Consumentenbond.nl
Vraag

Paypal en Chinese webwinkel

• 20 november 2019
  • 13 reacties
  • 2026 Bekeken

Badge
  • Actieve deelnemer
  • 8 reacties

Op 29 september j.l. bestelde ik een aantal artikelen bij de op FB adverterende firma Homegaden. In de veronderstelling bij een scandinavische firma 4 stuks kleding te bestellen, betaalde ik met PayPal aan een bedrijf dat Joyfornice design bleek te heten. Na ruim twee weken arriveerde het eerste pakket met één trui die op geen enkele manier leek op de foto op basis waarvan ik 'm besteld had. Slecht materiaal, schreeuwerige kleuren en het ergste: deze rommel kwam uit China. Op mijn klacht werd direct gereageerd door het bedrijf met een enorme mail. Ik zette de rest van de leverantie stop, maar enkele dagen later lag er nog een enveloppe in de bus met weer een ander object dan de afbeelding. Dit was trouwens verstuurd vanuit Letland. Ik schakelde PayPal in om mijn geld terug te krijgen, omdat ik niet van plan was voor hoge portokosten de zaak terug te sturen. Paypal was in mijn optiek in zee gegaan met een malafide bedrijf en dus verantwoordelijk voor het afhandelen van de claim. Ze waren volstrekt onduidelijk in hun communicatie, gebruikten herhaald malen het het woord ‘escalatie’ op een heel verkeerde manier, zetten veel druk op de ketel en besloten eenzijdig de claim te beëindigen omdat ik onvoldoende gevraagde gegevens zou hebben aangeleverd. Ik had alle correspondentie en foto's van de kleding opgestuurd. Op mijn vraag of ik de kleding terug moest sturen werd niet geantwoord. Dus! Misschien een wijze les voor mij (ik bestel nu dus niets meer via vage webwinkels) maar ik blijf erbij dat Paypal medeverantwoordelijk is. Wat voor stappen kan ik nu nog nemen?

13 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Hoezo is PayPal mede verantwoordelijk? U besteld iets via een Facebook advertentie, daar gaat het al fout. PayPal handelt de betaling af, that's it! Al had u met Ideal kunnen betalen dan was de ABN/Rabo/ING ook niet verantwoordelijk.

U heeft bij een dropshipper gekocht, u had u zelf beter in moeten lezen.

Badge

De term dropshopper hoor ik voor het eerst en het woord 'oplichting' komt eerder in me op. En het is nieuw voor mij dat een opgelicht persoon zelf verantwoordelijk is. Hele tv programma's worden er aan gewijd! Dus ja, ook Ideal zou je in di geval van in zee gaan met oplichters kunnen betichten.

Misschien een wijze les voor mij (ik bestel nu dus niets meer via vage webwinkels)

Als je verder niets leert van dit verhaal dan is bovenstaande conclusie alleen het "leergeld" meer dan waard.

maar ik blijf erbij dat Paypal medeverantwoordelijk is.

Medeverantwoordelijk voor je bestelling? Medeverantwoordelijk dat de kwaliteit niet goed is? Medeverantwoordelijk dat je de spullen niet wil retourneren? Wellicht is medeverantwoordelijk geen logische term, waar wil je ze precies verantwoordelijk voor stellen?

Wat voor stappen kan ik nu nog nemen?

Dat hangt ervan af waar ze volgens jou nu precies in gebreke gebleven zijn.

Badge

Oplichting! Dat het geleverde totaal iets anders is dan de foto's en er bovendien ook nog één artikel helemaal niet geleverd is. 

Maar goed, ik begrijp dat men van mening is dat de 'schuld’ geheel bij mijzelf ligt, dus ik zal me er bij neerleggen.

Oplichting! Dat het geleverde totaal iets anders is dan de foto's en er bovendien ook nog één artikel helemaal niet geleverd is. 

Maar goed, ik begrijp dat men van mening is dat de 'schuld’ geheel bij mijzelf ligt, dus ik zal me er bij neerleggen.

Ik denk niet dat de schuld geheel bij jezelf ligt maar dat is niet hetzelfde als dat dat dus betekent dat je PayPal automatisch aansprakelijk kunt stellen. Heb je al eens in de voorwaarden gekeken wat PayPal nu precies garandeert? Als je daar iets kunt vinden waar ze zich niet aan gehouden hebben zou ik zeker een klachten procedure starten.

Reputatie 7
Badge +6

*Terwijl ik dit typte zag ik de andere reacties hierboven niet*

U vraagt welke stappen u nu nog kan ondernemen.

Bij kopen op afstand heb je in Nederland twee weken "op zicht" termijn waarbinnen je de koop ongedaan kan maken. Ik las ooit een publicatie van de Consumentenbond dat je de leverancier dan een bericht kan sturen dat die het product bij jou kan afhalen. Als je het via de post kreeg stuur het dan weer retour via de post. Zo'n bedrijf verdient anders niks meer.

Dus of het artikel wel of niet goed was speelt geen rol. 

De meeste kleding wordt gemaakt in lage lonen landen zoals China, Korea en dergelijke. Er wordt veel in die landen gemaakt in licentie van grote kledingmerken en dan verkocht dat het uit Parijs of New York komt. Maar uiteindelijk is dat dus toch ook China. Die hele dure jas van princes Meghan is daar ook gemaakt door mensen die minder dan een euro per uur verdienen.

