Consumentenbond.nl

Positie Vodafoneziggo werkt prijsverhoging in de hand

• 7 juli 2019
  • 24 reacties
  • 1155 Bekeken

Mijn klacht/ergernis is dat er binnen 1,5 jaar tijd tot tweemaal toe een relatief forse tariefsverhoging wordt doorgevoerd mbt tv- en internetabonnement. Vanaf 1 juli 2019 betreft het wederom een extra verhoging van 2,50 euro per maand (terwijl er tav het pakket in mijn geval helemaal niets veranderd).
Ik vermoed dan ook, dat de positie die Vodafoneziggo heeft - een duopolie (samen met KPN) - maakt, dat het bedrijf telkens dit soort prijsverhogingen door kan voeren. En wat mij betreft worden dit soort acties telkenmale gerechtvaardigd met grotendeels flauwekul-argumentatie.

Ik hoop dan ook dat de ACM eea blijft agenderen.

24 reacties

Ik had begrepen dat ook Ziggo de infrastructuur beschikbaar moet maken voor andere marktpartijen, net zo goed als dat KPN dat al heel lang moet en doet. Dus over welke monopoly heeft u het ?
Reputatie 7
Badge +6
De twee groten hebben al flink wat kleintjes opgeslokt waardoor de concurrentie steeds minder wordt . Als KPN en Ziggo ongeveer gelijk opgaan met prijsverhogingen en de resterende kleintjes ook opkopen , dan zitten we in een duopoly situatie. Ik krijg ook de indruk dat we onnodig veel betalen. Dat de infrastructuur dan nog open staat voor marktpartijen die er niet meer zijn heeft dan niet veel nut he?
Laat ik 't bij een duopolie houden (volgens de ACM was hier sprake van).
Maar u zegt 't goed: VodafoneZiggo moet zijn netwerk gaan openstellen. En dat was tot voor kort niet het geval dus dat lijkt me in elk geval een klein stapje in de juiste richting.
Reputatie 7
Badge +6
Hmmm , mijn reactie ook weg doordat iemand zich beledigend richting Consumentenbond dacht te moeten uiten? Ja , nogmaals in wat andere bewoordingen. Van die vrije markt blijft niet zo heel veel over nu gebleken is dat de twee groten als strategie hebben om de kleintjes op te eten . Zakelijk gezien van hun kant prima . Voor consumenten minder prima als hierdoor de prijzen onnodig hoog zijn en blijven. Die indruk heb ik wel.
Badge +8

Hmmm , mijn reactie ook weg doordat iemand zich beledigend richting Consumentenbond dacht te moeten uiten? Ja , nogmaals in wat andere bewoordingen.

Hi @E.T. Wiersum Ik zag dat het topic twee keer bestond, vandaar dat je je eerdere reactie niet kon terugvinden. Ik heb nu alle reacties samengevoegd en er één topic van gemaakt.
Reputatie 7
Badge +6
Aha, duidelijk . 😉
Reputatie 3
Badge +5
@kompas145 Volgens ons kun je inderdaad wel spreken van een duopolie. KPN en Ziggo (=VodafoneZiggo) hebben zo'n 85% tot 90% van de internet-en tv-markt in handen. En de jaarlijkse prijsverhogingen (overigens niet alleen bij deze 2 providers), zijn ons ook een doorn in het oog. We krijgen er elk jaar veel vragen en klachten over. Helaas kunnen we er niet zoveel aan doen. Zie hier onze informatie over deze prijsverhogingen.
De internet- en tv-markt is aan het veranderen. Telfort (van KPN) houdt op te bestaan, je kunt vanaf mei geen abonnementen meer afsluiten. En het merk XS4ALL (ook van KPN) gaat ook stoppen/over in KPN.T-Mobile heeft Tele2 overgenomen, zo worden ze mogelijk een derde, grotere, speler. Nu zijn het nog 2 losse merken waar consumenten voor kunnen kiezen.
Het netwerk van KPN is open, en die van Ziggo moet/gaat open. Wij denken dat dat goed is voor de concurrentie en daarmee keuze voor de consument. We houden deze ontwikkelingen in de gaten.
Hi @Silvia_Smit Ik was ook in de veronderstelling dat er een breed gedragen irritatie bestond bij consumenten omtrent dit soort jaarlijkse prijsverhogingen van deze provider (Ziggo). Weerspiegeld zich nog niet helemaal in het aantal reacties, merk ik.
Reputatie 7
Badge +6
Dat gaat pas lukken als alle Nederlanders die er ook zo over denken dit lezen en willen reageren, @kompas145 . Ik ben er van overtuigd dat het er zeer velen zijn. Weer een voorbeeld van niet in het voordeel van consumenten werkende marktwerking.
Reputatie 5
Badge +5
Vorige week brief gehad van KPN dat ze bij ons in de straat glas gaan aanleggen en of ik geïnteresseerd was dit al tot in de meterkast te krijgen (zonder kosten).
Nu moet ik niets van KPN hebben, maar in de kleine lettertjes staat dat in de toekomst ook andere providers hiervan gebruik zullen mogen maken. Wellicht dat dit de keuzevrijheid wat vergroot...
Reputatie 7
Badge +6
KPN is natuurlijk niet gek , @Aardvark . Ze weten nu al in te schatten dat je vroeg of laat aangesloten wil of moet worden. Het zal voordeliger voor ze zijn om de kabel nu al door te trekken. Als het een andere provider wordt , moet die het gebruik aan KPN betalen. Uiteindelijk wordt dit hoe dan ook altijd door onszelf betaald.
Reputatie 5
Badge +5
Klopt: vandaar dat het nu gratis is om de aansluiting te laten leggen, en er later mogelijk voor betaald moet worden.

