevestiging dat het lot opgezegd zou zijn. Dit alles onder herhaaldelijke verwijzing naar een 'protocol' wat gevolgd moet worden.

Hiermee laat de Postcodeloterij hiermee duidelijk zien zich niets aan te trekken van uw eerder onderzoek.
Reputatie 3
Badge +1
Het blijft erg lastig om op te zeggen bij de Postcode Loterij. Toezeggingen van de loterij om dit makkelijker te maken zijn niet waargemaakt, blijkt uit een nieuw onderzoek van de Consumentenbond. Medewerkers zetten consumenten nog steeds onder druk. Ook online maakt de loterij het consumenten te moeilijk.

Lees het volledige artikel over de werkwijze van de Postcode Loterij, inclusief tips om sneller op te zeggen.

We zijn benieuwd of jullie deze uitkomsten herkennen. Heb jij of heeft iemand in je omgeving recent opgezegd? Via welke weg probeerde je dat (online of telefonisch) en hoe ging het?
Reputatie 7
Badge +7
@H. Leunissen van Woensel, bedankt voor je reactie!
Omdat ik het vermoeden heb dat je met je reactie op dit topic in gaat, ben ik zo vrij geweest je bericht hiernaartoe te verplaatsen.
Fijn dat het afmelden voor de loterij bij jou wel enigszins makkelijk is gegaan.
Ik heb vorig jaar 3x de afschrijving van de vriendenloterij gestorneerd.
Daarna is er niets meer afgeschreven ,
ook dat is een mogelijkheid.
Ook ik heb geld gestorneerd. Als reactie daarop twee mails die dreigend van aard waren en nu een brief, zie onder. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit soort mails en/of brieven hebben gehad

Na vele pogingen in voorgaande jaren lukte het een paar jaar geleden maar op één manier: met medewerking van de bank van welke rekening de bedragen werden afgeschreven de rekening blokkeren en een nieuwe rekening nemen.
Ik heb inmiddels de betalingen gestorneerd en de bank doet dit inmiddels automatisch. Dit werkt idd het beste, is de minste inspanning en voorkomt irritante telefoongesprekken.
Van het kastje naar de muur en als het balletje in de flipperkast ge- ping-pongd geprobeerd af te zeggen, na 2 uur van alles proberen is het op een of andere manier gelukt, maar wat pas echt goed werkt is de automatische incasso blokkeren, dan ben je in een keer echt van alles af, ook het gezeur!
Een aantal jaren geleden ontving mijn inmiddels overleden moeder een gratis lot v.d. postcodeloterij bij haar kerstpakket. Dit moest vervolgens geactiveerd worden waarbij een bankrekening nummer moest worden opgegeven om de evt. gewonnen prijs te kunnen overmaken. De volgende maand werd er geld afgeschreven van deze rekening voor de volgende trekking. Dit was niet de bedoeling dus gezocht op de website naar mogelijkheden om op te zeggen. Niet te vinden, uberhaupt geen contactmogelijkheden. Storneren was ook geen optie bij deze rekening (ING). Vervolgens geprobeerd om online incasso's v.d. postcodeloterij te blokkeren maar dit was alleen schriftelijk mogelijk omdat de bank niet aansprakelijk gesteld wilde worden als er toch een prijs op haar postcode viel.....
Om mijn lidmaatschap op te zeggen probeerde ik dit eerst via de website, daarna telefonisch, waar ik lang in de wacht stond. Uiteindelijk heb ik een brief gestuurd per post niet aangetekend met de mededeling dat ik mijn lidmaatschap wenste te beëindigen m.i.v. de eerste van de volgende maand. Ik kreeg keurig bericht dat zij het lidmaatschap per die datum zouden stopzetten. Na een paar maanden ben ik 1 x telefonisch benaderd met de vraag naar de reden en of ik het nog eens wilde heroverwegen in het belang van de goede doelen. Dit was een vriendelijk gesprek, daarna heb ik niets meer gehoord.
dat kon alleen schriftelijk en wel met de woorden " U moet" . Klanten moeten niets maar worden verzocht iets te doen.

J.R
svp allemaal n brief met poep posten naar de v Eeghenstraat 70 te A'dam ;//
Heel irritant als je vader is overleden, en je nog steeds post krijgt van ze.

