Pakket kwijt maar 1,5 maand later toch bezorgd

• 19 April 2021
  • 11 reacties
  • 202 Bekeken

Hi,
Ik heb 1.5 maand geleden een bestelling gedaan voor een set motorbanden.
Echter kwam hier al snel een kink in de bestelling omdat de status bleef hangen en na 2 weken nog niks had ontvangen heb ik een verklaring van het bedrijf en van GLS gevraagd welke met de conclussie zijn gekomen dat het pakket is kwijt geraakt en ik mijn geld terug kreeg. DIt contact moest allemaal vanuiit mijn eigen iniatief en werd op een gegeven moment wel beetje boos dat alles zo lang duurde.

Nu 1.5 maand na verzending krijg ik opeens de banden op mijn mat. 
Nu weet ik niet waar ik tot toe in mijn recht sta.

Moet ik melden dat de banden toch geleverd zijn? Zelf heb ik de insteek dat ze zelf maar contact mogen opzoeken. Zelf ben ik niet van plan hier mijn tijd en moeite in te steken gezien ze dat zelf ook niet deden in de situatie toen het pakket kwijt was geraakt.

Mvg

Ruben

11 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Die mensen waren toch ook lief om het geld terug te storten? Dan kan je nu lief terugdoen door te melden dat de banden er zijn. Als je ze houdt en niet terugstuurt, maak dan het geld over. Het zijn ook maar mensen die voor hun boterham werken. Misschien kwamen die banden wel helemaal uit China en zaten ze vast in het Suezkanaal? Wat schiet je ermee op met oog om oog, tand om tand te doen?

Die mensen waren toch ook lief om het geld terug te storten? Dan kan je nu lief terugdoen door te melden dat de banden er zijn. Als je ze houdt en niet terugstuurt, maak dan het geld over. Het zijn ook maar mensen die voor hun boterham werken. Misschien kwamen die banden wel helemaal uit China en zaten ze vast in het Suezkanaal? Wat schiet je ermee op met oog om oog, tand om tand te doen?

Geld terugvragen moest via Paypall want zelf waren ze dat niet van plan. 
Nu beantwoord dit nogsteeds mijn vraag niet. 
Waartoe ben ik verplicht als ik in zo’n situatie zit?

Pakket kwam overigens uit duitsland.

Reputatie 4
Badge +2

Ja, het is wel zo netjes en gewetensvol om bericht te sturen dat de banden er nu toch zijn en hen te vragen hoe dit nu verder af te handelen. Zou ik zelf doen, dat dat een beetje moeite kost is toch niet zo erg, wel? Er is ooit een oud gezegde “Als gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet”! Zoiets was het toch?

Reputatie 4
Badge +4

Ik snap uw frustratie helemaal gezien de onwelwillendheid van derden en zelf overal achter aan te moeten dat u denkt ‘bekijk het maar’. 

Volgens mij bent u nergens echt toe verplicht. Overigens geen idee of er een juridische kant aan zit? U heeft nu wel uw banden zonder ze afgerekend te hebben. ( want het geld heeft u teruggekregen). Dat dit met een hoop gedoe gepaard ging is misschien niet ter zake doende in deze. 

Het is meer wat andere forummers ook al aangeven wel netjes om achteraf toch te betalen en tegelijk besluiten niets meer bij deze firma aan te schaffen.

Reputatie 7
Badge +4

je hebt geleverd gekregen wat je besteld had, en daar hoor je dan gewoon voor te betalen. Juridisch volgens mij waterdicht. Je kunt wel doen of je neus bloed, maar stel je eens voor hoe jij zou reageren als zij niks hadden teruggestort. 

hou het gewoon zuiver, betaal en bepaal of je er ooit nog wat besteld

Een andere jurist zou kunnen stellen dat met de eerdere terugbetaling de zaak is gesloten en er nu alleen sprake is van een ontvangst. Zonder opdracht.