Dat ik er zelf uiteindelijk voor betaal is evident, en dat ze meestal het KPN-netwerk gebruiken ook. Maar er zit wel degelijk verschil per aanbieder op het gebied van service, vandaar dat ik graag wacht tot die markt wat meer opengebroken is voordat ik switch.
Deze stelling klopt: op mijn locatie en zo ook diverse andere bewoners in de omgeving (duizenden waarschijnlijk), is het niet mogelijk om een andere aanbieder dan VodafoneZiggo te kiezen die 50 mb/s of meer downloadsnelheid levert. De reden hiervoor is dat er geen glasvezel aansluiting ligt, de telefoonkabel onvoldoende capaciteit al heeft op een kleine afstand van de centrale en VodafoneZiggo het alleenrecht heeft op de kabel. Het gevolg van dit verworven alleenrecht is een monopolie positie op mijn locatie. Dit is in strijd met mededinging regels. De overheid kan dit probleem simpel oplossen door het alleenrecht op de kabel van VodafoneZiggo op te heffen en andere aanbieders ook gelijke kansen te geven op levering van internet.
De overheid kan dit probleem simpel oplossen door het alleenrecht op de kabel van VodafoneZiggo op te heffen en andere aanbieders ook gelijke kansen te geven op levering van internet.

Die procedures zijn ook in gang gezet en de juridische molens draaien alleen gaat dit totaan het Europese hof. Het komt eraan, tenzij de rechter er ergens een stokje voor steekt, maar echt simpel is het niet.
Reputatie 5
Badge +4
Het besluit dat de kabel moet worden opengesteld is al genomen, maar VodafoneZiggo is daartegen in beroep gegaan. Recente informatie kun je lezen op https://www.digitelevisie.nl/nieuws/hoe-zit-het-met-concurrentie-op-kabel-ziggo

Zojuist ontvang ik bericht dat Ziggo mijn abonnementstarief voor TV verhoogt van € 18,70 naar € 19,95 - da's 6,7% (in Coronatijd) !!

Reputatie 5
Badge +4

@J.J.E.S. Colaris Wat heeft Corona tijd er nou mee te maken? Mag geen enkel bedrijf dan een prijsverhoging doorvoeren? Wat een onzin! Als u niet akkoord bent met de prijsverhoging, kunt u uw abonnement stop zetten en een goedkopere provider zoeken.

Reputatie 7
Badge +6

Ik betaalde €11,22 per maand voor onbeperkt vast bellen bij Ziggo. Maar geleidelijk aan verminderde dat vanwege toename via andere mogelijkheden. Ik heb het er toen afgehaald, scheelde inmiddels €8-€10 per maand. Dus is er wat ruimte om die prijsvergoging op te vangen. Ik ben het met @J.J.E.S. Colaris eens, ik vind een prijsstijging van 6,7% ook onredelijk. En zeker nu in coronatijd als je veel thuis moet blijven. Driekwart van de zenders kijk ik al helemaal niet en steeds vaker het VRT-journaal na Blokken in plaats van NOS. Het gaat eerder richting opzeggen dan goedkopere zoeken.

Reputatie 5
Badge +4

@Jan Als je ook internet van Ziggo hebt, kun je het tv abo niet opzeggen. Je kunt wel het allergoedkoopste pakket nemen. 

Reputatie 7
Badge +6

@Mazzel waarom zou jij dan internet van Ziggo aanhouden?

Reputatie 6
Badge +5

Toevallig heeft KPN, XS4ALL, Tweak ook tegelijk een prijsverhoging. 

Reputatie 7
Badge +7

De prijsverhogingen lopen de spuigaten uit. Een verkeerde marktwerking werd zelfs gesuggereerd, heel onverwacht. Ben je het niet eens met de prijsopdrijvingen dan kan je weg….. waarheen.  Afspraken maken mogen de grote bedrijven niet, merkwaardig dat ze allemaal de prijzen verhogen, zelfde tijd , zelfde bedragen. En bij de commerciëlen “moet” ik nog allerhande extra voorzieningen erbij kopen, alles komt daar op videoland. De melkkoe auto is gewijzigd in de melkkoe provider, TV, Internet, Telefoon, allerlei extra pakketten, vooraf kijken, achteraf kijken…. als je maar betaalt.

Reputatie 5
Badge +4

@Mazzel waarom zou jij dan internet van Ziggo aanhouden?

Jij hebt het toch over: het gaat eerder richting opzeggen, omdat je driekwart van de zenders niet bekijkt. Daar reageerde ik op. Je vraag aan mij begrijp ik dan ook niet.

Reputatie 5
Badge +4

Zojuist ontvang ik bericht dat Ziggo mijn abonnementstarief voor TV verhoogt van € 18,70 naar € 19,95 - da's 6,7% (in Coronatijd) !!

Ik kom er zojuist achter dat je 5 jaar lang geen prijsverhoging hebt gehad. Was wel zo eerlijk om dat er even bij te vermelden, vind je niet?

Reageer