Consumentenbond.nl

Pinbetaling heeft niet plaatsgevonden = fout detaillist. Betalen later verplicht?

Een detaillist belt mij:'Vorige week heeft de pinbetaling niet plaatsgevonden; het was mijn fout'.

Moet ik als klant nu alsnog betalen?
Dus naar de winkel toegaan en opnieuw betalen?

Ik heb geen bon; het was de kapper.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Wanneer u iets gekocht heeft of een dienst heeft afgenomen die niet betaald is lijkt het mij niet meer dan fatsoenlijk dat u hiervoor gewoon alsnog betaalt. Uw kapper heeft toch uw haar gedaan? Dan is het toch logisch dat u daar voor betaalt en dat u niet kunt denken; "O er is iets fout gegaan met de betaling, jammer dan, dat geld steek ik lekker in mijn eigen zak." Als ik u was zou ik zo snel mogelijk langs uw kapper gaan en netjes afrekenen. Dat lijkt mij beter voor de verstandhouding en ook voor uw eigen gevoel.
Wanneer u iets gekocht heeft of een dienst heeft afgenomen die niet betaald is lijkt het mij niet meer dan fatsoenlijk dat u hiervoor gewoon alsnog betaalt. Uw kapper heeft toch uw haar gedaan? Dan is het toch logisch dat u daar voor betaalt en dat u niet kunt denken; "O er is iets fout gegaan met de betaling, jammer dan, dat geld steek ik lekker in mijn eigen zak." Als ik u was zou ik zo snel mogelijk langs uw kapper gaan en netjes afrekenen. Dat lijkt mij beter voor de verstandhouding en ook voor uw eigen gevoel.

U geeft een emotioneel antwoord; ik wacht op een juridisch correcte reactie van de consumentenbond.
Te triest voor woorden dat je hierover een vraag gaat stellen.

Wanneer u iets gekocht heeft of een dienst heeft afgenomen die niet betaald is lijkt het mij niet meer dan fatsoenlijk dat u hiervoor gewoon alsnog betaalt. Uw kapper heeft toch uw haar gedaan? Dan is het toch logisch dat u daar voor betaalt en dat u niet kunt denken; "O er is iets fout gegaan met de betaling, jammer dan, dat geld steek ik lekker in mijn eigen zak." Als ik u was zou ik zo snel mogelijk langs uw kapper gaan en netjes afrekenen. Dat lijkt mij beter voor de verstandhouding en ook voor uw eigen gevoel.U geeft een emotioneel antwoord; ik wacht op een juridisch correcte reactie van de consumentenbond.

Dan mag je eerst lid worden van de Consumentenbond. Succes hoor.
Te triest voor woorden dat je hierover een vraag gaat stellen.

De reacties die ik hier krijg, zijn kinderachtig.

De banken 'regelen ook zaken, zodra er fouten bij pinbetalingen zijn'.

Het is nog onduidelijk welke rol de bank speelt bij het wel of niet correct betalen.
Of de bank een 'terugbetaling heeft uitgevoerd op verzoek van de winkelier', bij voorbeeld.
Reputatie 7
Badge +7
De vraag van @desiree2018 is of zij als klant verplicht is om de betaling alsnog te doen. Ik wil iedereen vriendelijk verzoeken om de reacties tot het antwoord op deze vraag te beperken, en daarmee alle reacties on-topic te houden.

@desiree2018, ik kan je inhoudelijk helaas niet helpen met een antwoord op je vraag. Indien je lid bent van de Consumentenbond kan je je vraag wel stellen aan ons juridisch adviesteam. Je bereikt ze op werkdagen van 08:30 tot 18:00 door te bellen naar 070 - 445 45 45.

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek
Reputatie 7
Badge +6
Je kunt toch gemakkelijk zelf controleren of het klopt dat die pinbetaling niet heeft plaatsgevonden? Ik ben er zeker van dat de kapper dat ook gezien heeft en dan weten beide partijen dat er niet betaald is en ben je mijns inziens ( ook juridisch bekeken ) , verplicht alsnog te betalen.
Reputatie 7
Badge +4
Los van of u juridisch verplicht kunt worden om de kappersdiensten te betalen vind ik het moreel onverantwoord dat u hier zelfs maar over twijfelt. Uw kapper heeft tijd, arbeid en geld aan u besteed. Het is dan toch niet meer dan normaal dat u hem of haar daarvoor gewoon netjes betaalt?
Als u uw portemonnee verliest op straat vindt u het toch ook heel fijn wanneer iemand hem opraapt en netjes aan u terug geeft? Of zou u het dan normaal vinden wanneer die ander denkt: "Ha lekker, een portemonnee, eens even kijken hoeveel geld er in zit want dat is dan voor mij!?"
Als je prijs stelt op voortzetting van je klandizie bij deze kapper zou ik wel weten wat het antwoord is. Dat is los van juridisch advies. Huur vooral een advocaat om een paar tientjes te 'besparen' .
Je hebt een dienst afgenomen en volgens je eigen opgave heb je die, buiten je schuld, nog niet betaald. Ik zie geen reden waarom je ontslagen zou zijn van de verplichting tot betalen ook al dachten partijen in eerste instantie dat de betaling wel plaats gevonden had.
Badge
Juridisch gezien is er een overeenkomst. De kapper heeft een dienst verricht en daarmee ben je akkoord gegaan. Voor die dienst staat een bepaalde vergoeding. Die moet betaald worden in dit geval (omdat hoogstwaarschijnlijk als tegenprestatie om geld wordt gevraagd). Als de kapper de dienst heeft geleverd en je hebt niet betaald dan is dat niet conform de overeenkomst. De kapper is er in een later stadium achter gekomen dat je niet hebt betaald door een fout bij het afrekenen. Die fout, als die redelijkerwijs aantoonbaar is, wil de kapper rechtzetten door jou er op aan te spreken. Je kunt op je afschriften zien of er een transactie heeft plaats gevonden.
Kortom; de fout bij het afrekenen ontslaat jou niet van de verplichting om er alsnog aan te voldoen omdat het een overeenkomst was.

Zou dit gaan om een groot bedrag en zou dit voor een rechter komen dan zou de rechter vragen of jij een bewijs van betaling hebt via een pintransactie. Als je die niet hebt dan wordt je alsnog verplicht om aan het betalingsverzoek te voldoen en zo ook aan de overeenkomst. De kapper kan het dus in dit geval tot het uiterste spelen maar dat zal hij niet doen in verband met alle poespas die daar aan vast zit. Hij kan zijn energie wel beter gebruikt. Eigenlijk doet hij een beroep op jouw bereidwillige medewerking waaruit je volgens de optiek van de overige reacties vanuit beleefdheid zou moeten voldoen. Maar als hij in zijn eer wordt aangetast (pissig wordt) kan hij dit zien als iets geleverd zonder betalen en heeft hij een sterke zaak.

Reageer