Paypal is de omgekeerde manier van betalen. Bij banken met Ideal is het "eerst moet alles goed zijn, daarna pas betalen". De klant heeft als het ware het heft in handen. Bij Paypal is het omgekeerd "eerst betalen en daarna pas kijken of alles goed is". De leverancier heeft als het ware het heft in handen. Dat er eerst betaald wordt, daar heb je toestemming voor gegeven. Je kan Paypal niet verantwoordelijk stellen voor de betaling. Zij betalen altijd. Vandaar dat ze het hebben over escaleren, je moet niet bij hun zijn maar bij jezelf en de leverancier.

Doordat je bij kopen op afstand altijd twee weken de tijd hebt om de koop ongedaan te maken zal een rechter je nooit gelijk geven dat een bedrijf je probeerde  op te lichten. Dus beschuldigen van oplichting is dan niet netjes. Maak de koop ongedaan en stuur het terug. Ga het niet eerst dragen op een feestje en dan weer terugsturen.

Je had de resterende 3 artikelen toch ook geannuleerd? Artikel 2 en 3 waren misschien al verzonden en konden ze alleen artikel 4 nog tegehouden. 

Badge

Ik heb wel alle artikelen vooraf betaald. Hoe dan ook, het is denk ik een heilloze weg nu nog wat te proberen (veertien dagen termijn is inmiddels verstreken). Ik heb wel wat opgestoken van jullie antwoorden, bedankt daarvoor! 

Reputatie 3
Badge +3

@Jan 

Bij banken met Ideal is het "eerst moet alles goed zijn, daarna pas betalen

Bij Ideal betaal je ook direct, je spullen krijg je pas na betaling dus hoezo moet eerst alles in orde zijn?

Je krijgt nat als bij Visa, MasterCard of PayPal je goederen pas na betaling. Bij een mislukte aankoop is niet de bank verantwoordelijk maar de leverancier. Dus PayPal aanspreken is zinloos in deze.

En iets terugsturen naar China, dat is een uitdaging. A vind het retouradres en de retourprocedure maar eens. En B dat terugsturen is duurder als de aankoop.

TS weet niet wat dropshipping is en mede daardoor is het een kansloze zaak. Dropshippers houden zich vaak op een zolderkamer bezig met handelen en hebben lak aan de regels.

Reputatie 1
Badge +2

De term Dropshipper is gevallen….Dus als u zelf ook nog een bijverdienste zoekt ….
Welkom in de veranderende distributie van goederen wereld.

PayPal  is een prima organisatie .
Je hoeft bij klachten , wanneer je begint bij de leverancier maar te melden dat je er over denkt om bij PayPal te klagen. Dat wordt het al heel snel opgelost. Oh zo bang zijn ze dat de PayPal afreken mogelijkheid wordt ingertrokken
Zo niet kom je bij PayPal zelf uit.
Meldt hen facts en figures  en alles wordt geregeld.
Helemaal top

Daarom heb ik voor deze en andere websites speciaal een creditcard aangeschaft, altijd (bijna) verzekerd van een goede afloop, heb al diverse keren geld terugontvangen en het geschil uiteindelijk ook gewonnen.

Goederen die stuk en of beschadigd aankomen, niet besteld hebt etc.,…... foto's aanleveren bij leverancier en het geschil aangeven en altijd een redelijk termijn (2 weken) de mogelijkheid geven te reageren en met een oplossing te komen !

Daarna geschil melden bij je credit maatschappij en deze gaat na ontvangst van jou actie (foto's, mail verkeer etc.) naar de leverancier over tot actie !! ……...zij gaan achter je centen aan en jij krijgt het als voorschot al terug op je account, na verloop van tijd krijg je bericht dat het dossier gesloten wordt en dat je wel of niet in het gelijk gesteld word !…...de ontvangen goederen kun je meestal houden !

Het geld van het geschil kun je dan gebruiken, als je het al gebruikt heb ook OKÉ...mits je in het gelijk gesteld bent !…...bij een uitkomst dat u ongelijk hebt, moet het geld terug naar de Credit maatschappij, hou hier rekening mee !!

Ik heb in de loop de jaren een paar keer een geschil gehad, een keer over een behoorlijk bedrag, ik ben tot nu altijd in het gelijk gesteld door ICS in mijn geval.

Doe u voordeel ermee

Reputatie 3
Badge +2

*Terwijl ik dit typte zag ik de andere reacties hierboven niet*

U vraagt welke stappen u nu nog kan ondernemen.

Bij kopen op afstand heb je in Nederland twee weken "op zicht" termijn waarbinnen je de koop ongedaan kan maken. Ik las ooit een publicatie van de Consumentenbond dat je de leverancier dan een bericht kan sturen dat die het product bij jou kan afhalen. Als je het via de post kreeg stuur het dan weer retour via de post. Zo'n bedrijf verdient anders niks meer.

Helaas dat geld alleen als je iets van een bedrijf in Nederland koopt via NL Recht. Dat is hier niet het geval. Je koopt iets in China via Chinees recht. ;-)  

Reputatie 7
Badge +6

Helaas dat geld alleen als je iets van een bedrijf in Nederland koopt via NL Recht. Dat is hier niet het geval. Je koopt iets in China via Chinees recht. ;-)  

@Chris L Misschien wil je deze publicatie van de Consumentenbond lezen over kopen bij een buitenlandse webwinkel?

Letland is een EU land sinds 21-12-2007. Het pakketje is verstuurd vanuit Letland. Het is dat pakketje dat ze wil terugsturen. Dan gelden de Nederlandse regels voor kopen op afstand. 

Ik ben blij dat de Consumentenbond er is. Even Googelen en je hebt je antwoord. Dat moet je natuurlijk wel doen voordat je iets koopt, niet daarna.

Bedankt voor de informatie.

Reageer