PostNL: Voor 9 cent tekort aan porto vanwege Decemberzegel moet je €2,61 bijbetalen.

• 1 February 2019
  • 9 reacties
  • 2070 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
  • Bondgenoot
  • 2521 reacties
Eind januari ontving ik een brief gefrankeerd met een Decemberzegel. Enkele dagen later krijg ik van PostNL een boetekaart dat ik als ontvanger €2,61 moet bijbetalen. Op de website kan ik met de code de verklaring van het tarief nalezen. Ik krijg de boetekaart omdat er geen afzender op de brief stond.

Het tekort aan porto is 9 cent. Deze 9 cent wordt eerst afgerond naar een hele zegel van €0,87 en dan komt er €1,74 aan administratiekosten bij. Dat zijn precies twee zegels van €0,87 voor het heen en weer sturen van de boetekaart. In de uitleg staat dat de kosten van het verzenden ook onder de administratiekosten vallen.

Op de website van PostNL lees ik ook dat je de Decemberzegels tot 5 januari kan gebruiken. Daarna kan ook, maar dan moet je bijplakzegels gebruiken om het tekort aan te vullen. Voor dat doel kun je bij PostNL bijplakzegels kopen van 2, 3 en 5 cent. Die kan je online bestellen of anders bij een verkooppunt halen.

Mijn bezwaar is, mag PostNL dat doen, de 9 cent tekort aan porto afronden naar een hele zegel van €0,87 terwijl zij daar speciaal de bijplakzegels voor hebben? PostNL moet hier toch eigenlijk 9 cent rekenen plus twee postzegels van €0,87 = €1,83 in plaats van €2,61?

Maar er is meer. PostNL biedt ook aan om het tekort aan port en de administratiekosten online te betalen. Maar dan blijkt het tarief nog steeds die €2,61 te zijn. Maar als je online betaalt mag PostNL die 9 cent toch niet meer afronden naar een hele postzegel van €0,87? Maar dat doet ze wel. En het retour zenden van de boetekaart wordt uitgespaard. Dan mag PostNL die kosten toch ook niet rekenen? Dat is dan toch één postzegel minder. Als je online betaalt moet het tarief dan toch 9 cent plus één postzegel = €0,96 zijn en niet €2,61?

Ik ben het er helemaal mee eens dat het hier om een pietluttig klein bedrag gaat, maar als veel mensen hun overgebleven Decemberzegel gebruiken zonder bij te plakken, kan het oplopen tot een aardig bedrag. Op deze manier kan PostNL wel bijna de hele Decemberzegel financieren. Is dat nog wel laakbaar gedrag van PostNL?

Hier de boetekaart dat ze €2,61 rekenen, ook als je online wil betalen. De bijplakzegels van 2, 3 en 5 cent worden niet genoemd.

Hier de brief met de Decemberzegel en de verklaring van de kosten.
Het tekort aan porto is 9 cent en dat wordt afgerond naar een hele zegel van €0,87.

Niet alleen op de boetekaart maar ook op de website als je kiest voor online betalen blijft het tarief €2,61 terwijl het maar 9 cent is plus één postzegel = €0,96.

Voor de liefhebber, deze bijplakzegels van PostNL zijn gewoon te koop online en bij een verkooppunt. Ze heten bijplakzegels speciaal om bij te plakken voor Decemberzegels buiten de periode.

Het is me duidelijk dat ik als ontvanger niet persé de boete hoef te betalen maar het gaat hier om een heleboel mensen die ongezien wel de boete betalen terwijl ze nogal bedot worden. Daarom heb ik dit ook op Klachtenkompas geplaatst.

9 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Geen idee wat 'mag' en 'redelijk' is, maar ik vind het altijd wel interessant als mensen kosten moeten berekenen die een ander volgens hen maakt; vaak worden dan allerlei kosten vergeten. Een systeem om online/digitaal te kunnen betalen kost ook geld, en vaak is er tijd van mensen nodig bij het bedrijf om dit hele proces te bewaken of er stapjes in uit te voeren ... 'herstel'-acties kosten relatief altijd veel irt 'het in het begin goed doen, in dit geval dat direct de goede frankering was gebeurd...
Reputatie 7
Badge +6
Mij is exact hetzelfde gebeurd als Jan. Ook post in januari ontvangen met een decemberzegel . Als de afzender bekend is , krijgt die deze ' straf ' van € 2.61 . Zo niet , mag de geadresseerde er voor opdraaien . Een zeer onsympathieke manier van doen. Waarom het vermelden van afzender niet verplicht stellen ? Dan kan de rekening naar het juiste adres.
Reputatie 7
Badge +8
Ik denk dat we allemaal wel eens meegemaakt hebben dat we op moeten draaien voor dat een ander te weinig porto heeft geplakt. Ik heb het ook gehad doordat een familielid helemaal vergeten was de postzegels erop te plakken, kan gebeuren en ik heb dus maar betaald. Maar ben het met jullie eens het deugt niet. De plaatjes die Jan toegevoegd heeft, komen me bekend voor, alleen die bijplakzegels ken ik niet. Ik gebruik ook decemberzegels wel in de tijd die ervoor staat. Maar ik heb ook nog zegels van vorig jaar (2017) en jaren ervoor. Die zijn geldig zeggen ze??? En de porto is dit jaar 2019 weer duurder geworden dus heb ik nog in 2018 een rolletje besteld. Zijn geldig, zeggen "ze" weer, Ik betaal ook niets bij. Het is behoorlijk verwarrend. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
@L.J.F. de Ruiter schreef: "Maar ik heb ook nog zegels van vorig jaar (2017) en jaren ervoor. Die zijn geldig zeggen ze???"