Paar keer retour gestuurd met de melding dat meneer is overleden, maarik dat hielp niet. Nadat ik via internet bij het overlijdens register heb gemeld dat we geen enkele reclame wensen te ontvangen, is het gestopt!
ps dhr eleveld vd vriendenloterij had mij per mail toegezegd: ik krijg geen mails meer maar paar maanden later: tuurlijk weer een mail dat er nog een [flut verkapte reclame] kado ligt te wachten. misschien helpt het deze afzenders te blokkeren [?]
hallo, zowel voor de postcodeloterij en vriendenloterij had ik opgezegd of aangegeven dat ik geen post meer van ze wil ontvangen.

maar : ze gaan gewoon door, zo irritant,, ik stuur soms de brieven retour maar alsof ze mij terug willen plagen - immers geld zat daar - krijg ik snel daarna weer zo' n ...brief.

Kan de Consumentenbond hier iets aan doen?
Ja, via de site/online kun je inderdaad niet opzeggen en moet je toch gaan bellen, maar vervolgens heb je dan dus ook geen bewijs dat je hebt opgezegd. Ik heb ook geld gestorneerd. Inmiddels heb ik mijn eerste dreiging met een boete binnen. Grappig, want na de eerste keer dat ik gestorneerd had kreeg ik een mail dat als ik dat nog tweemaal zou doen mijn lidmaatschap zou worden stopgezet. Dat leek mij een prima oplossing. Maar na de tweede keer storneren kreeg ik een mail die nogal dreigend van aard was dat ik verplicht was te betalen en nu dus een volgende mail met de dreiging van een boete.
Dank dit helpt!
Reputatie 2
Badge +2
Bij de bank de rekening nummer blokkeren dan kunnen ze niets meer afschrijven.Dat kan door deze "kaart' te downloaden https://www.abnamro.nl/nl/images/Generiek/PDFs/010_Prive/01_Betalen/Intrekking_machtiging.pdf deze is voor iedere bank het zelfde alleen het adres is natuurlijk anders.Ook kan u het bij de bank zelf doen dat is ook meteen geregeld.
Bankgiroloterij idem 3 maanden geleden al gebeld en opgezegd. Blijven nog steeds afschrijven wat ik op mijn beurt weer storneer/ongedaan maak.

Vandaag weer gebeld en er wordt aangegeven dat ik nooit heb opgezegd. Ok laten we dan nogmaals door de procedure gaan. Bij de vraag waarom ik opzeg wordt direct weer een verkooppraatje gestart. Vertel dat ik op mijn kosten bel om op te zeggen en dat proces wil doorlopen. Hierop zegt de medewerker dat ik moeilijk doe. Wat voor mij het moment is om het gesprek te verbreken en dan maar (minder elegant) te blijven storneren.

Via de website opzeggen is volgens mij niet mogelijk en wordt er verwezen naar de "klantenservice"
Reputatie 5
Badge +7
Hoi Cindy, wat een verhaal zeg. Dank je wel voor het delen! In de Consumentengids staan tips hoe je van de Postcode Loterij af kunt komen (gratis artikel). Heb je daar iets aan gehad? Zo niet, welke informatie ontbreekt om je verder te helpen?



Ik hoop dat ik meer te weten kom van Consumentenbond hoe ik dit kan aanpakken. Geplaatst door CindyvanRheenen op Jul 12, 2017.
Hmm, het is niet zo mooi als het allemaal lijkt he? Ik heb de link bekeken, hierop is duidelijk te lezen dat je mee blijft spelen en je ook moet afzeggen als je dat niet meer wilt. Dat was op dat kaartje in december absoluut niet het geval. Dan had ik echt nooit meegedaan.
Reputatie 2
Badge +2
Helaas heb ik die kaart ook niet meer maar een paar weken geleden kregen we er weer een kraslot van de Hema - vrienden loterij en daar staat het volgens mij wel op maar bij het activeren van "je geluk nummer" moet je iets aanvinken en dan blijk je inderdaad aan een abonnement vast te zitten maar je zou dan ook iedere maand op mogen zeggen.En ik heb even gezocht op google en dit is de tekst die ze gebruikten: Nu bij de postcodeloterij een Hema kadobon van 15 euro en de 1e maand gratis meespelen.En ook deze https://gratis247.nl/postcodeloterij-met-gratis-hemabon/ Maar als je erg laat je aanmeld dan halen ze wel voor de volgende maand al het geld van je rekening terwijl het heel moeilijk was om je af te melden.Ook is het wel grappig dat als je €25,000 wint daar nog 29% vanaf gaat maar als je ook de auto wint je ook nog eens heel veel geld kwijt bent aan de aflevering kosten plus dat de belastingdienst ook nog eens op de stoep staat daar de waarde van de auto ook gezien wordt als schenking en daar een BMW al snel €35,000 kost en je 30% schenk belasting moet betalen hou je echt heel weinig over van wat je hebt gewonnen.

Reageer