Consumentenbond.nl

Opzeggen vriendenloterij enorm lastig

• 14 juni 2020
  • 14 reacties
  • 723 Bekeken

Opzeggen bij de vriendenloterij is enorm lastig. Ik heb me er vanavond (via het internet) in verdiept en veel over gelezen. Na lang, lang, lang zoeken ook een webformulier gevonden waarmee dat moet kunnen. Echter op dat formulier vragen ze informatie die volgens mij totaal niet relevant is voor opzeggen. Specifiek: als eerste vragen ze lotnummer(s). Als je die niet in vult kun je het formulier niet insturen. Ik heb nog geen lotnummers ontvangen, dus kan die onmogelijk invullen. Daarmee kan ik hun niet bereiken via de website, of in ieder geval niet opzeggen via de website.
Hier de link:
https://www.vriendenloterij.nl/schriftelijk-of-online-opzeggen.htm 
Ik heb enkele dagen geleden via de telefoon, via een sportclub, ingestemd voor deelname voor één keer, met één lot. Volgens mij moet je daar kosteloos gemakkelijk weer vanaf kunnen, want telefonische verkoop. Dit is op deze manier niet mogelijk. Bellen kan natuurlijk, maar ik wil het gewoon via een webformulier doen.  

En vriendenloterij, als jullie meelezen: natuurlijk absurd dat jullie geen e-mail adres hebben waarop jullie bereikt kunnen worden. info@vriendenloterij.nl is niet te gebruiken helaas. Vanwaar die naam dan? 

14 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Ieder moet natuurlijk zelf weten om aan een loterij mee te doen. Maar wat bij de vriendenloterij gebeurt, is geen uitzondering Loterijen zijn ‘zwaar’commerciële instellingen en als ze u eenmaal binnen hebben, laten ze u niet gauw weer gaan. Ergens geldt toch voor alles Verzint/Bezint eer ge begint.

Wellicht kan u de Consumentenbond om raad vragen, een klacht op Klachtenkompas zetten, of zie ook bij https://www.opzeggen.nl/loterij .

Ook ik wil van de vriendenloterij af. Het is echt misleidend wat ze op de site zeggen, want als ik eindelijk op de pagina ben met contactformulier en daarop klik, kom ik op een pagina waar ze alleen het telefoonnummer vermelden. Echt heel slecht. Ik ga ze morgen bellen om op te zeggen en vervolgens nooit meer lid te worden. 

Reputatie 7
Badge +6

Toch lijkt het me dat ze hun eigen ruiten ingooien met dit gedrag .De Vriendenloterij is niet de enige die dat doet . Mensen die grote moeite hebben gehad om op te zeggen , vooral als ze ook nog op een slinkse manier lid geworden zijn , zullen er nooit meer aan beginnen . Anderen die dit lezen zijn ook gewaarschuwd. Trouwens , de kans dat je meer wint dan betaalt is zeer klein. En wie een goed doel wil steunen omdat een deel van het geld daar heen gaat , heeft betere mogelijkheden.

Op de site staat deze informatie:

Om uw opzegging het snelst te verwerken adviseren wij om uw deelname telefonisch te beëindigen. Onze afdeling Ledenservice helpt u hier gaag bij. Zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 21.00 uur of op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur via 088 - 020 10 20.

Heeft u dit geprobeert?

Reputatie 7
Badge +7

Het is natuurlijk zo als @Wortelstamper  stelt. U moet alles in het werk stellen de loterij op alle manieren te laten weten hem op te zeggen, hem te stoppen. Google eens bij vriendenloterij opzeggen. U krijgt dat diverse sites met manieren om de loterij op te zeggen. Volg ze desnoods allemaal op. Er is ook een soort opzegdienst met 100% opzeggarantie: https://www.loten.nl/opzeggen/vriendenloterij/  niet geschoten is altijd mis. En u heeft toch wel uw betalingen stopgezet, de bank informeren , de machtiging intrekken.

Begrijp ook niet dat loterijen deelnemers op deze manier mogen ontmoedigen om op te zeggen door het formulier op de website te verstoppen.

Reputatie 7
Badge +7

Loterijen zijn puur commerciële instellingen om het eigen gewin.

En dat ze ondanks hun houding en handelen veel klanten hebben komt dat de meeste mensen het geluk, meestal het geld, zoeken.

