PostNL/MyParcel gebruikers, na-aanslag incorrect?

• 11 November 2022
  • 12 reacties
  • 102 Bekeken

Badge
  • Bondsbeginner
  • 4 reacties

Ik ben door de gespecificeerde facturen van MyParcel heengegaan, van de afgelopen 3 jaar. Nu klopt bij ongeveer 10% de afmeting en gewicht van de verzonden doos niet (not even in the same ballpark!).

En natuurlijk altijd "toevallig" in het voordeel van PostNL. Pakket te groot, te zwaar, en dus extra toeslagen. Van enkele euro's tot 20-30 euro.

Dit is dus duidelijk al jaren business-as-usual voor PostNL/MyParcel. Al vele jaren is het duidelijk dat PostNL niet kan wegen en meten, in 10% van de gevallen bij ons. Maar toch facturen blijven versturen, obv deze systemische fouten. Het lijkt wel of ze er geld aan verdienen! 8)7 |:( Waarschijnlijk is dit gewoon het businessmodel.

Mijn vraag. Zijn er meer bedrijven/verzenders die hier, al jaren, last van hebben? BVD.

1. Controleren jullie de rekening van MyParcel/PostNL?
2. Hebben jullie ook (vele) onterechte na-aanslagen?
3. Is dit ook ongeveer 10% van de maandelijkse rekening? _/-\o_

12 reacties

Reputatie 7
Badge +5

dit klinkt als zakelijk?

Badge

Zakelijk, MKB inderdaad.

Maar ik hoorde ook dat privé pakket-ontvangers ook geregeld na-facturen krijgen van pakketten/brievenbusverzendingen, omdat ze “groter” zijn dan opgegeven (niet door de brievenbus zouden passen?). Wat niet klopt.

Reputatie 6
Badge +7

@jlgb “Het lijkt wel of ze er geld aan verdienen! 8)7 |:( Waarschijnlijk is dit gewoon het businessmodel

Het gewicht wat u aangeeft, zal zeker niet prijsbepalend zijn voor deze vervoerders.

Als u verzendt gaat u toch accoord met de voorwaarden?

Of er meer consumenten met deze "bedrijfskosten” kampen weet ik niet.

Op MyParcel kunt u de tarieven en voorwaarden zeker terug vinden.

Het antwoord hoe dit berekend wordt kunt u zeker ook daar vinden.

“Wat is het verschil tussen het werkelijk gewicht en volumegewicht van een zending?

Het werkelijke gewicht van een zending is het daadwerkelijk gewicht in kilogram van een zending. Het volumegewicht van een zending wordt berekend op basis van de inhoud (dm3) van een zending. Het volumegewicht berekend je aan de hand van de volgende formule: ‘inhoud in decimeters’ / 9.”

Badge

Op de facturen staan de werkelijke (incorrecte) afmetingen en gewicht van de verzending, zoals door PostNL gemeten, nog voordat we met zaken als volumegewicht te maken krijgen.

Het gaat er om, dat PostNL systematisch al jaren lang weet dat het “op grote schaal” foutief weegt/meet. In ieder geval obv onze facturen.

Het gaat er om, dat PostNL systematisch al jarenlang weet dat het “op grote schaal” foutief weegt/meet. In ieder geval obv onze facturen.

Dan neem ik aan dat u ook een historie aan klachten en antwoorden hebt. Doet u eens een bloemlezing?

Reputatie 6
Badge +4

U  zit op het forum van de Consumentenbond, u zou uw vraag beter kunnen stellen op higher level.nl daar treft u veel ondernemers. U heeft daar meer kans op een zelfde casus als hier.

Maar wat me verbaasd is dat u schijnbaar van 3 jaar terug nog de verzonden afmetingen weet, of u werkt u met een standaard maat verpakking dat kan natuurlijk ook?

Badge

Ik heb jarenlang de facturen niet gecontroleerd, omdat je er vanuit gaat dat opmeten en wegen van een pakket niet moeilijk is, en dat dit gewoon goed gaat. Maar dat is het dus wel, echt HEEL moeilijk voor PostNL. Normaal kloppen facturen van leveranciers gewoon en daar is eigenlijk al 50 jaar lang geen gedoe mee geweest.

We zijn nu al vele maanden bezig om dit op te lossen met MyParcel. Maar dat gaat HEEL langzaam. De bewijslast wordt omgekeerd. Wij moeten voor "elk” pakket aantonen dat de afmetingen en gewichten die PostNL aangeeft niet kloppen. En volgens mij ligt de bewijslast bij de leverancier, die moet bewijzen dat hij/zij een specifiek iets hebben geleverd. Na maanden komen ze nog steeds aan met "foto's van dozen.” als we zeggen dat afmetingen/gewichten niet kloppen

We hebben een beperkt aantal maten van dozen en meestal zijn gewichten laag (<3 kg). En er komen de meeste “gekke”maten en gewichten voorbij. Het vreemde is dat meestal meerdere pakketten deze “gekke”maten en gewichten (gelijkertijd) hebben. Of iemand/het-systeem gewoon maar wat invoert om er rijker van te worden.

En dan kan je na een x aantal tijd (gedeeltelijk openstaande facturen) niet meer in het MyParcel systeem om informatie in te zien en natuurlijk ook niet meer versturen. Als mede dat ze natuurlijk de deurwaarder "per-ongeluk” parallel laten lopen aan deze openstaande zaak. Beide tactieken om de druk op te hogen. En dat je maar akkoord gaat.

Het probleem is gewoon dat ze al jaren weten dat ze gedeeltelijk niet kunnen meten en wegen en toch obv deze info facturen blijven versturen. En de bewijslast omdraaien.

Mijn vraag, hebben meer bedrijven hier last van?

Mijn vraag, hebben meer bedrijven hier last van?

Er zitten hier geen bedrijven.

Badge

Lees zelfstandigen/klein-ondernemers/ZZP-ers/etc.. Deze groep valt natuurlijk vaak (wettelijk) ook onder de groep "consumenten.”

Reputatie 7
Badge +5

vaak en wettelijk is een contradictie (oid). Het is wettelijk vastgelegd of niet. 

Reputatie 5
Badge +4

Op de facturen staan de werkelijke (incorrecte) afmetingen en gewicht van de verzending, zoals door PostNL gemeten, nog voordat we met zaken als volumegewicht te maken krijgen.

Het gaat er om, dat PostNL systematisch al jaren lang weet dat het “op grote schaal” foutief weegt/meet. In ieder geval obv onze facturen.

Ik kan de juistheid van u beweringen niet controleren. U duikt in de archieven, tot enkele jaren terug en komt dan met deze verregaande conclusies. Ik houd daarom in deze kwestie een slag om de arm en geen vooralsnog PostNL op dit punt het voordeel van de twijfel.

Reputatie 6
Badge +4

We zijn nu al vele maanden bezig om dit op te lossen met MyParcel. Maar dat gaat HEEL langzaam. De bewijslast wordt omgekeerd. Wij moeten voor "elk” pakket aantonen dat de afmetingen en gewichten die PostNL aangeeft niet kloppen. En volgens mij ligt de bewijslast bij de leverancier, die moet bewijzen dat hij/zij een specifiek iets hebben geleverd 

Volgens mij is de regel wie eist bewijst en daarom moet u inderdaad aantonen dat het is misgegaan.Zeo hebben geleverd alleen niet volgens het juiste tarief.

Reageer