Ja, die zijn zeker nog heel lang geldig, dat kun je vinden met Google -> Decemberzegels

Geldigheid van Decemberzegels

• Je kunt de Decemberzegels het hele jaar blijven gebruiken. Zorg wel dat je na 5 januari 2019 bijplakt tot het huidige tarief van een standaard postzegel.
  • Heb je oude Decemberzegels uit 2010 t/m 2017? Deze zijn nog steeds geldig. Je hoeft in de kerstperiode niet bij te plakken.
  • Heb je nog Decemberzegels, met een bedrag in euro’s, van vóór 2010? Deze zegels mag je ook nog gebruiken. Hierbij is het wel nodig om bij te plakken met bijplakzegels tot het tarief van de Decemberzegels 2018.
  • Koop de speciale bijplakzegels online of op een PostNL-locatie.
Decemberzegels PostNL
Reputatie 7
Badge +8
Beste Bert, dank voor de juiste weergave, en vooral waar het te vinden is. Dat Google weet toch ook alles, al mopperen we erop. Ik had de klok horen luiden, maar wist niet waar de klepel, juist dat was hem.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb een antwoord gehad van PostNL op Klachtenkompas maar het is gewoon een standaard antwoord dat ze ook in de overige gelijksoortige gevallen geven. De 9 cent tekort aan porto wordt kwijtgescholden en verdere discussie is gesloten.

Er wordt niet ingegaan op de klacht zelf, namelijk dat ik heus wel als ontvanger het tekort aan porto wil betalen, maar dat hun berekening van €2,61 niet klopt. Volgens hun eigen regels moet je dan bijplakzegels rekenen en dan is het bedrag €1,83. En als je online betaalt is het bedrag €0,96. Ik ben best bereid die €0,96 te betalen, maar ook dat is niet de issue. Elke keer als de Decemberzegel buiten de periode wordt gebruikt rekent PostNL die €2,61 en dat is niet eerlijk. Op deze manier laten ze onschuldige mensen de korting van de decemberzegel financieren, En daar wou ik voor opkomen.

Elke Decemberzegel buten de periode is 9 cent tekort aan porto, en dan rekenen ze €2,61 per verkeerd gebruikte zegel. Hoeveel mensen hebben geen Decemberzegels over die ze niet willen bewaren tot het volgende jaar? Het kan dus oplopen tot een aardig bedrag. Bij elke 25.000 verkeerd gebruikte Decemberzegels is het 25.000 x 2,61 = €65.250. Lekker kassa dus.
Reputatie 7
Badge +8
Het is inderdaad zo dat het voor hen, de Post, een aardig bedrag is. Wij, althans ik zeker, gewone particulier, rekent daar nooit mee, maar het geldt voor de bedrijven voor alles. Een paar simpele eurocenten prijsverhoging, niet leuk ,maar acht een paar cent maar, zo denk je. Voor bijv. Appie is het zeker een miljoen keer dat bedrag. Ja, ze worden niet van niks zo rijk.
Reputatie 7
Er gebeurt niets als je niet betaalt, je krijgt hooguit nog een aanmaning en dan is het klaar. Om een dergelijk bedrag gaat niemamd procederen.

Ik kreeg ook zo'n kaartje. Het zag er serieus uit. Wij verzoeken u om de portokosten van € 3,84 te betalen. Ik heb daarover contact opgenomen met Post.nl met de vraag moet ik werkelijk betalen voor de fout van een ander? Toen bleek dat ik daartoe niet verplicht was en werd e.e.a. gecorrigeerd. Wat mij bevreemdt is dat je dat niet op dat kaartje leest. Je krijgt dus een rekening gepresenteerd die onterecht is. Sommige "bedrijven” doen dat ook. Die sturen je een fakerekening en overtreden daarmee de wet. Ik lees dat veel mensen zich verplicht voelen om te betalen als het Post.nl betreft, even afgezien van de extra administratiekosten. Maar deze rekening wordt ten onrechte en buitenwettelijk verstuurd. Er staat weliswaar dat je verzocht wordt om te betalen, maar het komt als een verplichting over. De belastingdienst doet ook wel eens zo'n verzoek, maar dan ben je wel verplicht te betalen. Ik denk dat Post.nl de wet overtreedt met het versturen van dit (fake) "verzoek” terwijl de ontvanger niet de overtreder is. Wat mij betreft is dat een wetsovertreding en moet dat zo snel mogelijk stoppen. 

Reageer