En wat is geluk, daar zijn vele gezegden over:

Het geluk is niet gemakkelijk te verwerven; het is moeilijk om het in ons te vinden, en onmogelijk om het elders te vinden.

Het geluk is daar, waar men het vindt, zelden daar, waar men het zoekt; het hangt meer af van onze bereidheid, het te plukken, dan van onze pogingen, het te bereiken.

Speel nimmer met de dobbelstenen der fortuin: gewoonlijk zijn zij vals.

​​​​​​​Zomaar wat uit citaten en wijsheden

Het lijkt mij dat opzeggen net zo makkelijk moet zijn als aanmelden. Dit zou makkelijk vindbaar moeten zijn. Dus met een duidelijke knop i.p.v. verstopt op de website. Als opzeggen ergernis oplevert zal je ook niet snel weer gaan meespelen in de toekomst.

Reputatie 7
Badge +7

Dat blijft natuurlijk de hoofdzaak, mede in deze topic, geachte @Jahaa  en anderen. De loterijen spannen wellicht de kroon, maar ook elders is opzeggen moeilijk. Dus volgens mij interesseren ze zich alleen voor je geld en niet voor je als persoon. Dat het anders en vooral fatsoenlijker zou moeten is uiteraard een hoofdzaak, maar dat veranderen valt niet mee. Dan maar stug volhouden en ze op allerlei manieren met opzegging overvallen. Groet Leo.

Het wordt nog gekker: ik bel het nummer, krijg een bandje dat ik op 1 moet drukken voor opzeggen en vervolgens wordt de verbinding verbroken. 

Ik hang nu in de wacht bij optie 4: overige vragen. 

Op de site staat deze informatie:

Om uw opzegging het snelst te verwerken adviseren wij om uw deelname telefonisch te beëindigen. Onze afdeling Ledenservice helpt u hier gaag bij. Zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 21.00 uur of op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur via 088 - 020 10 20.

Heeft u dit geprobeert?

Ja, dat heb ik direct gedaan. Maar ook daar vertoont men onbetrouwbaar gedrag, m.i. bewust. Ik heb direct de eerste mogelijkheid maandag gebeld. En dinsdag nogmaals. Het zou allemaal in orde zijn, echter toch een automatische incasso aangetroffen op mijn bankrekening. Die geweigerd en nog maar eens gebeld. Uiteindelijk is alles goedgekomen. Maar symmetrie tussen aan en afmelden is natuurlijk wat we met ons allen willen. 

Toch lijkt het me dat ze hun eigen ruiten ingooien met dit gedrag .De Vriendenloterij is niet de enige die dat doet . Mensen die grote moeite hebben gehad om op te zeggen , vooral als ze ook nog op een slinkse manier lid geworden zijn , zullen er nooit meer aan beginnen . Anderen die dit lezen zijn ook gewaarschuwd. Trouwens , de kans dat je meer wint dan betaalt is zeer klein. En wie een goed doel wil steunen omdat een deel van het geld daar heen gaat , heeft betere mogelijkheden.

Inderdaad, nooit meer de vriendenloterij.

Begrijp ook niet dat loterijen deelnemers op deze manier mogen ontmoedigen om op te zeggen door het formulier op de website te verstoppen.

Ze mogen van mij per wet vastleggen dat het net zo gemakkelijk moet zijn om op te zeggen als het is om jezelf op te geven. Zoals het nu is, is het absurd. En dat je eigenlijk alleen kunt bellen om op te zeggen, geeft ze een uitgelezen kans om mensen (ik denk aan lieve oude bejaarden) over te halen om toch niet op te zeggen.

Reputatie 3
Badge +2

Ze mogen van mij per wet vastleggen dat het net zo gemakkelijk moet zijn om op te zeggen als het is om jezelf op te geven. 

Ahum. Dat ís per wet geregeld, te weten de wet Van Dam: “De consument mag onder de Wet Van Dam te allen tijde opzeggen via hetzelfde kanaal als waarlangs hij het abonnement is aangegaan. ... De consument moet wel nog steeds zelf bewijzen dat de opzegging is aangekomen. Dat kan bij telefonisch of per mail opzeggen lastig zijn.”

https://www.ictrecht.nl/blog/veelgestelde-vragen-over-de-wet-van-dam

Reageer