Want stel dat de banden over drie maanden waren gekomen. Of drie jaar, of twintig jaar. Op welk moment zou je dan niet meer hoeven spreken van een bestelling?

Reputatie 7
Badge +6

Kijk, nou wordt het een duidelijker verhaal. Als je via Paypal de bestelling hebt geannuleerd omdat je ontevreden was over de levertijd, en niet van hun maar van Paypal je geld hebt teruggekregen, heb je volgens mij contractbreuk gepleegd en moet je nog wel betalen. Het is midden in een pandemie, mensen zitten in een lockdown. Dat die banden uit Duitsland kwamen wil nog niet zeggen dat ze niet uit China kwamen, vast zaten in het Suez kanaal, in Rotterdam werden gelost door mensen die dubbele diensten draaiden, naar Duitsland gereden met verplicht parkeren langs de snelweg om 22:00 uur. Die mensen moeten ook leven, dus betaal nou maar met een dankjewel erbij.

Het pakket was helemaal niet kwijt, het was slechts onderweg. Heb je ook contact gehad over de levertijd? Lees de voorwaarden maar, levertijd is niet 2 dagen maar vanaf twee dagen en kan ook zes weken duren. 

Kijk, nou wordt het een duidelijker verhaal. Als je via Paypal de bestelling hebt geannuleerd omdat je ontevreden was over de levertijd, en niet van hun maar van Paypal je geld hebt teruggekregen, heb je volgens mij contractbreuk gepleegd en moet je nog wel betalen. Het is midden in een pandemie, mensen zitten in een lockdown. Dat die banden uit Duitsland kwamen wil nog niet zeggen dat ze niet uit China kwamen, vast zaten in het Suez kanaal, in Rotterdam werden gelost door mensen die dubbele diensten draaiden, naar Duitsland gereden met verplicht parkeren langs de snelweg om 22:00 uur. Die mensen moeten ook leven, dus betaal nou maar met een dankjewel erbij.

Het pakket was helemaal niet kwijt, het was slechts onderweg. Heb je ook contact gehad over de levertijd? Lees de voorwaarden maar, levertijd is niet 2 dagen maar vanaf twee dagen en kan ook zes weken duren. 

Jan. Ik denk dat u niet helemaal leest wat er in de eerste instancie geschreven is maar ik zal een tijdlijn geven wat er exact is gebeurt.

1 Maart  - Ik bestel een stel banden waarbij ze zelf adverteren dat deze geleverd worden binnen 3/4 werkdagen. 

3 Maart - Ik ontvang bericht dat de bestelling verzonden is met een Track&Trace code waarop staat dat het pakket 2 Maart is overhandigd aan GLS in Neuenstein.

6 Maart - Ik neem contact op met het bedrijf omdat ik op de Track&Trace niks zie veranderen. Zij zeggen dat het pakket vertraagd is en dat ze contact met de leverancier zullen opnemen en mij Z.S.M. zouden berichten.

8 Maart - Ik neem contact op met de vraag of er al iets bekend is, zij reageren hier op dat ze voortdurend in contact met GLS staan maar nog niks weten.

11 Maart - Ik plaats een review op Trustpilot dat mijn banden nog steeds niet binnen zijn, het iniatief voor contact bij mij ligt anders hoor ik niks. Zij reageren hier op dat ze: “voortdurend in contact met GLS staan maar nog niks weten”.

15 Maart - Ik neem weer contact op omdat ik ondertussen zelf van GLS al heb gehoort via eigen contact dat het pakket kwijt is. Zij zeggen zelf niks van GLS te weten maar door middel van ontvangersverklaring te ondertekenen kunnen zij reclamatie tegen GLS ontsluiten. Ik teken dit en geef ze hierbij 4 dagen om hier op terug te komen op mij. 

19 Maart - Na niks te horen hebben gekregen start ik de procedure via PayPal om mijn geld terug te krijgen gezien ze dit zelf in de eerste instatie niet wouden doen/niks van zich hebben laten horen. 

28 Maart - Paypall sluit de kwestie in mijn voordeel en ik ontvang mijn geld terug via Paypal

Misschien is het nu duidelijk dat ik geen zin heb om tijd en energie in te steken om met hun contact op te nemen en dit allemaal te gaan regelen. 
Het pakket is wel degelijk kwijt geweest en ze hebben zich niet gehouden aan de beloofte levertijden. 

Mijn vraag is daarom dus ook, wat ben ik wetterlijk verplicht om te doen.
Niet meer niet minder.

Daarnaast ook wel handig om te weten.
Ik heb ondertussen al een andere set banden er onderliggen dus heb ze op dit moment niet meer nodig. Betalen is geen optie.

Reputatie 5
Badge +4

Wettelijk geldt dit voor de leverancier: 

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/levertijd-bestelling

Je hebt een product besteld, maar levering van het product blijft uit. Vaak staat op de website van de winkel of in de overeenkomst wanneer het product geleverd wordt. Soms spreek je een specifieke leverdatum af met de verkoper. Je hebt er recht op dat de overeenkomst wordt nagekomen zoals afgesproken.

Ken je rechten 

Wat je rechten zijn, is afhankelijk van de situatie en de afspraken die je hebt gemaakt met de verkoper.

• Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen.
    Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven, bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van je (aan)betaling.
  • ……
  •  Ook als je een exacte levertijd (bijvoorbeeld levering op een bepaalde datum) hebt afgesproken moet je de verkoper extra levertijd geven. Maar weigert de verkoper alsnog te leveren of weet de verkoper dat levering voor een bepaalde datum belangrijk is (bijvoorbeeld aankoop van een bruidsjurk en de verkoper weet de trouwdatum) dan hoef je geen extra levertijd te geven. In dat geval mag je direct de koop ongedaan maken als je het product niet meer wilt hebben. Je kunt de verkoper een brief sturen dat je van de koop afziet en vragen om teruggave van je (aan)betaling. Stel een termijn waarbinnen je het bedrag op je rekening wilt ontvangen. 

Er staat: . Je hebt er recht op dat de overeenkomst wordt nagekomen zoals afgesproken.

Dus je kon er van af en dat heb je gedaan en geld terug gekregen.

Je hebt dus afstand van die spullen gedaan, stuur ze een net bericht dat ze hun spullen kunnen ophalen, met kopie aan GLS. 

Imho had je ze aan de deur moeten weigeren… dat was duidelijker geweest.

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1618836061 

In je openingsbericht zeg je dat het bedrijf en GLS beide tot de conclusie zijn gekomen dat het pakket kwijt is en je je geld terug kreeg. 

In je tijdlijn overzicht zeg je dat - omdat je niets te horen kreeg - je buiten hun om besluit via Paypal je gels terug te halen wat Paypal 8 dagen later honoreert.

Je berichten worden heel goed gelezen, maak je geen zorgen. Maar je hebt dus eenzijdig de overeenkomst afgebroken - omdat je niks meer hoirde terwijl er steenge coronamaatregelen gelden. Dat je zelf al elders banden had gekocht had je ook niet gezegd. 

Wat telt is welke voirwaarden het bedrijf heeft staan over afwijkingen in de levertijd. Staat daar expliciet dat de levertijd binnen zoveel dagen is, of is het slechts een richtlijn met afwijking mogelijk? Weet je dat een eenmaal uitgestuurde order niet meer met een email of telefoontje is terug te draaien? 

Ik blijf vinden dat je zelf het contract hebt verbroken. Doe eens lief, maak contact met ze dat je de banden wil retourneren en vraag instructies of kijk op de website. Of je brengt ze terug als je in de buurt bent.

Reputatie 7
Badge +6

Sorrie voor de typefouten, het schermpje is klein.

gels=geld. hoirde=hoorde. steenge=strenge. voir=voor

Reageer